Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a VII-a după Paști - A

Cunoașterea Tatălui, a Fiului, și a Duhului Sfânt înseamnă cunoașterea iubirii și a vieții veșnice.

Suntem încă în timpul pascal și medităm în continuare textele biblice propuse de Biserică pentru acest timp, pentru a descoperi noi și noi daruri ale învierii și înălțării lui Isus.

În duminica aceasta, a șaptea a sfintelor Paști, Biserica ni-l prezintă pe Isus înviat din morți și înălțat la cer, în calitate de marele preot al bunurilor viitoare, care prin propriul lui sânge ne-a dobândit o mântuire veșnică (cf. Evr 9,11) și care în rugăciune mijlocește pentru noi la Tatăl ceresc (cf. 1In 2,1; 1Tm 2,5), "căci nu avem un mare preot care să nu poată suferi împreună cu noi în slăbiciunile noastre, ci unul care a fost încercat în toate asemenea nouă, în afară de păcat" (Evr 4,15).

David Chytraeus (1530-1600), un teolog luteran german, rector al Universității din Rostock, este primul care, după sfântul Ciril de Alexandria (375-444), a numit capitolul 17 din evanghelia după Ioan "Rugăciunea sacerdotală" a lui Isus".

Despre Rugăciunea sacerdotală a lui Isus putem spune că nu există ceva mai înălțător mai sfânt, ceva mai rodnic și mai sublim decât ea; este cea mai completă și mai încurajatoare rugăciune rostită vreodată pe acest pământ; în această rugăciune, Domnul nu cere să li se dea ucenicilor bogății, onoruri sau poziții de influență în lumea aceasta, ci se roagă stăruitor ca ei să fie păziți de rău, să fie uniți cu el și între ei; să fie aflați disponibili pentru munca misionară și astfel să ajungă cu bine în cer.

Pentru a înțelege Rugăciunea sacerdotală a lui Isus trebuie să o privim în contextul sărbătorii iudaice a ispășirii, Yom Kipur, care celebrează iertarea milostivă dată de Dumnezeu poporului său, după ce acesta a făcut pocăință pentru păcatul idolatriei. Ritul zilei de Yom Kipur este amintit de patru ori în Tora, primele cinci cărți ale Bibliei, numite și Pentateuh (cf. Ex 30,10; Lev 23,27-31; 25,9; Num 29,7-11).

La această sărbătoare iudaică, de Yom Kipur, marele preot se ruga lui Dumnezeu mai întâi pentru el și apoi pentru întreaga comunitate. Tot astfel, în noaptea dinaintea pătimirii sale, marele nostru preot, Isus, care avea să se oferea pe sine însuși ca victimă pentru păcat, s-a rugat Tatălui mai întâi pentru sine, și apoi pentru apostoli și pentru toți cei care vor crede în el, până la sfârșitul veacurilor.

În această reflecție vom merge tot pe linia duminicilor trecute, unde am văzut rând pe rând multe din binefacerile lui Isus, mort, înviat și înălțat, pentru noi. Iată ce vom vedea din evanghelia de astăzi:

1. Isus cere astăzi de la Tatăl ceresc gloria pe care a avut-o mai înainte de întrupare (cf. In 17,1). De ce? Pentru că gloria Fiului înseamnă și gloria Tatălui. Pentru că gloria Tatălui și a Fiului înseamnă gloria și viața veșnică a celor care cred în lucrarea Tatălui și a Fiului de la cruce (cf. In 17,2-3).

Din această rugăciune, în care Isus cere gloria veșnică pe care a avut-o înainte de întrupare, pentru a-l preamări pe Tatăl, dar și pentru a ne face și pe noi părtași de ea, înțelegem că, datorită prețului de sânge de la cruce, noi am redevenit iar fiii lui Dumnezeu, frații lui Isus Cristos și templele Duhului Sfânt.

Pentru a înțelege ce înseamnă "prețul sângelui", propun un raționament. Să presupunem că avem un obiect de vânzare, iar oferta este între 2 și 10 monede. Valoarea obiectului este egală cu cel mai mare preț pe care cumpărătorul este de dispus să-l plătească. Oamenii sunt și ei apreciați valoric pe piața spirituală. Valoarea noastră este egală cu cel mai mare preț pe care îl plătește cineva pentru noi. Pentru mântuirea noastră s-a pus un preț mare, moartea Fiului lui Dumnezeu. Dumnezeu este acela care a plătit pentru noi acest mai mare preț, moarte Fiului său, la cruce. Dumnezeu a privit la noi din veșnicie și a zis: "Îl vreau pe aceștia de copiii ai mei, chiar cu prețul atât de ridicat". Noi valorăm atât cât a plătit Dumnezeu pentru noi, adică valorăm cât Fiul său Isus. Iar această valoare a noastră nimeni nu o poate schimba sau diminua.

O mică prințesă franceză care se săturase de severitatea guvernantei sale, într-o zi a izbucnit și i-a zis: "Dacă n-ați uita a cui fiică sunt, m-ați trata altfel!" Atunci guvernanta i-a răspuns: "Dacă nici dumneavoastră n-ați uita că sunt fiica lui Dumnezeu, v-ați gândi de două ori înainte de a mă face să-mi pierd răbdarea!" Calitatea de fii ai lui Dumnezeu este prima bucurie care reiese din evanghelia de astăzi.

2. Pericopa evanghelică de astăzi ne îmbucură inimile prin faptul că Isus îi mulțumește Tatălui pentru că i-a dat putere peste toți oamenii, pentru ca să le dea viață veșnică (cf. In 17,2). Este un har minunat să aflăm astăzi, că noi suntem subiectul convorbirilor dintre Tatăl și Fiul; că noi suntem obiectul dragostei Tatălui și al Fiului; că noi suntem meniți de a locui veșnic împreună cu ei.

A fost odată un copil care era mereu curajos și optimist, care era liber de orice teamă, pentru faptul că avea un tată campion mondial la box. Când cineva îl întreba de ce nu-i este frică de nimic și de nimeni, el răspundea încrezător: "Cineva, acolo sus, mă iubește! Tata, campionul din ringul de box, mă iubește!" Pe subiectul acestei povestiri, s-a turnat filmul: Cineva acolo sus mă iubește!, film care a câștigat două premii Oscar. Filmul a fost regizat și pus pe peliculă, în anul 1956, de regizorul american, de Robert Wise (1914-2005), cel care a mai regizat și filmul Sunetul muzicii, în 1965. În filmul: "Cineva acolo sus mă iubește", se descrie o pagina din viața celebrului, Rocky Graziano (1922-1990), fost campion mondial la box, categoria mijlocie între anii, 1947-1948, rol interpretat de Paul Newman (1925-2008). Campionul, prin victoriile sale, a reușit să dea încredere de viață, nu numai copilului său, ci și întregii sale familii.

Dacă un campion pământesc, a putut da atâta speranță familiei sale, oare Cristos, care a biruit pe diavol, care a biruit moartea, care a biruit lumea și a biruit orice alt dușman, oare Cristos nu ne dă nouă astăzi o încredere și siguranță, cu mult mai mare? "Dacă Dumnezeu este pentru noi, cine este împotriva noastră? Cine va aduce acuză împotriva aleșilor lui Dumnezeu? Dumnezeu este cel care justifică. Dar în toate acestea noi suntem mai mult decât învingători prin cel care ne-a iubit" (Rom 8,31.33.38).

3. Rugăciunea lui Isus de astăzi ne mai face să cunoaștem că am fost admiși la cunoașterea Tatălui și a Fiului; iar această cunoaștere înseamnă intrarea în gloria și viața veșnică; înseamnă primirea a atâtea și atâtea alte privilegii care decurg din această cunoaștere și admitere în cer (cf. In 17,3).

Pentru noi, cei care credem în Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, această cunoaștere a gloriei și a vieții lor ne dă siguranță în călătoria pe acest pământ; cunoașterea vieții și gloriei persoanelor divine ne dă certitudinea împlinirii promisiunilor pe care ele ni le-au făcut; cunoașterea vieții și a gloriei persoanelor divine ne pune la adăpost de relele vieții prezente și ale celei viitoare; cunoașterea vieții și gloriei persoanelor divine este însăși bucuria veșnică (cf. 1In 3,2).

Dar cunoașterea Tatălui și a Fiului nu înseamnă numai participare la gloria și viața veșnică, ci înseamnă și cunoaștere a drumului crucii prin care am fost mântuiți; mai înseamnă și participare la crucea lui glorioasă.

De aceea, sfântul Petru, în cea de-a doua lectură de astăzi (cf. 1Pt 4,13-16), ne lasă să înțelegem faptul că în paradis vom medita și cânta neîncetat suferințele Domnului Isus; ele vor fi tema inepuizabilă a cântărilor și bucuriilor noastre (cf. Ap 5,9); dar atunci ocazia de a împărtăși suferințele noastre cu el va fi trecut. A avea parte aici, pe pământ, de durerile lui, împreună cu disprețul, nerecunoștința, insultele și împotrivirile lui, înseamnă a-l cunoaște pe Isus, așa cum și Tatăl ceresc voiește ca el să fie cunoscut de către noi. De aceea, tot ceea ce-și dorea Paul era să-l cunoască pe Isus, suferințele și moartea lui (cf. Fil 3,10). Această cunoaștere Isus o vrea și la noi.

4. Apoi, a-i cunoaște pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt, așa cum Isus a cerut în rugăciunea sa sacerdotală de astăzi, mai înseamnă ceva; mai înseamnă și participarea la opera de vestirea a mântuirii realizată de Tatăl, prin Isus și Duhul Sfânt.

Pentru că astăzi este și Ziua Mondială a Comunicațiilor, ne amintim că un mod practic de a vesti "evanghelia împărăției, evanghelia mântuirii" (Mt 4,23), în mijlocul lumii care trăim, trebuie să fie și mijloacele de comunicare în masă: presa, internetul, radioul, televiziunea, editurile de cărți și reviste etc. Căci dacă noi, creștinii, nu vom folosi aceste mijloace, "daruri ale lui Dumnezeu", cum spune Sfântul Părinte papa Francisc în mesajul pentru a 48-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale (1 iunie 2014), cu tema: "Comunicarea în slujba unei culturi autentice a întâlnirii", atunci le vor folosi potrivnicii binelui, spre ruină sufletească. Sfântul Părinte ne mai spune astăzi că, în folosirea internetului, și al celorlalte mijloace de comunicare în masă, trebuie să fim ca niște samariteni milostivi, "pentru a aduce răniților", pe cale digitală, "untdelemnul și vinul care-i vindecă" (cf. Lc 10,34).

Dar mărturia personală, cu faptele și cuvintele noastre, rămâne cea mai eficientă cale de vestire a mântuirii realizată de Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Însă această mărturie personală aduce suferință și chiar moarte ca în cazul lui Isus, al apostolilor și al profeților. Dar aceste suferințe împreună cu persoanele divine ne identifică cu ele, care au suferit și suferă încă pentru mântuirea noastră.

Dacă Isus i-ar fi cruțat pe ucenicii săi de participarea la misiunea și suferințele sale, atunci ei nu s-ar mai fi împărtășit cu el de învierea și gloria cerească. Dumnezeu îngăduie uneori încercările, ca să ne încununeze, căci nimeni nu a fost încununat fără încercări (cf. 1Pt 5,10). Dacă nu suferim nici o durere, cum vom fi prietenii lui Isus Cristos? Căci numai "dacă am suferit împreună cu Isus, vom și domni împreună cu Isus" (Rom 8,17); numai "dacă vom murim împreună cu Isus, vom și trăi împreună cu el; numai dacă îndurăm cu răbdare împreună cu Isus, vom și domni împreună cu el" (2Tim 2,11-12).

Iar atunci când ne vine greu, în participarea la misiunea profetică și la crucea lui Isus, sfântul Iacob ne îndeamnă să luăm pildă de răbdare de la cei dinaintea noastră (cf. Iac 5,10), care, deși puteau să scape de suferințe și moarte, nu au făcut-o, convinși fiind că și frații lor din lume - un nor de martori (cf. Evr 12,1) - îndură aceleași suferințe ca și ei (cf. 1Pt 5,9); convinși fiind că, după puțină suferință, Dumnezeu îi va desăvârși (cf. 1Pt 5,9-10), așa cum l-a desăvârșit și pe Isus, căpetenia credinței noastre (cf. Evr 12,2) și pe toți drepții (cf. Evr 11,1-40); convinși fiind că suferințele din timpul de acum nu merită să fie puse alături de slava viitoare pe o aduc (cf. Rom 8,18).

5. Isus spunea astăzi în rugăciunea sa către Tatăl: "Eu mă rog pentru ei. Ei sunt ai tăi. Eu sunt preamărit în ei. Ei sunt în lume iar eu vin la tine" (In 17,9-11). Această rugăciune ni-l prezintă pe Isus, în calitatea sa de mare preot, în atitudine de mijlocire față de Tatăl în folosul nostru, ca să fim ajutați să îl preamărim pe pământ și pentru ca în final să ajungem cu toții în viața veșnică. Ce fericiți suntem că avem un mijlocitor în cer, pe Isus, marele nostru preot, iar pe pământ îl avem pe Duhul Sfânt!

Rugăciunea lui Isus stabilește acea comuniune care comunică ucenicilor din toate timpurile iubirea Tatălui și îi angajează în a-l urma. Sfântul Luca, în prima lectură (cf. Fap 1,12-14), creează o imagine asemănătoare cu cea fragmentul evanghelic de astăzi, prezentându-i pe apostolii întorși la Ierusalim, după ce Isus s-a înălțat glorios la cer, în rugăciune, împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Isus, și cu frații lui. Aici, apostolii și primii creștini, asemenea lui Isus care nu făcea nimic fără Tatăl ceresc, nu întreprind nici ei nimic înainte de a se ruga celui care are toată puterea în cer și pe pământ. Prin rugăciune, prima comunitate creștină realizează o comuniune cu Tatăl, cu Isus mijlocitorul tuturor darurilor, cu Duhul Sfânt, dar și între ei și între toți membrii Bisericii; în același timp primesc și puterea de a-i fi martori până la marginile pământului.

6. Rugăciunea este o sursă inepuizabilă de putere de sus, în mijlocul necazurilor pământești. Mi-amintesc că la Liturghia mea de primiție, un copil mi-a recitat o poezie de încurajare, pe care n-am uitat-o niciodată; în acea poezie, recitatorul mă îndemna ca în toate necazurile vieții mele de preot să merg la Isus în rugăciune și să-i spun lui toate problemele mele: "Dacă ești trist și apăsat, spune-i lui Isus! Dacă obrazul tău este brăzdat de lacrimi, spune-i lui Isus. Spune-i lui Isus tot ce te-apasă, căci el sigur nu te lasă". Multe lucruri întâmplate de atunci și până astăzi le-am uitat, dar versurile acestei poezii încurajatoare, nu numai că nu le-am uitat, ci le-am și pus în practică, spunându-i lui Isus toate problemele și durerile mele.

Walter Elias Disney (1901-1966), regizor, producător, animator, scenarist și antreprenor american, câștigător de 22 de ori al premiilor Oscar, dar mai întâi de toate un bun creștin, pentru a-i încuraja pe copii să se roage a realizat un desen animat, unde un șoricel care se temea de o pisică a primit de la un cățel un fluier deosebit, ca oricând va fi în pericol, să sune din acel fluier și el va veni imediat ca să-l scape. Așa a făcut și mereu a fost ajutat. Ce frumoasă învățătură și ce sursă de putere este rugăciunea!

Este un film pentru copii, dar cu multă învățătură și pentru cei mari. Avem și noi mulți dușmani văzuți și nevăzuți care vor să ne piardă. Dumnezeu ne-a dăruit rugăciunea, ca ori de câte ori avem nevoie de el, să o înălțăm și el va fi imediat lângă noi ca să ne ajute. Creștinii cei buni, conștienți că fără Isus nu pot face nimic (cf. In 15, 5), au folosit fluierul rugăciunii în toate necazurile lor și de aceea au reușit în toate, atât în cele trupești, cât și în cele sufletești. Sfânta Tereza de Avila (1515-1582) spunea: "Cine se roagă, se mântuiește"!

Iată ce plic minunat de vești bune și ce mare depozit de bucurii este timpul pascal! Mereu scoatem din el și mereu găsim. Cu cât scoatem mai mult, cu atât găsim bucurii mai multe. Iar când vom intra în cer, așa cum s-a rugat astăzi Isus pentru noi, cu cât îl vom fi cunoscut mai bine, adică cu cât vom fi participat mai mult la suferințele lui și la misiunea apostolică încredințată nouă, cu atât ni se vor deschide mai mult comorile veșnice de har, pregătite pentru noi, de la întemeierea lumii.

Cristos s-a înălțat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat