Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Rusaliilor - 2014

"Dragostea lui Dumnezeu ce a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit" (Rom 5,5).

Cu sărbătoarea Rusaliilor Isus își încheie lucrarea sa pământească de mântuire a oamenilor. Dar lucrarea sa cerească pentru desăvârșirea noastră continuă până la cea de-a doua sa venire.

Înainte de a-i părăsi pe ucenicii săi dragi, Isus le-a promis că nu-i va lăsa orfani și că le va trimite pe Duhul Sfânt, pentru că să rămână cu ei, pentru a locui în ei, pentru a-i mângâia, pentru a-i sprijini, pentru a le veni în ajutor, pentru a-i învăța și întări în mărturisirea sa. Domnul îl numește pe Duhul Sfânt "un alt mângâietor", pentru că el însuși este primul nostru mângâietor pe lângă Tatăl ceresc (1ln 2,1).

Astăzi, fără vuiet ca de vânt, fără cutremur de pământ și fără limbi de foc care să ne sperie, Duhul Sfânt al primelor Rusalii, trimis de Isus de la Tatăl, ne-a convocat și pe noi în cenacolul bisericilor noastre pentru a ne umple de pace și bucurie, pentru a ne uni în iubirea lui Dumnezeu și în iubirea reciprocă, pentru a ne trimite să predicăm evanghelia și iertarea păcatelor și pentru a ne confirma în Biserica lui Isus.

Părintele Angelo Venturini, în cartea sa Efuziunea Duhului Sfânt (1988), compară lumea ieșită din mâinile lui Dumnezeu cu o roată perfectă, o roată pe care diavolul a stricat-o. Isus Cristos a fost trimis să repare această roată. Geanta roții este omul. Isus a devenit axul acestei roți. Apoi, Duhul Sfânt cu darurile lui, a devenit spițele acestei roți. Așadar, Isus și Duhul Sfânt ne-au transformat în oameni noi. Iar dacă omul se lipsește de Isus și de Duhul Sfânt, devine din nou o roată stricată a diavolului.

Dacă la Crăciun am celebrat dragostea lui Dumnezeu Tatăl, care ni l-a trimis pe Fiul său, Isus, ca mântuitor, dacă la Paști celebrăm dragostea lui Dumnezeu Fiul, care a suferit și murit în locul nostru, la Rusalii celebrăm dragostea lui Dumnezeu - Duhul Sfânt, care s-a revărsat peste noi (cf. Rom 5,5), care a rămas cu noi, care locuiește în noi, care se roagă pentru noi, care ne amintește tot ceea ce ne-a învățat Isus, care ne ajută să împlinim voința lui Dumnezeu, ca astfel să ne mântuim.

Toate sărbătorile poporului Israel purtau o umbră a lucrărilor pe care avea să le facă Isus (Evr 10,1). Dar, odată cu lucrarea lui Isus de pe cruce, aceste sărbători și-au încheiat misiunea lor pregătitoare. De aceea Paul spune: "Nimeni să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de sabat, care sunt un memorial al "lucrurilor trecute" și "o umbră a lucrurilor viitoare" (Col 2,16).

Coborârea Duhului Sfânt și nașterea Bisericii au coincis cu sărbătoarea iudaică a Cincizecimii, când se făcea sărbătoare în cinstea Domnului pentru darul secerișului și pentru strângerea recoltei de primăvară. (cf. Lev 23,15-22); aceasta coincide și cu darul Legii de pe Sinai (cf. Ex 19,1-8). Cei 120 de ucenici reprezintă primul seceriș al lui Isus. Dar tot cei 120 de ucenici au format și primul nucleu al noului popor al lui Dumnezeu, care este Biserica și care va trăi după Legea lui Dumnezeu.

Așadar, cu primele Rusalii, când Isus a suflat asupra ucenicilor pe Duhul Sfânt (cf. In 20,22), a început noua creație, așa cum și Tatăl l-a suflat pe același Duh Sfânt și a început prima creație (cf. Gen 2,7). La Rusalii a început lucrarea omului nou, lucrare care va continua până la sfârșitul lumii. La Rusalii a început lucrarea omului nou născut din apă și Duhul Sfânt (cf. In 3,5); a omului nou chemat să ajungă la nunta veșnică a Mielului, care a început deja (cf. Ap 19,7); a omului nou care "trebuie să o rupă cu viața păgână și cu poftele lumești, ca să trăiască în cumpătare, dreptate și evlavie, așteptând fericita nădejde și arătarea slavei marelui nostru Dumnezeu și mântuitor, Isus Cristos" (Tit 2,11-13).

Prima lectură (cf. Fap 2,1-11) ne spune că, în momentul coborârii Duhului Sfânt, la Ierusalim erau adunați iudei evlavioși din toate națiunile de sub cer (cf. Fap 2,5.9-11). Plecând de la etimologia fiecărei națiuni descrise aici, putem vedea că fiecare națiune reprezintă atât neamurile care vor veni la ascultarea credinței cât și multe categorii de oameni care vor crede în Isus. Astfel: parți înseamnă ostași; mezi înseamnă oameni de rând; elamiți înseamnă nobili; mesopotamieni înseamnă înțelepți; iudei înseamnă religioși; capadocieni înseamnă muncitori; locuitori din Pont înseamnă marinari; oameni din Frigia înseamnă morți în păcat; locuitori din Pamfilia înseamnă păcătoși; egipteni înseamnă robi; libieni înseamnă însetați de mântuire; locuitori din Cirene înseamnă oameni însetați de păcat; romani înseamnă cei care se încred în forțele proprii; prozeliți înseamnă diferite grupări religioase; cretani înseamnă oameni robiți patimilor; arabi înseamnă oameni neroditori și pustii la suflet.

Pentru toate aceste popoare și pentru toate aceste categorii de oameni, din rândul cărora facem și noi parte, Duhul Sfânt trimis de Isus de la Tatăl s-a coborât pentru a le duce la mântuirea lui Dumnezeu, realizată prin crucea lui Isus.

Biblia ne spune care sunt lucrările pe care Duhul Sfânt le face pentru toți oamenii de mântuit de pe toată fața pământului, oameni simbolizați în cei prezenți de Rusalii la Ierusalim. Iată lucrările Duhului Sfânt pentru ei: convinge despre păcatul respingerii lui Isus; convinge pe oameni despre neprihănire, căci Isus merge la Tatăl; convinge pe oameni despre judecată, că diavolul și toți ai lui sunt judecați (cf. In 16,8-11); conduce la nașterea din nou (cf. In 3,5); rămâne lângă unul fiecare dintre cei care cred în Isus (cf. In 14,16); locuiește în cei credincioși (cf. In 14,17); îl reprezintă pe Isus pe pământ (cf. In 14,26); ne ajută să creștem în credință (cf. Rom 8,14); mijlocește în favoarea oamenilor (cf. Rom 8,26); aduce aminte de învățătura lui Isus și o învață, dând putere oamenilor de a mărturisi iubirea și mântuirea lui Cristos (cf. In 14,26; Fap 1,8), mărturisire fără de care nimeni nu este recunoscut ca ucenic (cf. In 13,35), și nimeni nu se poate mântui (cf. Mt 10,32-33); dă oamenilor învierea din morți (cf. Rom 8,11); cu darurile sale (cf. Gal 5,22-23), îi conduce pe credincioși în slava și bucuria nunții veșnice (cf. Ap 19,7-9).

Profetul Isaia ne spune și el că Duhul Sfânt umple pe orice credincios cu toate darurile sale, spre mântuire, daruri simbolizate prin numărul șapte: darul înțelepciunii, ca să nu piardă din vedere scopul ultim; darul înțelegerii, ca să caute mai întâi împărăția cerului; darul sfatului, prin care să evite căile rătăcirii; darul tăriei, prin care să-și poată mărturisi credința; darul științei, prin care să-și orânduiască viața după legea divină; darul evlaviei, prin care să se ofere în slujba Domnului; darul fricii de Dumnezeu, prin care să-l iubească pe Dumnezeu mai presus de toate (cf. Is 11,2).

"Secvența" pe care am recitat-o la sfânta Liturghie de astăzi rezumă și ea lucrarea Duhului Sfânt și spune că Duhul Sfânt este: rază din lumina lui Dumnezeu; comoară în sărăcie; mângâiere în mâhnire; odihnă în osteneli; răcoare în arșiță; călăuză în întuneric; antidot pentru păcat; pace pentru trup și suflet; căldură pentru inimile reci; siguranță a mântuirii pentru cei pierduți. etc.

Isus l-a trimis de Rusalii pe Duhul Sfânt, însoțit de tunete, de cutremur și de limbi de foc, pentru ca să le atragă atenția oamenilor și să-i convingă de nașterea unei lumi noi, de apariția unui nou limbaj, pe înțelesul lor, și de ivirea unor oameni noi care vor vesti fără frică minunile lui Dumnezeu, pentru că Duhul Sfânt a cuprins tot pământul iar satana a fost alungat cu viteza unui fulger căzut din cer (cf. Lc 10,18).

Duhul Sfânt a apărut astăzi sub formă de limbi de foc (cf. Fap 2,3). Mereu limbile păcătoase i-au dezbinat pe oameni, ca la Turnul Babel (cf. Gen 11,1-9), iar limbile Duhului Sfânt mereu i-au unit pe oameni în Biserica lui Cristos, ca la Rusalii (cf. Fap 2,9-11). Focul mai topește ceea ce e înghețat și face cald ceea ce e rece, adică înmoaie și înduplecă inimile păcătoșilor, încălzește relațiile omului cu Dumnezeu și cu semenii. Limbile de foc ale Duhului Sfânt, din oamenii fricoși, care l-au primit, au făcut: apostoli, misionari, martiri și mărturisitori curajoși ai evangheliei. Babelul și Rusaliile sunt două șantiere veșnic deschise.

După cum observă sfântul Ioan Gură de Aur (347-407): "La coborârea Duhului Sfânt iepurele este transformat într-un leu, piticul într-un uriaș iar cei puțini în mulți". Umpluți cu darurile Duhului Sfânt, ucenicii fricoși devin curajoși, deschid ușile încuiate și ies în stradă ca să predice; imediat cei puțini - doar 120 de suflete - devin 3.000, numai în cursul dimineții, iar până seara erau deja 5000 (Fap 2,41; 4,3).

Acesta este unul din primele scopuri pentru care ne-a fost trimis Duhul Sfânt, pentru a ne da curajul și forța ca să putem predica evanghelia și să putem face noi ucenici. Refuzând mărturisirea evangheliei și facerea de noi ucenici, refuzăm planul lui Dumnezeu de mântuire. De aceea Paul spunea: "Vai, mie, dacă nu vestesc evanghelia, care este o datorie" (cf. 1Cor 9,16). De aceea apostolii au mers cu evanghelia până la marginile pământului și au murit martiri (cf. Fap 1,8). De aceea sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897) făcea jertfe și rugăciuni pentru misiuni și misionari. De aceea și noi suntem chemați să ne mărturisim public credința, să ne rugăm, să ne jertfim și să oferim ajutoare pentru misiuni.

Duhul Sfânt a apărut astăzi și sub formă de vânt (cf. Fap 2,2). Vântul separă grâul de pleavă și polenizează plantele. Duhul Sfânt face diferența dintre credincioși și necredincioși; apoi trimite misionari care să împrăștie Cuvântul lui Dumnezeu până la marginile lumii și deschide sufletele oamenilor ca să-l primească, făcând astfel ca evanghelia să rodească în inimi împărăția lui Dumnezeu (cf. Lc 17,21).

Duhul Sfânt apare și sub formă de cutremur de pământ (cf. Fap 4,31). Cutremurul i-a silit pe iudei să iasă din case și să asculte evanghelia predicată de Petru și apoi să întrebe ce trebuie să facă (cf. Fap 2,37). Cutremurul l-a silit pe temnicerul din Filipi să accepte evanghelia predicată de Paul și să creadă în Cristos (cf. Fap 16,30-34). Duhul Sfânt este acela care cutremură uneori și viața noastră, pentru ca și noi să-l căutăm pe Isus, să-l acceptăm în viața noastră și să trăim conform evangheliei sale.

Credinciosul umplut de Duhul Sfânt devine, la rândul lui, un canal pentru binecuvântarea altora, asemenea apostolilor (cf. In 7,38). Apostolii, plini de Duhul Sfânt, au vorbit toate limbile, sunt imaginea Bisericii care, fiind răspândită în orice neam și națiune, vorbește acum toate limbile pământului, vorbește acum toate limbile dragostei și ale virtuților și înțelege toate limbile necazurilor și suferințelor oamenilor. Sfântul Paul ne spune astăzi că "fiecare primește darul de a-l arăta pe Duhul spre binele tuturor" (1Cor 12,7).

Prințesa de Stigliano i-a cerut fericitului Ieremia Valahul (1556-1625) să fie naș la mirul nepoților ei. Avându-l alături pe fratele Ieremia, prințesa și nepoții erau convinși că au garanția Duhului Sfânt.

Astăzi, când celebrăm și sărbătoarea copiilor, suntem chemați să-i primim ca pe Domnul Isus, să-i educăm în iubirea lui, să-i creștem cu iubirea lui, ca să ajungă în cer. Așa îl arătăm pe Duhul Sfânt.

Sfântul Paul ne spune că Duhul Sfânt "ne ajută" (cf. Rom 8,26). Termenul grecesc al acestei expresii este "sunantilambanomai" și înseamnă "a lua parte împreună la luptă împotriva a ceva". "Împreună" înseamnă că participarea noastră este obligatorie. Deci Duhul Sfânt ia parte împreună cu noi la lupta împotriva oricărui rău, numai dacă noi ne-am ridicat mai întâi la luptă împotriva acelui rău.

Vorbind despre Duhul Sfânt, Noul Testament ne atenționează asupra câtorva lucruri:

Nu întristați Duhul (cf. Ef 4,30). Cuvântul "a întrista" din acest verset vine din cuvântul grecesc "lupete", care descrie durerea dintre două persoane care se iubesc profund. Aceasta este similară cu durerea unui soț sau a unei soții care descoperă că partenerul de căsătorie i-a fost necredincios. Despre fiecare creștin se spune, ca și despre Fecioara Maria, că este "Mireasa Duhului Sfânt". Orice păcat este o infidelitate față de Duhul Sfânt.

Nu stingeți Duhul (cf. 1Tes 5,19). Efeseni 4,30 ne spune să nu întristăm pe Duhul Sfânt; aceasta e tot una cu a-l stinge pe Duhul Sfânt. Noi îl întristăm sau îl stingem pe Duhul Sfânt atunci când trăim ca păgânii (cf. Ef 4,17-19), când mințim (cf. Ef 4,25), când suntem mânioși (cf. Ef 4,26-27), când furăm (cf. Ef 4,28), când blestemăm (cf. Ef 4,29 ), când trăim plini de amărăciune (cf. Ef 4,31), când nu iertăm (cf. Ef 4,32), când trăim în imoralitate (cf. Ef 5,3-5).

Sfânta Lucia din Siracuza (+ 303) a fost o creștină plină de toate darurile Duhului Sfânt. Închisă și condamnată la moarte pentru credința ei, ea a luptat pentru aceasta și i-a spus procurorului Pascasius că nu poate săvârși păcatul lepădării de credință, pentru că nu vrea să-l întristeze pe Duhul Sfânt. Pascasius i-a zis că el o va târî în păcat și astfel îl va stinge pe Duhul Sfânt din ea. Atunci Lucia i-a răspuns: "Trupul este întinat numai atunci când consimte sufletul". Plini de furie, au început să o lovească, să arunce peste ea smoală topită și ulei încins, iar apoi i-au străpuns gâtul cu o sabie.

Umblați în Duhul (cf. Gal 5,16.25). A "umbla" în Duhul Sfânt înseamnă să-i primești conducerea și să-l accepți să-ți conducă pașii după voia lui Dumnezeu. Pe scurt, a umbla în Duhul înseamnă a trăi viața fără a împlini poftele trupului. Părintele Serafim din Sarov (1759-1833) se înfrâna de la mâncare hrănindu-se numai cu o buruiană numită "snit". Sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591) s-a înfrânat de la necurăție fiind modest în gânduri, vorbe și priviri. El n-a privit niciodată o femeie în față, nici măcar pe mama sa; Sfântul Dominic Savio (1842-1857) s-a înfrânat de la orice fel de distracții. Sfântul Francisc de Sales (1567-1622) s-a înfrânat de la orice răzbunare. etc.

Sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) spunea: "Fără Duhul Sfânt noi suntem ca pietrele de pe drum. Luați într-o mână un burete îmbibat cu apă și în alta o piatră și strângeți-le în mod egal! Din piatră nu va ieși nimic, pe când din burete va ieși multă apă. Ei bine, buretele este imaginea sufletului plin de Duhul Sfânt iar piatra este imaginea inimii reci și dure în care nu locuiește Duhul Sfânt".

Patriarhul greco-ortodox, Ignatios de Latakia (1920-2002) a spus în anul 1988: "Fără Duhul Sfânt, Dumnezeu este departe, Cristos rămâne în trecut, evanghelia este literă moartă, Biserica o invenție, autoritatea o dominație, misiunea o propagandă, cultul o simplă evocare iar viața creștină o morală de sclavi". Iar cu Duhul Sfânt totul este pace, bucurie, har și binecuvântare.

Duhule Sfânt, Dumnezeule, miluiește-ne pe noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat