Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Magisteriul Bisericii este un flux continuu

Mereu conectați

De Gerhard Ludwig Müller

La 30 aprilie Biserica celebrează comemorarea sfântului Pius al V-lea, papă. Pontiful, Antonio Michele Ghisleri, este și patronul Congregației pentru Doctrina Credinței. Publicăm aproape în întregime omilia ținută pentru această ocazie de cardinalul prefect al congregației.

"Rar într-un Papă principele a trecut în linia a doua în fața preotului ca în fiul sfântului Dominic, care acum ședea pe catedra sfântului Petru. Numai un lucru îi stătea la inimă: mântuirea sufletelor. În slujba acestei misiuni el și-a pus toată activitatea sa și asupra exigențelor aceleiași misiuni el calcula valoarea oricărei instituții și acțiuni". Așa îl amintea istoricul Ludwig von Pastor pe Pius al V-lea, a cărui comemorare Biserica o celebrează la 30 aprilie.

Sfântul papă a început de la însăși persoana sa acea operă de reformă a curiei romane pe care Conciliul din Trento o încredințase Pontifului. Dacă n-a putut să aibă colaborarea cardinalului Carol Borromeu în a ține piept opozițiilor care au apărut imediat, a fost numai pentru că sfântul episcop de Milano a făcut apel la propria îndatorire de a rămâne lângă turma încredințată lui.

A întreprins multe inițiative pentru a apăra și a propaga credința. A insistat pentru ca episcopii să respecte obligația reședinței și a vizitelor pastorale frecvente, favorizând întemeierea de seminarii și reuniunea de sinoade. Convins că opera Conciliului din Trento trebuia să se exprime prin demonstrația practică a unității tradiției dogmatice a Bisericilor din Orient, din Occident și din epoca medievală cu antichitatea, a decretat pentru cei patru Învățători greci aceleași onoruri liturgice acordate deja celor patru Învățători latini. Și a extins conceptul de Învățător al Bisericii pentru a-l putea atribui și sfântului Toma de Aquino. A dispus publicarea Catehismului Roman (1566), a Breviarului (1568) și a Liturghierului (1570). Printre diferitele comisii de cardinali pe care le-a instituit, una a fost delegată să conducă evanghelizarea popoarelor din America, din Africa și din Asia. Și dacă, pentru a evita ulterioara lepădare a credincioșilor provocată de Reforma protestantă, a adoptat Inchiziția ca mijloc considerat potrivit pentru asta, a fost mereu precaut față de acele exprimări ale puterii politice care, ca în cazul răsunător al lui Filip al II-lea al Spaniei, se foloseau de ele pentru realizarea deplină a intereselor lor cezaro-papiste.

Se înțelege bine, dintr-un punct de vedere istoric, pentru ce sfântul Pius al V-lea, în fidelitate față de indicațiile încredințate de Conciliul din Trento, a continuat opera demarată de Paul al III-lea în 1542, când a voit Sfânta Inchiziție Romană și Universală, cu intenția de a veghea pentru ca "pretutindeni credința catolică să înflorească și să se dezvolte și orice perversitate eretică să fie alungată de la credincioșii creștini" (bula Licet ab initio). Și se înțelege bine pentru ce, în 1965, Paul al VI-lea, după modificările precedente aduse de sfântul Pius al X-lea și Benedict al XV-lea la începutul secolului al XX-lea, a voit s-o caracterizeze altfel, așa încât asupra intenției punitive a condamnării să prevaleze cea pozitivă a corectării erorilor, pe baza principiului conform căruia "credința se apără mai bine, promovând învățătura" (Integre servandae).

În înțelegerea realității Bisericii, Conciliul al II-lea din Vatican a schițat o ecleziologie de comuniune și astfel a favorizat depășirea unei concepții pur legaliste, clericale și autoritare despre Biserică, respingând extrema opusă a congregaționalismului: ideea greșită despre Biserică drept o comunitate religioasă susținută de inițiativa umană. Misiunea care ne așteaptă astăzi constă în a traduce în realitate această concepție reînnoită despre biserică și în a promova o mentalitate care să învețe din nou să se perceapă unitatea sacramentală originară dintre societatea exterioară și comuniunea interioară a harului, dintre carisme și slujiri și funcții sacramentale, dintre cler și laici. Colaborarea tuturor la misiunea Bisericii nu prejudiciază misiunea specifică a slujirii sacramentale, așa cum colegialitatea episcopilor nu diminuează proeminența Papei.

În 1958, cardinalii reuniți în conclav l-au ales pe Angelo Giuseppe Roncalli pentru vârsta sa înaintată, pentru ca să fie un Papă de tranziție. În anii săi scurți de pontificat, Ioan al XXIII-lea a făcut cea mai importantă tranziție pe care Biserica a cunoscut-o în ultimele secole.

Cât privește Karol Wojtyła, cardinalul Joseph Ratzinger a mărturisit astfel în raport cu atentatul suferit de Pontif la 13 mai 1981: "Nu putea să fie ca acest mare Papă - într-adevăr un om de la această oră, dăruit nouă de Dumnezeu - să ne fie luat chiar în momentul în care el, cu toată forța credinței și a experiențelor sale, tocmai începuse să deschidă Bisericii, creștinătății, ba chiar omenirii, din nou calea spre Dumnezeu și, de aici, spre demnitatea omului. Noi aveam nevoie de el, pur și simplu; puterile întunericului nu putea să fie așa de puternice încât să ni-l ia" (L'Osservatore Romano, 27 aprilie 2014).

"Sfântul Ioan al XXIII-lea și sfântul Ioan Paul al II-lea au avut curajul de a privi rănile lui Isus, de a atinge mâinile sale rănite și coasta sa străpunsă". Rănile sale "sunt scandal pentru credință, dar sunt și verificarea credinței". Cel care asumă rănile lui Isus în propriul trup muritor, pentru ca Biserica sa să poată fi edificată, devine martor credibil al credinței în el. Aceasta este marca distinctivă a sfințeniei creștine. "Ioan al XXIII-lea și Ioan Paul al II-lea au colaborat cu Duhul Sfânt pentru a reface și a actualiza Biserica după fizionomia sa originară, fizionomia pe care i-au dat-o sfinții în decursul secolelor" (Papa Francisc, Omilia din 27 aprilie 2014).

A scris Papa Francisc în enciclica Lumen fidei: "Ca slujire adusă unității credinței și transmiterii sale integrale, Domnul a dat Bisericii darul succesiunii apostolice. Prin intermediul său, este garantată continuitatea amintirii Bisericii și este posibil să se ia cu certitudine din izvorul curat din care izvorăște credința. Garanția conexiunii cu originea este dată, așadar, de persoane vii și asta corespunde credinței vii pe care Biserica o transmite. Ea se sprijină pe fidelitatea martorilor care au fost aleși de Domnul pentru această misiune. Pentru aceasta, Magisteriul vorbește mereu în ascultare față de Cuvântul originar pe care se bazează credința și este credibil pentru că se încrede în Cuvântul pe care-l ascultă, îl păstrează și-l expune . În discursul de rămas-bun adresat bătrânilor din Efes, la Milet, preluat de sfântul Luca în Faptele Apostolilor, sfântul Paul mărturisește că a îndeplinit misiunea încredințată lui de Domnul de a vesti «tot planul lui Dumnezeu» (Fap 20,27). Grație Magisteriului Bisericii poate ajunge la noi în mod integral acest plan și cu el bucuria de a-l putea îndeplini în plinătate" (nr. 49).

În structurarea armonioasă a acestui trup bine închegat și legat în diferitele sale mădulare (cf. Ef 4,16), la Magisteriul ordinar al Succesorului lui Petru participă în mod direct Congregația pentru Doctrina Credinței. Acționând în strânsă conexiune și dialog cu celelalte dicasterii ale Curiei Romane, cu episcopii și conferințele episcopale, precum și cu diferiți teologi din toată lumea, ea oferă Papei un sprijin indispensabil în misiunea primită de el de la Domnul de a-i întări pe frați în credință (cf. Lc 22,32).

(După L'Osservatore romano, 1 mai 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat