Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Convertirea digitală pentru viitorul ziarelor diecezane

De Massimo Nardi

Printre intervențiile cele mai apreciate de la întâlnirea Pelerini în Cyberspațiu, prima întâlnire a media catolice desfășurată la Grottammare (AP) de la 12 la 14 iunie 2014, putem desigur s-o menționăm pe cea a lui Daniele Bellasio, redactor șef la Il Sole 24 Ore.

Bellasio a intervenit în cursul celei de-a doua zile de lucrări aducând o contribuție cu tema Convertirea digitală a informației: știre, profesie și redactări multimediale. O temă centrală pentru participanții la întâlnire care sunt, întocmai, angajați în căutarea unei forme eficace de echilibru între tradiționalele ziare tipărite ale diecezelor, bogate în sute de ani de istorie, și noile forme de difuzare digitală care se alătură tipăriturilor.

Moderatori ai întâlnirii: pr. Adriano Bianchi, coordonator al comisiei Web și formare FISC (Federația Italiană a Săptămânalelor Catolice) și Carlo Cammoranesi, delegat FISC din regiunea Marche.

Bellasio a citat imediat la început specificul său profesional și titulatura sa: social media editor, 40 de ani. O vârstă care-l pune la jumătatea drumului între presa tradițională și Internet. Social media editor are funcția de a utiliza social media pentru a aduna informații, a monitoriza trend-urile și a face știre, precum și de a fi în pas cu inovația tehnologică pentru a sugera cele mai bune soluții pentru dezvoltarea ziarului online. Așadar, persoana justă pentru a înțelege cum se schimbă mass-media și cum se schimbă profesia jurnalistă cu integrarea acestor social network în munca redacțională.

În 2013 - a afirmat Bellasio - cotidienele tipărite au coborât sub 4 milioane de exemplare în timp de tablet-urile au depășit cota de 7 milioane; estimările pe piața italiană vorbesc de 37 de milioane de smartphone; la asta trebuie adăugat că jumătate dintre italieni stă pe social network și că publicitatea pe tipărituri scade cu 30% pe an, în timp ce publicitatea pe mobil a crescut anul trecut cu 130%. Este destul pentru a spune că un chioșc de ziare se transferă în bună parte pe web.

Dezvoltarea de neoprit a rețelei, conform lui Bellasio, le pune lucrătorilor informației trei probleme fundamentale: 1) nu se poate să nu fie pe web; 2) trebuie să se accepte regulile de funcționare ale web; 3) există o serioasă problemă de credibilitate a știrilor pe web.

Dar există și alte aspecte care trebuie luate în considerare: primul dintre toate identitatea, fără de care suntem destinați să dispărem din rețea. "Asta ne face să fim din nou optimiști cu privire la viitorul profesiei noastre", a afirmat jurnalistul cu referință la indispensabila muncă de selectare, mediere și verificare necesară pentru a propune o informație calitativă deosebind-o de balastul răspândit pe web.

"Rețeaua este teribilă în termeni de identitate", a comentat Bellasio. Uneori putem fi tentați să urmărim un scoop pentru a descoperi după aceea, dacă ne-am îndepărtat prea mult de identitatea titlului, succesul de moment este plătit scump, compromițând nivelul de credibilitate la cititori.

Conform lui Bellasio, rețeaua, dacă a lărgit posibilitățile de difuzare, nu a modificat conceptul de linie editorială: identitate înseamnă a ține cont de publicul (sau de publicurile) de referință. Așadar, pentru a demara un proiect editorial în rețea trebuie respectate trei condiții. Prima, a redescoperi valoarea informației de serviciu: "Cititorul în rețea este exigent, chiar și cel mai puțin digitalizat folosește Google pentru a lua un tren".

A doua: a avea în minte o idee de comunitate și a lucra pentru a o crea. Chiar dacă teoretic rețeaua poate ajunge la toată lumea, în practică acest lucru nu se întâmplă. Așadar trebuie punctat pe crearea unei comunități specifice, lucrând pentru a lărgi spiritul de apartenență. Valoarea economică a unui sit este dată de numărul de utilizatori care revin frecvent și care se opresc îndelung. Investitorii publicitari au înțeles că este mai important a avea mai degrabă un public fidel, decât câteva creșteri ocazionale ale click-urilor pe banner.

A treia: un sit trebuie să fie și plăcut, trebuie să știe să-i distreze pe cititori și să inducă plăcerea de a se întoarce acolo. Pe situl Sole24ore - a explicat Bellasio - am introdus componente ludice: de exemplu, întrebări cu privire la temele tratate de ziar. Apoi jurnalistul s-a oprit asupra rolului blogurilor și al social network. Acestea din urmă, îndeosebi, sunt caracterizate de revoluția interactivității. Dar asta înseamnă că trebuie să ne angajăm pentru a interacționa cu cititorii: "Trebuie avut curajul de a pune o persoană să înțeleagă cititorii" pentru că "înțelegerea cititorilor are o valoare economică". "Dacă nu există dialog, situl este terminat, uneori face mult chiar și pur și simplu a cere scuze pentru o eroare".

Cât privește blogurile, Bellasio a explicat că sunt "la jumătatea drumului între un ziar și un social network" și este important să fie folosite pentru a-l valoriza pe cel care scrie: "În rețea persoana fizică are priză, trebuie create branduri personale". Jurnalistul a citat apoi un fenomen recent care se manifestă în SUA: "Informația digitală are nevoie să creeze evenimente" pentru că "social network apropie până acolo încât după aceea vrei să ieși din dimensiunea virtuală pentru a o trăi în eveniment".

Apoi încă niște observații despre inovațiile produse de rețea: "Se pot face ziare fără sedii fizice, se pot crea noi forme de muncă și de organizare a muncii". După încheierea intervenției sale, Daniele Bellasio s-a oprit pentru a dialoga cu publicul răspunzând la câteva întrebări. Cu asta, au ieșit în evidență alte reflecții care au atins alte teme stimulante. Îndeosebi jurnalistul a citat siturile catolice americane: sunt înzestrate cu resurse de interactivitate după genul social network și obțin milioane de vizite propunând, de exemplu, coruri și cântări religioase. O ulterioară confirmare despre cum se poate să se - și trebuie să se - valorizeze identitatea pentru a exploata cât mai bine potențialitățile rețelei.

(După Zenit, 16 iunie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat