Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

27 iunie: 130 de ani de la înființarea Episcopiei Catolice de Iași

În fiecare an, ziua de 27 iunie ne amintește de data în care a fost înființată Episcopia Catolică de Iași: 27 iunie 1884. Chiar dacă în centrul acestui an stă figura impozantă și personalitatea fericitului Anton Durcovici, consider că este de datoria noastră să nu uităm evenimentele istorice ale diecezei noastre, care l-a avut la cârmă și pe episcopul nostru martir, în anii 1947-1949.

După slavonizarea din secolele VIII-IX, creștinii din Moldova au fost constrânși de împrejurări să se supună Patriarhiei de Ohrida, misionarii latini fiind nevoiți să se întoarcă în Italia, ritul greco-slav întărindu-și pozițiile în detrimentul celui latin. După schisma din 1054, în care un rol important l-a jucat patriarhul Leon de Ohrida, creștinii din Moldova au păstrat ritul și limba slavonă, fiind supuși direct patriarhiei menționate mai sus. Până la întemeierea statului feudal al Moldovei (1359), la începutul secolului al XIII-lea, pe teritoriul Moldovei s-au stabilit cumanii, un popor migrator înrudit cu pecenegii ce se afla temporar în partea de est a Carpaților. Pentru aceștia, papa Grigore al IX-lea (1227-1241) a aprobat în anul 1227 înființarea unei eparhii catolice: Episcopia de Milcov (1227-1241). Un an mai târziu, episcopul Teodoric a schimbat denumirea eparhiei în "Episcopia Cumanilor", ceea ce a stârnit proteste din partea ierarhilor maghiari. Documentele menționează un număr de 14 episcopi care au avut titlul "de Milcov", dintre care doar Teodoric (1228) a fost efectiv episcop al cumanilor, acesta fiind motivul care justifică existența respectivei episcopii doar până la invazia tătară din anul 1241. Astfel, își încetează temporar existența această episcopie, dar până în anul 1526 se consemnează și alți episcopi cu acest titlu. În timpul voievodului Lațcu (1367-1375), minoritatea catolică din Moldova a trecut sub autoritatea Sfântului Scaun. În acest context, în urma unor cereri adresate papei Grigore al XI lea (1370-1378) de către voievodul Lațcu, la 9 martie 1371 s a înființat Episcopia de Siret (1371-1434), care, după înființarea Arhiepiscopiei de Lvov (1412) a trecut sub jurisdicția acesteia. Totuși, au fost cinci episcopi care au purtat titlul "de Siret", ultimul fiind franciscanul Ioan, numit la 29 iulie 1434. La începutul secolului al XV-lea, orașul Baia era capitala Moldovei și era locuit de sași și unguri.

De aceea, anti-papa Ioan al XXIII-lea (1410-1415) l-a rugat, la 7 august 1413, pe episcopul de Camenița să se intereseze dacă biserica din Civitas Moldaviensis (Baia), situația și însemnătatea orașului justifică înființarea unei episcopii și, în caz afirmativ, să transforme biserica în catedrală, să pună la cale toate cele trebuincioase și să-l sfințească episcop pe Ioan de Ryza, propus de regele și regina Poloniei. Această dorință s-a concretizat în anul 1418, fiind șapte episcopi care au purtat titlul de "episcop de Baia", ultimul fiind Mihail Marinoski (1510-1523). La începutul secolului al XVII-lea, s-a decis înființarea Episcopiei de Bacău, fapt concretizat la 17 septembrie 1607, când papa Paul al V-lea (1605-1621) l-a numit pe episcopul Ieronim Arsengo. Dintre episcopii care s-au perindat la conducerea acestei episcopii, aproape toți au fost polonezi, mulți lipsind sau vizitând foarte rar episcopia. Pentru a uniformiza situația clerului și a credincioșilor din Moldova, în această perioadă au avut loc două sinoade diecezane: unul la Cotnari (6 noiembrie 1642) și unul la Bacău (27 aprilie - 1 mai 1663). Episcopia de Bacău a persistat până în anul 1818, când a murit ultimul episcop care a purtat acest nume, Iosif Bonaventura Berardi (+ 20 aprilie 1818, la Iași). La începutul secolului al XIX lea, preoții misionari s-au decis să mute reședința episcopului la Iași. Aici însă au întâmpinat o rezistență puternică din partea Divanului Domnesc, probabil din cauza unui firman emis de Poarta Otomană, privind protejarea creștinilor de rit roman, care, în ciuda insistențelor diplomației austriece și a Sfântului Scaun, nu a putut fi abrogat. Din această cauză, în Moldova nu s-a mai putut menține o episcopie, ci doar un vicariat. Acesta s-a înființat în anul 1818, la Iași, și a primit numele de Vicariat Apostolic al Moldovei (1818 1884). La cârma acestei instituții s-au succedat 12 vizitatori apostolici.

Așadar, toate aceste forme de organizare a minorității catolice din Moldova nu au fost de lungă durată. Acest lucru s-a datorat, în special, faptului că Moldova era un ținut misionar, iar misionarii nu puteau face față numărului crescând al catolicilor din această zonă, fiind necesar un cler indigen pentru o pastorație în spiritul directivelor Bisericii Catolice. În a doua parte a secolului al XIX-lea, problema misionarismului și a clerului indigen devenise foarte acută.

Numărul din ce în ce mai mare al catolicilor cerea un număr mai mare de preoți. Misionarii erau insuficienți pentru a face față numărului crescând de comunități ce trebuiau deservite. Italia se confrunta și ea cu numeroase greutăți politice, ceea ce făcea ca numărul misionarilor italieni să scadă și să crească proporțional numărul misionarilor unguri. La acestea se mai adăuga faptul că nu puteau cunoaște bine limba română, ceea ce le îngreuna activitatea pastorală.

Venirea în Misiunea din Moldova a episcopului Nicolae Iosif Camilli avea să schimbe totalmente situația. La 10 august 1883, acesta a prezentat Congregației De Propaganda Fide proiectul de reformă privind o mai bună pastorație în Missio Moldavica. Principalele linii pe care le-a trasat episcopul au fost: trimiterea de noi tineri misionari în Moldova, deschiderea unui seminar, aprobarea unui fond pentru misionarii bătrâni și bolnavi etc. La 13 decembrie același an, se trimite din partea congregației un răspuns la această scrisoare, în care se subliniază necesitatea formării în Moldova a unui cler indigen secular, pentru care sugerează deschiderea unui seminar sau colegiu. În afară de acesta era menționată și deschiderea unui probandat și a unui noviciat pentru tinerii ce voiau să opteze pentru Ordinul Franciscan. Prefectul congregației, cardinalul Giovanni Simeoni, a insistat și pentru deschiderea unei case pentru călugări și asupra coabitării acestora. Toate acestea erau orientate spre o mai bună organizare a catolicilor din Moldova, preconizându-se înființarea unei episcopii autonome.

Însă, la sfârșitul acestui secol, în Principatele Unite se făcea simțită necesitatea creării a două episcopii romano catolice, în București și în Iași, care să poată subordona toate comunitățile catolice de rit latin din această zonă. Soluția nu era, însă, pe placul Austriei, nici pe cel al vizitatorilor apostolici de la București și Iași (Mons. Paoli din București și ep. Camilli din Iași), deoarece bugetul episcopiilor trebuia să fie reglementat de statul român. Tratativele dintre guvernul român și Sfântul Scaun nu se cunosc, probabil au fost de scurtă durată, păstrându-se totodată discreția, pentru a nu da prilej Sinodului Ortodox să provoace agitație. Ceea ce se cunoaște în mod cert este faptul că, în anul 1883, Sfântul Scaun, în înțelegere cu Guvernul Român, a înființat, la 27 aprilie, Arhiepiscopia Catolică de București, ce era supusă direct Sfântului Scaun prin intermediul Congregației De Propaganda Fide. După acest eveniment, mulți misionari credeau că papa Leon al XIII lea (1878 1903) intenționa să înglobeze canonic Moldova la arhidieceza recent înființată, asemenea unirii Principatelor, care avusese loc cu 24 de ani mai înainte.

Nu s-a întâmplat însă așa, pentru că, la 27 iunie 1884, prin scrisoarea "Quae in christiani nominis incrementum", același papă hotăra încetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, care ființa din 1818, și decreta înființarea Episcopiei Catolice de Iași. Episcop a fost numit Nicolae Iosif Camilli, fost vizitator apostolic între 1881 și 1884, numit episcop de Mosynopolis la 16 septembrie 1881, iar la 27 iunie 1884 episcop titular de Iași. Misiunea principală pe care a primit-o episcopul Camilli de la papa Leon al XIII-lea a fost aceea de a ridica un cler indigen pentru pastorația catolicilor din Dieceza de Iași, ceea ce impunea deschiderea unui seminar diecezan. Această urgență s-a observat din faptul că, în timpul Vicariatului Apostolic al Moldovei, s-a sesizat lipsa acută de preoți, din cauza ritmului rapid de creștere a populației catolice. Condițiile grele în care trăiau misionarii și cheltuielile mari pentru întreținerea lor au generat această idee fundamentală din demersurile înființării Episcopiei Catolice de Iași. Dieceza avea 244 de localități, cu aproximativ 65.000 de catolici, care erau deserviți de 37 de preoți misionari. De aceea, s a insistat foarte mult și asupra deschiderii unui seminar pentru clericii indigeni, ceea ce s-a concretizat la 29 septembrie 1886. Episcopul Camilli avea convingerea că, prin ajutorul lui Dumnezeu, Dieceza de Iași își va avea proprii preoți indigeni, care, cunoscând limba și obiceiurile locale, vor putea desfășura o activitate mult mai bogată în tânăra Dieceză de Iași. Principalele linii ale episcopatului său au fost: deschiderea unui seminar în vederea formării unui cler indigen, editarea unui catehism pentru catolicii din Moldova, ridicarea de noi biserici, grija pentru viața duhovnicească a preoților, strânsa legătură cu Scaunul Apostolic, orientarea pietății credincioșilor către sfânta Fecioară Maria, prin recitarea sfântului Rozariu, vizita canonică pastorală, reorganizarea diecezei etc.

Concluzionând cele consemnate mai sus, putem spune că Biserica Catolică din Moldova a avut în decursul veacurilor o istorie destul de sinuoasă. Condițiile precare ale catolicilor, dar și cele ale misionarilor dominicani, franciscani și iezuiți care au activat aici, au făcut să existe mai multe forme de administrare teritorială a minorității catolice din această zonă geografică. La acestea se mai adaugă și contextul politic, care de multe ori a fost nefavorabil catolicilor. Cu toate acestea, au fost numeroși episcopi și preoți care s-au jertfit ca această credință catolică să se mențină în rândul unei populații autohtone și să fie transmisă generațiilor viitoare.

Pr. Alois Moraru


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat