Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a după Paști - A

Duminica Bunului Păstor și a rugăciunilor pentru vocații

Duminica acesta, a patra de după Paști, datorită evangheliei proclamate, se numește "Duminica Bunului Pastor". Iar, datorită chemării Bisericii de a ne ruga pentru vocații la o viața creștină autentică și la viața consacrată lui Dumnezeu în preoție și călugărie, se numește și Ziua Mondială de Rugăciune pentru Vocații.

Când Isus a rostit cuvintele evangheliei de astăzi, se afla la Ierusalim, unde se rememora din anul 164, înainte de Cristos, sărbătoarea resfințirii templului, în urma profanării făcute de regele Siriei, Antioh al IV-lea Epifanul (215-164 îC); dar, care, rege infam, a fost biruit de Iuda Macabeul (cf. 1Mac 4,36s). Aceasta era o sărbătoare care prevestea biruința definitivă a lui Mesia asupra tuturor dușmanilor lui Israel. Isus, Mesia, promis și sosit, era la acea sărbătoare; dar iudeii nu l-au cunoscut și nu l-au primit (cf. In 1,10-11).

Așa cum bine știm, în zilele și în duminicile de după Paști, Biserica ne dezvăluie victoriile și harurile pe care ni le-a adus Isus înviat din morți: biruința lui asupra tuturor dușmanilor noștri, prezența lui continuă lângă noi și bucuria deschiderii paradisului care a fost închis odată cu primul păcat.

Dacă în duminicile trecute l-am văzut pe Isus care ridică pe cei căzuți și îi vindecă pe cei cu inima zdrobită; duminica aceasta îl vedem pe Isus înviat din morți, sub chipul "Bunului Păstor", care are milă și grijă de toate oile sale, care le curăță de păcatele lor, care le oferă trupul și sângele său ca hrană, care moare pentru mântuirea și fericirea lor, care dă viață din belșug oițelor sale (cf. In 10,1-10).

Pentru o înțelegere mai bună a evangheliei de astăzi, unde Isus ni se prezintă pe sine ca Bunul Păstor al oilor, sunt necesare câteva precizări:

Pe vremea lui Isus, mai multe turme de oi stăteau noaptea în același staul; iar ziua, tot mai multe turme de oi, se adăpau la același izvor. Dar niciodată nici o oiță, deși amestecate, fie în staul, fie la izvor, nu mergea după un alt păstor, căci cunoșteau glasul păstorilor lor (cf. In 10,4).

Pe vremea lui Isus, păstorii dormeau noaptea în poarta staulului, făcându-se pod, așa că nimeni: nici oiță, nici fiară, nici hoț, nu puteau să intre în staul, fără ca mai întâi să treacă peste ei. De aceea, Isus a afirmat că el este poarta oilor (cf. In 10,7) și că nimeni nu vine la Tatăl decât prin el (cf. In 14,6).

Pe vremea lui Isus, păstorul mergea în fruntea oilor, iar oile veneau după el (cf. In 10,4-5). Pe vremea lui Isus, toiagul păstorului era pentru dușmani și pentru fiare și nu pentru lovirea oițelor (cf. Ps 23,4). Numai oițele bolnave nu mergeau după păstorul lor; dar acestea erau lăsate sub pază în staul. Numai tâlharul și măcelarul foloseau toiagul pentru a lovi și pentru a mâna oile de la spate.

Pericopa evanghelică de astăzi, în care Isus ni se prezintă ca "Păstorul cel bun" și ca "Poarta oilor", este continuarea evangheliei, unde Isus a vindecat și a mântuit un orb din naștere și unde a dovedit de orbirea fariseilor și cărturarilor (cf. In 9,1-41), care, deși vedeau, erau orbi sufletește (cf. In 12,40).

Fariseii și cărturarii, din cauza orgoliului religios al împlinirii faptelor Legi, dar mai ales prin ura lor față de Isus au devenit orbi sufletește. În orbirea lor sufletească, se credeau egali cu Dumnezeu. Astfel: ei decretau după plac cine să fie primit în comunitatea credincioșilor și cine să fie dat afară (cf. In 9,22.34); ei închideau oamenilor poarta împărăției cerurilor, nici ei nu intrau și nici pe cei care ar fi voit să intre nu-i lăsau (cf. Mt 23,13); ei înconjurau pământul ca să câștige un prozelit, dar apoi făceau din el unul de două ori mai rău decât ei (cf. Mt 23,15); ei, prin falsa lor interpretare a Scripturilor, luau oamenilor cheia cunoașterii adevărului și astfel îi împiedicau să-l recunoască și să-l primească pe Isus, ca lumina și mântuirea lumii (cf. Lc 11,52). De aceea, au fost numiți astăzi de Isus drept străini, hoți, tâlhari și năimiți, căci într-adevăr ei furau oamenilor mântuirea (cf. In 10,1-5).

Astăzi, Biserica, vorbindu-ne, prin apostolul Ioan, despre Isus înviat, ca despre păstorul oilor, ne spune că el este pentru toți oamenii un păstor bun; un păstor cinstit care a venit de la Tatăl ceresc; un păstor recunoscut de portar, adică de Duhul Sfânt; un păstor care își cunoaște oile pe nume și după necaz; un păstor care duce oițele la pășune bogată și la ape limpezi; un păstor care a venit ca oile să aibă viață din belșug (cf. In 10,1-10). Iar cât îl privește pe Isus ca păstorul cel bun, este bine să vedem și ce ne mai spun profeții și apostolii despre el (cf. Ps 23,1-6; Is 41,11; Ez 34,12-18; 1Pt 2,20-25).

Psalmul responsorial, pe care l-am cântat astăzi, sintetizează foarte bine toate lucrările lui Isus, bunul păstor, cuprinse în Scripturi. Astfel, păstorul cel bun are grijă de toate oițele sale și de toate trebuințele lor - "Domnul e păstorul meu; nu voi duce lipsă de nimic"; le risipește toate temerile prin continua sa prezență lângă ele - "Chiar dacă ar fi să umblu prin valea umbrei morții, nu mă voi teme de nici un rău, căci tu ești cu mine"; le dăruiește o viață veșnică de belșug și de fericire veșnică - "Da, fericirea și îndurarea mă vor însoți în toate zilele vieții mele și voi locui în casa Domnului pe vecie" (cf. Ps 23,1-6).

Deja am văzut am văzut în duminicile precedente că Isus înviat s-a arătat a fi Păstorul cel bun al oilor, căci el a adunat ucenicii prigoniți, împrăștiați și risipiți de păstorii cei răi. Să ne amintim cu câtă dragoste s-a dus Isus în căutarea și întărirea Mariei Magdalena, a femeilor sfinte, a lui Petru, a ucenicilor din Cenacol, a ucenicilor de la Emaus, a lui Toma, a lui Iacob și a celor peste cinci sute de frați. Iar astăzi s-a arătat a fi Păstorul cel bun, pentru orbul din naștere și pentru familia lui. Să ne amintim și de mulțimea peștilor dați ucenici după înviere (cf. In 21,6). Să ne amintim de slava cerească ce l-a oferit-o lui Ștefan și Paul, în timp ce erau chinuiți de dușmanii lor (cf. Fap 7,55-56; 2Cor 12,2).

Sfânta Scriptură ne spune că Tatăl ceresc, care este păstorul suprem al tuturor oamenilor (cf. Ez 43,1-31), așa cum i-a făcut părtași pe Isus și Duhul Sfânt la operele creației și ale mântuirii (cf. In 1,3; Gen 1,2; In 3,17; Rom 5,5), tot astfel acum i-a făcut împreună cu el păstori, călăuzitori, hrănitori și veghetori ai turmei sale.

Ba, mai mult, tot prin mandat de la Tatăl, la rândul lor, Isus și Duhul Sfânt, au primit puterea de a chema pe toți creștinii, chiar de la Botezul lor, ca să lucreze și ei, în numele lui Dumnezeu, asemenea lor, la opera mântuirii și sfințirii oamenilor; în cazul de față, să fie apostoli, profeți, călăuzitori, hrănitori, veghetori și păstori de suflete unii pentru alții (cf. 1Pt 2,9): "ca să le deschidă ochii, să se întoarcă de la întuneric la lumină, și de sub puterea satanei la Dumnezeu; ca să primească, prin credința în Isus, iertare de păcate și moștenirea împreună cu cei sfințiți" (Fap 26,18).

Iată că din rânduială divină unul fiecare dintre noi, cei botezați, facem parte din rândul fericiților colaboratori ai lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9) la planul său de mântuire și sfințire al lumii; pentru ca atunci când va veni ziua răsplătirilor, să primim cetăți și tronuri de domnie în cer (cf. Lc 19,17-19; Mt 19,28).

Deci prima veste bună și bucurie mare a evangheliei de astăzi pentru noi este că Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, este păstor pentru orice om de pe fața pământului; că nimeni nu este uitat sau neglijat; că tot ceea ce am văzut mai sus că a făcut păstorul cel bun pentru oițele sale, suntem asigurați fără echivoc că Dumnezeu va face la fel pentru noi și pentru orice om; căci noi, și toți oamenii de pe pământ, am fost simbolizați în acele oițe și în acele persoane îngrijite de păstorul cel bun.

În unele inscripții din secolul I, din Palestina, apar niște nume de oițe, așa cum le striga păstorul: "Urechi lungi", "Bot alb", "Albița", "Negrița" etc. În catacombele din Roma, Isus apare pictat ca păstorul cel bun, care își strigă pe numele purtat în viață, pe cei înmormântați acolo. Toate aceste reprezentări vor să ne asigure de credința Bisericii că Dumnezeu ne cunoaște pe nume fiecare; că ne cunoaște problemele și necazurile; că ne ajută, chiar dacă ne-am rătăcit (cf. Mt 18,12-14; Lc 15,4) și nu ne părăsește nici după moarte.

Evanghelia de astăzi ne spune: "Isus a venit ca oile sale să aibă viață și s-o aibă din belșug" (In 10,10). Pe cursul superior al Buzăului, între masivul Siriu și Podu Calului, în anul 1985, s-a construit un baraj, numit "Siriul". Scopul acestui baraj a fost alimentarea cu apă potabilă și industrială a localităților din aval, irigarea terenurilor, și producerea de energie electrică prin hidrocentrala Nehoiașu. Când vine seceta, multe localități rămân fără apă; numai cele alimentate din barajul "Siriul" au apă din belșug, fiindcă apele Buzăului trimit în acest baraj apă din belșug. O asemenea viață de belșug au început să trăiască toți ucenicii lui Cristos din toate timpurile și locurile. Așa cum spune psalmistul astăzi: ei nu duc lipsă de nimic; ei sunt apărați de toți dușmanii; ei sunt conduși în bucuriile cerului (cf. Ps 23,1-6).

O a doua veste bună pentru noi, cuprinsă în această duminică, este aceea că Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, ne-a dat onoarea și ne-a chemat și pe fiecare care credem în Isus înviat din morți să-i fim profeți, apostoli, supraveghetori, hrănitori și păstori, care să lucrăm în numele lui, pentru mântuirea și sfințirea oamenilor. Pe baza acestei chemări a fiecărui creștin de a fi profet, apostol și păstor, hrănitor, veghetor, pentru frații săi, Biserica a numit duminica aceasta "Duminica rugăciunilor pentru vocații".

În aceasta duminică toți suntem chemați să ne rugăm pentru ca orice creștin să devină conștient de vocația primită la Botez. Astăzi, ne rugăm ca fiecare creștin să devină profet, apostol, veghetor, hrănitor și păstor în lumea, în timpul și în mediul în care trăiește. Astfel, ne rugăm pentru a deveni buni profeți, apostoli, hrănitori, veghetori și păstori: părinții în familiile lor; profesorii și educatorii la catedrele lor; muncitorii de toate categoriile la serviciile lor; copiii pentru părinții și frații lor; elevii și studenții pentru colegii și profesorii lor; apoi toți împreună printre toți oamenii pe care îi întâlnesc.

Dar, în această duminică, ne mai rugăm și pentru ca Dumnezeu să ridice dintre creștini profeți, apostoli, veghetori și păstori, persoane dedicate în întregime, trup și suflet, pentru mântuirea și sfințirea lumii, în viața de preoție și de viață consacrată.

Papa Francisc își începe mesajul său, pentru 11 mai 2014, în a 51-a Zi Mondială de Rugăciune pentru Vocații, pornind de la Isus: care străbătea toate cetățile și satele învățând și făcând bine; căruia, văzând mulțimile, i s-a făcut milă de ele, căci erau istovite și părăsite ca niște oi care nu au păstor; care i-a chemat pe oameni să se roage ca Dumnezeu să trimită lucrători la secerișul său. Papa Francisc și-a început astfel mesajul său pentru a ne spune că și noi, asemenea lui Isus, să facem drumuri misionare; să ne fie și nouă milă de oameni și să le facem bine; să devenim și noi lucrători în secerișul lui Domnului.

În acest sens, papa Francisc ne mai amintește în mesajul său de astăzi că toți oamenii sunt ogorul lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9); și că în ei trebuie să înflorească migdalul credinței (cf. Ier 1,11-12). Fie în viața conjugală, fie în formele de consacrare călugărească, fie în viața sacerdotală, creștinii trebuie să-l adore pe Cristos în inimile lor (cf. 1Pt 3,15) și să tindă mereu spre lucrurile mari, căci nimeni nu au fost ales, chemat și trimis, pentru "lucrușoarele mici" ale lumii.

Cu ocazia Zilei Mondiale a Vocațiilor, în toată lumea catolică se obișnuiește să se adune colecte, fie în bani, fie în alimente, fie în alte lucruri de trebuință pentru misionari. Cu ocazia unei astfel de colecte, un copil sărac, aflând de la predică că fiecare om trebuie să participe cu ceva pentru misiuni, el neavând nimic de oferit, nici bani, nici alimente și nici alte bunuri, s-a oferit pe el însuși, urcându-se în coșul cu rotile care era purtat prin biserică. Mulți s-au amuzat de ceea ce au văzut. Dar acest copil s-a dus la seminar și a ajuns preot misionar, aducând la credința în Cristos mulți oameni. Biserica dorește astăzi ca mulți copii, tineri și adulți să imite gestul acestui copil și să se ofere pe sine muncilor misionare.

Iată ce ne spune Domnul în acest sens: "Este puțin să fii slujitorul meu, ca să ridici triburile lui Iacob și să-i aduci înapoi pe cei rămași ai lui Israel, să ridici țara și să spui celor captivi: «Ieșiți!» și celor care sunt în întuneric: «Veniți afară la lumină»" (cf. Is 50,6-8)?

Prima lectură ne arată cum apostolii și primii creștini au fost devenit profeți, apostoli, veghetori și păstori de suflete pentru oamenii timpului lor și au adus la mântuire 3000 de suflete numai în ziua de Rusalii (cf. Fap 2,14.36-41); iar a doua zi, numărul celor mântuiți a ajuns la 5000 (cf. Fap 4,4).

Lectura a doua ne arată cum sfântul Petru, predicând și vorbind oamenilor, l-a propus oamenilor ca model de viață pe Isus, care nu a făcut păcat, nu a vorbit cu vicleșug, nu a răspuns cu insultă la insulte, nu amenința când era chinuit, care și-a încredințat soarta în mâna aceluia care judecă cu dreptate, care, în trupul său, a spălat păcatele lumii pe lemnul crucii, care prin rănile lui a vindecat lumea, care a întors multe suflete rătăcite la Păstorul care are în grijă sufletele noastre (cf. 1Pt 2,25-30).

Mai rămâne acum ca și noi, creștinii, care din bunăvoința lui Dumnezeu participăm la misiunea de profet, apostol, veghetor și păstor, să ne împlinim cu responsabilitate această misiune încredințată, pentru ca și noi, turma sa, să ajungem în paradis unde a intrat Cristos, bunul nostru păstor, mergând biruitor înaintea noastră. Amin.

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat