Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Inimii Neprihănite a Preacuratei Feciore Maria

Maria se bucura în Domnul, pentru că păstra cuvântul lui Dumnezeu și se gândea la el în inima ei.

Sărbătoarea Inimii Neprihănite a Mariei este o sărbătoare instituită din voință și rânduială divină, ca și alte sărbători din calendarul creștin. Este o sărbătoare a timpurilor maturității creștine. La începutul creștinismului, când de teama asocierii lui Isus cu zeii păgâni care-și împărțeau cinstea cu părinții, frații și rudele, scriitorii inspirați ai Bibliei au vorbit puțin despre colaborarea și cooperarea părinților și rudelor lui Isus la planul divin al mântuirii, lăsând această vorbire pentru mai târziu, pentru timpul maturizării creștine.

Iată că, după 2000 de ani de creștinism, Biserica a considerat că timpul maturității creștine a sosit și vorbește deschis despre rolul și cooperarea pe care părinții și apropiații lui Isus, le-au avut la planul mântuirii. Și, vorbind Biserica despre rolul și cooperarea lor la planul mântuirii, împreună cu Cristos, vorbește clar și despre rolul și cooperarea fiecărui creștin, la acest plan divin de mântuire, căci după expresia sfântului Augustin (354-430): "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine"; sau după expresia sfântului Ioan Crisostom (347-407): "În barca Bisericii lui Cristos, nimeni nu este numai un simplu pasager".

La lucrarea lui Isus la acest plan de mântuire, nu mai este nimic de adăugat, căci totul a fost împlinit în mod perfect, la cruce (cf. In 19,30). Mai rămâne acum de împlinit partea noastră, căci opera mântuirii este o lucrare divino-umană. De aceea, sfântul Paul spune colosenilor: "Acum mă bucur în pătimirile mele pentru voi și împlinesc în trupul meu ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos, pentru trupul său care este Biserica, căreia i-am devenit slujitor după misiunea pe care mi-a dat-o Dumnezeu pentru voi" (Col 1,24-25).

În ziua de 13 iunie 1917, pe plaiul din valea Iria, a localității Fatima, din Portugalia, sfânta Fecioară Maria s-a arătat celor trei mici păstorași, Lucia, Francisc și Iacinta, care își hrăneau oițele familiei, și le-a spus: "Isus vrea să stabilească în lume o devoțiune către inima mea neprihănită. Acelui care o va îmbrățișa, Isus îi promite mântuirea".

Inima neprihănită a Mariei a fost inima cea mai unită cu inima lui Isus. De aceea, durerile inimii lui Isus au fost și durerile inimii ei; ofensele aduse inimii lui Isus, au fost și ofensele aduse inimii ei; străpungerea inimii lui Isus a fost și străpungerea inimii ei. De aceea în Litania Inimii Neprihănite, Maria este invocată cu aceste titluri: Inima Mariei, una cu inima lui Isus; Inima Mariei, oglinda inimii dumnezeiești; Inima Mariei, oglinda pătimirii lui Cristos. Pentru aceasta, așa cum preasfânta inimă a lui Isus a cerut ispășire pentru ofensele și pentru nerecunoștința oamenilor, tot astfel inima Mariei, una cu inima lui Isus, a cerut și ea ispășire față de toate aceste rele, ispășire pe care ea o va îndrepta tot spre inima lui Isus, așa cum a îndreptat și îndreaptă spre Isus și laudele și mulțumirile pe care i le aduc oamenii.

La 10 decembrie 1925, când deja numele de Fatima era cunoscut în toată lumea, preasfânta Fecioară Maria, arătându-se Luciei, devenită "Sora Maria a Îndureratei", îi arată inima și-i spune: "Privește, fiica mea, inima mea străpunsă de spini, pe care unii oameni o jignesc în orice moment prin păcatele și nerecunoștința lor. Tu, însă, caută de a mă mângâia și fă ca toată lumea să știe că eu promit, prin misiunea și puterea primite de la Fiul meu, Isus, să asist în clipa morții cu ajutoarele necesare mântuirii pe toți aceia care în prima sâmbătă, cinci luni la rând, se vor mărturisi, vor primi sfânta Împărtășanie, vor recita Rozariul și-mi vor ține companie un sfert de oră, meditând asupra misterelor Rozariului, cu intenția de a-mi aduce reparație".

Revin la anul 1917 și completez ceea ce Maica Domnului a mai spus celor trei păstorași: "Pentru mântuirea păcătoșilor, Dumnezeu vrea să întroneze în lume devoțiunea la inima mea neprihănită; și, dacă se va face tot ce vă voi spune, multe suflete se vor mântui". Apoi, arătându-le copiilor iadul, sfânta Fecioară Maria a mai spus: "Ați văzut unde merg sufletele sărmanilor păcătoși. Pentru mântuirea lor, Dumnezeu vrea să întroneze în lume devoțiunea la inima mea neprihănită și, dacă se va face după voința lui, multe suflete vor fi mântuite".

Practica celor cinci prime sâmbete din lună se poate începe în orice timp al anului; important este să nu fie întreruptă.

Un duhovnic de al Luciei a întrebat-o de ce cinci sâmbete întâi și nu mai multe sau mai puține. Sora Lucia i-a răspuns: "Este vorba întâi despre repararea celor cinci mari răni ale lui Isus, care au fost și rănile inimii mele unită cu inima lui Isus. Apoi este vorba despre repararea celor cinci ofense aduse inimii mele, ofense care ating și inima lui Isus. Iată cele cinci ofense aduse inimii mele: contestarea zămislirii mele neprihănite; contestarea fecioriei mele; contestarea maternității mele divine și refuzul de a fi recunoscută ca mamă a omeniri, după cuvântul lui Isus de pe cruce; acțiunea multor răi care răspândesc indiferență, dispreț și ură față de mine, mama lui Isus; profanarea imaginilor mele sfinte. Toate aceste fapte nu rănesc numai inima mea, ci și inima Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt, care au lucrat în mine și prin mine".

Maica Domnului în multe rânduri a invitat lumea creștină la pocăință, sacrificii și reparații față de Dumnezeu și față de inima ei unită cu Inima lui Isus: "Oamenii trebuie să ceară iertare pentru păcatele lor și să nu mai ofenseze pe Dumnezeu care este deja atât de ofensat. Trebuie să vă oferiți lui Dumnezeu, fiind gata de a face sacrificii și de a accepta cu credință voința lui Dumnezeu cu privire la cele pe care el vi le va trimite ca reparare a atâtor păcate, pentru a obține convertirea păcătoșilor și ca reparație pentru toate ofensele aduse inimii mele neprihănite. Multe suflete merg în iad pentru că nu are cine să se sacrifice și să se roage pentru ele".

Maica Domnului a cerut ca toți creștinii să facă rugăciuni și pocăințe. Care rugăciuni? Rugăciunile cele mai obișnuite; Rozariul; primirea deasă a sfintei Împărtășanii cu scop de reparație și devoțiunea celor cinci sâmbete întâi din lună consecutiv. Care pocăințe? Împlinirea conștiincioasă a datoriilor proprii; primirea în spirit de credință a suferințelor și necazurilor; renunțarea din considerente veșnice, la comoditate, la divertisment și la distracții; mortificare din același considerent al veșniciei, chiar la lucruri permise. Iar, când împlinim aceste rugăciuni și fapte de pocăință, să spunem: "Isuse, acestea le fac din dragoste față de tine, pentru convertirea păcătoșilor și care reparare a ofenselor aduse inimii Mariei, unită strâns cu inima ta".

Sfântul Paul spunea că fiecare creștin trebuie să împlinească în trupul său suferințele care lipsesc Bisericii, care este trupul lui Cristos (cf. Col 1,24). Și cum a împlinit Paul în trupul său aceste suferințe care lipseau Bisericii, trupul lui Cristos? Însușindu-și cuvântul lui Dumnezeu, predicând cuvântul lui Dumnezeu privitor la planul său de mântuire a tuturor oamenilor: "Cristos în voi, nădejdea slavei. Pe el îl propovăduim noi și sfătuim și învățăm pe orice om în toată înțelepciunea, ca să înfățișăm pe orice om, desăvârșit în Cristos Isus (cf. Col 1,26-28).

Noi știm că Isus este cel care vorbește în prima lectură (cf. Is 61,9-11), căci aceste cuvinte le-a mai rostit și în Evanghelia după sfântul Luca: "Astăzi s-a împlinii această Scriptură în auzul vostru" (cf. Lc 4,16-21).

Isus a fost uns cu Duhul Sfânt la botezul său, pentru că misiunea sa a avut drept scop să ducă vestea cea bună a mântuirii celor săraci; să lege rănile celor cu inima zdrobită; să proclame libertatea pentru captivii păcatului și să deschidă temnițele și ochii celor care erau ținuți legați; cu un cuvânt, de a vesti anul de îndurare al Domnului, căci ziua de răzbunare a lui Dumnezeu a fost amânată pentru venirea sa de-a doua. Chiar și până la venirea sa de-a doua, dar în mod deosebit la venirea sa de-a doua, Isus îi va mângâia pe cei întristați, dăruindu-le bucurie și pace în loc de cenușă și plâns; dăruindu-le laude în locul mâhnirilor. Atunci străinii îi vor sluji pe cei aleși. Bogățiile cerului vor fi dăruite celor credincioși. Atunci Dumnezeu, ținând seama de nedreptățile și umilirile îndurate de cei aleși, îi va răsplăti cu un legământ veșnic încheiat cu ei, pentru ca toți să vadă că ei sunt aleșii săi. Atunci aleșii vor fi îmbrăcați cu mantia mântuirii. Atunci rămășița mântuită îl va lăuda pe Dumnezeu pentru lucrarea lui Isus de la cruce.

Aceste binefaceri divine au fost subiectul predicilor lui Isaia; aceste binefaceri divine au fost subiectul predicilor lui Isus; aceste binefaceri divine au fost subiectul predicilor lui Paul și ale celorlalți apostoli. Dar aceste binefaceri divine au fost și subiectul predicilor Fecioare Maria. Nu avem decât să citim imul ei, Magnificat, și ne vom convinge (cf. Lc 1,46-55). În acest imn, Maria, în fața lui Elisabetei și a familiei sale, laudă lucrările mântuitoare făcute de Dumnezeu cu cei smeriți și deplânge soarta celor răi.

În psalmul responsorial, Ana, Elcana și copilul lor, Samuel, asemenea Mariei, cântă lucrările lui Dumnezeu cu cei credincioși, și deplâng păcatele și nenorocirile celor răi, în speță a fiilor depravați ai preotului Eli și a Peninei, rivala Anei, care nu-i spunea decât vorbe dușmănoase.

Dar, această participare la suferința pentru evanghelie și pentru mântuirea trupului lui Isus, care este Biserica, trebuie să o facem și noi. Oare prin viața noastră vestim laudele și promisiunile Domnului față de aleșii săi săraci sau luăm partea celor răi, simbolizați în psalmul responsorial cu Ofni și Fineas, fiii răi ai bătrânului preot Eli, și cu Penina, rivala necredincioasă a Anei (cf. 1Sam 2,1-8)?

Pentru a putea cunoaște promisiunile Domnului, trebuie să citim și noi Scripturile, să le păstrăm în inima noastră și să medităm zilnic la ele, așa cum făcea și Maica Domnului, a cărei inimă neprihănit zămislită o celebrăm astăzi (cf. Lc 2,51).

Sfântul Paul ne spune: "Cuvântul lui Cristos să locuiască în voi în toată bogăția sa" (Col 3,16). Trebuie să ne hrănim sufletul cu minunatele gânduri ale cuvântului lui Dumnezeu; trebuie să le medităm zilnic; trebuie să le vestim zilnic, pentru că ele ne dau tărie, mângâiere și înălțare sufletească. Făgăduințele dumnezeiești vor fi pentru noi și pentru frații noștri ca niște colaci de salvare, care ne sunt de folos zilnic în călătoria spre cer, pe marea zbuciumată a vieții.

Anthony M. Coniaris, un preot oriental contemporan care activează în SUA, spune tuturor creștinilor chemați la apostolat, ca Maria: "Nu lăsați niciodată Biblia fără să fi învățat pe de rost măcar un verset în fiecare zi. Apoi, purtați acel verset cu voi. Faceți din el gândul principal al zilei. Întoarceți-vă la el. Lipiți-vă de el. Trăiți cu el întreaga zi. Adormiți cu el noaptea. Astfel, după un timp, este cu putință să purtați toată Scriptura în inima voastră".

Sfântul Ieronim (342-420) ne sfătuiește și el să învățăm pe de rost câte un pasaj din Scriptură în fiecare zi, iar apoi să-l recitim până ce îl memorăm bine.

Evanghelia de astăzi ne spune că Maria păstra toate cuvintele lui Isus și medita la ele în inima ei (cf. Lc 2,19). Cugetul și inima ei se desfătau în minunatele făgăduințe ale lui Dumnezeu. Ea putea spune mereu cu psalmistul: "Păstrez în inima mea cuvintele tale, ca să nu greșesc" (Ps 119,11). Maria aduna în inima sa cuvântul lui Dumnezeu, care în clipele de încercare îi dădea putere. Maria spune cu profetul Ieremia: "Am găsit cuvintele tale, Doamne, și m-am hrănit cu ele. Cuvintele tale au fost bucuria mea și veselia inimii mele" (Ier 15,16).

Numai citind și ascultând cuvântul lui Dumnezeu din Scripturi, numai păstrându-l și meditându-l în inima noastră, numai trăindu-l în viața noastră, îl putem împărtăși cu folos și altora care așteaptă mântuirea și la care suntem trimiși de Dumnezeu, ca profetul Isaia, ca apostolul Paul și ca Fecioara Maria.

Doi creștini, Lucian și Marcian, ce au trăit în secolul al doilea în Asia Mică, au fost arestați și duși înaintea lui Sabinus, guvernatorul Bitiniei. Întrebați fiind cine i-a autorizat să predice, Lucian a răspuns: "Legea dragostei și a umanismului obligă pe toți oamenii, să caute să-și convertească semenii la ceva mai bun, să facă tot ce le stă în putință pentru a le salva sufletele din ghearele diavolului". Au murit prin ardere pe rug, pentru răspândirea binecuvântărilor divine cuprinse în Scripturi. Așa au făcut înaintea lor, apostolii și Maria. Așa trebuie să facem și noi în toată viața noastră.

Inimă Neprihănită a Mariei, una cu Inima lui Isus,
roagă-te pentru noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 53.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat