Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfinții Apostoli Petru și Paul - 2014

Prin sărbătoarea sfinților apostoli, Petru și Paul, Biserica ne chemă la încredere în milostivirea și iertarea lui Dumnezeu, la convertire și la viață de apostolat, la iubire și la unitate între noi.

Împreună cu întreaga Biserică celebrăm astăzi pe sfinții apostoli Petru și Paul, pe care - luând aminte la rugăciunea "Prefața" de astăzi - îndrăznesc să-i compar cu soarele și luna, luminătorii cei mari ai creației (cf. Gen 1,14); căci, într-adevăr, ei sunt acum luminătorii, soarele și luna, care luminează Biserica. Petru fiind mărturisitorul cel dintâi al credinței, iar Paul fiind cel care a luminat-o spre înțelegere. Petru, pentru că a orânduit Biserica de la început din rămășița lui Israel, care cunoștea lumina revelației, poate fi numit astrul zilei; iar Paul, pentru că a învățat și călăuzit spre mântuire neamurile, care nu cunoșteau revelația, poate fi numit astrul ce a luminat noaptea.

Mai întâi o mică precizare în privința motivului pentru care noi îi sărbătorim împreună, la 29 iunie, pe cei doi mari apostoli, Petru și Paul, deși au murit în locuri și la date diferite. Petru a fost răstignit cu capul în jos pe colina Vaticană, în anul 64. Paul a murit prin tăierea capului, în afara Romei, în locul numit "Tre Fontane", în anul 67. În anul 258, împăratul roman Valerian (193-259) a confiscat toate cimitirele creștine din Roma. De teama ca mormintele celor doi mari apostoli, Petru și Paul, să nu fie profanate, creștinii au dezgropat trupurile celor doi apostoli, le-au pus într-o raclă comună, și le-au înmormântat într-un loc ascuns de pe Via Appia, în ziua de 29 iunie 258. Acesta este unul din motivele celebrării lor împreună, la 29 iunie.

Prin sărbătoarea sfinților Petru și Paul, Biserica ne vorbește despre dragostea lui Dumnezeu față de oameni, dragoste care este: fidelă, sigură, gratuită, universală și veșnică.

Fericitul episcop martir Anton Durcovici (1888-1951), răspunzând anchetatorilor săi care-l chestionau cu privire la predicile sale, le-a spus că de solemnitatea sfinților apostoli Petru și Paul a predicat așa: "Am îndemnat pe credincioși să aibă încredere nestrămutată în milostivirea fără de margini a lui Dumnezeu, milostivire mai mare decât a tatălui din evanghelie față de fiul risipitor (cf. Lc 15,11-32); și despre voința lui de a ierta pe orice om de păcate, chiar în cea din urmă clipă a vieții, ca pe tâlharul de pe cruce, numai ca omul să se căiască și să ceară iertare (cf. Lc 23,43). Sfinții apostoli Petru și Paul, prin încrederea în milostivirea lui Dumnezeu, care iartă și mântuiește pe cei care vin la el, ne feresc de a nu cădea în greșeala lui Cain (cf. Gen 4,13) sau a lui Iuda (cf. Mt 27,4-5), care nu s-au încrezut în milostivirea lui Dumnezeu care iertă păcatele și nu au venit la el cu păcatul lor; această neîncredere în mila și iertarea lui Dumnezeu constituie cea mai mare nenorocire pentru om, dar și cea mai mare insultă adusă inimii părintești a lui Dumnezeu".

Iată sintetizată aici, de fericitul episcop martir, Anton Durcovici, însemnătatea solemnității sfinților apostoli, Petru și Paul. Deci, Biserica îi celebrează împreună pe acești doi mari apostoli, Petru și Paul, pentru a ne arăta că, așa cum Dumnezeu și-a arătat iubirea milostivă față de ei, scoțându-i din întunericul păcatului și ridicându-i la sfințenia voită de el, chiar săvârșind minuni pentru asta; tot astfel Dumnezeu își arată mila și iubirea și față de noi, pentru ca și noi să ne lăsăm scoși din păcatele noastre, pentru ca și noi să ne convertim și, asemenea lor, să devenim "pietre tari de credință", "vase alese de virtute" și "pescari de oameni", spre edificarea Bisericii și pentru mântuirea lumii întregi.

Petru și Paul auziseră de Cristos, dar convingerea lor greșită că se pot mântui singuri prin fapte părea prea înaltă despre ei înșiși, iar faptul că socoteau păcatul virtute i-au făcut să stea departe de el. Să vedem cum Isus i-a adus la cunoașterea nimicniciei lor și la convertire, ca să ne înțelegem și noi limitele, și să ne convertim, venind la ascultarea și slujirea sa.

Simon se credea cel mai bun și cel mai iscusit pescar; dar s-a întâmplat că într-o zi considerată prielnică pentru pescuit să nu prindă nici măcar un pește. În acest context, apare Isus și îi cere barca goală - ca și inima lui - pentru a predica mulțimilor; când a terminat de predicat, îi spune să arunce plasele de pescuit; din politețe, Petru, aruncă năvoadele, convins fiind că va face o trudă zadarnică; dar, surpriză, năvoadele s-au umplut de așa mulțime de pești, că nu mai putea să le tragă. Petru a înțeles atunci că nu el este cel mai bun și iscusit pescar, ci Isus din Nazaret. Străfulgerat de lumina lui Cristos, își vede și își recunoaște starea mizeră a sufletului său și îi spune lui Isus: "Îndepărtează-te de la mine, Doamne, căci sunt un om păcătos". Dar Isus îl încurajează și îi spune: "Nu te teme, vino după mine, de acum înainte vei fi pescar de oameni (cf. Lc 5,1-11).

Fascinat de Isus, începând din acel moment, Petru nu s-a mai îndepărtat de Isus, luând parte la toate predicile și minunile lui. Fiind mereu lângă Isus: la învierea fiicei lui Iair, a învățat că Isus are puterea asupra morții (cf. Lc 8,51); la schimbarea la față a lui Isus, a înțeles însemnătatea morții sale (cf. Mt 17,1); la rugăciunea lui Isus cu lacrimi de sânge din grădina Măslinilor, a înțeles care va fi prețul mântuirii (cf. Mt 26,37). Astfel, a ajuns la o cunoaștere a lui Isus, superioară celorlalți apostoli, fiind mereu gata să dea oricui răspuns potrivit, în legătură cu speranța sa în Cristos (cf. 1Pt 3,15).

De aceea, atunci când nimeni dintre ucenici nu știa să răspundă la întrebarea cine este Isus, Petru, luminat de Dumnezeu, a spus fără echivoc că este Mesia, mântuitorul mult așteptat. De aceea, și Isus numai lui Petru dintre toți apostolii i-a zis: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea, iar porțile iadului nu o vor birui. Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor și tot ce vei lega pe pământ va fi legat și în ceruri și tot ce vei dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri" (Mt 16,18-19).

Vedem din aceste versete biblice că Isus nu le-a spus tuturor apostolilor: "Voi sunteți Petru!", ci numai lui Kefa i-a spus: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea!"

Pentru că sunt oameni care vorbesc mai mult de rolul lui Andrei, decât primatul lui Petru, clarific și spun, pe baza mărturiilor biblice, că Andrei, deși a fost primul care s-a întâlnit cu Isus, deși l-a adus pe Petru la Isus (cf. In 1,35-42); deși a fost mai în vârstă și poate mai virtuos decât Petru, totuși nu el a fost cel dintâi chemat ca să-i fie apostol, ci Petru, căci Domnul privește la inimă nu la față (cf. 1Sam 16,11). De aceea, evangheliile, în timp ce-l prezintă pe Andrei căutându-l pe Isus (cf. In 1,37-40), pe apostolul Petru îl prezintă ca fiind căutat de Isus, pentru că avea mare nevoie de el (cf. Lc 5,1-11); de aceea, în timp ce Isus căuta pe cei care să-i fie apostoli, Matei vameșul, cel care era obișnuit cu evidențele exacte, îl menționează pe Petru ca fiind cel dintâi chemat ca să-i fie apostol lui Isus (cf. Mt 4,18-19) și numai lui spunându-i: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea! Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor și tot ce vei lega pe pământ va fi legat și în ceruri și tot ce vei dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri" (Mt 16,18-19). Ceilalți evangheliști notează și ei că numai lui Petru i-a spus Isus: "Întărește-i pe frații tăi" (cf. Lc 22,32); "Paște oile mele, paște mieii mei" (In 21,15-17). Apoi, dintr-o altă rânduială divină, Petru este menționat totdeauna în fruntea listei de apostoli, înaintea lui Andrei, pentru că rolul lui Petru este unic (cf. Mt 10,2-4; Lc 6,15; Fap 1,13). De aceea, nimeni să nu ne amăgească în această privință.

Noi, românii, putem avea un sentiment special față de sfântul Andrei, căci a adus evanghelia până la noi; așa cum cei din India au sentiment special față sfântul Toma; așa cum cei din Etiopia au un sentiment deosebit față de sfântul Matei; așa cum cei din Spania au un sentiment special față de sfântul Iacob etc. Dar asta nu înseamnă că toți aceștia pot fi puși înaintea lui Petru, pe care Isus însuși l-a pus în fruntea Bisericii sale și toți ceilalți apostoli și primii creștini l-au recunoscut ca atare (cf. Fap 1,15-26; 2,22ss; 3,1ss; 4,1ss; 5,1ss). Și astăzi este la fel, toți creștinii cei buni se raportează și ascultă de urmașul sfântului Petru, în persoana papei de la Roma.

Preotul și scriitorul italian Bruno Ferrero povestește și comentează următoarea întâmplare: O navă de război patrula un sector deosebit de periculos al Mării Mediteraneene. La un moment dat apare o lumină în calea acestei nave. Crezând că este o altă navă de război, comandantul dă semnal ca nava din față să-și schimbe direcția cu 20 de grade. Li se răspunde că ei trebuie să modifice direcția cu 20 de grade. "De ce noi și nu voi?" "Aici este farul de coastă!" Nava de război și-a schimbat direcția.

Isus a spus: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui" (Mt 16,18). Deși a murit, Petru trăiește în urmașii săi, papii de la Roma. Sfântul Ambrozie spunea: "Ubi Petrus, ibi Ecclesia" (Unde e Petru, acolo e Biserica). Nu putem birui Biserica. Putem numai să ne zdrobim pe noi înșine împotrivindu-ne ei.

Să ne gândim la cât de mulți au dorit să doboare arborele viguros al Bisericii, încredințat lui Petru: mulți au voit să-i învenineze rădăcinile prin învățături greșite; mulți au prigonit-o; mulți i-au doborât lăstari cei mai frumoși, martirii; mulți au tăiat bucăți mari din ea; mulți, în numele închinării "adevărate", o sufocă și astăzi. Dar, asemenea cedrului sădit de Dumnezeu, cu cât a fost mai otrăvită, mai prigonită, mai lovită și mai tăiată, mai sufocată, cu atât a crescut Biserica mai înaltă și mai viguroasă, pentru că ea își are rădăcinile în cer la Dumnezeu și nu pe pământ (cf. Ez 17,3-4).

Saul din Tars se credea cel mai puternic și iscusit om al sinagogii, căci îi aresta și-i punea în lanțuri, după plac, pe toți creștinii care-i găsea, fără ca cineva să i se poată opune. Dar, într-o zi, pe când Saul, încrezător în strategia și forțele sale, mergea la Damasc ca să-i aresteze pe creștini și să-i pună în lanțuri, ca să-i ducă legați la Ierusalim, iată că cineva mai puternic și mai înțelept decât el, îl orbește din senin cu lumina sa, îl doboară la pământ cu tăria glasului său și îl mustră pentru ura nedreaptă față de el și față de creștini. Niciodată nu i se mai întâmplase așa ceva. Niciodată nimeni nu mai îndrăznise până atunci să-i ceară cont de faptele sale, "bune" (cf. In 16,2). Lângă Saul, trântit la pământ, devenit orb și neputincios, stătea în picioare Isus, biruitorul păcatului și al lumii, biruitorul satanei și al morții. Văzându-se doborât în țărână, de un altul mai puternic și înțelept decât el, Saul a capitulat și, tremurând de frică, a recunoscut în lumina, forța și glasul care îi vorbea pe Isus, pe Domnul, pe Înviatul, pe stăpânul a toate și a exclamat: "Doamne, ce vrei să fac?" (Fap 9,1-6). În Damasc, ucenicul lui Isus, Anania, i-a spus planul lui Dumnezeu cu privire la el și la misiunea lui. Ca un om înțelept, Saul a trecut imediat de partea celui mai puternic și i s-a făcut ucenic, așa cum mai târziu aveau să facă toți convertiții popoarelor.

De aici trebuie să tragem învățătură că, oricât de puternici și iscusiți am fi, Dumnezeu este și mai mult; (cf. 1Cor 1,25); că, oricât de păcătoși am fi, Dumnezeu ne iubește, ne caută, ne face minuni, ne vrea convertiți lângă el și de partea lui, ca pe sfinții Petru și Paul, ca să lucrăm împreună cu el la salvarea lumii subjugate de diavol, păcat și moarte.

Minunile pe care Isus le-a făcut pentru convertirea sfinților apostoli Petru și Paul să fie suficiente și pentru convertirea noastră. Să nu așteptăm ca Dumnezeu să ne scufunde bărcile vieți de prea multe lucruri pământești sau să ne doboare la pământ din senin la pământ, sau să ni se arate purtând iar crucea ca să moară din nou pentru noi.

Referitor la scufundarea bărcilor vieții noastre cu bunuri, este o întâmplare cu doi vânători necredincioși, care, stând cu barca pe un lac, au împușcat două rațe sălbatice, care au căzut de la înălțime tocmai în barca lor, cufundând-o, iar pe ei înecându-i. Să venim la Isus până a nu ne îneca cu bunurile pe care le căutăm și până a nu ne doborî mândria în noroi.

De ce oare umblă Isus după convertirea noastră, cu multă și cu minuni, ca după Petru și Paul? Vorbind despre convertirea sfântului Paul, sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) spune: "Prin harul lui Dumnezeu, Saul (cel care pretinde și se pretinde), s-a făcut Paul (cel mic care slujește); din vas de ocară s-a făcut "vas ales" (cf. Fap 9,15); din lup s-a făcut miel; din mărăcine s-a făcut viță roditoare; din vrăjmaș s-a făcut prieten; din neghină s-a făcut grâu bun pentru pâine; din hulitor s-a făcut binecuvântător; din prigonitor s-a făcut mesagerul veștilor bune; din chinuitor s-a făcut povățuitor pe calea mântuirii; din trădător s-a făcut împreună lucrător cu Isus; din pierdut s-a făcut apostolul popoarelor păgâne". Asta vrea să facă Dumnezeu și cu noi.

Și, tot sfântul Ioan Gură de Aur (347-407), legat de venirea noastră cu adevărat la Cristos, ne spune iarăși: "Cine a devenit ucenic al lui Cristos prin Botez: acela nu mai trăiește pentru sine, ci pentru Cristos și frații lui; acela trage la carul evangheliei împreună cu Isus și cu toți apostolii; acela vestește evanghelia până la capăt; acela a devenit "piatră vie pentru orice sprijin" și "vas ales pentru orice virtute și bucurie"; acela a devenit sare și lumină pentru alții;... acela va scăpa de gura leului infernal; acela va ajunge la împărăția cerească".

Închei cu încă o învățătură frumoasă transmisă de sărbătoarea celor doi mai apostoli, Petru și Paul, care în iconografia creștină apar îmbrățișați. Prezentarea lor îmbrățișați vrea să ne transmită că numai în unire unii cu alții ne vom putea păstra credința, ne vom pute împlini menirea pe pământ și vom putea ajunge la împărăția cerească. Petru a avut nevoie de Paul pentru o corectare fraternă și pentru ajutor în apostolat (cf. Gal 2,1-14); Petru a sprijinit lucrarea lui Paul și a lăudat-o (cf. 2Pt 3,14-16). Paul a avut nevoie de acreditarea și recomandarea lui Petru, Iacob și Ioan, pentru a nu munci în zadar; apoi Paul i-a lăudat pe aceștia, numindu-i "coloane" ale Bisericii (cf. Gal 2,1-10).

Sfinții apostoli Petru și Paul, prezentați "îmbrățișați" în icoane, ne cheamă și pe noi să trăim "întemeiați în iubire" ca să putem fi "plini în toate de plinătatea lui Dumnezeu (cf. Ef 3,17-19); să ne purtăm sarcinile unii altora căci numai așa vom împlini legea lui Cristos (cf. Gal 6,2); să ne îngăduim unii pe alții în iubire, ca să păstrăm unitatea Duhului în legătura păcii (cf. Ef 4,2-3); să ne îmbrăcăm cu dragoste, care e legătura desăvârșirii" (Col 3,14); să creștem tot mai mult în dragoste unii față de alții și față de toți (1Tes 3,12).

Ați auzit de arborii de Sequoia care cresc în California, SUA? Trăiesc peste 2500 de ani, au trunchiuri foarte groase și cresc înalți peste 100 de metri, deși nu au rădăcini adânci. Secretul? Trăiesc în grupuri. Rădăcinile lor lungi sunt strâns împletite unele cu altele pe o arie foarte largă. Apa trece de la unii la alții. Prin ramurile lor se sprijină unii de alții. De aceea, nici lipsa de apă, nici furtunile și nici trăsnetul nu-i pot doborî. Acesta este mesajul sfinților apostoli Petru și Paul îmbrățișați din icoanele noastre: Dacă voiți să nu fiți doborâți de lipsuri, furtuni și dușmani și la sfârșit să ajungeți în cer, trăiți în dragoste unii cu alții!

Sfinților apostoli Petru și Paul,
rugați-vă pentru cei care poartă numele voastre, dar și pentru noi toți!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat