Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pelerinajul Sfântului Părinte Francisc în Țara Sfântă cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la întâlnirea la Ierusalim dintre papa Paul al VI-lea și patriarhul Atenagora
24-26 mai 2014

Declarație comună a Sfântului Părinte Francisc și a Patriarhului ecumenic Bartolomeu I

(Ierusalim, Delegația Apostolică, 25 mai 2014)

1. Așa cum venerații noștri predecesori, Papa Paul al VI-lea și Patriarhul ecumenic Atenagora, s-au întâlnit aici la Ierusalim în urmă cu cincizeci de ani, tot așa și noi, Papa Francisc și Bartolomeu, Patriarh ecumenic, am voit să ne întâlnim în Țara Sfântă, "unde Răscumpărătorul nostru comun, Cristos Domnul, a trăit, a învățat, a murit, a înviat și s-a înălțat la cer, de unde l-a trimis pe Duhul Sfânt asupra Bisericii care se năștea" (Comunicat comun al Papei Paul al VI-lea și al Patriarhului Atenagora, publicat după întâlnirea din 6 ianuarie 1964). Această întâlnire a noastră, o ulterioară întâlnire a Episcopilor Bisericilor de Roma și de Constantinopol, întemeiate de cei doi frați apostoli Petru și respectiv Andrei, este pentru noi izvor de intensă bucurie spirituală și ne oferă oportunitatea de a reflecta asupra profunzimii și asupra autenticității legăturilor existente între noi, rod al unui drum plin de har de-a lungul căruia Domnul ne-a călăuzit, pornind de la acea zi binecuvântată cu cincizeci de ani în urmă.

2. Întâlnirea noastră fraternă de astăzi este un pas nou, necesar pe drumul spre unitatea la care numai Duhul Sfânt ne poate conduce: aceea a comuniunii în diversitatea legitimă. Amintim cu recunoștință vie pașii pe care Domnul ne-a dăruit să-i facem. Îmbrățișarea schimbată între Papa Paul al VI-lea și Patriarhul Atenagora aici la Ierusalim, după multe secole de tăcere, a pregătit drumul spre un gest de valență extraordinară, înlăturarea din amintirea și din mijlocul Bisericii a sentințelor de excomunicare reciprocă din 1054. Au urmat schimburi de vizite în respectivele sedii din Roma și din Constantinopol, contacte epistolare frecvente și, după aceea, decizia Papei Ioan Paul al II-lea și a Patriarhului Dimitrios, ambii de venerată amintire, de a demara un dialog teologic al adevărului dintre catolici și ortodocși. De-a lungul acestor ani Dumnezeu, izvorul a toată pacea și iubirea, ne-a învățat să ne considerăm unii pe alții ca membri ai aceleiași familii creștine, sub un singur Domn și Mântuitor, Cristos Isus, și să ne iubim unii pe alții, în așa fel încât să ne putem mărturisi credința noastră în aceeași Evanghelie a lui Cristos, așa cum a fost primită de apostoli, exprimată și transmisă nouă de Conciliile ecumenice și de Părinții Bisericii. Pe deplin conștienți că nu am ajuns la obiectivul comuniunii depline, astăzi reafirmăm angajamentul nostru de a continua să mergem împreună spre unitatea pentru care Cristos Domnul l-a rugat pe Tatăl, "ca toți să fie una" (In 17,21).

3. Foarte conștienți că această unitate se manifestă în iubirea față de Dumnezeu și în iubirea față de aproapele, tânjim spre ziua în care în sfârșit vom participa împreună la ospățul euharistic. Creștini fiind, ne revine misiunea de a ne pregăti să primim acest dar al comuniunii euharistice, conform învățăturii sfântului Irineu din Lyon, prin mărturisirea unicei credințe, rugăciunea constantă, convertirea interioară, reînnoirea de viață și dialogul fratern (Adversus haereses, IV, 18, 5: PG 7, 1028). În obținerea acestui obiectiv spre care orientăm speranțele noastre, vom manifesta în fața lumii iubirea lui Dumnezeu și, în acest mod, vom fi recunoscuți ca adevărați discipoli ai lui Isus Cristos (cf. In 13,35).

4. În acest scop, o contribuție fundamentală la căutarea comuniunii depline dintre catolici și ortodocși este oferită de dialogul teologic făcut de Comisia mixtă internațională. În timpul care a urmat după Papii Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea și după Patriarhul Dimitrios, progresul realizat de întâlnirile noastre teologice a fost substanțial. Astăzi vrem să exprimăm aprecierea noastră sinceră față de rezultatele obținute, precum și față de eforturile care se fac actualmente. Nu este vorba despre un simplu exercițiu teoretic, ci despre un exercițiu în adevăr și în caritate, care cere o tot mai profundă cunoaștere a tradițiilor unii ale altora, pentru a le înțelege și pentru a învăța din ele. Pentru aceasta, afirmăm încă o dată că dialogul teologic nu caută o minimă denumire teologică comună cu privire la care să se ajungă la un compromis, ci se bazează mai degrabă pe aprofundarea adevărului întreg, pe care Cristos l-a dăruit Bisericii sale și pe care, mișcați de Duhul Sfânt, nu încetăm niciodată să-l înțelegem mai bine. Afirmăm deci împreună că fidelitatea noastră față de Domnul cere întâlnirea fraternă și adevăratul dialog. Această căutare comună nu ne îndepărtează de adevăr, mai degrabă, printr-un schimb de daruri, ne va conduce, sub călăuzirea Duhului, la tot adevărul (cf. In 16,13).

5. Deși suntem încă în drum spre comuniunea deplină, avem încă de acum datoria de a oferi o mărturie comună despre iubirea lui Dumnezeu față de toți, colaborând în slujirea omenirii, în special în ceea ce privește apărarea demnității persoanei umane în orice față a vieții și apărarea sfințeniei familiei bazate pe căsătorie, promovarea păcii și a binelui comun, răspunsul la lipsurile care continuă să chinuiască lumea noastră. Recunoaștem că trebuie să fie înfruntate constant foametea, lipsurile, analfabetismul, distribuirea inegală a bunurilor. Este datoria noastră să ne străduim să construim împreună o societate dreaptă și umană, în care nimeni să nu se simtă exclus sau marginalizat.

6. Suntem profund convinși că viitorul familiei umane depinde și de modul în care vom ști să păstrăm, în mod înțelept și iubitor, cu dreptate și echitate, darul creației încredințat nouă de Dumnezeu. Recunoaștem așadar căiți exploatarea nedreaptă a planetei noastre, care constituie un păcat în fața ochilor lui Dumnezeu. Reafirmăm responsabilitatea noastră și datoria de a alimenta un sentiment de umilință și moderație, pentru ca toți să simtă necesitatea de a respecta creația și de a o ocroti cu grijă. Împreună, afirmăm angajarea noastră de a trezi conștiințele în privința păstrării creației; facem apel la toți bărbații și femeile de bunăvoință să caute modurile în care să se trăiască cu mai mică risipă și mai mare sobrietate, manifestând mai mică aviditate și mai mare generozitate pentru ocrotirea lumii lui Dumnezeu și pentru binele poporului său.

7. Există de asemenea o urgentă nevoie de cooperare eficace și angajată între creștini, cu scopul de a ocroti pretutindeni dreptul de a exprima în mod public propria credință și de a fi tratați cu echitate atunci când se intenționează să se promoveze contribuția pe care creștinismul continuă s-o ofere societății și culturii contemporane. În această privință, îi îndemnăm pe toți creștinii să promoveze un dialog autentic cu ebraismul, cu islamul și cu celelalte tradiții religioase. Indiferența și ignoranța reciprocă pot doar să conducă la neîncredere și, din păcate, chiar și la conflict.

8. Din acest Oraș Sfânt al Ierusalimului vrem să exprimăm preocuparea noastră comună profundă față de situația creștinilor din Orientul Mijlociu și față de dreptul lor de a rămâne cetățeni cu titlu deplin ai patriilor lor. Îndreptăm încrezători rugăciunea noastră către Dumnezeul atotputernic și milostiv pentru pacea în Țara Sfântă și în tot Orientul Mijlociu. Ne rugăm în special pentru Bisericile din Egipt, din Siria și din Irak, care au suferit foarte dur din cauza recentelor evenimente. Încurajăm toată părțile, independent de convingerile lor religioase, să continue să lucreze pentru reconciliere și pentru recunoașterea justă a drepturilor popoarelor. Suntem profund convinși că nu armele, ci dialogul, iertarea și reconcilierea sunt singurele instrumente posibile pentru a dobândi pacea.

9. Într-un context istoric marcat de violență, indiferență și egoism, atâția bărbați și femei se simt astăzi rătăciți. Tocmai cu mărturia comună a veștii bune a Evangheliei vom putea să-l ajutăm pe omul din timpul nostru să regăsească drumul care-l conduce la adevăr, la dreptate și la pace. În unire de intenții, și amintindu-ne de exemplu oferit în urmă cu cincizeci de ani aici la Ierusalim de Papa Paul al VI-lea și de Patriarhul Atenagora, facem apel la creștini, la credincioșii din orice tradiție religioasă și la toți oamenii de bunăvoință, să recunoască urgența orei prezente, care ne cheamă să căutăm reconcilierea și unitatea familiei umane, respectând pe deplin diferențele legitime, pentru binele întregii omeniri și al generațiilor viitoare.

10. În timp ce trăim acest pelerinaj comun la locul în care unicul și același Domn al nostru Isus Cristos a fost răstignit, a fost îngropat și a înviat, încredințăm cu umilință mijlocirii Preasfintei și Pururea Fecioarei Maria pașii viitori ai drumului nostru spre unitatea deplină și recomandăm iubirii infinite a lui Dumnezeu întreaga familie umană.

"Domnul să facă să strălucească fața lui spre tine și să se îndure de tine! Domnul să-și înalțe fața spre tine și să-ți dăruiască pacea!" (Num 6,25-26).

Ierusalim, 25 mai 2014

FRANCISC

BARTOLOMEU I

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat