Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XIII-a de peste an - A

Dumnezeu ne dă crucea, iar crucea ni-l dă pe Dumnezeu.

După ce duminica trecută, Isus și-a trimis ucenicii în lume pentru a predica evanghelia mântuirii, în duminica aceasta îl vedem pe Isus, care își continuă îndrumările date lor și le spune că, pentru a putea face față misiunii de a-i chema oamenii la mântuirea adusă de el, trebuie să-l iubească pe el și împărăția lui mai presus de toate, chiar mai presus de viața proprie; că trebuie să-și ia crucea în fiecare zi și să mergem după el. Numai așa vor putea împlini misiunea de a șterge și usca lacrimile oamenilor și să ajungem împreună cu el în împărăția sa.

Sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne spune că, din cauza păcatului, toate mădularele omului - limba, picioarele, ochii - erau unelte ale nelegiuiri (cf. Rom 6,13). Dar, odată cu întoarcerea la Dumnezeu, toate aceste mădulare devin "unelte ale dreptății", la dispoziția lui Cristos. La acest punct trebuie să ajungem cu toții și la acest punct trebuie să-i aducem și pe frații noștri aflați pe cale pierzării, chiar dacă pentru asta trebuie să purtăm o cruce și să pierdem toate cele pământești, chiar și viața.

O frumoasă legenda spune că pe locul unde a căzut una dintre multele picături de sânge ale lui Isus, de pe calea crucii, a răsărit un frumos măslin, din ale cărui ramuri oamenii au făcut un crucifix. Mai târziu, acest crucifix a fost cumpărat de un cavaler cruciat și a fost adus în Europa. Până la urmă acest cavaler cruciat s-a făcut călugăr într-o mănăstirea a sfântului Francisc din Assisi (1181-1226). Într-o zi, pe când noul călugăr se ruga în fața crucifixului său, Isus s-a însuflețit și, plângând cu lacrimi de sânge, i-a zis: "Spune oamenilor să-mi usuce lacrimile care curg pe obrazul fraților și surorilor mele. Cine va lua parte la această lucrare, va ajunge bucuria mea!"

Isus a cerut compasiune față de frații lui. Compasiunea este purtarea durerii altora în inima ta. Isus a fost primul care a purtat durerea noastră în inima lui (cf. 1In 4,19). Acum, Dumnezeu vrea ca și noi să purtăm durerea fraților în inima noastră și să-i aducem la el ca să-i scape de ea.

A fi ucenic al lui Isus și al împărăției sale veșnice, înseamnă a pune iubirea față de el și față de evanghelia lui, față de sufletele de mântuit, față de împărăția cerurilor, deasupra oricărei alte iubiri, chiar față de iubirea față de: tata sau mama, soț sau soție, fiu sau fiică. Acestora, ucenicul împărăției lui Dumnezeu trebuie să le spună deschis: "După Isus, după evanghelie, după sufletele de mântuit și după împărăția cerurilor, pe voi vă iubesc cel mai mult".

Sfânta Perpetua l-a iubit pe Isus, mai mult decât pe tatăl și copilul ei. Sfântul Alexie (sec. V) l-a iubit pe Isus mai mult decât pe mireasa sa. Sfânta Blanca de Castilia (1188-1252) l-a iubit pe Isus, mai mult decât pe fiul ei, sfântul rege Ludovic (1214-1270), și pentru aceasta a avut fericirea de a-l vedea rege pe pământ și în cer. Sfânta Daria l-a iubit pe Isus mai mult decât pe ochii ei. Sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591) l-a iubit pe Isus mai mult decât toate bogățiile și titlurile de noblețe. Sfântul Ioan Columbini (1304-1367) l-a iubit pe Isus mai mult decât pe soția sa, Biagia Cerretani etc.

Ernest Hello (1828-1885), un francez, romano-catolic convins, scriitor de cărți și articole despre filozofie, teologie și literatură, atunci când s-a căsătorit, i-a spus soției sale: "Îți cer pentru mine locul doi în inima ta; căci pentru a putea fi fericiți, primul loc trebuie să-i dai lui Dumnezeu; așa am făcut și eu".

De dragul lui Isus, de dragul sufletelor de mântuit, de dragul evangheliei împărăției, ucenicii lui Isus au lăsat toate cele pământești, chiar și viața lor și l-au urmat. Iar acum stau pe tronuri de mărire în cer (cf. Mt 19,27-29). Tronurile de mărire cerească, aceasta este răsplata tuturor care fac asemenea lor. Unde sunt martirii acum? În paradis! Unde sunt mărturisitorii acum? În paradis! Unde vom fi noi care primim chemarea de a participa la apostolat? În paradis!

Apoi, a fi ucenic al lui Isus și al împărăției sale veșnice nu înseamnă a suporta crucea dată lui de Dumnezeu spre mântuire, ci înseamnă a lua singur crucea, cu drag și în fiecare zi (cf. Mt 10,38; Lc 9,23), ba chiar să se laude cu purtarea ei (cf. Gal 6,14), căci fără cruce nu există coroană veșnică.

Un om mereu nemulțumit nu contenea să cârtească împotriva lui Dumnezeu, că a dat oamenilor câte o cruce mare. Acestuia Dumnezeu i-a dat un vis, unde a văzut viața oamenilor de pe pământ ca o neîntreruptă procesiune, unde fiecare mergea cu crucea sa pe spate, procesiune în care era prezent și el, purtând cu greu cu crucea sa. Ducând cu greu crucea, a crezând că este prea lungă, a retezat o bucată din ea. Acum mergea mai bine și a ajuns la ținta procesiunii. Era o prăpastie largă, dincolo de care însă începea pământul fericirii veșnice. Nu erau poduri, nici pasarele pentru a traversa, totuși oamenii treceau cu ușurință; fiecare își lua crucea de pe spate, o sprijinea pe malurile prăpastiei și apoi trecea pe deasupra. Au trecut toți, numai el nu, căci crucea lui era prea scurtă. De spaimă, s-a trezit, la propriu și la figurat, căci din acel moment nu a mai murmurat niciodată că are o cruce mare. A înțeles că Dumnezeu ne dă crucea, iar crucea ni-l dă pe Dumnezeu.

A-ți lua crucea dată de Dumnezeu înseamnă a renunța la voința proprie, care fuge de cruce, și a urma voința lui Dumnezeu care cere purtarea crucii. A-ți lua crucea dată de Dumnezeu, înseamnă a vedea și a accepta prezența lui Dumnezeu în toate bucuriile și suferințele tale.

Să facem o comparație: A urma numai voința proprie este ca o bucată de lemn așezată de-a lungul drumului vieții, pe care se lunecă spre cele de jos ca pe un tobogan sau ca pe o cale largă (cf. Mt 7,13). A urma voința lui Dumnezeu și nu voința ta este a accepta o bucata de lemn așezată de-a curmezișul drumului vieții, care oprește căderea în osândă. Aceasta este înțelesul acceptării crucii!

Îmi place să amintesc aici un gând minunat al sfântului Francisc de Sales (1567-1622), referitor la cerința lui Isus ca fiecare ucenic, ca fiecare creștin să-și ia zilnic crucea proprie pregătită lui de Dumnezeu potrivit cu puterea sa și să-l urmeze. Iată ce ne spune el: "Înțelepciunea veșnică a lui Dumnezeu a avut din veșnicie în vedere crucea pe care ți-a dat-o după inima lui, ca un dar prețios. Dumnezeu, înainte de a-ți da crucea, a contemplat-o cu ochii săi atotștiutori, a pătruns-o cu mintea sa dumnezeiască, a examinat-o cu mintea sa înțeleaptă și a încălzit-o cu îndurarea sa iubitoare; apoi, a cântărit-o cu amândouă mâinile sale, ca să nu fie cu un milimetru mai lungă și nici cu un miligram mai grea. A binecuvântat-o cu numele său preasfânt, a uns-o cu harul său și a înmiresmat-o cu mângâierea sa; apoi, a mai privit odată curajul tău, și în felul acesta ți-a venit crucea din ceruri, ca un salut deosebit din partea lui Dumnezeu și ca o comoară a dragostei sale divine".

Acum înțelegem și povestirea conform căreia un om, voind să-și schimbe crucea dată lui de Dumnezeu cu o alta, nu a găsit alta mai bună decât tot crucea lui pe care voia s-o lase. Altă cruce decât cea dată de Dumnezeu este abandonarea voinței divine, pentru voința proprie cerută de satana. Crucea după voința omului și nu după a lui Dumnezeu este o cruce fără valoare mântuitoare. Sunt mulți oameni care suferă în zadar pentru că au ales să urmeze voința proprie inspirată de satana și nu voința mântuitoare a lui Dumnezeu exprimată în Scripturi.

Mulți oameni nu renunță la voințele lor, la iubirile lor, la fericirile pe care și le fac singuri, la viețile lor pe care le trăiesc după plac, crezând că toate acestea sunt mai bune pentru realizarea fericirii lor. Isus le spune astăzi tuturor ucenicilor săi că cine va căuta să-și păstreze viața o va pierde, iar cine își va pierde viața pentru el, o va câștiga (cf. Mt 10,39). Cine își jertfește viața pentru Cristos, pentru evanghelie, pentru mântuirea sufletelor, pentru împărăția cerurilor, acela nu numai că nu-și va pierde viața, ci o va primi înapoi spiritualizată și nespus de fericită, în împărăția iubirii sale veșnice.

Să privim la toți martirii creștinismului, care au murit pentru Cristos și pentru răspândirea evangheliei, începând cu sfântul Ștefan, și până astăzi. Oare și-au pierdut ei viața și fericirea, sau mai degrabă și-au câștigat o viață fără de moarte și o fericire fără de sfârșit? De aceea, sfântul Paul spunea: "Vreau să mor, ca să fiu cu Cristos" (Fil 1,21). Oare fiul risipitor, după ce a văzut ce primire i-a făcut tatăl și în ce fericire a intrat, a regretat că a venit la slujirea lui și a fraților? Nu!

În omilia sa de la 15 august 2013, episcopul nostru de Iași, Petru Gherghel, spunea: "Nu vă fie frică să fiți generoși cu Cristos. Merită! Ieșiți și să mergeți cu curaj și generozitate în munca de apostolat, pentru ca fiecare bărbat și fiecare femeie să-l poată întâlni pe Domnul. Mergeți și faceți tot ceea ce vă va spune el".

Dar duminica aceasta Isus are niște cuvinte frumoase și pentru toți cei care îi primesc pe ucenicii săi, cu evanghelia împărăției: "Cine vă primește pe voi mă primește pe mine; și cine mă primește pe mine primește pe cel ce m-a trimis pe mine. Și oricine va da de băut numai un pahar de apă rece unuia din acești micuți, în numele unui ucenic, adevărat vă spun că nu-și va pierde răsplata" (Mt 10,37-40).

Prima lectură adeverește aceste cuvinte ale lui Isus și ne prezintă un exemplu în acest sens.

O femeie cu vază din Șunem se purtase deosebit de mărinimos față de profetul Elizeu, mergând până acolo că împreună cu soțul ei i-au pus la dispoziție o odaie în catul de sus, în care acesta să poată sta când trecea pe acolo. Însă această femeie era sterilă și nu avea copii. Îi cere lui Dumnezeu un copil, prin profetul Elizeu. Iar Dumnezeu îi împlinește cererea, pentru ospitalitatea oferită profetului său.

Iată alte câteva exemple biblice în acest sens: Abraham l-a găzduit și ospătat pe preotul Melchisedec, iar pentru asta a fost binecuvântat de Dumnezeu, primind harul mijlocirii și copilul mult așteptat (cf. Gen 14,20; 18,1-10). Rahav din Ierihon i-a primit pe trimișii lui Iosue, iar pentru asta a primit un loc în poporul ales și mântuirea lui Dumnezeu (cf. Ios 2,1-6). Văduva din Sarepta l-a primit pe profetul Ilie și l-a ospătat, iar pentru asta n-a mai dus lipsă niciodată și a primit și un nume în cer (cf. 1Rg 17,9-16).

Corneliu, un centurion roman, îl primește pe apostolul Petru în casa sa; pentru asta, Corneliu primește harul botezului, darul Duhului Sfânt și bucuria mântuirii (cf. Fap 10,40). Lidia, o vânzătoarea de purpură, îl primește pe apostolul Paul în casa sa; pentru aceasta Lidia primește harul Botezului și moștenirea bunurilor veșnice prin credință (cf. Fap 16,14).

Iată în aceste exemple, adeverirea cuvintelor lui Isus: "Cine pe voi vă primește, pe mine mă primește; iar cine mă primește pe mine primește pe cel ce m-a trimis pe mine" (Mt 10,40).

Astăzi să spunem și noi împreună cu un suflet ales: "Doamne, Isuse, din dragoste față de tine, față de evanghelie, față de suflete și față de împărăția cerurilor: trăiesc, muncesc, învăț, călătoresc, predic, slujesc, mă jertfesc, așteptând răsplata robului credincios".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat