Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfântul Iosif Muncitorul - 2014

Măreția lui Iosif s-a născut din marea lui iubire față de Isus Cristos.

Avem, la 1 mai, sărbătoarea sfântului Iosif Muncitorul, bărbatul drept (cf. Mt 1,19), care se bucură de cea mai înaltă cinstire dintre toți bărbații lumii, așa cum Maria, femeia binecuvântată și plină de har (cf. Lc 1,28), se bucură de cea mai înaltă cinstire dintre toate femeile de pe pământ, căci ei singuri, dintre toți oamenii de pe pământ, au fost aleși să devină tată și mamă pentru Fiul lui Dumnezeu.

Se povestește că, în noaptea în care s-a născut Isus, toți păstorașii veniți în vizită, i-au adus daruri; numai unul dintre ei nu i-a adus nimic, ci, cu ochii mari, s-a oprit în fața ieslei contemplând cu uimire, iubirea întrupată a lui Dumnezeu. Când toți ceilalți păstori au început să-i reproșeze că a venit cu mâinile goale la Isus, se spune că însăși Maica Domnului l-a apărat zicând: Acest păstoraș i-a adus Pruncului divin darul cel mai de preț, uimirea sa, că atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat spre jertfă de mântuire a lumii pe Fiul său Unul-născut" (cf. In 3,16).

De ce este mare sfântul Iosif? Pentru că și-a trăit viața într-o mare iubire, uimire și slujire smerită a lui Isus. Pentru că a făcut din Isus ținta vieții sale, ținta planurilor sale, ținta căutărilor sale, ținta lucrărilor sale. Pentru că el l-a primit cu bucurie, atât pe Isus, cât și mântuirea lui, în contrast cu concetățenii lui, cei din Nazaret, care l-au refuzat atât pe Isus, cât și mântuirea lui (cf. Mt 13,57). Căci pentru el, ca și pentru sfântul Paul, a trăi a însemnat Cristos și a muri pentru el a însemnat un câștig (cf. Fil 1,21). Pentru că Iosif de când l-a primit pe Isus, n-a trăit el, ci Cristos a trăit în el (cf. Gal 2,20). Pentru că nu a uitat niciodată că atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat ca jertfă pentru noi, oamenii păcătoși (cf. In 3,16), dintre care cel dintâi s-a considerat pe el (cf. 1Tim 1,15). Pentru că Iosif a înțeles că partea cea mai bună pentru orice om, parte care nu i se va lua, este să stea în spirit de închinare și de oferire la picioarele lui Isus și să-i asculte cuvintele și să i le pună în practică (cf. Lc 10,38-42).

Sfântul Iosif, așa cum ne sugerează prima lectură (cf. Gen 1,26-2,3) și psalmul responsorial de astăzi (cf. Ps 90,1-6), s-a uimit începând de la natura creată și până la mântuirea realizată de Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. S-a uimit și s-a entuziasmat pentru că Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt: a făcut cerul, pământul și tot ce este în ele; a făcut cerurile și miliardele de stele; a făcut munții, câmpiile și pădurile; a dat culoare și parfum florilor; a creat animalele mici și mari; a făcut omul o ființă așa de minunată; i-a dat suflare de viață; l-a așezat în grădina paradisului; apoi l-a trimis pe Isus ca să-l răscumpere pe om din păcat și moarte, prin jertfa lui; iar acum acest Isus s-a născut în familia sa, din soția sa, Maria, prin puterea Duhului Sfânt.

Iosif i-a spus mereu lui Dumnezeu, împreună cu psalmistul: "Mai înainte de a se fi născut munții, mai înainte de a se fi plămădit pământul și lumea, din vecie până în vecie tu ești Dumnezeu... Satură-ne dis-de-dimineață cu iubirea ta, ca să ne bucurăm și să ne înveselim în toate zilele vieții noastre. Fă ca slujitorii tăi să vadă lucrarea și măreția sa" (Ps 90,2.14-16).

Iosif, prin Scripturi și prin credință, a înțeles că toate acestea lucruri minunate s-au făcut prin Cuvântul lui Dumnezeu; Cuvântul lui Dumnezeu care nu este altul decât Cristos (cf. Evr 11,3), cel care s-a întrupat în sânul soției sale, Maria; Cristos de care el s-a îndrăgostit, s-a entuziasmat și s-a atașat așa de mult că n-a mai trăit decât pentru el și pentru lucrarea lui. Dacă sfântul Iosif a văzut toate acestea din Scripturi și prin credință și a dobândit asemenea sentimente nobile față de Isus, astăzi ca și atunci mai sunt încă mulți oameni care nu văd încă în frumusețile creației, eterna iubire și divinitate a lui Isus (Rom 1,20); mai sunt încă mulți oameni care nu văd nici eterna iubire și putere a lui Dumnezeu, arătată în jertfa mântuitoare a lui Isus pentru ei.

Evanghelia de astăzi ne spune că și cei din Nazaret, deși s-au uimit de înțelepciune și puterea lui Isus, totuși uimirea lor nu a fost una izvorâtă din credința în el, ci una ivită din necredință; căci uimirea lor i-a dus la scandalizare, la indignare, la dispreț și la refuzul lui Isus ca mântuitor (cf. Mt 13, 54-58).

Cei care îl resping pe Isus, implicit îi resping și pe Iosif, și pe Maria, și pe frații și surorile lui, așa cum vedem în evanghelia de astăzi. Dar noi trebuie să știm că Dumnezeu a ales cele slabe ale lumii, căci acestea lasă să se vadă cel mai bine lucrarea sa mântuitoare (cf. 1Cor 1,26-31). Nu trebuie să uităm că noi, ucenicii lui Isus, am fost numiți de către el, tată și mamă, frate și soră (cf. Mt 12,49-50).

Iosif și Maria, frații și surorile lui Isus, au acceptat și acceptă mereu, odată cu minunățiile creației și ale mântuirii, și ocara pentru Cristos care era pentru ei mai mare decât toate comorile (cf. Evr 11,26). Isus le-a spus celor care îl vor urma: "Dacă vă urăște lumea, știți că pe mine m-a urât înaintea voastră. Pentru că eu v-am ales din mijlocul lumii, de aceea vă urăște lumea. Robul nu este mai mare decât stăpânul său. Dacă m-au prigonit pe mine, și pe voi vă vor prigoni. M-au urât fără temei" (In 15,18-20.25). Iar astăzi, la Nazaret, vedem adeverirea acestor cuvinte, atât cu privire la Isus, cât și cu privire la cei care îl iubesc pe el. Cei din Nazaret l-au urât pe Isus fără temei și l-au respins atât pe el și mântuirea lui; au urât și i-au respins fără temei și pe cei pe cei care îl iubesc pe el. Dar Isus a mai spus: "Veți fi urâți de toți, din pricina numelui meu; dar cine va răbda până la sfârșit va fi mântuit" (Mt 10,22). Iosif împreună cu toată familia sa de credincioși din toate timpurile și locurile, au răbdat și au rămas statornici alături de Isus până la sfârșit, și astfel au fost mântuiți și stau acum pe tronuri de domnie în împărăția sa (cf. Lc 22,28-30).

Pentru faptul că sfântul Iosif l-a iubit și l-a cinstit astfel pe Isus înaintea cerului și a pământului, pentru că l-a acceptat ca Mesia și mântuitor al său, pentru că i-a rămas statornic și a răbdat cu el până la sfârșit; pentru toate acestea și Isus l-a cinstit pe el înaintea oamenilor și înaintea îngerilor. Avem aici o împlinire a cuvintelor Scripturii: "Voi cinsti pe cine mă cinstește" (1Sam 2,30).

Așa cum Isus i-a promis femeii din Betania, care i-a uns picioarele cu ulei parfumat înainte de îngroparea lui că, oriunde va fi propovăduită evanghelia, se va pomeni, spre lauda ei, tot ceea ce a făcut ea pentru el (cf. Mt 26,13); tot astfel a procedat Isus și cu sfântul Iosif; pentru mare sa iubire și admirație pentru el, pentru primirea lui și a mântuirii sale, pentru mare lui slujire și dăruire față de el și față de planul său de mântuire, Isus a făcut ca oriunde se va vesti evanghelia, să se pomenească și ceea ce a făcut Iosif pentru el, spre cinstirea lui veșnică. Iar la această cinstire voită de Isus participăm și noi astăzi.

Astăzi îl cinstim pe sfântul Iosif, sub titlul de "Sfântul Iosif Muncitorul". Obișnuit, când oamenii aud de sfântul Iosif muncitorul, se gândesc în primul rând la munca sa cu brațele. Nu e greșit să ne gândim și la acest aspect al vieții lui, că, după păcat, munca, din voința lui Dumnezeu, a devenit un remediu contra relelor din lume (cf. Gen 3,19) și chiar o slujire a lui Cristos (cf. Col 3,24). De aceea, sfântul Paul, în lectura a doua, îndeamnă pe creștinii de toate vârstele și toate profesiile, să-și împlinească muncile, din inimă, ca pentru Domnul și nu ca pentru oameni, știind că vor primi de la Domnul, ca răsplată, mântuirea. Muncind astfel, îl slujesc pe Cristos și îi aduc mulțumire lui Dumnezeu (cf. Col 3,14-15.17.23-24).

Cinstindu-l astăzi pe sfântul Iosif Muncitorul, care l-a cinstit și slujit pe Domnul și prin munca lui fizică, câștigându-și pâinea prin sudoarea frunții (cf. Gen 3,19), nu putem să nu amintim că Iosif a prestat o muncă cinstită și onestă, o muncă care refuză păcatul; ca și-a câștigat o pâine prin muncă cinstită refuzând lenea, câștigul facil și înșelăciunea; că Iosif a făcut din muncă nu numai o slujire a lui Dumnezeu, ci și o rugăciune plăcută Domnului. Iar noi trebuie să știm că astfel de muncă și de spirit al muncii așteaptă Dumnezeu și de la noi.

Munca lui Iosif pentru cele materiale a fost și este și o imagine pentru munca sa în cele spirituale. El ne este prezentat în tablouri ca lucrând ferestre și uși în atelierul său de lemnar; dar aceste ferestre și uși simbolizează lucrul lui și pentru răspândirea luminii și împărăției lui Cristos.

Iosif a lucrat împreună cu Dumnezeu pentru realizarea mântuirii în lume: a lucrat la mântuirea sa și a altora; a lucrat pentru a rămâne credincios el, dar pentru a-i face și pe alții să rămână credincioși; a luptat contra păcatului propriu și contra păcatelor altora; a luptat contra propriilor mentalități greșite, dar și contra mentalităților greșite ale altora; a lucrat pentru a-l accepta pe Isus ca Mesia și mântuitor, dar a lucrat și pentru ca alții să-l accepte. Toate acestea Iosif le-a făcut iubind, urmând și vorbind frumos despre Isus, în mijlocul unui popor de necredincioși, ca cei din Nazaret.

Sfântul Augustin (354-430) spunea creștinilor din timpul lui că, dacă Dumnezeu a creat toate fără de noi, oamenii, mântuirea o va realiza numai împreună cu noi, oamenii. Iar această muncă împreună cu Dumnezeu, pentru mântuirea sa și pentru mântuirea altora, sfântul Iosif a făcut-o din tinerețea lui.

Scriptura întreabă și răspunde: "Cum va putea un tânăr să rămână curat pe cale? Numai păzind cuvintele tale" (Ps 119,9)! De aceea, tot Scriptura poruncește oricărui om: "Adu-ți aminte de Creatorul tău în zilele tinereții tale, înainte de a veni zilele cele rele" (Qoh 12,1). Satan și oștile lui atacă cu viclenie pe copiii lui Dumnezeu. Apostolul ne amintește că pentru a birui avem nevoie de armura lui Dumnezeu (cf. Ef 6,13).

Sfântul Iosif a știut foarte bine toate acestea și a le-a împlinit și astfel "în zilele rele" a rămas în picioare în mijlocul unui popor de necredincioși, așa cum Iosif, fiul lui Iacob și a lui Rahela, din Vechiul Testament, a rămas credincios într-o casă de necurății. Iosif, fiul lui Iacob și a lui Rahela, din Vechiul Testament, care era necăsătorit, a avut de înfruntat "ziua cea rea" în casa lui Potifar, în condiții foarte grele de străin și sclav; dar a biruit, pentru că el îl avea mereu înaintea ochilor pe Dumnezeu în care se încredea (cf. Ps 16,8); pentru că se temea de păcat mai tare decât de moarte: "Cum să fac răutatea aceasta mare și să păcătuiesc împotriva lui Dumnezeu" (Gen 39,9)? Dragostea și frica de Dumnezeu au fost armura care l-a ajutat să rămână credincios și să fugă de păcat.

Regele David, strămoșul după trup al sfântului Iosif muncitorul, considerat pentru un timp omul după inima lui Dumnezeu (cf. 1Sam 13,14), când a ajuns în "ziua cea rea" a ispitei, a făcut ceea ce fost rău în ochii Domnului" (2Sam 11,27); David a eșuat în mod lamentabil, pentru că s-a încrezut în sine, pentru că nu s-a împotrivit păcatului până la sânge (cf. Evr 12,4) și pentru că nu a îmbrăcat toată armura lui Dumnezeu (cf. Ef 6,13).

Sfântul Iosif Muncitorul, pe care îl sărbătorim astăzi, pe lângă necredința concetățenilor lui, a mai avut de înfruntat și mentalitatea inactivității, ca și pe cea a vieții dezordonate a timpului său. Dintre toți tinerii care râvneau la mâna Mariei, Dumnezeu l-a găsit vrednic numai pe tânărul Iosif din Nazaret, pentru că: el de tânăr l-a căutat și s-a încrezut în Domnul; pentru că de tânăr l-a primit și l-a iubit pe Isus; pentru că de tânăr a fost curat; pentru că de tânăr i-a plăcut munca cinstită și onestă; și pentru că de tânăr a luptat cu contra păcatului. Pentru că de tânăr a știut să accepte și să urmeze voința sa.

Mulți oameni, neputând să înțeleagă credința, fecioria și fidelitatea sfântului Iosif (cf. Mt 19,11), care a fost ales de Sfânta Treime ca tată purtător de grijă al lui Isus și soț feciorelnic al Maicii Domnului, au avansat ideea că Iosif a reușit toate aceste performanțe spirituale pentru că era în vârstă. Dacă sfântul Iosif ar fi fost numai un om în vârstă, atunci unde ar mai era aportul său? Iosif i-a iubit pe Isus și pe Maria cu o iubire cerească; a muncit și slujit ca pentru Dumnezeu, nu ca pentru oameni (cf. Col 3,23); a luptat cu toată armătura lui Dumnezeu și astfel a câștigat orice bătălie cu duhul cel rău (cf. Ef 6,13). Prin munca și fidelitatea lui, el a întărit și întărește și astăzi multe suflete.

Așa cum am spus mai sus, sfântul Iosif Muncitorul a lucrat, lucrează și va lucra pe diferite căi la mântuirea tuturor oamenilor, până la sfârșitul lumii. Ca și Maica Domnului, soția sa feciorelnică, el îl va duce pe Isus la oameni; îi va îndrepta pe oameni către Isus; le va arata oamenilor pe Isus prezent în viața sa; îi va aduna pe oameni în jurul lui Isus; va merge alături de misionari și le va trimite oamenilor lumini cerești pentru ei să-l descopere pe Isus; se va ruga pentru oameni la Isus, la Isus care este singurul mijlocitor între Dumnezeu și oameni (cf. 1Tim 2,5). Iată câteva exemple:

La 2 iunie 1996, sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005) l-a canonizat la Roma pe sfântul Ioan Gabriel Perboyre (1802-1840), un preot lazarist, martirizat în China. Acesta a spus că a învățat de la sfântul Iosif: cum să-l iubească pe Isus mai mult decât orice pe lume; cum să se abandoneze total în mâinile lui Dumnezeu; cum să iubească viața discretă pentru a se vedea mai bine lucrarea lui Dumnezeu; și cum să muncească la mântuirea sufletelor.

Monseniorul Jean-Félix-Onésime Luquet (1810-1858), episcop și misionar în India, povestește că, în timpul unei călătorii în India, unul dintre misionarii săi i-a vorbit unuia dintre ofițeri marini despre virtuțile și puterea sfântului Iosif; acest ofițer de marină, deși abandonase de multă vreme orice practică religioasă, l-a invocat de îndată pe sfântul Iosif și chiar în aceeași zi a primit de la sfântul Iosif harul convertirii; a mers imediat la episcopul Luquet, și-a mărturisit păcatele și și-a schimbat viața.

Un liber cugetător din Torino, Italia, primind un colet poștal, avu curiozitatea să citească ce scria pe hârtia de ambalaj. Era o rugăciune către sfântul Iosif pentru a obține harul unei morți bune. Aceste cuvinte pe care abia le înțelegea i-a atins inima. O reciti fără încetare până o memoră. Sfântul Iosif nu a rămas insensibil la acest omagiu; îl inspira să meargă la un preot și să facă o spovadă bună. Convertit în mod sincer, învăță repede îndatoririle sale religioase si începu să le pună în practică cu fidelitate.

Biblia ne spune: "Mergeți la Iosif și faceți ce vă va spune el" (Gen 41,55), pentru că Dumnezeu l-a pus stăpân al casei sale și mai mare peste toate avuțiile sale (cf. Gen 41,37-49; Lc 12,42-44). Iar, noi să răspundem invitației lui Dumnezeu, cu papa Leon al XIII-lea (1810-1903), spunând: "La tine alergăm, o fericite Iosife, în necazul nostru și plini de încredere cerem ocrotirea ta". Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat