Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Înălțarea Domnului - 2014

"Dacă m-ați iubi, v-ați bucura că mă duc la Tatăl" (In 14,28).

Jean Vernette (1929-2002), episcop și teolog francez, în cartea sa Parabole pentru azi, redă visul profetic al unui creștin din primele veacuri, în care a văzut: "Mii de păsări care se zbăteau sub o plasă imensă întinsă deasupra pământului. Fără încetare își luau zborul ca să se înalțe spre ceruri, dar se loveau de plasă și cădeau din nou pe pământ. Priveliștea era de o tristețe copleșitoare. Dar iată că o pasăre s-a înălțat și ea în zbor. S-a îndârjit să lupte împotriva plasei și, deodată, rănită și plină de sânge, a rupt-o și s-a înălțat spre cer. S-a auzit atunci un glas puternic în mulțimea de păsări și un foșnet de aripi nenumărate. Toate acele păsări închise de un dușman sub acea plasă întinsă deasupra pământului s-au îndreptat în zbor către acea spărtură și către albastrul infinit al cerului, pentru care au fost create".

Această relatare a episcopului Jean Vernette poate constitui un punct de plecare pentru înțelegerea sărbătorii Înălțării Domnului, pe care o celebrăm astăzi. Isus Cristos, după ce prin patima, moartea și învierea sa, a spart plasa păcatului și a morții întinsă de diavol asupra pământului, se înalță astăzi glorios la ceruri, pentru a primi de la Tatăl și de la Duhul Sfânt gloria după umilințele Calvarului, glorie pe care a avut-o mai înainte de întrupare (cf. In 17,5). De aceea, sfântul Paul spune în lectura a doua de astăzi: "Dumnezeu să vă lumineze ochii inimii voastre ca să puteți înțelege puterea lui nemărginită; putere pe care el a dovedit-o în Cristos, când l-a înviat din morți și l-a făcut să șadă de-a dreapta sa în ceruri. El l-a înălțat deasupra tuturor domniilor, puterilor, tăriilor, stăpânirilor și orice demnitate, oricare i-ar fi numele, atât din lumea aceasta, cât și din cea viitoare" (Ef 1,18-21).

Așa cum la moartea sa Isus s-a coborât până în adâncurile pământului pentru a-i ridica și pe cei mai adânc căzuți în păcat și în moarte (cf. Ef 4,9; 1Pt 3,19); tot astfel, la înălțarea sa, Isus s-a suit mai presus de toate cerurile, ca să umple toate lucrurile (cf. Ef 4,10).

Chiar de la început trebuie să spunem că Isus, prin înălțarea sa la cer, nu se desparte de noi, ci numai își schimbă forma de prezență, din una vizibilă, într-una invizibilă, dar mult mai eficientă decât cea de mai înainte. Practic, nici atunci când s-a coborât din cer Isus n-a plecat din cer (cf. In 3,13); și nici când se înalță la cer, Isus nu pleacă de pe pământ (cf. Mt 28,20). Prin această nouă formă de prezență spiritualizată, el poate fi în toate locurile din cer și de pe pământ deodată; poate fi lângă toți oamenii, sfinții, îngerii și creaturile deodată; poate oferi ajutor și sprijin fiecărei creaturi mult mai mult decât mai înainte, pentru că se duce la Tatăl, care este izvorul tuturor darurilor cerești și pământești (cf. 1Cor 8,6).

Multe sunt motivele pentru care Isus s-a coborât din cer și apoi s-a înălțat la cer. Aș dori ca în această reflecție să amintesc doar câteva din ele, pentru ca noi să iubim mult această sărbătoare.

Isus s-a coborât din cer și s-a înălțat apoi la cer, pentru a ne deschide calea spre Tatăl ceresc și spre paradisul pierdut, pentru a ne pregăti un loc și o mare fericire în casa Tatălui său ceresc (cf. In 14,2), care este Tatăl și Dumnezeul nostru (cf. In 20,17). Și am văzut deja, din visul creștinului cu pasărea eliberatoare, care poate fi o imagine a lui Isus, care asemenea ei a rupt cu propriul trup plasa infernală care ne ținea captivi și nefericiți, dar "acum nu este nici o osândire pentru cei ce sunt în Isus" (Rom 8,1).

Este o frumoasă povestire, numită "Casa din cer", al cărei protagonist este un copil orfan, care după moartea părinților nu mai avea nimic: nici părinți, nici casă, nici hăinuțe, nici hrană. Trăia numai din mila trecătorilor și dormea pe băncile unui parc. Într-o noapte foarte friguroasă, a adormit pe o bancă din parc și a visat că a venit mămica lui din cer, l-a pupat duios și l-a asigurat că are o casă frumoasă și un loc plăcut în cer, lângă ea și lângă Isus. Din acel moment s-a întărit sufletește la gândul că Isus îl iubește și că are o casă în cer împreună cu el. În momentele de descurajare și de oboseală, să nu uităm nici noi că avem o casă și un loc de fericire în cer, pregătite de Isus (cf. In 14,2), alături de el și de toți dragii noștri; și că de acolo din cer, Isus ne veghează și ne atrage la sine (cf. In 12,32), ca o mamă bună.

Așa cum Dumnezeu, în Vechiul Testament, i-a atras pe oameni la el, prin înălțarea lui Enoh (cf. Evr 11,5) și Ilie (cf. 2Rg 2,11), doi oameni care au umblat cu Dumnezeu (cf. Gen 5,24); tot astfel, în Noul Testament, Dumnezeu ne atrage la el, pe noi cei care umblăm cu el, prin înălțarea lui Isus. Astfel, a atras, prin Isus înălțat la cer: pe Ștefan, cu splendoarea sa (cf. Fap 7,56); pe Paul din Tars, cu lumina și frumusețea împărăției sale (cf. 2Cor 12,2); pe sfântul Ieronim (342-420), cu bucuria iertării sale; pe sfântul Augustin (354-430), prin farmecul cuvântului său din Bibliei; iar pe noi cei de astăzi ne atrage prin toate mijloacele sale de har. De aceea, scriitorul francez Gustave Flaubert (1821-1880) a scris: "Dacă ne-am gândi și am privi mai mult spre cer, în cele din urmă ne-ar crește aripi și am zbura acolo".

Isus s-a coborât din cer și s-a înălțat apoi la cer și pentru a mijloci pentru noi la Tatăl, ca Mare Preot (cf. 1Tim 2,5; Evr 2,17; 1In 2,1-2). Aron (cf. Lev 9,22) și Simon (cf. Sir 52,20) erau doi mari preoți ai Domnului; ei binecuvântau poporul la sfârșitul jertfelor; iar poporul se prosterna la pământ. Isus, în calitatea sa de Mare Preot, dobândită prin moartea sa pe cruce, la sfârșitul jertfei și misiunii sale, a binecuvântat și el poporul; iar noul său popor s-a prosternat la pământ: "În timp ce-i binecuvânta, s-a despărțit de ei și s-a înălțat spre cer. Iar ei, după ce i s-au închinat, ei s-au întors în Ierusalim cu mare bucurie" (Lc 24,51-52). Binecuvântarea lui Isus începută cu primii să ucenici la înălțarea sa la cer, continuă până la sfârșitul veacurilor, căci i s-a dat toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18).

Isus s-a coborât din cer și s-a înălțat apoi la cer, pentru a-și desăvârși lucrarea mântuirii. În Biblie, cifrele 4, 40, 400 și 4000 exprimă o lucrare a lui Dumnezeu sau a omului pe pământ. Astfel: 4000 de ani a fost timpul de la creație până la potopul lui Noe. Apoi, 400 de ani au durat: timpul patriarhilor; captivitatea din Egipt; timpul judecătorilor; timpul regilor; timpul de liniște dinaintea venirii lui Mesia. Și iarăși: 40 de ani au domnit Saul, David și Solomon; 40 de ani au călătorit evreii prin pustiu până în țara Canaanului; 40 de ani este și vârsta unei generații; 40 de zile au fost numărul zilelor: cât a stat Moise pe munte cu Dumnezeu; cât a călătorit Ilie până la Muntele Domnului; cât a postit Isus la începutul misiunii sale și cât a petrecut Isus înviat pe pământ. Apoi, 4 zile a fost timpul cât a stat Lazăr în mormânt până ce a fost înviat de Isus.

Deci, cele 40 de zile petrecute de Isus pe pământ, între învierea și înălțarea sa, reprezintă o lucrare divină, prin care Isus își desăvârșește mântuirea împlinită la cruce, prezentând-o Tatălui ceresc spre ratificare.

Isus s-a coborât din cer și s-a înălțat apoi la cer, nu numai pentru a-i prezenta Tatălui ceresc, spre ratificare, lucrarea sa de la cruce, ci și pentru a încredința continuarea acestei lucrări mântuitoare ucenicilor săi din toate timpurile și locurile: "Așadar, mergeți și convertiți popoarele, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățați-le să păzească toate câte vi le-am poruncit vouă și iată, eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor. Amin" (cf. Mt 28,19-20). Pentru că acest punct al înălțării Domnului este unul important pentru misiunea fiecărui creștin chemat la mântuire, am să zăbovesc un pic, pentru a-l face mai bine înțeles.

Sfântul Augustin (354-430) spunea: "Cel ce te-a creat fără tine, nu te va mântui fără de tine". Iar cartea Faptele Apostolilor ne spune că ucenicii, la Listra la Iconiu și la Antiohia, și-au împlinit lucrarea misionară încredințată lor de Isus, îndemnând oamenii să intre în Biserică, să rămână statornici în credință și să fie răbdători în necazuri, pentru că numai așa vor intra în împărăția lui Dumnezeu" (cf. Fap 14,21-22); căci tot așa a răbdat și suferit Isus pentru a intra în slava sa" (cf. Lc 24,26; Evr 12,2).

Misiunea de apostol al lui Isus, primită de fiecare creștin la Botezul său și confirmată apoi la Mir, nu a fost și nu este niciodată ușoară și nici fără riscuri. Prigoana începută de pe timpul profeților, a lui Isus și a apostolilor, continuă și astăzi în multe locuri de pe glob, solicitând de la creștini chiar jertfa supremă. De aceea, în ziua înălțării lui Isus la cer, zi în care Isus ne-a transmis tuturor misiunea de a continua opera mântuirii începute de el, se serbează și "Ziua eroilor credinței". Ziua eroilor este ziua creștinilor buni, care, pentru vestirea lui Isus și a mântuirii lui, zilnic: rabdă, suferă și mor, începând din familii, de la locurile de muncă, din comunitatea locală și până în țările de misiune.

În predicile sale, Isus vorbea de o "generație perfidă" (Lc 11,29); generație care are dumnezeul ei propriu (cf. In 14,30) și care nu este Dumnezeul cel adevărat, ci este un idol; generație care nu vrea să creadă în Isus și în mântuirea adusă de el; generație care însă credea în amăgirile satanei, ale lumii și ale trupului și ale satanei; o generație care vrea numai drepturi fără nici o obligație; o generație care vrea totul dintr-o dată, fără a respecta etapele de evoluție voite de Dumnezeu; o generație care refuză orice muncă și învățătură, dar vrea să pară ultra competentă în toate; cu un cuvânt, o generație care are de tată pe diavol și împlinește numai lucrările lui (cf. In 8,44).

Și ca o paranteză, referitor la refuzul multora din generația de astăzi de a crede în Dumnezeu, de a învăța și munci, trebuie să recunoaștem că astăzi, mai mult ca oricând, întâlnim fenomenul de "malpraxis", mai în toate domeniile de activitate; pentru că acolo unde nu este credință, pregătire, muncă și respect pentru om, nu este nici noblețe de suflet, nici știință de carte și nici competență profesională.

Iar acest mod păgân și leneș de a gândi și trăi este păcat (cf. 1Tes 4,11); nu dă dreptul de a lua hrana zilnică (cf. 2Tes 3,10); și exclude de la împărăția cerurilor (cf. 1Cor 6,8-10).

Părinții, profesorii și formatorii de opinie, care educă generațiile, fără a se strădui să-i scoată din acest nociv mod de a gândi și trăi - de a pretinde totul și toate deodată, sărind peste etapele necesare dezvoltării vieții - se aseamănă cu acel copil dintr-o poveste, care surprinzând ieșirea unui fluture din gogoașa lui și văzându-l cum se chinuiește pentru a se desprinde de ea, dintr-o milă nesăbuită, a luat foarfecile și i-a tăiat gogoașa că să iasă mai ușor. A ieșit mai ușor, dar acel fluture n-a zburat niciodată și a pierit înainte de vreme. Fluturele ieșit din gogoașa lui fără travaliul necesar este imaginea omului care pretinde a avea totul și toate deodată, fără muncă și jertfă, fără a respecta etapele vieții voite de Dumnezeu.

Un caricaturist a schițat chipul "generației perfide", printr-un tub gol; pe o parte a tubului se îndesa mâncare, băuturi, plăceri și distracții; iar pe cealaltă parte se evacua o mizerie infectă. Aceasta este imaginea omului care trăiește numai pentru trup și pământ, fără să țină seama de Dumnezeu și de suflet.

Isus, înălțat la Tatăl ceresc, ne-a lăsat nouă grija tuturor oamenilor: buni și răi, drepți și nedrepți, cuviincioși și perfizi; pe unii să-i păstrăm în Biserica sa, iar pe alții să-i aducem. Iar, din Faptele Apostolilor și din Istoria Bisericii cunoaștem cât de mulți păgâni, cât de mulți oameni răi, cât de mulți oameni perfizi au fost aduși la credință și la împărăția cerurilor, prin munca misionară a ucenicilor. Preoții iudei erau din numărul celor mai răi și mai perfizi oameni; dar prin predica și grija ucenicilor au venit la credință (cf. Fap 6,7).

Deci, nu numai că schimbarea celor răi și perfizi este posibilă, dar munca misionară este și obligatorie și urgentă pentru orice creștin. De aceea, atunci când apostolii priveau spre cer după Isus înălțat la cer, zăbovind de a pleca în misiune mântuitoare, pentru că timpul mântuirii este scurt (cf. 1Cor 7,29), îngerii le-au întrerupt visarea și le-au grăbit plecarea în misiune (cf. Fap 1,11).

O istorioară, scrisă de Bruno Ferrero, spune că toate locurile din iad au fost ocupate. Mai rămăsese doar unul singur. Iar, satana căuta să-l dea unuia care îl merită cu adevărat. A colindat peste tot, dar nu a găsit nici unul. Dar, când era gata să-și piardă speranța, a găsit unul cu mutră de nevinovat. "Ce faci?", l-a întrebat, satana. "Nimic!" "Cum nimic?" "Oamenii sunt răi, fură, curvesc, se bat, se ceartă, se omoară, dar eu nu mă bag, stau liniștit, nu fac nimic". "Chiar spui adevărul?" "Da, nu fac nimic!" "Atunci locul din iad este al tău și îl meriți din plin!" A vedea că oamenii sunt răi și că lucrurile merg rău pe toate fronturile, iar tu stai pasiv și nu faci nimic, fără măcar a încerca să rezolvi ceva, este foarte grav. Tu meriți locul din iad!

Spuneam că munca de apostol al lui Isus nu a fost și nu este niciodată ușoară și nici fără riscuri, căci diavolul nu stă (cf. Ap 12,12). Prigoana începută de pe timpul profeților, a lui Isus și a apostolilor, continuă și astăzi în multe locuri de pe glob. Pentru a nu ceda în fața prigoanelor, asemenea lui Isus și apostolilor, trebuie să ne amintim mereu de răsplata veșnică pregătită nouă în cer: "Să ne uităm țintă la căpetenia și la desăvârșirea credinței noastre, adică la Isus, care, pentru bucuria care-i era pusă înainte, a suferit crucea, a disprețuit rușinea, și acum șade la dreapta scaunului de domnie al lui Dumnezeu" (Evr 12,2). "Dumnezeu să vă lumineze ochii inimii voastre ca să puteți înțelege speranța pe care o dă chemarea sa și comorile de slavă, pe care voi le moșteniți împreună cu cei credincioși" (Ef 1,18).

Isus s-a coborât din cer și apoi s-a înălțat la cer, pentru a ni-l trimite și pe Duhul Sfânt, care să ne fie putere de sus (cf. Lc 24,49), în trăirea vieții creștine și în vestirea adevărul evangheliei mântuirii; care să ne umple de toate darurile sale (1Cor 12,4-10); care să ne dea curaj și îndrăzneală în misiunea noastră (cf. Fap 4,31); care să ne aducă aminte de tot ceea ce ne-a învățat Isus (cf. In 14,25); care să ne învețe tot adevărul (cf. In 16,13); care să ne dea harul și puterea de a mărturisi că Isus este Domnul (cf. 1Cor 12,3); care să ne dea cuvinte potrivite pentru a-i convinge pe oameni că nu este mântuire afară de Isus (cf. Fap 4,12).

Isus s-a coborât din cer și s-a înălțat apoi la cer, și pentru a înălța la cer gândurile și căutările noastre: "Căutați cele de sus, unde se află Cristos, șezând de-a dreapta lui Dumnezeu" (Col 3,1).

O frumoasă legendă rusească ne spune că, în momentul înălțării lui Isus la cer, ucenicii au început să se tânguiască: "Pentru ce ne părăsești, Isuse? Cine ne va mai da pâinea cea trupească și cea sufletească? Cine ne va mai da îmbrăcăminte pentru trup și har pentru suflet? Cine ne va mai mângâia în durerile trupești și sufletești?" Mișcat, Domnul Isus le-a spus: "Iată am să vă las un munte de aur, ca să aveți din ce trăi!" Atunci, apostolul Ioan i-a zis: "Doamne, nu ne lăsa un munte de aur, căci hoții ni-l vor fura. Mai degrabă lasă-ne puterea numelui tău, pentru ca el să ne fie: hrană, îmbrăcăminte, putere, apărare, mângâiere". Atunci, mișcat, Isus le-a spus: "Iată vă las puterea numelui meu, cu care veți putea înmulți pâinile; veți putea celebra tainele; veți putea alunga diavolii; veți putea vindeca bolile; veți putea neutraliza orice venin; veți putea mângâia orice ființă și mântui orice suflet. (Mc 16,16-19). Căci, în numele meu se pleacă tot genunchiul (Fil 2,9-10) și în numele meu se poate mântui orice om (Fap 4,12)".

Iată, cât de adevărate sunt cuvintele lui Isus: "Dacă m-ați iubi, v-ați bucura că mă duc la Tatăl" (In 14,28).

Cristos s-a înălțat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat