Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Drumul istoric după îmbrățișarea istorică dintre Paul al VI-lea și Atenagora

Pentru a ieși din noaptea diviziunii

De Kurt Koch

Motivul direct al pelerinajului în Țara Sfântă a Papei Francisc este amintirea întâlnirii dintre Papa Paul al VI-lea și Patriarhul ecumenic Atenagora de Constantinopol, care a avut loc la 5 și 6 ianuarie 1964, pe Muntele Măslinilor la Ierusalim. Se întâlneau atunci pentru prima dată după 525 de ani cei mai mari reprezentanți ai Bisericii catolice și Bisericii ortodoxe și, în persoana lor, două Biserici surori care s-au despărțit de peste nouă secole. Alegerea Ierusalimului ca loc al întâlnirii dă mărturie despre sensibilitatea deosebită cu care a fost considerată acest eveniment istoric. Această alegere avea de fapt o dublă importanță. Înainte de toate, în relațiile dintre ortodocși și catolici, acest loc nu era apăsat de o povară istorică așa de apăsătoare ca Roma și Constantinopol; de aceea se putea evita impresia că Papa făcea un pelerinaj la Patriarhul ecumenic sau că acesta bătea cu umilință la ușa Pontifului Roman. Dar mai ales, Ierusalimul fiind leagănul creștinismului, deci orașul care îi unește pe toți creștinii, se intenționa întoarcerea la rădăcinile comune pentru a marca în același timp un nou început în relații. De fapt, ambii au voit să sublinieze că era vorba despre un pelerinaj la originile Bisericii și la rădăcinile credinței.

Această primă întâlnire din epoca modernă dintre episcopul de Roma și episcopul de Constantinopol a fost caracterizată de multe declarații încurajatoare și gesturi semnificative. Primul contact a avut loc la reședința delegației apostolice și s-a deschis cu o îmbrățișare lungă, călduroasă. După care, Papa Paul al VI-lea și Patriarhul Atenagora s-au așezat pe două scaune de aceeași înălțime într-un colocviu personal, la încheierea căruia au recitat împreună Tatăl Nostru, îngenunchindu-se unul lângă altul. A doua întâlnire a avut loc în ziua următoare la sediul Patriarhului greco-ortodox, unde a fost citită, în manieră alternată, rugăciunea lui Isus pentru unitatea discipolilor săi, din textul Evangheliei lui Ioan 17.

Sărutarea fraternă dintre succesorul lui Petru și episcopul Bisericii sfântului Andrei - sfântul care l-a condus pe fratele său Petru la Cristos și care, pentru aceasta, este numit "protoclit" - ni se prezintă ca icoana disponibilității umile la reconciliere după secole de distanță și de ostilitate. Unit cu acest magnific gest era angajamentul reînnoit, din partea celor doi conducători de Biserică, de a reface unitatea pierdută și de a evalua, în adevăr și în iubire, diferențele care rămâneau. Patriarhul Atenagora a rezumat bine atmosfera spirituală a acelui moment prin cuvinte foarte frumoase: "De secole, lumea creștină trăiește în noaptea diviziunii. Ochii săi sunt obosiți să privească în întuneric". Și a exprimat dorința ca întâlnirea din Ierusalim să poată fi "aurora unei zile radioase și binecuvântate".

Întâlnirea din Ierusalim a marcat o cotitură foarte promițătoare în relațiile dintre Biserica ortodoxă și Biserica catolică. Datorăm faptul că Papa Paul al VI-lea și Patriarhul Atenagora au fost cei care au deschis acest nou capitol carismelor deosebite pe care Providența divină le-a dăruit amândurora. Nu este o exagerare a le aduce omagiu ca oameni ai dialogului și profeți ai iubirii ecumenice.

Patriarhul Atenagora a promovat puternic, în linia întâi, dialogul intraortodox și, având convingerea că trebuia revitalizată sinodalitatea neglijată în interiorul familiei Bisericilor ortodoxe, a întreprins diferite inițiative panortodoxe, între care și proiectul convocării unui "mare Conciliu ecumenic". Deja în cei optsprezece ani în timpul cărora a fost arhiepiscop al Americii de Nord și de Sud, el s-a îngrijit de contacte amicale cu mulți catolici și, ca Patriarh ecumenic, a îndreptat o atenție deosebită spre dialogul ecumenic cu Biserica catolică. Această deschidere ecumenică deriva mai ales din convingerea sa fundamentală că Biserica din Orient și Biserica din Occident s-au îndepărtat nu atât din cauza discuțiilor doctrinale, cât mai ales pentru că au luat drumuri diferite în viața lor. Astfel el a putut declara fără jumătăți de măsură: "Ne separă numai cei 900 de ani de diviziune". Și deoarece considera diviziunea dintre Biserici care evenimente care aparțineau altor epoci și reprezentau deci un anacronism, era convins că ele trebuiau să fie "depășite în manieră definitivă".

O atitudine dialogică la fel de evidentă și o deschidere ecumenică la fel de marcată l-au caracterizat și pe Papa Paul al VI-lea. În prima sa enciclică Ecclesiam suam din 1964, el a declarat dialogul parte integrantă a programului Bisericii catolice și a atribuit o importanță deosebită dialogului "cu frații creștini, încă despărțiți de noi": "Nimic nu poate să fie atât de râvnit decât să-i îmbrățișăm într-o perfectă uniune de credință și de caritate" (nr. 113). Deja la începutul celei de-a doua sesiuni a Conciliului al II-lea din Vatican, Papa Paul al VI-lea, în fundamentalul său discurs de deschidere, sublinia că apropierea ecumenică dintre Bisericile despărțite era obiectivul central, adică drama spirituală pentru care a fost convocat conciliul.

Întâlnirea fraternă la Ierusalim dintre cei doi profeți ai dialogului și ai iubirii a fost așadar o consecință logică a atitudinii lor de deschidere ecumenică. Cu pelerinajul lor comun la rădăcinile creștinismului, ei au contribuit la o îmbunătățire esențială a atmosferei dintre Biserica din Orient și Biserica din Occident și au demarat acel "dialog al iubirii" pe care au declarat că este programul viitor. După întâlnirea din Ierusalim, dialogul a fost dus înainte timp de doisprezece ani printr-un intens schimb de discursuri și de documente scrise, între Fanar la Constantinopol și Vatican la Roma; acest schimb, care a fost publicat după aceea cu titlul frumos de Tomos Agapis (Cartea Agapei), dă mărturie despre voința fermă a celor doi conducători de Biserică de a restabili comuniunea eclezială și euharistică între Orient și Occident. Un ulterior gest de extremă importanță simbolică pentru întărirea acestui dialog al iubirii a fost făcut în același an în care s-a ținut întâlnirea din Ierusalim, când Roma, după peste cinci sute de ani, a restituit patriarhiei ecumenice capul apostolului Andrei, care este deosebit de venerat în Biserica din Orient și este patronul Bisericii din Constantinopol.

Întâlnirea memorabilă din Ierusalim, în care voința de a reface iubirea a fost atestată de respectivele declarații ale celor doi conducători de Biserică și pecetluită de sărutarea lor fraternă, a pregătit drumul pentru evenimentul istoric din 7 decembrie 1965, când, în catedrala "Sfântul Gheorghe" din Fanar la Constantinopol și în bazilica "Sfântul Petru" la Roma, cei mai înalți reprezentanți ai Bisericii catolice și ai Bisericii ortodoxe au eliminat "din amintire și din mijlocul Bisericii", așa cum se citește în Declarația comună, reciprocele sentințe de excomunicare din anul 1054, pentru a evita ca ele să fie "o piedică în calea apropierii în caritate". În acest act istoric, merită să fie scoase în evidență mai ales trei dimensiuni esențiale.

După răcirea iubirii dintre Biserica din Constantinopol și Biserica din Roma și după respectiva îndepărtare reciprocă ce a durat secole ca urmare a excomunicărilor din 1054, a fost înainte de toate restabilirea iubirii pe care cei doi conducători de Biserică s-au străduit s-o obțină. Făcând asta, nu era vorba pur și simplu de a reface o iubire exclusiv interpersonală și umanistă, ci era vorba mai degrabă de a realiza o iubire eclezială, adică o comuniune de iubire între Biserici. Este ușor de înțeles deci pentru ce actul din 1965 a avut implicații fundamentale la nivel de drept canonic. Vlassios Phidas a afirmat pe bună dreptate că excomunicările din 1054 erau acte canonice obligatorii și că, prin urmare, și anularea lor avea același caracter, cu atât mai mult cu cât Patriarhul Atenagora și Papa Paul al VI-lea au acționat în numele Bisericilor lor, săvârșind așadar acte juridice obligatorii.

În al doilea rând, dacă este adevărat că restabilirea iubirii ecleziale încă nu înseamnă comuniune euharistică, este adevărat și că ea aduce asupra sa întreaga dinamică. Într-o întâlnire ecumenică desfășurată în 1974, Joseph Ratzinger a subliniat în manieră pertinentă că sărutarea fraternă și agape sunt în sine termen și rit al unității euharistice și invită urgent la refacerea unității în comuniunea euharistică: "Acolo unde agape este o realitate eclezială, ea trebuie să devină o agape euharistică". Necesitatea de a restabili comuniunea euharistică drept obiectiv al drumului început la Ierusalim era deja evident, în acea vreme, pentru Patriarhul Atenagora și pentru Papa Paul al VI-lea, cum a manifestat în manieră deosebit de clară Patriarhul ecumenic în 1968: "A sosit ora curajului creștin. Ne iubim unii pe alții; mărturisim aceeași credință comună; să pornim la drum împreună spre gloria sfântului Altar comun" (Tomos Agapis, nr. 2771). Aceeași convingere a fost exprimată de Papa Paul al VI-lea, cu sensibilitatea sa deosebită față de gesturile foarte simbolice, când la Ierusalim i-a dăruit Patriarhului ecumenic un potir euharistic.

În al treilea rând, baza indispensabilă pentru a îndeplini actele menționate mai sus este purificarea comună a memoriei istorice. Pentru ca să fie posibile un nou prezent și un nou viitor, trecutul trebuie să fie schimbat. Dar trecutul greu poate să fie schimbat numai dacă se uită. Și a uita nu va însemna a închide ochii în fața istoriei numai dacă profundul său conținut constă în iertare, prin care au fost anulate excomunicările reciproce din 1054, în așa fel încât ele nu mai fac parte din poziția oficială a Bisericilor. Cu privire la actul din 1965, putem spune așadar, preluând cuvintele lui Joseph Ratzinger, că otrava excomunicărilor a fost eliminată din organismul Bisericii și "simbolul diviziunii" a fost înlocuit de "simbolul carității": "Relația unei «iubiri răcite», a «opozițiilor neîncrederii și antagonismelor» a fost înlocuită de relația de iubire și de fraternitate, al cărei simbol este sărutarea fraternă".

Actele din 1964 și din 1965 au devenit punctul de plecare al dialogului ecumenic al iubirii dintre ortodocși și catolici; cu ele, primul pas al dialogului iubirii era făcut. Însă dialogul iubirii cerea dialogul adevărului, adică reflecția teologică aprofundată cu privire la diferențele teologice care se află la baza diviziunii dintre Biserici, pentru a putea ajunge la o comuniune eclezială și euharistică. Începutul acestui dialog a fost anunțat cu o declarație comună, în 1979, de Patriarhul ecumenic Dimitrios I și de Papa Ioan Paul al II-lea, cu ocazia primei vizite a acestuia din urmă la Fanar pentru sărbătoarea sfântului Andrei. De atunci, Comisia internațională mixtă pentru dialogul teologic duce înainte această lucrare indispensabilă.

În timpul primului deceniu, din 1980 până în 1990, atenția a fost îndreptată îndeosebi spre consolidarea fundamentului de credință comună; în această perioadă a fost posibil să se găsească ample convergențe cu privire la teme referitoare la misterul Bisericii și îndeosebi la Euharistie, la raportul dintre credință, sacrament și Biserică, și la sacramentul hirotonirii. În al doilea deceniu, din 1990 până în 2000, conversațiile ecumenice au devenit tot mai dificile, deoarece înflăcărarea unor polemici vechi cu privire la uniatism și la prozelitism au condus la o dramatică deteriorare a atmosferei de dialog și, în sfârșit, în 2000, la întreruperea lucrărilor Comisiei. La puțin timp de distanță de la începutul pontificatului lui Benedict al XVI-lea, de când a fost posibil să se reia conversațiile, Comisia se concentrează asupra acelei teme dureroase care până acum a fost piedică în calea comuniunii ecleziale, adică problema primatului, și încearcă s-o trateze în contextul mai amplu al raportului teologic dintre sinodalitate și primat în Biserică.

Pe de o parte, dialogul adevărului a reușit să obțină rezultate încurajatoare, ca de exemplu documentul de la Ravenna din 2007, în care ambii parteneri de dialog au declarat împreună pentru prima dată că Biserica are nevoie de un protos nu numai la nivel local și regional, ci și la nivel universal. Însă pe de altă parte, dialogul este încontinuu întunecat de controverse interortodoxe, între care, de exemplu, neacceptarea documentului mai sus menționat de la Ravenna din partea patriarhiei ortodoxe ruse, care a confirmat recent opoziția sa în această privință cu o declarație dată în decembrie cu privire la problema primatului în Biserica universală.

Biserica ortodoxă și Biserica catolică sunt totuși convinse că nu există o alternativă la dialogul teologic al adevărului și că este misiunea lor, respectând voința Domnului, să depășească piedicile care se interpun ajungerii la unitatea eclezială. Pentru ca să poată fi dus înainte, dialogul adevărului va trebui însă să fie mereu înscris în cadrul dialogului iubirii. De fapt, dialogul iubirii și dialogul adevărului nu pot să fie înțelese ca două trepte, una după cealaltă. Dialogul adevărului trebuie să fie însoțit mereu de dialogul iubirii, așa cum ne este arătat de frumoasa tradiție a schimbului de vizite dintre Biserica din Constantinopol și Biserica din Roma cu ocazia respectivelor sărbători patronale sau în alte împrejurări deosebit de importante.

În această solidă tradiție a dialogului iubirii se înscrie și pelerinajul Papei Francisc în Țara Sfântă, al cărui moment central va fi întâlnirea cu Patriarhul ecumenic Bartolomeu I, în amintirea primei întâlniri care a avut loc între predecesorii celor doi conducători de Biserică în urmă cu cincizeci de ani. Așa cum atunci Papa Paul al VI-lea și Patriarhul Atenagora au mers la Ierusalim ca pelerini și de acolo au plecat ca frați, este de dorit ca, să fie posibil, cu ocazia apropiatei întâlniri dintre Papa Francisc și Patriarhul Bartolomeu I, să se celebreze și să se alimenteze fraternitatea care între timp s-a aprofundat și să se furnizeze un reînnoit impuls eforturilor ecumenice, care trebuie înțelese, după frumoasele cuvinte ale mitropolitului ortodox Emmanuel Adamakis, ca "o călătorie eclezială în Țara Sfântă a unității".

Îndeosebi, ne dorim ca să poată fi reaprinsă dorința pasionată de a restabili comuniunea eclezială și de a participa împreună la altarul euharistic comun - dorință care ardea în sufletul Patriarhului Atenagora și al Papei Paul al VI-lea, care reafirma asta cu cuvinte emoționante în ultima sa scrisoare adresată Patriarhului ecumenic, scrisă la 4 iunie 1972, cu puțin înainte ca acesta să moară: "Și noi dorim să parcurgem cu Sanctitatea Voastră calea de la Emaus, meditând asupra Sfintelor Scripturi, cu scopul de a-l întâlni pe Domnul la frângerea pâinii".

Acest obiectiv al căii de la Emaus n-a fost, până astăzi, obținut și trebuie de aceea să rămână în centrul rugăciunii neîncetate a ortodocșilor și catolicilor. Acestei intenții va fi dedicată la Ierusalim mai ales rugăciunea ecumenică de la biserica Sfântului Mormânt. Așa cum Papa Paul al VI-lea l-a întâlnit în 1964 și pe Patriarhul greco-ortodox Benediktos și pe Patriarhul Bisericii apostolice armene Derderian, rugându-se cu ei pentru unitatea Bisericii, tot așa, după întâlnirea dintre Papa Francisc și Patriarhul Bartolomeu, și de data aceasta va fi celebrată o slujbă ecumenică, pentru a mărturisi public că unitatea Bisericii este înainte de toate un dar oferit de Dumnezeu Bisericii sale și, numai drept consecință a acestui lucru, o misiune încredințată ei. Așadar, pe bună dreptate, rugăciunea ecumenică va avea un loc special în timpul pelerinajului în "Țara Sfântă" a unității.

(După L'Osservatore romano, 21 mai 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat