Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Preasfânta Treime - 2014

Persoanele Preasfintei Treimi, ne iubesc pe noi cu aceeași iubire cu care se iubesc între ele.

După ce la Crăciun am celebrat dragostea lui Dumnezeu Tatăl care ni l-a dat pe Fiul său ca jertfă spre iertarea păcatelor. După ce la Paști am celebrat iubirea lui Dumnezeu Fiul, care a murit pentru păcatele noastre și a înviat pentru îndreptățirea noastră (cf. Rom 4,25). După ce la Rusalii am celebrat iubirea Duhului Sfânt care a rămas cu noi și în noi pentru a ne vorbi mereu dragostea Tatălui și a Fiului care ne vor în cer (cf. Rom 5,5). Astăzi, Biserica ne cheamă să medităm la misterul inefabil al Preasfintei Treimi, ca să pătrundem mai bine iubirea pe care persoanele Treimii sfinte o au pentru noi, ca să le căutăm și să le cinstim așa cum se cuvine.

Simbolul atanasian, vorbind despre Preasfânta Treime, spune: Tatăl este creator, dar co-mântuitor, co-sfințitor; Fiul este mântuitor, dar co-creator, co-sfințitor; Duhul Sfânt este sfințitor, dar co-creator, co-mântuitor.

Unii, voind să facă înțeles misterul Preasfintei Treimi, au comparat Trinitatea cu oul (coajă, albuș, gălbenuș); cu apa (lichid, vapori, gheață); cu pomul (rădăcina, trunchiul coroana cu fructe). Nici una dintre comparațiile posibile nu sunt suficient de clare pentru a descrie Trinitatea. De exemplu, comparația cu oul are neajunsul că, luate separat, atât coaja, cât și albușul și gălbenușul sunt toate părți ale oului, nu însă oul însuși. Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt nu sunt părți ale lui Dumnezeu, ci fiecare persoană este Dumnezeu. Exemplul cu apa, este și el incomplet pentru a descrie Trinitatea. Apa se găsește în stare lichidă, de vapori sau ca gheață. Însă Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt nu sunt forme ale lui Dumnezeu, ci fiecare în parte este Dumnezeu. Comparația cu pomul este la fel; cele trei părți ale copacului nu sunt copacul însuși; Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt fiecare Dumnezeu adevărat.

Preasfânta Treime este cel mai mare mister al credinței și din el izvorăsc toate celelalte mistere ale credinței creștine. De aceea, chiar dacă începem vorbirea și cunoașterea Trinității creștine de pe pământ, revelarea ei va avea loc numai în cer, atunci când îl vom vedea pe Dumnezeu așa cum este (cf. 1In 3,2).

Fiind chemați astăzi să medităm despre Preasfânta Treime, pe baza mărturiilor biblice, spunem mai întâi de toate că Dumnezeu creștinilor, care este treime egală în putere și mărire, este iubire (cf. 1In 4,8). Este iubire, pentru că este treime de persoane, pentru că numai între trei persoane poate exista iubire adevărată.

Mai mult, tocmai pentru că Dumnezeul creștinilor este treime egală și iubire de persoane, se deosebește de dumnezeii popoarelor păgâne. Cele trei persoane ale singurului nostru Dumnezeu: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt nu numai că se iubesc și se prețuiesc între ele, ci îi iubesc și ne prețuiesc și pe oameni, ba chiar se jertfesc pentru fericirea noastră. Dumnezeii religiilor păgâne sunt fără număr după câte patimi rele sunt, rivalizează între ei, nu cunosc iubirea și prețuirea, nici între ei și nici față de oameni. Ei nu se jertfesc pentru oameni, ci așteaptă ca omenii să-și jertfească viața pentru ei. Aici să ne gândim numai la zeu amonit Moloc, pomenit în Biblie, care cerea să i se aducă jertfe de copii și de tineri (cf. Lev 18,21; 20,2-5; 2Rg 17,31; 23,10; Ier 32,35).

Poetul grec Homer (sec. IX î.Cr.), în opera sa Iliada și Odiseea, ne spune că, la grecii antici, zeii rivalizau între ei, erau plini de patimi și păcate și erau împotriva fericirii oamenilor, păstrând numai pentru ei în mod egoist secretele fericirii, ambrozia și nectarul vieții; ba chiar luptau împotriva oamenilor ca să rămână în durere și necaz, exemple vădite fiind: Prometeu și Sisif; și soții Ulise și Penelopa, despre care Homer spune că zeii i-au persecutat în multe feluri și voiau să-i omoare.

Dumnezeul creștinilor este unul și întreit, este iubire, este generozitate, este dăruire, este viață și fericire veșnică. În Preasfânta Treime, persoanele se iubesc și se fericesc între ele; ba mai mult, persoanele Preasfintei Treimi ne iubesc și pe noi, oamenii, așa cum se iubesc între ele, căutând să ne împărtășească și nouă iubirea, fericirea, pacea, belșugul și viața lor veșnică.

Vechiul Testament, din cauza popoarelor păgâne care aveau mulți zei, pentru a nu da poporului ales ocazia să poticnească și să alunece la credința în mai mulți dumnezei, a vorbit numai voalat despre cele trei persoane divine ale dumnezeirii. În Geneza 1,1, a utilizat pentru Dumnezeu cuvântul "Elohim", care are sensul de plural. De asemenea, tot cu sens de plural este prezentat și în Geneza 1,26, unde Dumnezeu spune: "Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră". Apoi, Dumnezeu îi apare lui Abraham sub chipul a trei îngeri, tot pentru a nu-l rătăci pe Israel de la credința unui singur Dumnezeu (cf. Gen 18,2). Tot din același motiv, și Noul Testament, pentru a nu rătăci noul popor, Biserica, la credința popoarelor păgâne, a vorbit mai puțin și despre părinții și rudele lui Isus și despre viața apostolilor și a primilor ucenici, lăsând ca vorbirea despre importanța lor să se facă atunci când credința se va maturiza. Numai că unii, neînțelegând această taină, folosesc această discreție a autorilor sacri, pentru a lăsa în uitare pe Maica Domnului, pe sfântul Iosif, pe sfinții apostoli și pe toți ceilalți sfinți.

Tot ceea ce știm clar despre Preasfânta Treime, știm numai de la Isus. Isus a avut misiunea de a ni-l descoperi pe Dumnezeu cel întreit și unic (cf. In 1,18). În mod deosebit, în Evanghelia după Ioan, Isus ne-a vorbit despre Tatăl, despre Fiul și despre Duhul Sfânt. Isus ne-a vorbit despre faptele Tatălui, despre faptele Fiului și despre faptele Duhului Sfânt. Pe toți trei Isus i-a prezentat și cum relaționează între ei. Tatăl iubește și trăiește pentru Fiul, căci tot ce are îi dă Fiului (cf. In 3,35); îi arată tot ce face (cf. In 5,20); Tatăl a dat toate în mâinile sale (cf. In 13,3); se bucură de Fiul lui, își găsește toată plăcerea în Fiul lui (cf. Mt 3,17). Nu face nimic decât pentru Fiul lui și prin Fiul lui. Fiul, la rândul său, ascultă de Tatăl (cf. In 8, 47); privește mereu la Tatăl și face numai ce vede că Tatăl face (cf. In 5,19-20). Face numai ce Tatăl îi spune să facă (cf. In 10,37). Moare pe cruce pentru a împlini planul Tatălui (cf. Fil 2,8). Apoi, Tatăl și Fiul fac totul numai prin Duhul Sfânt (cf. In 14,26). Duhul Sfânt este legătura de iubire dintre Tatăl și Fiul, căci Duhul Sfânt este Duhul Tatălui și Duhul Fiului (cf. In 15,26). Trei persoane divine care trăiesc fiecare numai pentru preamărirea, înălțarea și fericirea celelalte două. Cel mai frumos lucru dintre persoanele divine sunt relațiile, unde fiecare persoană trăiește pentru celelalte două, unde fiecare persoană divină zice celorlalte două: eu pe voi vă iubesc; eu pentru voi exist; eu pentru voi sunt aici, eu pe voi vă înalț, eu pe voi vă fericesc.

Dar ce ne bucură tare pe noi, de sărbătoarea Preasfintei Treimi, este că cele trei persoane divine ne iubesc pe noi cu aceeași iubire cu care se iubesc între ele. Ele ne spun și nouă, așa cum își spun între ele: noi pe voi vă iubim; noi pentru voi existăm; noi pentru voi suntem aici; noi pe voi vă înălțăm, noi pe voi vă fericim.

Prima lectură de astăzi ne spune spre fericirea noastră că Dumnezeu este bun și îndurător, este încet la mânie, este fidel și plin de dragoste; merge mereu împreună cu noi; ne iartă mereu vinovăția și păcatul; lucrează mereu pentru a face din noi un popor care să-i aparțină (cf. Ex 34,6-9; In 5,17).

Dar cea mai frumoasă lucrare a Preasfintei Treimi, o vedem în evanghelia de astăzi, unde ni se spune: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Din acest verset vedem că Dumnezeu ne iubește în cel mai înalt grad; ne iubește pe toți oricât de mulți am fi la număr; ne iubește prin cea scumpă jertfă, jertfa de sine; ne iubește până în veșnicie, pentru că ne dăruiește ceea ce are mai scump, posesia vieții veșnice. Nu ascunde de noi "nectarul și ambrozia", Cuvântul sacru și Euharistia (cf. In 5,39; In 6,54).

Mai departe, în Evanghelia după Ioan, Isus îi spune Tatălui că, odată cu viața sa la cruce, ne-a mai dat și toate învățăturile sale, toate poruncile sale, toate cuvintele sale, prin care să ne arătam dragostea față de persoanele divine și față de semeni, și astfel să putem ajunge la viața veșnică, adică la mântuire (cf. In 17,8). Iar, nouă ne spune: "Dacă mă iubiți, veți trăi după poruncile mele. Cine are poruncile mele și le împlinește, acela mă iubește (cf. In 14,15.23). Apoi Isus ne spune că, dacă noi avem învățăturile și poruncile sale și le trăim și le punem în practică, dacă noi ne arătăm dragostea față de el prin ținerea poruncilor sale, atunci el face pentru noi următoarele lucruri: el personal va veni ca să locuiască în noi; mai mult, el îi v-a aduce și Tatăl și pe Duhul Sfânt, ca să locuiască în noi (cf. In 14,23), ca să fim una cu Dumnezeu și cu frații încă de pe pământ, ca să trăim fericirea cerului încă de pe pământ (cf. In 17,22); dar el ne va duce pentru totdeauna în cer, unde nu mai sunt: nici plâns, nici țipăt, nici durere, nici moarte (cf. Ap 21,4).

Prin aceste cuvinte, Dumnezeu cel întreit și unic ne spune fiecăruia dintre noi: Atunci când noi te-am creat, te-am creat cu capacitatea să ne primești pe toți trei în tine. Noi am creat universul; noi umplem universul; noi suntem mai mari decât universul; noi locuim în locurile cele mai înalte ale sfințeniei; dar noi mai locuim și în omul cu inima zdrobită și smerită (cf. Is 57,15). Inima zdrobită și smerită înseamnă omul care a renunțat la sine însuși și s-a dăruit lui Dumnezeu; înseamnă că numai Dumnezeu este stăpânul de care ascultă; înseamnă cu numai lângă Dumnezeu vrea să locuiască, căci Tatăl i-a oferit cu plăcere împărăția sa. (cf. Lc 12,32); Isus s-a înălțat la cer pentru a-l atrage la Tatăl (cf. In 12,32); iar Duhul Sfânt s-a coborât ca un vânt puternic, pentru a-l împinge spre Tatăl (cf. Fap 2,2).

Astăzi cele trei persoane divine ne întreabă pe fiecare în parte: Vrei să vii și să trăiești cu noi? Vrei să semeni cu noi? Vrei să porți chipul nostru? Vrei să ai fericirea noastră? Dacă da, grăbește-te să devii iarăși după chipul și asemănarea noastră; grăbește-te să te asemeni cu noi; grăbește-te să te potrivești cu noi; grăbește-te să devii compatibil cu noi; grăbește-te să devii: curat, sfânt, bun, plin de răbdare, cu capacitatea de a te dărui pe tine însuți, cu capacitatea de a te uita pe tine și de a te preocupa de ceilalți.

Să presupunem că, din greșeală, unul dintre aceia care au fost mereu sunt nemulțumiți, care au avut mereu ceva de comentat și care nu trăiește relații trinitare pe pământ, ar ajunge în rai. Și cu firea lui de cârcotaș, văzând că acolo pe toți sunt preocupați să-i înalțe și să-i fericească pe alții, va zice repede: "Ce lingăi, ce slugarnici!" Însă cineva, observându-l, îi spune: "Tu nu te potrivești aici. Du-te dincolo unde toți se ceartă, toți se trag în jos". Când ajunge acolo, zice: "Ah, ce bine este aici! Nu mă potriveam deloc acolo!"

Dacă vrem să locuim veșnic cu Dumnezeu cel întreit și unic, în împărăția sa fără durere și moarte (cf. Ap 21,4), aceste relații trinitare trebuie să le trăim în familiile noastre, la serviciile noastre, între colegii noștri, în comunitățile noastre, în societatea noastră. Deci să învățăm bine dragostea de Dumnezeu și dragostea față de ceilalți; să învățăm bine să ne dăruim lui Dumnezeu și să ne dăruim și celorlalți; să învățăm bine să-l înălțăm pe Dumnezeu în viața noastră, dar să-i înălțăm și pe semenii noștri. Altfel totul rămâne doar o poveste.

De aceea, se spune că o mamă, luându-și ultimul rămas bun de la copilul său, i-a spus următoarele cuvinte: "Dragul meu, trei lucruri contează în viață: Primul este să fii bun. Al doilea este să fii bun. Al treilea este să fii bun! Motivul? Pentru că așa este Dumnezeu cel întreit și unic!"

Ce caracter și ce comportament avem noi acum? Oare putem merge cu ele în cer? Oare ne va spune Dumnezeu: "Bine ai venit în cer, că semeni bine cu noi?!" Ori Dumnezeu ne spune: "Pleacă de aici, căci nu te potrivești cu noi?!" Trei persoane în relații perfecte: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Trei persoane divine, care ne vor pe noi între ele. Dar trei persoane divine care ne cer să ne potrivim cu ele, să semănăm cu ele, să devenim compatibili cu ele.

Acestea sunt adevărurile pe care ni le învață și ni le cere solemnitatea Preasfintei Treimi. Să nu uităm că atunci când Dumnezeu ne cere ceva sau ne cheamă la ceva, ne dă și puterea de a înfăptui. Erau odată 5000 de bărbați, împreună cu familiile lor, și toți erau flămânzi. Isus le-a zis ucenicilor: "Dați-le voi să mănânce". Au ascultat și, deși aveau numai cinci pâini, le-au împărțit și toți s-au săturat; ba mai mult, au mai rămas și 12 coșuri de firimituri (cf. In 6,1-15). Altădată ucenicii pescuiau într-un loc unde nu erau pești. Apare Isus și le spune să arunce plasele pentru pescuit. Deși, pescuiseră toată noaptea într-o apă fără pești, au ascultat de porunca lui Isus, au aruncat plasele de pescuit și prind o așa mare mulțime de pești, că abia îi mai puteau duce (cf. In 21,1-6). Când Isus poruncește ceva, el are grijă ca porunca lui să poată fi împlinită. Cuvântul lui Isus vine la noi odată cu puterea sa divină. Deci, când Preasfânta Treime ne cheamă să ne asemănăm cu ea și să fim veșnic fericiți împreună cu ea, ne dă și toate harurile ca să ne facem compatibili cu ea și ajungem veșnic fericiți în sânul ei.

"Slavă Tatălui și Fiului și Duhului Sfânt! Slavă lui Dumnezeu, care este, care era și care vine" (Ap 1,8)!

Preasfântă Treime, un singur Dumnezeu, miluiește-ne pe noi! Așa să spunem și noi zilnic și chiar de mai multe ori pe zi, pentru a fi ocrotiți și pentru a ne uni și trăi cu Preasfânta Treime, încă de aici.

"Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu noi toți" (1Cor 13,13). Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat