Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a III-a după Paști - A

Isus continuă și astăzi să caute și să ridice pe oamenii căzuți

În toate zilele și în toate duminicile, de la Paști și până la Rusalii, Biserica, prin lecturile biblice de la sfânta Liturghie, ne descoperă tainele și comorile învierii, pentru ca toți să ajungem să înțelegem cum se cuvine în ce baie am fost spălați, în ce Duh am fost renăscuți, cu ce sânge am fost răscumpărați (cf. Rugăciunea "Colecta", duminica a II-a după Paști), și astfel să ajungem la mântuirea adusă nouă de Isus.

Duminica aceasta, ca și în duminica trecută, Biserica ne descoperă și ne aduce iarăși în prim plan iubirea milostivă a lui Isus înviat; căci, așa cum duminica trecută Isus s-a arătat lui Toma pentru a-l ridica din prăbușirea lui sufletească; tot astfel, în duminica de astăzi, Isus se arată celor doi ucenici, de la Emaus, tot pentru a-i ridica din prăbușirea lor sufletească, în care au căzut în urma evenimentele din Vinerea Mare.

Acești doi ucenici, care erau prăbușiți sufletește și se întorceau acasă la Emaus, au ajuns în această stare critică și dintr-o înțelegere greșită a lui Isus, a învățăturii sale, a împărăției sale și a fericirii la care au fost chemați. Ei erau, așa cum spune sfântul Paul, din rândul acelor oameni nefericiți, care l-au căutat și urmat pe Isus numai pentru lumea aceasta (cf. 1Cor 15,19). Ei gândeau despre Isus, despre împărăția sa și despre fericirea pe care el a promis-o, numai din punct de vedere lumesc: "Noi speram că el va fi eliberatorul lui Israel și iată, astăzi este deja a treia zi de când s-au petrecut toate acestea" (cf. Lc 24,21).

Așa cum Dumnezeu a pregătit cu mult timp înainte venirea lui Mesia, a împărăției și mântuirii sale; tot astfel și satana a pregătit și el, tot cu mult timp înainte, rătăcirea și căderea oamenilor, cu privire la Mesia, proiectându-l în mintea conducătorilor religioși, - obișnuiți să treacă peste ceea ce a fost scris, deși Dumnezeu oprește în mod expres acest lucru (cf. 1Cor 4,6) - ca și în mintea a multor oameni din popor, ca pe un Mesia pur pământesc; de aceea, când Isus s-a arătat plin de puterea lui Dumnezeu, autoritățile religioase și poporul au voit să-l facă rege după regula neamurilor (cf. In 6,15); adică, în cazul de față, un rege luptător împotriva romanilor, un rege pământesc, dar cu puteri supraomenești, care să le dea abundență materială și mărire deșartă între celelalte popoare.

Când toate acestea au fost refuzate de Isus, mai marii poporului l-au trădat și l-au dat la moarte, iar ucenicii l-au părăsit, nu mai umblau el (cf. In 6,66), descurajați s-au întors la casele lor, așa cum s-a întâmplat astăzi cei doi ucenici la Emaus (cf. Lc 24,13-32); ucenici care s-au întors la meseria lor, ca cei șapte dintre apostolii, care s-au trezit trudind în zadar (cf. In 21,2-3).

Pe toți oamenii înșelați de satana, ca și pe toți oamenii de mântuit, Isus înviat din morți s-a pornit să-i caute, să-i ajute, să-i susțină, chiar din ziua învierii sale și până la revenirea lui în slavă. Și asta o va face: fie personal; fie prin ucenicii săi; fie prin îngerii săi; fie prin sfinții săi, începând cu Maria, mama sa și continuând cu toți ceilalți sfinți din cer și de pe pământ.

Prima lectură de astăzi (cf. Fap 2,14.22-28), ne spune că, în ziua Rusaliilor, Isus i-a căutat pe iudeii din Ierusalim, prin predica lui Petru susținută de ceilalți unsprezece apostoli. Lectura a doua (cf. 1Pt 1,17-21) ne spune că Isus i-a căutat atât pe creștinii slăbiți, cât și pe păgânii din Roma, tot prin cuvintele lui Petru. Când toți acești oameni au auzit despre bunătatea lui Dumnezeu, arătată prin Cristos, dar și despre răutatea păcatului lor, au întrebat ce trebuie să facă. Și după ce au crezut în Isus și s-au botezat, au început o viață nouă (cf. Fap 2,37-38; 16,30-31), cântând cu psalmistul de astăzi: "Călăuzește-mă, Doamne, pe calea vieții" (Ps 16,11).

În altă parte ni se spune că Isus i-a chemat la credință, tot prin predica apostolilor, și pe preoții iudei care mai înainte l-au denigrat, au luptat împotriva lui și l-au condamnat la moarte: "Cuvântul lui Dumnezeu se răspândea, iar numărul discipolilor în Ierusalim se înmulțea foarte mult și o mare mulțime de preoți se supuneau credinței" (Fap 6,7).

Înainte de moartea sa pe cruce, din voința lui Dumnezeu, dar și din cauza asumării trupului și păcatelor noastre, Isus nu putea fi prezent decât într-un singur loc și lângă o singură persoană și numai în mod excepțional și din mandat divin altfel; dar, după învierea și înălțarea lui la cer, când a primit un trup spiritualizat și când i s-a dat toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18), Isus poate fi prezent în toate locurile deodată; poate cunoaște toate probleme oamenilor deodată; și poate fi lângă toți oamenii deodată și îi poate ajuta pe toți deodată. Astfel, în evanghelia de astăzi, Isus, în timp ce era alături de ucenicii care mergeau la Emaus, s-a arătat în același timp și lui Petru (cf. Lc 24,34). Sub acest aspect, a fost și este în folosul nostru ca Isus să meargă la Tatăl (cf. In 14,28).

Ca să înțelegem și mai bine noua sa formă de prezență de după înviere, putem spune că ea se aseamănă cu prezența sa din Euharistie și din Biblie. Așa cum Isus este prezent în toate tabernacolele din lume și în fiecare ostie consacrată, tot la fel, după înviere, Isus este prezent în fiecare loc din lume și lângă fiecare om. Și iarăși, așa cum Isus este prezent în toate Bibliile din lume și în orice cuvânt scris în ele, tot astfel el este prezent în toate locurile din lume și lângă fiecare om.

Trebuie să știm că Emaus în traducere înseamnă: "brațele mamei" și "izvoarele calde". Cei doi ucenici care descurajați se întorceau acasă la Emaus, în brațele mamei și lângă izvoarele calde, au uitat de Cuvântul Domnului, care spune că aceia care îl părăsesc pe Domnul, părăsesc apele vii și sapă fântâni secate (cf. Ier 2,13); au uitat de asemenea că o mamă își poate uita copilul, dar Dumnezeu nu poate uita niciodată pe nimeni (cf. Is 49,15).

Apele calde ucid, la propriu și la figurat, un om înghețat sufletește. Așa s-a întâmplat cu unul dintre cei 40 de mucenici din Sebasta, Armenia, pe vremea împăratului Licinius (308-324), care a murit instantaneu, atunci când l-a părăsit pe Cristos și a sărit din apa lacului înghețat în cada cu apă caldă, pusă ca ispită pe mal. Iar mamele cele mai bune nu-și pot apăra totdeauna copii. Așa cum s-a întâmplat cu mamele din Betleem care nu și-au putut apăra pruncii nevinovați de furia lui Irod (cf. Mt 2,16-18). Isus este apa cea vie, care dă viață veșnică totdeauna (cf. In 7,37-38). Isus este mama, care ne poate ajuta totdeauna (cf. In 10,28-30). Isus, care mergea alături de cei doi ucenici de la Emaus, merge și lângă fiecare dintre noi, ca o apă vie care ne poartă la Tatăl și ca o mamă divină, care ne știe toată durerea și tot necazul și care are toată puterea ca să ne ajute.

Chiar din ziua învierii sale, Isus a pornit în ridicarea, ajutorul și mângâierea ucenicilor afectați și încercați de suferințele și moartea sa. Și așa avem arătările sale dragilor săi: Mariei Magdalena (cf. Mc 16,9-11); femeilor (cf. Mt 28,8-10); lui Petru (cf. Lc 24,34); celor doi ucenici ce mergeau pe drumul spre Emaus (cf. Lc 24,13-32); ucenicilor, fără Toma (cf. In 20,19-25); ucenicilor, cu Toma (cf. In 20,26-31); celor șapte ucenici la Marea Galileii (cf. In 21,1-14); la peste 500 de credincioși (cf. 1Cor 15,7).

Dar Isus înviat s-a dus să-i caute, nu numai pe dragii lui apostoli și ucenici, ci s-a pornit să-i caute și pe toți oamenii înșelați de satana și pe toți oamenii de mântuit din toate locurile lumii și din toate timpurile.

Sfântul Ioan în evanghelia sa ne spune că frații lui Isus nu credeau în el (cf. In 7,5). După înviere, Isus s-a dus și l-a căutat și pe ultimul dintre frații săi, care încă nu crezuse în el, pe Iacob (cf. 1Cor 15,7); iar acesta a crezut și el în Isus. Analele vechi ne spus că Isus după înviere s-a dus de i-a căutat și pe Pilat și pe Baraba; acesta din urmă, care s-a convertit și a murit martir.

După înviere, Isus i-a mai apărut sfântului Paul, pe drumul Damascului, pentru a-l dojeni pentru prigonirea lui în persoana creștinilor (cf. Fap 9,4). Dar Isus le-a mai apărut și altora în decursul istoriei și i-a chemat la convertire. Astfel, a mai apărut: sfântului Petru, pentru a-l dojeni că părăsește Roma și lasă turma fără păstor; sfântului Ieronim (340-420), preot, pentru a-l dojeni că pierde timpul cu lecturi profane; tot pentru o astfel de dojană i-a apărut și sfintei Tereza de Avila (1515-1582); sfântului Humbert (657-727), prinț, pentru a-l dojeni că pierde timpul cu vânătoare și uită de convertire și pocăință; sfântului Norbert (1080-1134), episcop, chemându-l la convertire; sfântului Francisc din Assisi (1181-1206), diacon, pe când era în închisoare, pentru a-l chema la convertire și la părăsire lucrurilor lumești; sfântului Gabriel Possenti al Maicii îndurerate (1858-1862), călugăr, pentru a-l chema tot la convertire și lăsarea celor trecătoare etc.

După învierea și înălțarea lui la cer, Isus i-a mai apărut și sfântului Ștefan, în timpul chinurilor pentru evanghelie, pentru a-i da o față de înger, pentru a-l întări în mărturisirea numelui său și pentru a-i deschide cerul (cf. Fap 6,15; 7,56). Dar Isus înviat le-a mai apărut și altora în timpul chinurilor, tot pentru a-i mângâia, pentru a-i întări pentru lupta supremă și pentru a-i conduce în cer. În acest sens, Isus înviat le-a mai apărut: sfintei Varvara (+ 255), fecioară și martiră; sfântului Prim (+ 286), martir; sfântului Gheorghe (280-303), ostaș martir; sfintei Iuliana din Nicomedia (+ 299), fecioară martiră; sfântului Teodor (+ 304), soldat și martir roman; sfintei Ecaterina de Alexandria (+ 306), fecioară martiră; sfintei Leocadia din Toledo (+ 365), fecioară și martiră etc.

Isus înviat și înălțat la cer i-a apărut și sfântului apostol Ioan, special, în Insula Patmos, pentru a-i descoperi taina Bisericii, pentru a-l întări și apăra de diavol (cf. Ap 12,1). Tot în acest scop, Isus înviat a mai apărut și altor sfinți: sfântului Paul, pentru a-i arăta cerul pe care l-a dobândit prin convertirea sa (cf. 2Cor 12,2); sfintei Eufrosia (382-412), călugăriță, pentru a o păzi de diavol care o arunca în apă și foc; sfântului Toma de Aquino (1226-1274), preot, pentru a-i dărui harul curăției și pentru a-l felicita că a scris bine despre el; sfintei Margareta de Cortona (1249-1297), penitentă, pentru a-i spune să se pregătească pentru încercările care vor urma în urma convertirii sale; sfântului Iacob de Marchia (1391-1476), preot, pentru a-l apăra de un criminal; sfintei Rita de Cascia (+ 1456), înainte de moarte, pentru a anunța că peste puțin timp va schimba coroana de spini cu una de glorie; sfântului Martin din Tours (315-397), catecumen; sfintei Zita (1218-1272), servitoare; și sfântului Ioan Facondo (1430-1479), preot, Isus înviat le-a apărut pentru a le mulțumi pentru mantiile dăruite săracilor, mantii care l-au încălzit pe el etc.

Lui Petru care știa de învierea lui și care acum se afla în închisoare pentru evanghelie, Isus înviat și înălțat la cer i-a trimis un înger ca să-l elibereze ca să poată predica (cf. Fap 12,5-11). Îngeri le-a mai trimis Isus înviat, ca să-i scape din necazuri și să-i ajute la mărturisire, și la mulți alți sfinți: sfântului Victor de Marsilia (+ 290), soldat martir, Isus îi trimite îngeri în închisoare, pentru a-l întări pentru martiriu; sfântului Cvintin (sec. III), tânăr martir, venit din Roma în Galii pentru a evangheliza, a fost eliberat de două ori de îngeri din închisoare pentru a predica; sfântului Vincențiu de Saragosa (+ 304), martir, Isus, îi trimite îngeri în închisoare care să-l mângâie și să-l întărească pentru martiriu; sfântului Servul (+ 670), un cerșetor sfânt, Isus îi trimite un cor de îngeri, care să-l însoțească în cer; sfântului Silvin din Toulouse (718), penitent, înainte de moarte Isus îi trimite îngeri tot spre a-l lua în cer; sfintei Francisca Romana (1384-1440), văduvă, Isus îi trimite îngeri ca s-o scape de duhurile rele; sfintei Coleta (1380-1447), călugăriță, la moarte Isus îi trimite îngeri care să-i cânte și s-o ia în cer etc.

De multe ori Isus înviat a fost lângă ucenicii săi și prin Maica sa preasfântă, prin sfântul Iosif și prin mulți alți sfinți, pentru a-i ajuta, întări și pentru a-i conduce în cer. Iată câteva exemple și în acest sens: sfintei Gertruda (1264-1334), în ceasul din urmă, Isus îi trimite pe Maica Domnului, pentru a o asista și pentru a-i duce sufletul în rai; sfintei Elisabeta a Portugaliei (1271-1336), regină, Isus îi trimite înainte de moarte pe sfânta Fecioară Maria, pe sfânta Clara și alte câteva sfinte, spre mângâiere și alinare; sfântului Ioan al lui Dumnezeu (1495-1550) și sfântului Andrei Avelin (1521-1608), când erau pe patul de moarte și atacați de satana, Isus le-o trimite pe Maica Domnului, care să-i întărească și să-i ducă în cer etc.

Am enumerat toate aceste exemple din Biblie și din cartea Viețile sfinților, pentru a nu uita că și pe noi Isus înviat, înălțat și glorificat la dreapta Tatălui ne caută în căderile, durerile și necazurile noastre; ne caută: fie personal, fie prin apostolii și ucenicii săi, fie prin îngeri, fie prin Maica Domnului, fie prin sfinții săi de pe pământ și din cer; ne caută pentru a ne ridica, pentru a ne ajuta și pentru a ne duce în cer.

Știm că Dumnezeu ne-a creat liberi și nu ne încalcă această libertate, nici chiar atunci când o folosim rău. El nu dă buzna în viața omului, deși omul este proprietatea lui. El stă la ușă și bate (cf. Ap 3,20). El așteaptă să fie invitat în casă. De aceea, el, astăzi, s-a făcut că merge mai departe, ca ei să-l invite în casa și inima lor. Aici a fost un caz fericit, că cei doi l-au invitat în casa lor, pe când încă mulți îl lasă afară la ușă, așa cum ne spune și frumoasa cântare: Isuse, veșnic călător.

Și acum un amănunt foarte important: înainte de a pleca din această lume la Tatăl, Isus le-a explicat ucenicilor Scripturile, a frânt pâinea și le-a dat-o; iar la învierea lui din morți, după întoarcerea lui de la Tatălui ceresc, căruia i-a prezentat jertfa de ispășire, Isus explică iar ucenicilor Scripturile și le frânge pâinea ca hrană și spre lumina ochilor minții și ai credinței. Isus după înviere nu schimbă nimic în acest sens, chiar dacă unii nu vor înțelege și vor continua să plece (cf. In 6,66).

Evanghelia de astăzi ne spune: "Și, pe când stătea cu ei la masă, a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o. Atunci li s-au deschis ochii și l-au recunoscut, dar el s-a făcut nevăzut din ochii lor" (Lc 24,30-31). Unde a dispărut Isus din ochii lor? Simplu, în speciile euharistice, în pâinea pe care o frângea!

În decursul istoriei, mulți au căutat să ne ia ba Scripturile, ca Dioclețian (244-311), care distrugea Bibliile, sau califul Omar Ibn Al-Khattab (581-644), care a ars biblioteca din Alexandria care adăpostea multe exemplare ale Bibliei, ba să ne ia Euharistia, spunându-ne că pâinea și vinul euharistic nu sunt trupul și sângele lui Cristos, ci numai o amintire; ba că Euharistia este numai pentru cei impecabili moral.

Dar, cu toate aceste încercări, din primele zile ale Bisericii și până astăzi, creștinii buni stăruie în învățătura apostolilor, în legătura frățească, în frângerea pâinii și în rugăciuni (cf. Fap 2,42). Creștinii cei buni din toate timpurile au mărturisit că nu pot trăi și nici nu pot muri, fără Scripturi și fără Euharistie, pentru că ele dau viața veșnică (cf. In 5,39; 6,54). Să ne înscriem și noi în rândul acestor creștini buni!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat