Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A 48-a Zi Mondială

Noi toți "suntem" comunicare

De Chiara Giaccardi

În mesajul său pentru a 48-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale ("Comunicarea în slujba unei culturi autentice a întâlnirii"), papa Francisc ne oferă cel puțin trei indicații prețioase: una epistemologică, una ontologică și una metodologică.

Prima se referă la "condițiile de a gândi" comunicarea astăzi.

Să ne gândim de exemplu la web: cea mai mare parte a reflecțiilor se situează ori pe versantul pesimismului (lucrul pe care tehnica ni l-a luat) ori pe cel al euforiei (tehnica drept soluție a oricărei probleme). Ambele sunt în parte adevărate și în parte greșite: dar este imposibil a ieși din alternativă apocaliptici/integrați dacă se rămâne în paradigma tehnicii.

În schimb revoluția pe care ne-o propune papa Francisc este una copernicană, care ne eliberează de alternativele false și care printre altele poate (și ar trebui) să fie extinsă la alte domenii care se "tehnicizează" tot mai mult: de la economie la politică și chiar la instruire.

Afirmația crucială este următoarea: "în definitiv, comunicarea este o cucerire mai mult umană decât tehnologică". A reveni de la planul tehnologic la cel antropologic înseamnă a valoriza tehnica ("operele minunate ale geniului umane", Inter mirifica 1) însă fără a o absolutiza: adică ținând cont de faptul că "tehnica nu este niciodată numai tehnică" (Caritas in veritate, 69).

Mutarea de la tehnologic la antropologic deschide deci noi orizonturi de înțelegere. Și aici venim la al doilea punct: mesajul ne spune ceva despre "cine este omul", despre ontologia sa. Putem să-l rezumăm astfel: omul este o ființă comunicantă, iar comunicarea se realizează în proximitate.

Dacă omul este după imaginea creatorului său și dacă Dumnezeu este treime (comuniune în diferență), și dacă Tatăl se comunică în Fiul, care la rândul său se dă pe sine însuși pentru noi, atunci comunicarea nu este o acțiune printre atâtea, ci modul de a fi în relație care mai mult decât oricare altul exprimă umanitatea noastră. "Persoana trăiește mereu în relație. Vine de la alții, aparține altora, viața sa devine mai mare în întâlnirea cu alții" (Lumen fidei, 38).

Noi, așadar, nu "facem" comunicare: "suntem" comunicare.

Dar nu tot ceea ce este numit cu acest nume contribuie cu adevărat la plinătatea umană. Pentru a ne orienta papa Francisc ne prezintă o icoană, aceea a samariteanului, pe care deja Paul al VI-lea o indicase ca paradigmă a spiritualității Conciliului al II-lea din Vatican.

Această imagine ne spune că a comunica este înainte de toate a întâlni și că însăși credința se naște din întâlnire. Prin icoana samariteanului ne este oferită o metodă: prima mișcare a comunicării nu este mesajul, ci întâlnirea. O întâlnire care transformă pe cel de departe în aproape, reducând distanțele, mai ales pe cel simbolice: câte ziduri invizibile construim în fiecare zi, care ne împiedică să-i vedem pe alții! Cam ca preotul și levitul, care deși privindu-l pe cel rănit nu-l văd, fiind cuprinși în întregime de propriul rol, de propriile activități, de convențiile sociale care îi fac îndepărtați și pe vecini.

Întâlnirea, cum o definea Romano Guardini, este un "început viu", un moment de reciprocitate și noutate pentru toți. Este un cuvânt-cheie, foarte legat de un altul, și el crucial în vocabularul pastoral al papei Francisc: milostivirea ("milostivirea este cea mai mare dintre toate virtuțile", Evangelii gaudium, 37).

Întâlnirea este o față-în-față și o inimă-la-inimă. Întâlnesc dacă îmi las atinsă inima, care este mereu un pic împietrită sau cel puțin adormită, și las ca să se înduioșeze: și atunci încep să mă schimb. În fond, orice întâlnire este o mică sau mare con-vertire: de fapt pentru a putea merge în întâmpinarea altuia se schimbă drumul, exact cum face samariteanul.

Poate fi atins celălalt ("dacă nu l-ai atins nu l-ai întâlnit" spusese papa Francisc cu privire la cel sărac) numai dacă mai întâi ne-am lăsat atinsă inima de către el. Așa ne putem apropia și această reducere a distanțelor în grijă este mesajul cel mai important. Întâlnirea este în același timp medium (fără a mă apropia nu pot să comunic) și mesaj ("sunt cu tine") numai atunci suntem credibili în cuvintele noastre, pentru că mesajul cel mai important deja l-am transmis.

A deveni aproapele: pentru că aproapele nu este o categorie socială, ci este celălalt care ne interpelează. Suntem noi care "devenim aproapele". Ne amintim că Isus în parabola răstoarnă întrebarea "cine este aproapele meu?" în "cine a devenit aproapele?".

Așadar comunicarea, care nu este un act ci o relație care ne constituie ca ființe umane, trece mai întâi de la inimi și apoi de la minți, de la gesturi și nu numai de la cuvinte. Și întâlnirea devine și condiție a credinței: "credința este o întâlnire cu Isus și noi trebuie să facem același lucru pe care-l face Isus: să-i întâlnim pe ceilalți" (veghe Rusalii 18 mai 2013).

(După agenția SIR, 30 mai 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat