Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: A patra predică de Postul Mare a pr. Raniero Cantalamessa, OFMCap.

Sfântul Leon cel Mare și credința în Isus Cristos Dumnezeu adevărat și om adevărat

1. Orientul și Occidentul unanimi cu privire la Cristos

Există diferite căi, sau metode, pentru a ne apropia de persoana lui Isus. De exemplu, se poate pleca direct de la Biblie și, chiar și în acest caz, se pot urma diferite căi: calea tipologică, urmată în cea mai veche cateheză a Bisericii, care îl explică pe Isus în lumina profețiilor și a figurilor din Vechiul Testament; calea istorică, ce reconstruiește dezvoltarea credinței în Cristos pornind de la diferitele tradiții, autori și titluri cristologice, sau de la diferitele ambiente culturale ale Noului Testament. Viceversa, se poate pleca de la întrebările și de la problemele omului de astăzi, sau chiar de la propria experiență a lui Cristos, și de la toate acestea să se ajungă la Biblie. Toate sunt căi explorate pe larg.

Tradiția Bisericii a elaborat, foarte repede, o proprie cale de acces la misterul lui Cristos, un mod propriu de a aduna și a organiza datele biblice care se referă la el, și această cale se numește dogma cristologică, o cale dogmatică. Prin dogmă cristologică înțeleg adevărurile fundamentale cu privire la Cristos, definite în primele concilii ecumenice, mai ales în cel din Calcedon, care, în substanță, se reduc la următoarele trei premise principale: Isus Cristos este om adevărat, este Dumnezeu adevărat, este o singură persoană.

Sfântul Leon cel Mare este Părintele pe care l-am ales pentru a ne introduce în profunzimile acestui mister. Dintr-un motiv foarte precis. În teologia latină era gata de două secole și jumătate formula credinței în Cristos care va deveni dogma de la Calcedon. Tertulian scrisese: "Vedem două naturi, nu amestecate, ci unite într-o persoană, Isus Cristos, Dumnezeu și om"1. După lungă explorare, autorii greci ajung, la rândul lor, la o formulare identică în substanță; însă timpul lor a fost cu totul altceva decât o întârziere sau un timp pierdut, pentru că numai acum se putea da acelei formule adevărata sa semnificație, deoarece ei, între timp, au scos în evidență toate implicațiile și au rezolvat dificultățile.

Papa Leon cel Mare este cel care a ajuns să gestioneze momentul în care cele două curente ale fluviului - cel latin și cel grec - au ajuns împreună și cu autoritatea sa de episcop de Roma a favorizat primirea lor universală. El nu se mulțumește să transmită pur și simplu formula moștenită de la Tertulian și preluată între timp de Augustin, ci o adaptează la problemele apărut între timp, între Conciliul din Efes din 431 și cel din Calcedon din 451. Iată, în linii mari, gândirea sa cristologică, așa cum este expusă în vestitul Tomus ad Flavianum2.

Primul punct: persoana lui Dumnezeu-om este identică aceleia a Cuvântului veșnic: "Cel care a devenit om în formă de slujitor este același care în formă de Dumnezeu l-a creat pe om". Al doilea punct: natura divină și cea umană coexistă în această unică persoană care este Cristos fără amestecare și nici încurcătură, ci păstrând fiecare proprietățile sale naturale (salva proprietate utriusque naturae). El începe să fie ceea ce nu era, fără a înceta să fie ceea ce era3. Opera răscumpărării cerea ca "unicul și același mijlocitor între Dumnezeu și oameni, omul Isus Cristos, să trebuiască să moară în ceea ce privește natura umană și să nu moară în ceea ce privește natura divină". Al treilea punct: Unitatea persoanei justifică folosirea comunicării idiomurilor, motiv pentru care putem afirma că Fiul lui Dumnezeu a fost răstignit și îngropat, de asemenea și că Fiul omului a venit din cer.

Era o tentativă, în mare parte reușită, de a găsi în sfârșit un acord între cele două mari "școli" ale teologiei grecești, cea alexandrină și cea antiohenă, evitând respectivele erori care erau monofizismul și nestorianismul. Antiohenii găseau în el recunoașterea, vitală pentru ei, a celor două naturi ale lui Cristos, deci omenitatea deplină a lui Cristos; alexandrinii, în pofida câtorva rezerve și rezistențe, puteau găsi în formularea lui Leon recunoașterea identității persoanei Cuvântului întrupat și cea a Cuvântului veșnic, care le stătea la inimă mai presus de orice alt lucru.

E suficient să amintim de punctul fundamental al definiției de la Calcedon pentru a ne da seama de cât de mult este prezentă în ea gândirea papei Leon:

"Învățăm în unanimitate că trebuie să fie recunoscut unicul și același Fiu Domnul nostru Isus Cristos, perfect în divinitate și tot așa de perfect în omenitate, Dumnezeu adevărat și om adevărat [...], născut înainte de veacuri din Tatăl în ce privește divinitatea și în ultimele timpuri, pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, născut din Maria Fecioară în ce privește omenitatea; subzistent în cele două naturi în mod neamestecat, neschimbător, nedespărțit, inseparabil, nefiind în niciun mod suprimată diferența naturilor din cauza unirii, dimpotrivă rămânând salvgardată proprietatea unei naturi și a celeilalte, ele colaborează la formarea unei singure persoane și ipostaze"4.

Ar putea să pară o formulă perfectă din punct de vedere tehnic, dar aridă și abstract, totuși pe ea se întemeiază toată învățătura creștină despre mântuire. Numai dacă Cristos este om ca și noi, ceea ce el face, ne reprezintă și ne aparține, și numai dacă același este și Dumnezeu, ceea ce face are o valoare infinită și universală, până acolo încât, așa cum se cântă în Adoro te devote, "o singură picătură din sângele pe care l-a vărsat mântuiește întreaga lume de păcat" (Cuius una stilla salvum facere totum mundum quit ab omni scelere).

Cu privire la acest punct, Orientul și Occidentul sunt unanime. Aceasta era situația omenirii înainte de Cristos, scriu ei, cu puține diferențe între ei, sfântul Anselm între latini și Cabasilas între ortodocși. Pe de o parte era omul care a contractat datoria păcătuind și care trebuia să lupte împotriva satanei pentru a se elibera, dar nu putea să facă asta, datoria fiind infinită și el fiind sclav al celui pe care ar fi trebuit să-l învingă; pe de altă parte era Dumnezeu care putea să ispășească păcatul și să-l învingă pe diavol, dar nu trebuia să facă asta, nefiind el datornicul. Era necesar să ajungă uniți în aceeași persoană cel care trebuia să lupte și cel care putea să învingă, și este ceea ce s-a întâmplat cu Isus, "Dumnezeu adevărat și om adevărat, într-o persoană"5.

2. Isus al istoriei și Cristos al dogmei din nou uniți

Aceste certitudini liniștite cu privire la Cristos, în ultimele două secole, au fost cuprinse de un ciclon critic care tindea să le elimine orice consistență și să le califice drept simple invenții ale teologilor. Pornind de la Strauss, a devenit un fel de strigăt de bătălie printre studioșii Noului Testament: eliberarea figurii lui Cristos din butucii dogmei, pentru a-l regăsi pe Isus istoric, unicul real. "Iluzia că Isus poate să fi fost om în sens deplin și că totuși ca persoană individuală este superior întregii omeniri este lanțul care încă închide portul teologiei creștine la marea deschisă a științei raționale"6. Și iată concluzia la care ajunge studiosul: "Ideea despre Cristos al dogmei pe de o parte și despre Isus din Nazaret al istoriei pe de altă parte sunt separate pentru totdeauna".

Este declarat fără reticențe fundamentul raționalist al acestei teze. Cristos al dogmei nu satisface exigențele științei raționale. Atacul a mers înainte, cu soluții alternate, până aproape de zilele noastre. A deveni el însuși, în felul, o dogmă: pentru a-l cunoaște pe adevăratul Isus al istoriei, trebuie făcută abstracție de credința în el posterioară paștelui. În acest climat s-au proliferat reconstrucții fanteziste ale figurii lui Isus în folosul spectacolului, unele cu pretenții de istoricitate, dar în realitate bazate pe ipoteze de ipoteze, care răspund toate la gusturi sau revendicări de moment.

Dar acum, eu cred, am ajuns la sfârșitul parabolei. Este momentul de a lua act de schimbarea care a avut loc în acest sector, în așa fel încât să ieșim dintr-o anumită atitudine defensivă și rușinată care i-a caracterizat pe studioșii credincioși în acești ani, și mai mult încă pentru a face să ajungă un mesaj la toți aceia care în acești ani au divulgat din belșug imagini ale lui Isus dictate de acea anti-dogmă. Și mesajul este că nu se mai poate în bună credință scrie "investigații despre Isus" care se pretind "istorice", dar fac abstracție de credința în El, ba chiar o exclud din start.

Cel care întruchipează în manieră mai clară schimbarea în act este unul dintre cei mai mari studioși ai NT vii, englezul James D.G. Dunn. El a rezumat într-un mic volum, intitulat "A schimba perspectiva despre Isus", rezultatele cercetării sale monumentale despre originile creștinismului7. Autorul a subminat din rădăcini cele două idei de fond pe care s-a bazat contrapoziția dintre Isus istoric și Cristos al credinței: prima, că pentru a-l cunoaște pe Isus al istoriei trebuie făcută abstracție de credința post-pascală; a doua, că pentru a cunoaște ceea ce într-adevăr a spus și a făcut Isus istoric, trebuie eliberată tradiția de straturile și de adăugirile posterioare și a merge la stratul original, sau la prima "redactare", al unei anumite pericope evanghelice.

Împotriva primei idei, Dunn demonstrează că credința a început înainte de Paște; dacă unii l-au urmat și au devenit discipolii săi este pentru că au crezut în el. Este vorba despre o credință încă imperfectă, dar despre credință. În această credință, evenimentul pascal va marca desigur un salt de calitate, însă salturi de calitate, deși mai puțin determinante, au existat deja înainte de Paște, în momente deosebite, ca schimbarea la față, anumite minuni răsunătoare, dialogul din Cezareea lui Filip. Paștele nu constituie un început absolut.

Împotriva celeilalte idei, Dunn arată că, deși admițând că tradițiile evanghelice au circulat pentru o anumită perioadă în formă orală, studioșii aplicau mereu acestei tradiții modelul literar, așa cum se face astăzi când vrem să ajungem, din ediție în ediție, la textul original al unei opere. Dacă se ține cont de legile care reglementează - și în prezent, în anumite culturi - transmiterea orală a tradițiilor unei comunități, se vede că nu este nevoie să descărneze o spusă evanghelică, în căutarea unui ipotetic nucleu originar, o operațiune care a deschis porțile la orice tip de manipulare a textelor evanghelice, ajungând să repete ceea ce se întâmplă atunci când se desface o ceapă în căutarea unui nucleu solid care nu există. Unele dintre aceste concluzii sunt cele pe care studioșii catolici le-au susținut mereu8, însă Dunn are meritul de a le fi apărat cu argumente cu greu contestabile chiar din interiorul cercetării istorico-critice și cu înseși armele sale.

Rabinul american J. Neusner, cu care Benedict al XVI-lea instaurează un dialog în primul său volum despre Isus din Nazaret, consideră sigur acest rezultat. Pornind de la un punct de vedere autonom și ca să spunem așa neutru, el arată că este o tentativă zadarnică a-l separa pe Isus istorie de Cristos al credinței post-pascale. Isus istorie, cel din evanghelii, de exemplu cel din predica de pe munte, este deja un Isus care cere credința în persoana sa ca în unul care poate să-l corecteze pe Moise, care este stăpân al sâmbetei, pentru care se poate face o excepție și la porunca a patra; așadar ca în unul care se situează pe însuși planul lui Dumnezeu.

Studiul asupra NT se oprește aici; ajunge să dovedească continuitatea dintre Isus al istoriei și Cristos al kerygmei, nu merge mai departe. Rămâne de dovedit continuitatea dintre Cristos al kerygmei și cel al dogmei Bisericii. Formula lui Leon cel Mare și din Calcedon marchează o dezvoltare coerentă a credinței neotestamentare, sau reprezintă în schimb o ruptură față de ea? Acesta a fost interesul meu principal în anii în care mă ocupam de istoria originilor creștine și concluzia la care am ajuns nu se diferențiază de aceea a cardinalului Newman în vestita sa lucrare "Despre dezvoltarea doctrine creștine"9. A fost desigur trecerea de la o cristologie funcțională (ceea ce "face" Cristos) la o cristologie ontologică (ceea ce "este" Cristos), dar nu este vorba de o ruptură pentru că același proces îl vedem în act deja în interiorul kerygmei, de exemplu în trecerea de la cristologia lui Paul la cea a lui Ioan, iar în Paul însuși în trecerea de la primele sale scrisori la cele din captivitate, către Filipeni și către Coloseni.

3. Dincolo de formulă

De data aceasta argumentul însuși cerea să se oprească un pic mai mult asupra părții doctrinale a temei. Persoana lui Cristos este fundamentul a toate în creștinism. "Dacă trâmbița ar scoate un sunet nedeslușit, cine s-ar mai pregăti pentru luptă?", spunea sfântul Paul (1Cor 14,8): dacă nu avem idei clare despre cine este Isus Cristos, ce forță va avea evanghelizarea noastră? Însă ne rămâne acum să facem o aplicație practică pentru viața personală și credința actuală a Bisericii, care este scopul constant al revizitării Părinților pe care o facem.

Patru secole și jumătate de formidabilă muncă teologică au dat Bisericii formula: "Isus Cristos este Dumnezeu adevărat și om adevărat; Isus Cristos este o singură persoană". Și mai sintetic: el este "o persoană în două naturi". Acestei formule i se aplică la perfecție vorba lui Kierkegaard: "Terminologia dogmatică a Bisericii primare este ca un castel fermecat, unde se odihnesc într-un somn profund principii și principesele cele mai grațioase. E suficient numai să-i trezească pentru ca să sară în picioare în toată gloria lor"10. Așadar misiunea noastră este aceea de a trezi și de a da mereu viață nouă dogmelor.

Cercetarea asupra evangheliilor - și cea tocmai amintită a lui Dunn - ne arată că istoria nu ne poate duce la "Isus în sine", la Cristos așa cum este în realitate. La ceea ce ajungem în evanghelii este mereu, la orice stadiu, un Isus "amintit", mediat de amintirea despre el pe care au păstrat-o discipolii, chiar dacă este o amintire credincioasă. Se întâmplă ca pentru învierea sa. "Unii dintre cei care sunt cu noi - spun cei doi discipoli de la Emaus - au mers și ei la mormânt și au găsit așa cum au spus femeile, dar pe el nu l-au văzut" (Lc 24,24). Istoria poate să constate că lucrurile, cu privire la Isus din Nazaret, sunt așa cum au spus discipolii în evanghelii, însă pe el nu-l vede.

Același lucru se întâmplă cu dogma. Ea ne poate duce la un Isus "definit", "formulat", însă Toma de Aquino ne învață că "credința nu se termină la enunțuri (enuntiabile), ci la realitate (res). Între formula de la Calcedon și Isus real există aceeași diferență care există între formula chimică H2O și apa pe care o bem sau în care înotăm. Nimeni nu poate să spună că formula H2O este inutilă sau că nu descrie perfect realitatea; numai că nu este realitatea! Cine ne va putea conduce la Isus "real" care se află dincolo de istorie și în spatele definiției?

Și iată că ne vine în întâmpinare marea veste mângâietoare. Există posibilitatea unei cunoașteri "nemijlocite" a lui Cristos: este aceea pe care ne-o dă Duhul Sfânt trimis de el însuși. El este unica "mediere ne-mediată" între noi și Isus, în sensul că nu este un văl, nu constituie o diafragmă sau un mijloc, el fiind Duhul lui Isus, "alter ego" al său, de aceeași natură a sa. Sfântul Irineu ajunge să spună că "Duhul Sfânt este însăși comuniunea noastră cu Cristos"11. În asta, medierea Duhului Sfânt este diferită de orice altă mediere dintre noi și Cel Înviat, atât eclezială cât și sacramentală.

Dar însăși Scriptura ne vorbește despre acest rol al Duhului Sfânt cu scopul cunoașterii adevăratului Isus. Venirea Duhului Sfânt la Rusalii se traduce într-o neașteptată iluminare a întregii activități și persoane a lui Cristos. Petru încheie discursul său cu acel soi de definiție "urbi et orbi" a stăpânirii lui Cristos: "Așadar, să știe cu siguranță toată casa lui Israel că Dumnezeu l-a făcut Domn și Cristos pe acest Isus pe care voi l-ați răstignit" (Fap 2,36).

Sfântul Paul afirmă că Isus Cristos este manifestat "Fiu al lui Dumnezeu cu putere, după Duhul sfințeniei" (Rom 1,4), adică prin lucrarea Duhului Sfânt. Nimeni nu poate spune că Isus este Domnul decât grație unei iluminări interioare a Duhului Sfânt (cf. 1Cor 12,3). Apostolul atribuie Duhului Sfânt "înțelegerea misterului lui Cristos" care a fost dată lui, precum și tuturor sfinților apostoli și profeți (cf. Ef 3,4-5). Numai dacă vor fi "întăriți de Duhul" - continuă apostolul - credincioșii vor fi în măsură să "înțeleagă lărgimea și lungimea, înălțimea și profunzimea și să cunoască iubirea fără de margini a lui Cristos" (Ef 3,16-19).

În Evanghelia lui Ioan, Isus însuși vestește această lucrare a Mângâietorului față de el. El va lua din ceea ce este al său și va vesti discipolilor; le va aminti tot ceea ce el a spus; îi va conduce la tot adevărul cu privire la raportul său cu Tatăl; va da mărturie despre el. Mai mult, tocmai acesta va fi criteriul pentru a recunoaște dacă este vorba despre adevăratul Duh al lui Dumnezeu și nu despre un alt duh: dacă determină la recunoașterea lui Isus venit în trup (cf. 1In 4,2-3).

4. Isus din Nazaret, o "persoană"

Cu ajutorul Duhului Sfânt să facem așadar o mică tentativă de "a trezi" dogma. Din triunghiul dogmatic al lui Leon cel Mare și de la Calcedon - "Dumnezeu adevărat", "om adevărat", "o persoană" - ne limităm să luăm în considerare numai ultimul element: Cristos "o persoană". Definițiile dogmatice sunt "structuri deschise", capabile adică să primească semnificații noi, făcute posibile de progresul gândirii umane. În stadiul său cel mai antic, persoană (din latinescul personare, a răsuna) indica masca ce folosea actorului pentru a face să răsune vocea sa în teatru; de aici a trecut să indice chipul, apoi individul, până la semnificația sa cea mai înaltă de "ființă individuală de natură rațională" (Boetius).

În uzul modern conceptul s-a îmbogățit cu o semnificație mai subiectivă și relațională, favorizată fără îndoială de folosirea trinitară a persoanei ca "relație subzistentă". Adică indică ființa umană capabilă de relație, de a fi ca un eu în fața unui tu. În aceasta, formula latină "o persoană" s-a revelat mai rodnică decât cea greacă de "o ipostază". Ipostază se poate spune despre fiecare obiect existent; persoană numai despre ființa umană și, prin analogie, despre ființa divină. Noi vorbim astăzi (și grecii vorbesc) despre "demnitatea persoanei", nu despre demnitatea ipostazei.

Să aplicăm toate acestea la raportul nostru cu Cristos. A spune că Isus este "o persoană" înseamnă și a spune că este înviat, că trăiește, că este în fața mea, că pot să-i spun tu așa cum el îmi spune tu. Este necesar să trecem încontinuu, în inima noastră și în mintea noastră, de la Isus personaj la Isus persoană. Personajul este unul despre care se poate vorbi și scrie cât se vrea, dar căruia și cu care în general nu se poate vorbi. Din păcate Isus pentru majoritatea credincioșilor este încă un personaj, unul despre care se discută, se scrie fără sfârșit, o amintire din trecut, un ansamblu de învățături, de dogme sau de erezii. Este o entitate, mai mult decât un existent.

Filozoful Sartre, într-o pagină vestită, a descris fiorul metafizic pe care-l produce descoperirea neașteptată a existenței lucrurilor și în asta măcar putem să-i dăm crezare:

"Eram în grădina publică. Rădăcina castanului se înfigea în pământ, chiar sub banca mea. Nu-mi mai aminteam că era o rădăcină. Cuvintele dispăruseră și, cu ele, semnificația lucrurilor, modurile folosirii lor, semnele slabe de recunoaștere pe care oamenii le-a trasat pe suprafața lor. [...] Și apoi am avut acest fulger de iluminare. Am avut răsuflarea tăiată. [...]. Existența se ascunde. Acolo, în jurul nostru, nu se pot spune două cuvinte fără a vorbi despre ea și, în sfârșit, nu se atinge. [...] Și apoi, iată, dintr-o dată, era acolo, clar ca ziua: existența se dezvăluise pe neașteptate"12.

Pentru a merge dincolo de ideile și cuvintele despre Isus și a intra în contact cu el persoană vie, trebuie trecut printr-o experiență de acest gen. Unii exegeți interpretează numele divin "Cel care este" în sensul lui "cel care există", care este prezent, disponibil, acum, aici13. Această definiție se aplică perfect și lui Isus înviat.

Este posibil a-l avea pe Isus ca prieten pentru că, fiind înviat, el este viu, este lângă mine, pot să mă raportez la el ca o ființă vie la o ființă vie, un prezent la un prezent. Nu cu trupul și nici numai cu fantezia, ci "în Duh" care este infinit mai intim și real decât unul și decât cealaltă. Sfântul Paul ne asigură că este posibil să facem totul "cu Isus": fie că mâncăm, fie că bem, fie că facem orice altceva (cf. 1Cor 10,31; Col 3,17).

Din păcate, rar ne gândim la Isus ca la un prieten sau la un confident. În subconștient domină imaginea lui înviat, înălțat la cer, îndepărtat în transcendența sa divină, care se va întoarce într-o zi, la sfârșitul timpurilor. Se uită că fiind, așa cum spune dogma, "om adevărat", ba chiar însăși perfecțiunea umană, el posedă în cel mai înalt grad sentimentul prieteniei care este una dintre calitățile cele mai nobile ale ființei umane. Isus e cel care dorește un astfel de raport cu noi. În discursul său de rămas bun, dând frâu liber sentimentelor sale, spune: "Nu vă mai numesc servitori, pentru că servitorul nu știe ce face stăpânul lui. Însă v-am numit pe voi prieteni pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl vi le-am făcut cunoscute" (In 15,15).

Eu am văzut realizat acest tip de raport cu Isus, nu atât în sfinți, în care prevalează raportul cu Învățătorul, cu Păstorul, cu Mântuitorul, cu Mirele..., cât în acei evrei care, în mod adesea asemănător cu Saul, ajung astăzi să-l accepte pe Mesia. Numele de Isus dintr-o dată se schimbă dintr-o amenințare întunecată în cel mai dulce și iubit dintre nume. Un prieten. Este ca și cum absența de două mii de ani de discuții în jurul lui Cristos ar juca în favoarea lor. Isus al lor nu este niciodată un Isus "ideologic", ci o persoană din carne și sânge. Din sângele lor! Rămânem înduioșați citind mărturia unora dintre ei. Toate contradicțiile se rezolvă într-o clipă, toate întunecimile se luminează. Este ca și cum s-ar vedea lectura spirituală a Vechiului Testament realizându-se sub ochii lor în mod global și ca la accelerator. Sfântul Paul aseamănă asta cu căderea unui văl de pe ochi (cf. 2Cor 3,16).

În viața sa pământească, deși iubindu-i pe toți fără deosebire, numai cu unii - cu Lazăr și surorile și încă mai mult cu Ioan, "discipolul pe care îl iubea" - Isus are un raport de adevărată prietenie. Însă acum când este înviat și nu mai este supus limitelor trupului, el oferă fiecărui bărbat și fiecărei femei posibilitatea de a-l avea ca prieten, în sensul cel mai deplin al cuvântului. Fie ca Duhul Sfânt, prietenul mirelui, să ne ajute să primim cu uimire și bucurie această posibilitate care umple viața.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Tertuliano, Adversus Praxeam, 27, 11 (CC 2, pag. 1199).
2 Leon cel Mare, Scrisoare 28.
3 Leon cel Mare, Sermo 27,1.
4 DS, 301-302.
5 N. Cabasilas, Vita in Cristo, I, 5 (PG 150, 313); Cf Anselm, Cur Deus homo?, II, 18.20; Toma de Aquino, Summa theologiae, III, q. 46, art. 1, ad 3.
6 D.F. Strauss, Der Christus des Glaubens und der Jesus der Geschichte, 1865.
7 J.D.G. Dunn, A New Perspective on Jesus. What the Quest for the Historical Jesus Missed, Grands Rapids, Michigan 2005 (Trad. ital. Cambiare prospettiva su Ges?, Paideia, Brescia 2011).
8 Dunn dă mare importanță studiului exegetului catolic german H. Schürmann despre originea pre-pascală a anumitor expresii ale lui Isus: op.cit. pag. 28.
9 Cf. studiul meu, Dal kerygma al dogma. Studi sulla cristologia dei Padri, Vita e Pensiero, Milano 2006, pag. 11-51.
10 S. Kierkegaard, Diario, II, A 110 (ediție îngrijită de C. Fabro, Brescia 1962, nr. 196).
11 Sf. Irineu, Împotriva ereziilor, III, 24, 1.
12 J.-P. Sartre, La Nausea, Milano 1984, pag. 193 șu.
13 Cf. G. Von Rad, Teologia dell'Antico Testamento, I, Paideia, Brescia 1972, pag. 212.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat