Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Noaptea Învierii Domnului - 2014

"Aceasta este noaptea în care Cristos sfărmând lanțurile morții, se înalță biruitor din adâncuri"

Cristos a înviat!

Pentru a înțelege mai bine semnificația nopții preasfinte a Învierii Domnului, când Domnul Isus, asemenea lui Moise, a trecut împreună cu tot poporul lui Dumnezeu, robit la mulți dușmani, de la întuneric la lumină, de la sclavie la libertate, de la moarte la viață (cf. Ex 14,29-31), trebuie să pornim de la faptul că, în această noapte de veghe în cinstea Domnului, vor primi Botezul catecumenii care timp de trei ani s-au pregătit și s-au inițiat în misterele religiei creștine.

Catecumenii, în cursul ultimului Post Mare, au primit ultimele învățături creștine și au luat la cunoștință: de atacurile diavolului la adresa celor care au fost constituiți fii ai lui Dumnezeu prin Botez, pentru a-i determina să refuze crucea și astfel să le fure bucuria veșnică a cerului, așa cum a făcut și cu Isus după Botezul său (cf. Mt 3,17-4,1; Mt 17,2-3); apoi în timpul "scrutinelor" au fost întrebați dacă acceptă apa Botezului care le satisface orice sete a sufletului, așa cum Isus a întrebat-o pe samariteană (cf. In 4,15), și care îi vindecă orice boală și orbire sufletească, ca în cazul orbului din naștere (cf. In 9,38); apoi, au fost întrebați dacă sunt dispuși să devină prietenii lui Isus, care are puterea de a învia morții ca pe Lazăr (cf. In 11,25-26). În Joia Mare li s-a arătat noua mană cerească, trupul și sângele lui Isus, din care se vor hrăni în timpul vieții pământești (cf. 1Cor 11,24-26); iar în Vinerea Mare li s-a arătat prețul nespus de mare pe care Isus l-a plătit pentru scoaterea lor, din întuneric, din păcat și din moarte; preț care sunt pătimirile și moartea sa (cf. In 19,30); apoi au fost întrebați dacă acceptă să trăiască purtând crucea împreună cu el (cf. Lc 9,23) și dacă acceptă noua mană, Euharistia, (cf. In 6,51-58), care cuprinde trupul și sângele său jertfite pe cruce.

Lecturile sfinte din această noapte preasfântă, alături de toate ceremoniile, riturile și rugăciunile, au menirea de a le arăta catecumenilor și botezaților bunătatea lui Dumnezeu și răutatea lor de mai înainte. Astfel, prin cele nouă lecturi biblice din această noapte preasfântă de Paști, ni se arată tuturor cum: Dumnezeu ne-a dăruit o creație foarte bună, iar noi ca răspuns am săvârșit păcatul; Dumnezeu l-a trimis pe propriul său Fiu, iar noi l-am răstignit; Dumnezeu l-a trimis pe Isus să ne scoată din toate robiile satanei, iar noi ne-am întors iar la ele; Dumnezeu, prin Isus, s-a îndurat de noi, iar noi i-am întors spatele; Dumnezeu a încheiat un legământ cu noi, iar noi l-am încălcat; Dumnezeu ne-a chemat la înțelepciune, iar noi am ales calea nechibzuinței; Dumnezeu ne-a spălat de toate întinările și a pus în noi un duh nou, iar noi am preferat calea cea rea. Cu toate acestea, evanghelia acestei nopți preasfinte ne spune că Dumnezeu nu a ținut cont de toate aceste rele ale noastre și ne-a mântuit prin învierea lui Isus din morți, care vine înaintea noastră, pentru ca noi să părăsim păcatul, să avem parte cu el de învierea fericită.

După ce au acceptat toate adevărurile scrise mai sus și s-au lepădat public de satana și de faptele lui, și-au mărturisit credința în Preasfânta Treime și au devenit prieteni ai lui Isus, în această noapte preasfântă vor primi Botezul, Mirul și Euharistia, prin care primesc viața cea nouă, pe Duhul Sfânt, spre mărturisire și înviere, și Euharistia ca medicament al nemuririi, prin care vor trece împreună cu Isus de la întuneric la lumină, de la sclavie la libertate și de la moarte la viață. Tot în această noapte preasfântă de Paști, după ce catecumenii vor primi Botezul, vor fi îmbrăcați cu haine albe, pe care le vor purta timp de opt zile, simbol al hainelor aleșilor din cer (cf. Ap 7,9), și vor cânta Aleluia celui care i-a răscumpărat și i-a mântuit.

Biblia vorbește de o zi lungă, în care soarele și luna s-au oprit pe cer, până când poporul ales a fost răzbunat față de toți dușmanii săi (cf. Ios 10,10-14). De învierea Domnului, și nouă, creștinilor, ne-a fost dăruită o zi lungă de cincizeci de zile, până la Rusalii, în care noi cântăm: "Aceasta este ziua pe care ne-a făcut-o nouă Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa" (Ps 118,24). Am primit această zi lungă, pentru ca și noi să avem timp suficient, să vedem răzbunarea asupra dușmanilor noștri și să cântăm Aleluia, care înseamnă: "Laudă lui Dumnezeu, a căruia îi este mântuirea, slava, cinstea și puterea; Laudă lui Dumnezeu care s-a așezat pe scaunul de domnie; Dați laudă lui Dumnezeu, toți slujitorii lui, mici și mari, pentru că el este Dumnezeul nostru cel atotputernic, care a început să domnească" (Ap 19,1-6).

Catecumenii vor cânta Aleluia, împreună cu toată Biserica, timp de cincizeci de zile, pentru că a înviat Cristos și a încetat blestemul. A înviat Cristos și a fost îndepărtată stricăciunea. A înviat Cristos și moartea a fost învinsă. A înviat Cristos și a răsărit nemurirea. A înviat Cristos și s-a redeschis paradisul. A înviat Cristos și a înflorit bucuria. A înviat Cristos și nimeni nu trebuie să se mai teamă de moarte: "Unde este moarte biruința ta? Unde este moarte boldul tău înveninat" (1Cor 15,55).

Biblia a prezis prin Samson, care a rupt și el legăturile filistenilor ca pe niște ațe subțiri (cf. Jud 16,12), că Isus va rupe legăturile iadului și ale morții și că va învia. Ba, mai mult, cu ușurința cu care Isus a rupt toate legăturile infernului, ale lumii și ale morții, pentru el, cu aceeași ușurință le va rupe și pentru toți cei care vor crede în el.

Un scriitor englez, Jonathan Swift (1667-1745), ne povestește și el în cartea sa, Călătoriile lui Gulliver, că un anume dr. Lemuel Gulliver, medic și căpitan de corabie, a naufragiat pe o insulă pustie, numită Liliput, unde oamenii nu erau mai înalți de 15 cm. Și cum era obosit, s-a culcat și a adormit. În acest timp, oamenii mărunți din Liliput, l-au legat și voiau să-l omoare. Dar Gulliver, trezindu-se, a rupt legăturile lor ca pe niște fire de păianjen. Cu aceeași ușurință, a rupt și Isus legăturile iadului și ale morții și a ieșit biruitor din mormânt, pentru ca apoi să le rupă și pentru noi.

Un tată se plimba cu mașina alături de fiul său, pe un drum șerpuit, printre dealurile peste care, de câteva zile, apăruseră iarba și florile. Din senin, o albină s-a lovit zgomotos de parbrizul mașinii. Fiind alergic la înțepături de albine, băiețelul a încremenit de spaimă. Dar tatăl a scos mâna pe geamul lateral al mașinii, a prins albina amețită în mână, a strâns-o în palmă și, fără să o fi omorât, i-a dat drumul. Însă de îndată ce i-a dat drumul, albina a trecut într-o ultimă zvâcnire a vieții pe lângă urechea băiețelului, care a înlemnit la auzul bâzâitului ei. Tatăl i-a văzut fața schimonosită de groază. De data aceasta a întins mâna spre băiețel și i-a arătat palma în care era încă împlântat acul albinei. "Vezi?", i-a zis tatăl. "Nu trebuie să te mai temi. Albina m-a înțepat pe mine în locul tău. Iar acul a rămas la mine". De Paști, Isus, luând veninul morții asupra sa, prin învierea din morți, ne-a eliberat de frica de moarte, care ne făcea să trăim o viață de sclavi (cf. Evr 2,15).

Într-o zi o fetiță mergea pentru prima oară în viața ei cu trenul. Privea fascinată cu ochii mari mașinile, oamenii și pomii. Când trenul s-a apropiat de un râu, fetița a strigat speriată: "Mămico, noi cădem în apă!" Dar un pod a fost la locul potrivit și trenul a ajuns cu bine pe malul celălalt. Mai târziu, trenul se îndrepta cu viteză spre un munte. Fetița s-a speriat din nou și a țipat: "Mămico, intrăm în munte!" Dar la baza muntelui se afla un tunel și trenul a trecut cu viteză prin munte. "Oh", răspunse fetița, în sfârșit, lămurită de cele ce se întâmplau în jurul ei: "Cineva a mers înaintea noastră și a făcut un pod și un tunel".

În această noapte preasfântă de Paști, ni se mai spune că, atâta timp cât Isus a stat în mormânt, a făcut pentru el și pentru toți cei care vor crede în el un pod peste pământ și cer; a făcut un tunel din mormintele credincioșilor până în împărăția cerurilor. De aceea, celor robiți de păcate le spune: "Ieșiți din temnițe!"; celor care sunt în întuneric le spune: "Veniți la lumină!"; iar celor morți le spune: "Veniți la viața cea nouă a lui Cristos înviat!"

Termenul grecesc "anastasis", tradus prin înviere, înseamnă "așezare din nou pe picioare; trezire din nou la viață". Isus, prin învierea sa din morți, s-a ridicat din mormânt pe picioarele sale și s-a trezit la viață, cu moartea pe moarte călcând. Dreptul Iov, din Vechiul Testament, spune că și oamenii credincioși se vor ridica și ei din morminte și, cu ochii lor de carne, îl vor vedea pe Dumnezeu (cf. Iov 19,25-27).

Am venit în această noapte preasfântă, la biserică, chemați de sunetele clopotelor care au amuțit de la arestarea lui Isus și până la învierea lui, pentru a înconjura altarul, mormântul gol al lui Isus înviat din mijlocul nostru, și să cântăm Aleluia cu toată puterea glasului, pentru că victoria lui Isus, înseamnă și victoria noastră; pentru că învierea lui Isus înseamnă și învierea noastră; pentru că înălțarea lui Isus înseamnă și înălțarea noastră; pentru că glorificarea lui Isus înseamnă și glorificarea noastră.

În romanul său, Mantia, scriitorul american Lloyd Cassel Douglas (1877-1951) dă viață unui personaj pe nume Marcellus, un ofițer roman care a fost cucerit de Isus, în timpul pătimirilor și ale învierii sale. În scrisorile către logodnica sa, Diana, Marcellus, îi povestește despre învățătura lui Isus, despre minunile lui, despre răstignirea și despre învierea. La urmă de tot, îi aduce la cunoștință că a devenit ucenicul lui Isus. Într-o scrisoarea de răspuns, Diana i-a scris lui Marcellus: "Mă temeam că te va afecta. Este o poveste frumoasă. Și așa trebuie să și rămână. Nu trebuie să avem nici o legătură cu el" "Ba da, Diana, trebuie să facem ceva cu Isus, mai exact trebuie să-l primim ca mântuitor și să ne închinăm viața numai lui, prin credință! Altfel, nu este bine".

Sfântul Leonard de Porto Maurizio (1676-1751) ne întreabă: "Cristos a înviat din mormânt, dar a înviat și în sufletul tău? Isus biruit păcatul, diavolul și lumea, dar le-a învins și în inima ta? Isus domnește pe tronul cerului, dar domnește și în viața ta?" Iar sfântul Augustin (354-430) ne spune și el: "Poate să învie Cristos în mii de locuri, dacă nu a înviat și în inima ta, totul este zadarnic pentru tine".

De curând, o televiziune comercială afișa pe ecran: "De Paști, tu ești lumina!" În această noapte preasfântă de Paști, toți am primit lumina de la lumânarea pascală, simbolul lui Isus înviat. Dar tot în această noapte preasfântă de Paști, am fost invitați să aprindem de la lumânarea noastră și lumânările altora. Acest gest ne arată că, încă de la primul Paște, a început opera misionară a fiecărui creștin.

Renumitul scriitor necredincios Voltaire, pe numele său adevărat François-Marie Arouet (1694-1778), scriitor și filozof al Iluminismului francez, a fost întrebat de o femeie ignorantă: "Cum este posibil ca azi, în secolul luminilor, oamenii să mai creadă în înviere?" Probabil se aștepta la un răspuns ironic din partea lui Voltaire, dar acesta i-a dat un răspuns neașteptat de corect: "Doamnă, învierea este cel mai simplu lucru din lume. Acela care a creat odată lumea din nimic, poate să-i recreeze pe oameni și pentru a doua". Aceasta trebuie să fie și convingerea noastră. Aceasta trebuie să fie și atitudinea și mărturia noastră.

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat