Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cultul inimii lui Isus în China

De Wilhelm K. Müller, SVD

Toate familiile chineze au imaginea tipică a inimii lui Isus, chiar și după tulburările sociale și politice și după propaganda atee a regimului. Prima biserică dedicat Inimii lui Isus este din 1863: distrusă în revoluția culturală, reconstruită în 1999. Devoțiunea și consacrarea la Inima lui Isus a susținut viața misionarilor și evanghelizarea lor: între aceștia Arnold Janssen, Iosif Freinademetz, Daniele Comboni. Trebuie revăzută iconografia, recurgând la caligrafiile pe "inimă". Inima lui Isus este inima martirilor uniți în canonizarea din anul 2000.

Devoțiunea către preasfânta inimă a lui Isus în China este o realitate integrală a vieții credincioșilor catolici, precum și chiar mai mult decât a tuturor regiunilor Bisericii Catolice din lume.

A-i întreba pe catolici chinezi dacă sunt familiari cu evlavia față de preasfânta inimă a lui Isus poate să fie ofensator, ca și cum ar exista îndoieli cu privire la dreapta credință și dreapta practică a lor.

Întâlnirea cu viața spirituală și cu tradițiile credincioșilor chinezi este și astăzi foarte edificator. Cu atât mai mult dacă ne amintim că viața lor a fost supusă la schimbări drastice și adesea triste ca urmare a schimbărilor ritmurilor de viață: migrațiile interne și mai ales propaganda de idealuri și valori antireligioase impusă de atâtea "autorități".

Exprimările externe ale cultului preasfintei inimi a lui Isus sunt multe. În familii și în sanctuare este mereu prezentă icoana Inimii lui Isus, înlănțuită de coroana de spini, înconjurată de flăcări de iubire, stropită cu picături de sânge și crucea împlântată în mijloc. Aceste semne sunt o invitație să-și amintească de iubirea veșnică a lui Dumnezeu față de toată omenirea, iubire manifestată în viața și moartea Fiului lui Dumnezeu, amintire a suferințelor de nedescris ale lui Isus, aplicate Iubirii Întrupate și concentrate în străpungerea inimii sale după moarte. Icoana, pe lângă promisiunea de binecuvântări speciale pentru fiecare familie, rămâne o proclamare puternică a fundamentului și a centrului vieții creștine, o invitație urgentă la apostolat pentru fiecare creștin, pentru a da astfel un răspuns de credință și de iubire din partea noastră.

Nenumăratele biserici și capele dedicate preasfintei inimi a lui Isus în China mărturisesc evlavia răspândită. Prima biserică în cinstea preasfintei inimi a fost consacrată în 1863 la Zhangzhuangcun (astăzi în Dieceza de Xianxian, Hebei), numită după aceea "biserica numărul unui din sudul Chinei". A fost un eveniment cu caracter istoric, după anii lungi de la aparițiile Inimii lui Isus sfintei Margareta Maria Alacoque (1673-1675) și aprobarea ecleziastică a celebrării liturgice și publice (în 1765 numai pentru Polonia și în 1856 pentru toată Biserica).

Această primă biserică dedicată Inimii lui Isus în China a fost distrusă în 1976, la sfârșitul Revoluției Culturale, dar reconstruită și re-dedicată la 10 octombrie 1999. Astăzi, conform unei broșuri despre istoria Diecezei de Xianxian, există 52 de biserici și capele în cinstea preasfintei inimi a lui Isus.

Nu știm câte biserici în alte dieceze sunt dedicat Inimii lui Isus. Cuprinsul recentului Ghid al Bisericii Catolice din China indică numai adresa multelor biserici, dar fără titlul dedicării (în fotografie: catedrala din Guangzhou, dedicată preasfintei inimi a lui Isus).

Un stimulent la misiune

Numărul ridicat de biserici dedicat Inimii lui Isus în Dieceza de Xianxian este datorat probabil faptului că acest teritoriu și majoritatea diecezelor din Hebei au fost în trecut sub grija misionară și pastorală a iezuiților, care au fost intim legați cu această spiritualitate încă de la început după aparițiile lui Isus sfintei Margareta Maria. Dar și misionarii din ordinele clasice, franciscanii, dominicanii și congregațiile mai recente s-au hrănit din spiritualitatea bogată a Inimii lui Isus, o spiritualitate care a crescut în mod consistent din teologia Evangheliei lui Ioan, din teologia patristică și din mistica medievală (mai ales din mănăstirile masculine și feminine în spațiul germanic). Apoi, înflorirea foarte bogată a avut loc cu stimulentul aparițiilor inimii lui Isus sfintei Margareta Maria. Întâlnirea personală cu Inima lui Isus a devenit motivul determinant care a favorizat întemeierea de institute misionare, determinând călugări și călugărițe să meargă în "misiuni", dedicându-se operei de evanghelizare. Printre multele alte exemple, demonstrează asta viața sfântului Arnold Janssen, întemeietor al Societății Cuvântului Divin (Verbiții): era așa de evlavios față de preasfânta inimă a lui Isus încât. în sărbătoarea sa din anul 1875, i s-a consacrat. Această zi a fost considerată după aceea ca dată a întemeierii societății sale. Și viața spirituală a congregației sale misionare avea drept centru Preasfânta Inimă a lui Isus: în casele sale misionare abundau icoanele de la Paray-le-Monial; toate rugăciunile comunitare se încheiau cu: "Și inima lui Isus să trăiască în inima tuturor oamenilor".

Misionarii verbiți care au mers în China au respirat în evlavia față de Inima lui Isus. Între aceștia, mai ales sfântul Iosif Freinademetz (unul dintre primii misionari verbiți în provincia Shandong) care referea totul inimii lui Isus. El considera semnificativ faptul că în ziua de 1 iunie 1881, lună dedicată Inimii lui Isus, a pornit în călătorie de la Hong Kong la Shandong și că la 24 iunie, sărbătoarea Inimii lui Isus, a ajuns acolo.

În 2003, Janssen și Frainademetz au fost canonizați împreună cu Daniele Comboni, întemeietor al misionarilor combonieni, și el evlavios eminent față de Inima lui Isus.

Printre comunitățile catolice din China, practicile de evlavie față de preasfânta inimă a lui Isus sunt foarte răspândite. Acolo un o permite ritmul de viață - și această situație este mai obișnuită la țară decât în orașe - credincioșii trăiesc o viață spirituală aproape comunitară, reflexie a vieții monastice sau seminariale. Dis-de-dimineață, chemați la rugăciune de sunetul clopotelor, ei se adună, acolo unde este posibil, în biserica sau în capela din sat pentru a recita împreună rugăciunea de dimineață. Este o rugăciune lungă, îmbelșugată, generoasă, cu multe intenții și invocații. Cel puțin în luna iunie, dedicată preasfintei inimi a lui Isus, ea conține litania preasfintei inimi a lui Isus, urmată de câteva pagini cu multe rugăciune adresate inimii preasfinte. După aceste rugăciuni, care ocupă mai mult sau mai puțin o oră, dacă este prezent preotul, se celebrează sfânta liturghie. Adesea credincioșii continuă cu meditarea Căii Crucii. În trecut, duminica era complet dedicată rugăciunii comune și se petrecea mai mult timp în biserică decât acasă. Rugăciunea de seară, din nou în comun, preia tema Preasfintei Inimi și din nou se recită invocații și litania.

Textele rugăciunilor, introduse de misionarii din trecut, recitate în cântare, folosesc o formă un pic arhaică a limbii chineze, care nu poate fi înțeleasă cu ușurință de tineri sau de oamenii mai puțin educați. Diferite dieceze au cărți care conțin toate textele. Însă ceea ce ne uimește pe noi europenii este faptul că toate rugăciunile sunt recitate pe de rost. În trecut, încă de când erau copii, se memorau toate rugăciunile. Aș vrea să văd dacă vreunul dintre noi ar fi capabil să recite pe de rost și mai mult de oră rugăciuni care abia pot fi înțelese!

Lipsa înțelegerii literale a textelor nu diminuează credința și fervoarea credincioșilor: ea este un fenomen comparabil cu "rugăciunea în limbi" din reînnoirea carismatică, rugăciune și cântare ferventă din abundența inimii, fără să fie limitată de formele de limbă.

Inima lui Isus și martirii

Iconografia Inimii lui Isus conform descrierii sfintei Margareta Maria Alacoque - inima înlănțuită de coroana de spini, înconjurată de flăcări de iubire, stropită de picături de sânge, crucea împlântată în mijloc - este o constantă și pentru împodobirea bisericilor și a locuințelor catolice din China. În acest aspect, Biserica din China nu a fost inovatoare. Icoana a fost acceptată în felul acesta, deși sensibilitatea chineză formată din virtutea fundamentală a "evlaviei filiale" ar fi putut să se împotrivească acestei reprezentări: idealul "evlaviei filiale" cere ca după moarte, trupul omului trebuie să fie restituit intact părinților; dezmembrarea trupului mort era considerată oroarea supremă.

Din acest punct de vedere, numai în China se înțelege cu ușurință interesul occidental de a crea relicve din trupurile sfinților. Misionarii verbiți în China au protestat cu putere atunci când, după moartea neașteptată a primului lor episcop Giovanni Battista von Anzer la Roma, superiorii voiau să trimită în China ca relicvă inima sa. În Europa acest lucru era văzut ca expresie a iubirii sale fidele față de Biserica din China, însă pentru creștinii chinezi gestul era inacceptabil datorită sentimentelor filiale. Astfel, inima episcopului a rămas în seminarul societății la Viena și a dat inspirație misionară la noi tineri seminariști.

Cu toată probabilitatea, în arta chineză nu se găsește o reprezentare a inimii fizice, dar trebuie subliniat că acest concept de "inimă" ocupă cu siguranță un loc foarte important și central în gândirea și în sentimentul chinez. Toate activitățile mentale, cognitive, spirituale au ca origine și centru "inima". În caracterele scrisului chinez toate aceste operațiuni sau stări mentale au ca rădăcină sau matrice simbolul de "inimă". În dicționare se găsesc sute de astfel de pictograme și mii de expresii sau proverbe care au simbol "inima" drept cheie pentru a intra în semnificația lor.

Vorbind despre "inima lui Isus" se vorbește despre locul cel mai profund, cel mai intim, cel mai real al lui Dumnezeu, origine, ambient vital, finalitate a existenței. Probabil că exprimarea artistică prin pictarea unei inimi fizice nu evocă ceea ce devoțiunea față de preasfânta inimă a lui Isus ar vrea să evoce. Ar ajuta mai mult folosirea caligrafiei chineze care este foarte apreciată de toți.

Cu ocazia canonizării celor 120 de martiri chinezi în anul 2000, a fost prezentată Sfântului Părinte o caligrafie impresionantă: de vreme ce în China nu se puteau menționa și cu atât mai puțin reprezenta sfinții martiri canonizați (un eveniment odios pentru comuniști), chinezii au compus o caligrafie a ideogramei "iubire" cu 120 de simboluri, un pic diferite unul de altul, și în mijloc o ideogramă "iubire" de mărimea a patru simboluri. Pictograma "iubire" are ca rădăcină sau cheie simbolul "inimă". Cele 120 de simboluri sunt fiecare pentru un martir, marele simbol în centru este pentru Isus: așadar 120 de simboluri ale unei iubiri cordiale pentru o inimă complet înflăcărată de iubire. O asemenea caligrafie se poate umple cu ușurință cu toată bogăția devoțiunii față de preasfânta inimă a lui Isus, amintire a tuturor elementelor credinței, încurajare adusă colaborării bucuroase în proiectul de mântuire al preasfintei inimi a lui Isus.

(După AsiaNews, 23 iunie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat