Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus - 2014

Inima lui Isus, împăcare pentru păcatele noastre, miluiește-ne pe noi

Despre solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus, trebuie spune ca și despre solemnitatea Trupului și Sângelui Domnului, că este o solemnitate instituită din voință și rânduială divină.

Dintre solemnitățile Bisericii lipsea o sărbătoare dedicată ispășirii și iertării păcatelor, așa cum era Ziua ispășirii din Vechiul Testament (Yom Kippur). Și în Noul Testament au fost și sunt multe păcate, mai ales de neglijare a iubirii lui Dumnezeu; de neglijare a iubirii și a jertfei lui Isus de la cruce; de neglijare a lui Isus rămas cu noi în Euharistie; de neglijare a primirii sfintei Împărtășanii; de neglijare a pregătirii și dispunerii sufletului pentru primirea sfintei Împărtășanii, neglijare care face împărtășania sacrilegă. Și mai ales de păcătuirea fără nici o teamă de Dumnezeu. De aceea, era nevoie de o de sărbătoare de ispășire pentru a aduce reparație pentru tot felul de ofense și pentru a evita pedeapsa lui Dumnezeu.

Pentru a vesti lumii dorința divină ca oamenii să facă pocăințe și jertfe reparatorii, Isus a ales o călugăriță sfântă, pe nume Margareta Maria Alacoque, care petrecea multe ore din zi în fața tabernacolului, căreia i-a apărut în noaptea de 16 iunie 1675, în capela mănăstirii vizitandinelor, din Paray le Monial, din Paris, în timp ce era în rugăciune și adorație. Iată cum s-a întâmplat: Deodată ușița tabernacolului s-a deschis și a apărut Isus, cu pieptul deschis și cu inima în flăcări și înconjurată de o coroană de spini, iar între flăcări se afla înfiptă o cruce. Pe inimă se vedea o rană și o dâră de sânge. Atunci Isus îi spuse sfintei Margareta Maria Alacoque: "Iată inima care a iubit atât de mult pe oameni, până acolo că s-a lăsat mistuită pentru ei. Dar în schimb ea nu primește de la ei decât nerecunoștință, dispreț, batjocuri și sacrilegii. Doresc o sărbătoare în cinstea inimii mele, pentru că vreau să întronez iubirea inimii mele în toate inimile".

În același an, 1675, într-o altă apariție, Isus i-a dresat sfintei Mariei Margareta Alacoque aceste cuvinte: "Îți cer ca prima vineri de după sărbătoarea Trupului și Sângelui Domnului să fie instituită o sărbătoare dedicată cinstirii Inimii mele".

De atunci și până astăzi, nu numai în prima vineri de după sărbătoarea Trupului și Sângelui Domnului, ci și în prima vineri din lună, și în fiecare vineri din săptămână, creștinii cinstesc inima preasfântă a lui Isus, căci într-o zi de vineri Isus a murit pentru păcatele lumii.

Când Dumnezeu cere ceva unei persoane, tot el este acela care creează oportunitățile, indică oamenii de ajutor și chiar realizează. Ca și la implementarea solemnității Trupului și Sângelui Domnului, Dumnezeu, cu mult înainte de instituirea solemnității Preasfintei Inimi a lui Isus, a ales și a rânduit persoanele care să pregătească nu numai sărbătoarea, pe care de multă vreme o dorea, ci să pregătească și lumea ca să o primească. Așa cum prin profeții săi Dumnezeu a pregătit cu mult înainte nașterea Fiului său, tot astfel acum, tot cu mult înainte, prin oamenii sfinți aleși de el, Dumnezeu a pregătit și sărbătoarea și oamenii care să o primească.

Între persoanele care au pregătit cu mult înainte sărbătoarea Inimii lui Isus și oamenii care să o primească, se numără următorii sfinți: sfântul Bernard din Clairvaux (1090-1153) și sfântul Ioan Eudes (1601-1680), teologi francezi, care cel dintâi a promovat evlavia către durerile Inimii lui Isus, iar al doilea i-a compus oficiul și rugăciunile; fericita Maria d'Oignies (1177-1213) și fericita Lutgarda d'Agwi Pres (1182-1246), mistice belgiene, care i-au evidențiat binefacerile; sfânta Mechilda (1207-1282) și sfânta Gertruda (1256-1302), sfinte germane, care au chemat oamenii la dragostea pentru Inima lui Isus; sfântul Bonaventura (1218-1274) și sfânta Angela de Foligno (1248-1309), sfinți italieni, care promovat verbal și prin scris, această evlavie;

Între persoanele care au introdus cultul Inimii lui Isus în Biserică, amintim: sfânta Margareta Maria Alacoque (1647-1690), care a primit mesajele de la Isus; sfântul Claudiu Columbiere (1641 -1682) și frații iezuiți, care au sprijinit demersurile vizionarei; călugărul iezuit, Joseph-François de Gallifet (1663-1749), care a compus Litania Inimii lui Isus cu 33 de invocații; și papa Pius al IX-lea (1846-1878), care în 1856 a recunoscut devoțiunea, a iubit-o și a instituit-o pentru întreaga Biserică, la data cerută de însuși Isus, adică în prima vineri de după solemnitatea Trupul și Sângele Domnului.

Între persoanele care au răspândit sărbătoarea Inimii lui Isus, după ce a fost instituită, amintim doar: papa Leon al XIII-lea (1810-1903), în 1899, a consacrat întregul neam omenesc Inimii lui Isus; papa Pius al X-lea (1835-1914) a prescris ca această consacrare să se repete în fiecare an în sărbătoarea Inimii lui Isus; papa Pius al XI-lea (1857-1939), în 1928, a introdus un formular nou de oficiu și Liturghie; sfântul Arnold Janssen 1837-1909), întemeietorul al Societății Cuvântului Divin, care a predicat această evlavie; sfântul Daniel Comboni (1831-1881), întemeietor al misionarilor combonieni, care a cucerit nenumărate suflete cu această evlavie. Și lista celor care promovează și răspândesc evlavia către Inima lui Isus trebuie să continue cu fiecare dintre noi. Oare facem noi parte din numărul acestor fericiți aleși?

Dar Dumnezeu nu a rânduit numai persoanele care să pregătească, să instituie și să răspândească această sărbătoare a ispășirii și a iertării, ci a indicat și jertfa prin care se lasă împăcat, jertfă care este cea a Fiului său de la cruce, care se repetă în mod nesângeros la fiecare sfântă Liturghie și se primește ori de câte ori primim sfânta Împărtășanie.

Sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie sunt mijloacele dorite de Dumnezeu pentru a cinsti inima lui Isus, pentru a face ispășire și pentru a dobândi îndurare și iertare. Celor care vor participa la sfânta Liturghie, se vor spovedi și se vor împărtăși timp de 9 vineri întâi la rând, Isus le-a promis 12 haruri importante pentru viața și mântuirea lor. Sunt 12 promisiuni pentru alinarea tuturor durerilor omului, între care și promisiunea că evlavioșii inimii lui Isus nu vor muri fără a se împăca cu dreptatea lui Dumnezeu.

Sfânta Liturghie este perpetuarea nesângeroasă a jertfei de pe cruce, până ce Isus va reveni, și astfel sângele lui Cristos va continua să spele păcatele până la sfârșitul lumii. De aici valoarea ei infinită a sfintei Liturghii. Avea dreptate sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) când spunea: "Toate faptele bune al întregii omeniri luate împreună nu valorează cât o sfântă Liturghie; pentru că toate faptele pământești sunt lucrări ale oamenilor, în timp ce Liturghia e lucrarea lui Dumnezeu. Martiriul unui om este mic în comparație cu martiriul lui Isus de la sfânta Liturghia; martiriul este jertfa omului pentru Dumnezeu, în timp ce Liturghia e jertfa lui Dumnezeu pentru om".

Cu toată iubirea lui Dumnezeu arătată prin iubirea sa de la cruce și prin trimiterea Duhului Sfânt, Antoine Arnault (1612-1694), jansenist, doctor la Sorbona și fratele abatesei de la Port-Royal, Angelique Arnault (1591-1661), în anul 1643, publică o carte cu titlul Despre Împărtășania frecventă, în care impune niște condiții grele și exagerate pentru primirea împărtășanii, pentru că Dumnezeu ar fi aspru. Ideea greșită, cum că "Dumnezeu iubire" este aspru, îndepărta pe mulți oameni slabi în credință de Euharistie.

În evanghelie, iudeii în număr de 5000 numai bărbați, tocmai mâncaseră din cele cinci pâinișoare înmulțite și imediat după asta îl întreabă: "Ce semn faci tu ca să credem în tine" (In 6,30)? Ridicol, nu?! La fel de ridicoli sunt și toți cei care după ce văd generoasa jertfă a lui Isus de la cruce, vin și spun că Dumnezeu este aspru.

Tradiția ne spune că soldatul Longin, care a avut îndrăzneala ca să împlânte sulița în Inima lui Isus, era orb de un ochi. Și cu toate că el a fost crud cu Isus, Isus a fost pline de iubire și l-a vindecat cu un strop de sânge care i-a căzut în ochi. "Sângele lui Cristos ne curăță de orice păcat" (1In 1,7).

Oare cum să fie Dumnezeu aspru, când el a voit să ne salveze și să ne salveze în coasta deschisă a mântuitorului?

Lui Noe, care din porunca lui Dumnezeu construia arca, primește acest ordin: "ușa să o faci într-o parte a corăbiei" (Gen 6,16). Sfântul Augustin de Hipona (354-430), comentând acest text, zice: "Ușa corăbiei făcută într-o parte, prefigura rana din coasta mântuitorului Isus. Și, așa precum oamenii care au intrat pe ușa corăbiei au fost salvați de apele nimicitoare ale potopului, tot astfel oamenii care se vor adăposti în rana coastei lui Isus, în Inima lui Isus, nu vor muri în vârtejurile păcatului, pentru că nu este nici o osândire pentru cei care sunt în Isus Cristos (cf. Rom 8,1). De aceea, așa cum spune psalmistul: "acesta este locul meu de odihnă pentru totdeauna, aici voi locui, pentru că lucrul acesta îl doresc" (Ps 132,14).

Aici, aș mai continua un gând legat tot de Arca lui Noe: "Porumbelul plecat din arcă n-a găsit nici un loc unde să-și pună piciorul și s-a întors la Noe, fiindcă pe fața întregului pământ era încă apă. Noe, și-a întins mâna, l-a luat și l-a adus la el în arcă" (Gen 8,9). Multe suflete amăgite părăsesc pe Dumnezeu și aleargă după lucrurile acestui pământ; dar lucrurile acestui pământ nu le satură, pentru că Dumnezeu astfel a creat inima omului ca nimic și nimeni să n-o poată umple decât el însuși. De aceea, să imităm porumbelul lui Noe și să ne întoarcem la el, care, prin Isus, își va întinde mâna iubitoare și ne va primi iarăși în arca mântuitoare a inimii sale.

Iar sfânta Margareta Maria Alacoque, vorbind despre sufletele evlavioase către Inima lui Isus, spune: "Le privesc pe toate adunate în Inima lui Isus ca orânduite și hărăzite a se bucura pe veci de dragostea lui într-un loc ales".

Dumnezeu, care este iubire, s-a întrupat pentru ca toate sufletele să-și găsească iertarea și odihna în el. Jugul lui este dulce și povoara sa este ușoară, așa cum ușoare sunt aripile pe care le-a pus pe spatele păsărilor. El nu a venit să ne obosească, ci a venit să ne odihnească în inima sa (cf. Mt 11,28-30).

Inima lui Isus este paradisul după care suspină sufletul nostru împovărat de greutățile zile și împovărat de păcatele vieții. De aceea, să ascultăm chemarea lui Isus, care ne spune: "Veniți la mine, toți cei trudiți și împovărați, și eu vă voi da odihnă. Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine, căci eu sunt blând și smerit cu inima; și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre. Căci jugul meu este bun, și povoara mea este ușoară" (Mt 11,28-30). "Cei care se îndepărtează de tine vor fi scriși în țărână (cf. Ier 17,13).

Cei care se apropie au numele scrise în Inima lui Isus, care este cerul (cf. Lc 10,20).

"Strigă către mine, și eu îți voi răspunde și îți voi arăta lucruri mari și nepătrunse pe care tu nu le știi". (Ier 33,3). "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, așa sunt lucrurile pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei care îl iubesc" (cf. 1Cor 2,9).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 33.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat