Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a după sfintele Paști - A

Astăzi întreaga Biserică cântă iubirea milostivă a lui Dumnezeu

Din duminica Paștelui am intrat în ziua cea lungă a învierii, care aici pe pământ va dura an de an, 50 de zile, până în duminica Rusaliilor, iar când vom trece din această lume vom intra în ziua fără de sfârșit a veșniciei, ca să avem timp să descoperim și să aprofundăm milostivirea Domnului care ni s-a arătat în patima, moartea și învierea lui Isus din morți. De acea, pe tot acest parcurs al timpului pascal, zilnic, Biserica ne va descoperi, prin lecturile biblice de la sfânta Liturghie, noi și noi fapte ale milostivirii divine față de noi, ceea ce ne va face să ne uimim și să cântăm împreună cu întreaga Biserică: "Aceasta este ziua pe care ne-a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa" (cf. Ps 118,24)!

Despre milostivirea lui Dumnezeu, revelată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt, ne vorbesc: rugăciunea Colecta, care îl numește pe Dumnezeu: "Tată pururi îndurător"; psalmul responsorial care cântă bunătatea și veșnica îndurare a lui Dumnezeu; evanghelia zilei, unde Isus milostiv merge în întâmpinarea lui Toma pentru a-l ridica din prăbușirea sa spirituală și să-i redea credința; neofiții, botezații în noaptea de Paști, care astăzi își dezbracă hainele albe pe care le-au primit în Noaptea de Paști, pentru a merge acum în lume, ca să cânte și să mărturisească cu bucurie faptele mărețe ale aceluia care i-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9); tot despre milostivirea lui Dumnezeu, ne vorbește și ziua de duminică, ziua învierii, care a fost instituită de Isus ca noua zi de odihnă și de sărbătoare, zi în care să se întâlnească cu ucenicii săi, pentru binecuvântare, pentru învățătură, pentru frângerea pâinii, pentru ridicare și întărire în credință, pentru intimitate și mângâiere a ucenicilor, dar și pentru pregătire a bucuriei din duminica veșnică.

Toate aceste motive enumerate mai sus, l-au determinat pe Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea (1920-2005) ca, în anul 2000 - concomitent cu slujba de canonizare a sfintei Faustinei Kowalska (1905-1938), o soră poloneză, chemată de Dumnezeu să fie un apostol al "Milostivirii divine" - să stabilească pentru Biserica Romano-Catolică în întregime ca prima duminică de după Paște, pe lângă denumirile de "Duminica lui Toma", "Duminica Albă", "Duminica noii odihne", să mai poarte și numele de "Duminica Divinei Îndurări".

Prin instituirea sărbătorii Iubirii milostive, Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea (1920-2005) a voit să aducă în fața lumii de astăzi un adevăr de credință, pe care nici un om de pe pământ nu trebuie să-l uite sau să-l neglijeze: Dumnezeu, spre convertire, îi iubește pe toți oamenii, drepți și păcătoși, buni și răi, și iubirea sa față de ei întrece infinit păcătoșenia lor. De aceea, Sfântul Părinte invită pe toți oamenii să implore îndurarea plină de milostivire a lui Dumnezeu, regretând și părăsind păcatele lor și să cânte începând de acum și până în veșnicie milostivirile Domnului (cf. Ps 91,1-2).

Toate cele patru nume ale duminicii de astăzi au ca numitor comun iubirea milostivă a lui Dumnezeu, primirea și mărturisirea ei. Să le luăm pe rând.

Mai întâi, să luăm "Duminica lui Toma": Evanghelia de astăzi (cf. In 20,19-31) ni-i prezintă mai întâi pe cei zece apostoli, fără Toma, și apoi grupul apostolilor, împreună cu Toma, unde Toma primește din partea lui Isus invitația iubirii sale milostive de a-și pune mâna în rana coastei lui, pentru a se convinge că el este cu adevărat și să nu mai fie necredincios, ci credincios (cf. In 20,27).

Apostolul Toma a fost un prăbușit sufletește. Prin mărturia celorlalți apostoli, el vine la întâlnirea cu Isus; iar Isus, plin de milostivire, îl ajută oferindu-i semnul rănilor care lipsea credinței sale. După ce Toma și-a mărturisit credința prin niște cuvinte frumoase: "Domnul meu și Dumnezeul meu" (In 20,28), Isus îi spune ceva foarte important pentru economia mântuirii: "Ferice de cei ce n-au văzut și au crezut" (In 20,29). Isus, prin înălțarea sa la cer, avea să inaugureze o altfel de prezență, o prezență invizibilă ochilor pământești, dar la fel de reală; o prezență sacramentală, dar la fel de eficace. De aceea, când Dumnezeu ne spune ceva și noi credem acel ceva, atunci noi îl cinstim, spre fericirea noastră; în schimb, când Dumnezeu ne spune ceva, iar noi punem la îndoială spusele lui, îl necinstim, spre durerea noastră.

Apoi, Isus, prin salutul păcii adus apostolilor și comunicarea Duhului Sfânt, a voit să-i convingă pe ei, dar și pe toți ucenicii lui din toate timpurile și locurile, că rănile sale pipăite de Toma sunt dovezi garantate că pacea lor cu Dumnezeu a fost realizată prin moartea și învierea sa (cf. Fap 1,3). De aceea, Isus îl trimite pe Toma și pe toți ceilalți apostoli să vestească tuturor pacea, prin iertarea păcatelor în numele lui (cf. In 20,23). Iar Toma și ceilalți apostoli și ucenici au împlinit cu sfințenie.

Toma, ca și ceilalți apostoli, a înțeles lecția și s-a dus misionar în Parția, Persia și India, unde a predicat pătimirile, moartea și învierea lui Cristos; l-a predicat pe Isus, pe care acești oameni nu l-au văzut, dar în care, prin mărturia lui convingătoare, au crezut fără să vadă și, spre mântuirea lor, s-au botezat, au trăit credința și au mărturisit-o. În final, Toma și-a pecetluit credința în Cristos, prin moartea de martir în India.

Prima lectură ni-i prezintă pe primii creștini reuniți în jurul lui Isus înviat și glorificat, prezent în cuvântul Scripturii, în Euharistie, și în adunarea fraților. Apostolii predică și fac minuni; credincioșii predică și ei, nu numai cu vorbele, ci și cu viața lor, punându-și bunurile în comun și luând masa cu bucurie, trăind încă din această viață, starea de locatari ai împărăției cerurile, unde vor avea în comun toate bunurile lui Dumnezeu și unde vor sta împreună la ospățul cel veșnic al împărăției cerurilor. Acest fapt îi făcea stimați, ascultați și crezuți de oameni. Iar Domnul, zi de zi, îi făcea să intre în rândurile comunității pe cei care erau chemați la mântuire (cf. Fap 2,42-47).

Lectura a doua de astăzi (cf. 1Pt 1,3-9) ni-l prezintă pe sfântul Petru împlinind mandatul primit de la Isus, întărind pe frații lui în credință (cf. Lc 22,32), și vestindu-le bogățiile fără seamăn ale iubirii milostive ale lui Dumnezeu și privilegiile negrăite ale celor ce cred și duc vestea cea bună mai departe: mântuirea sufletului și moștenirea sigură a împărăției cerurilor. Apoi îi mai asigură, atât pe cei care cred și mărturisesc, cât și pe cei care vor veni la credință, că încă din viața aceasta vor gusta o bucurie nespusă și strălucită, izvorâtă din speranța vie pe care o au în Isus Cristos cel înviat din morți.

Și mulți dintre noi ne simțim prăbușiți sufletește din cauza multor dezamăgiri ale vieții. Astăzi, Isus dorește să știm că el a rămas cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), tocmai pentru a ne ajuta și pe noi, ca și pe Toma, ridicându-ne din toate prăbușirile noastre; căci numai el poate ridica pe cei căzuți (cf. Ps 146,8); căci numai el poate odihni pe cei trudiți și împovărați (cf. Mt 11,28). Dar Isus ne dojenește și pe noi pentru multele noastre îndoieli în credință, îndoieli din cauza cărora suntem triști și neajutorați și ne amintește ca și lui Toma de fericirea celor care cred fără să fi văzut și de voința lui de a-i deveni martori în lumea în care trăim, pentru ca astfel să intrăm în veșnica lui odihnă (cf. Evr 4,11).

Iubirea milostivă a lui Dumnezeu se arată și în numele de "Duminica albă". În noaptea sfântă de Paști, catecumenii, prin botezul primit, au devenit "neofiți", creștini. Atunci, ei au îmbrăcat haine albe, semn al curăției și al intrării lor în numărul celor mântuiți (cf. Ap 7,9). Dușmanii sufletelor lor îi împinseseră cu putere ca să cadă în prăpastia pierzării, dar Domnul le-a venit în ajutor, salvându-i (cf. Ps 118,13-18). De aceea, ei vor striga de bucurie și vor cânta iubirea milostivă a lui Dumnezeu care i-a salvat din toate: "Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne înveselim într-însa" (Ps 118,24).

Începând cu duminica de astăzi, ei vor dezbrăca hainele albe de sărbătoare și vor merge în lume pentru a fi martori ai acelei iubiri milostive a lui Dumnezeu, care i-a purtat de la sclavie la libertate, de la întuneric la lumină și de la moarte la viață (cf. 1Pt 2,9). Acest fapt ne amintește și nouă că, după ce ne-am bucurat cu întreaga Biserică de farmecul sărbătorilor pascale, trebuie să mergem și noi în lume și să vestim aceleași fapte mărețe și milostive ale lui Dumnezeu, care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină, vestire fără de care nu vom putea intra în odihna sa.

Așa cum am spus deja, iubirea milostivă a lui Dumnezeu s-a arătat astăzi și prin instituirea duminicii. După prima creație, Dumnezeu a instituit o zi de odihnă și sărbătoare (cf. Gen 2,1-3). Dar păcatul a întrerupt această zi odihnă și de sărbătoare, atât pentru creaturi, cât și pentru Dumnezeu (cf. In 5,17). Prin învierea sa din morți, Isus a inaugurat noua zi de odihnă și de sărbătoare, care începe aici și se va desăvârși în veșnicie. Dar să vedem din exemplul lui Isus ce înseamnă această noua zi de odihnă și de sărbătoare:

Duminica, ziua învierii, este și prima zi a săptămânii. În această zi, Isus înviat: merge să-i întâlnească pe ai săi spre a le aduce pacea, odihna sufletească și mântuirea (cf. Lc 24,6); merge pentru a-i instrui și pentru a lua cina cu ei (cf. Lc 24,27-35); merge pentru a-i ridica pe cei prăbușiți din căderile lor și pentru a le aduce pacea și siguranța în suflete (cf. In 20,19-31); merge pentru a le conferi pe Duhul Sfânt spre iertarea păcatelor (cf. In 20,22-23). Atâta timp, cât mai sunt oameni prăbușiți sufletește și oameni de mântuit, Isus nu se odihnește încă: merge prin case cu ușile încuiate, călătorește lângă oameni descurajați, se lasă atins, mănâncă cu ei, îi caută pe la muncile lor, pentru a le ridica poverile păcatului și pentru a-i pregăti pentru odihna veșnică din împărăția sa. La fel, i-a trimis să facă și pe îngerii și sfinții din cer, petrec cerul făcând bine pe pământ, până ce și ultimul ales va ajunge în duminica odihnei veșnice.

Duminica este ziua Iubirii Milostive, în care Isus, îngerii și sfinții continuă să facă și astăzi și vor continua să facă până la sfârșitul lumii, ceea ce au făcut în timpurile de la început. Dar la această lucrare suntem chemați și noi, creștinii de astăzi. Înainte de a veni la întâlnirea duminicală cu Isus, Toma era un sărman îndoielnic și pierdut. După ce Toma a venit la adunarea duminicală, ajutat de mărturia celorlalți apostoli, el a devenit un lăudabil credincios, un mântuit și un curajos mărturisitor prin cuvinte și fapte. Înainte de a veni la întâlnirea duminicală cu Isus, un om era mereu trist și bolnav; după ce a început să vină duminica la întâlnirea cu Isus și cu frații, s-a vindecat și la trup și la suflet. Ceea ce este un cărbune aprins scos din vatră, aceea este și un creștin care lipsește de la întâlnirea cu Isus și cu frații, din ziua de duminică. De aceea, satana caută ca duminica să-i împiedice pe creștini de a ajunge la întâlnirea cu Isus și cu frații.

Ca să înțelegem bine, duminica este ziua în care ne odihnim de muncile servile; dar duminica este ziua în care ne deprindem cu muncile spirituale, atât pentru mântuirea noastră, cât și pentru mântuirea altora. Chiar de la început, creștinii au început să se adune duminica în numele lui Isus, pentru a primi mântuirea și pentru a o duce și altora, aducând astfel un cult plăcut lui Dumnezeu (cf. Fap 20,7; Fap 2,42; Ap 1,10). De aceea, duminica, creștinii adevărați, după întâlnirea cu Isus din cuvântul biblic, din Euharistie, din adunarea duminicală, merg pe la casele bătrânilor, bolnavilor, neputincioșilor și chiar pe străzi, pentru a le vorbi sau cânta oamenilor despre iubirea milostivă a lui Dumnezeu, arătată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt. Ca o imagine plastică, primii creștini cu o mână țineau mâna lui Cristos și cu cealaltă țineau mâinile fraților lor de mântuit.

Dar duminica de astăzi se mai numește și "Duminica Divinei Îndurări", nume dat de sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea, pentru a arata îndurarea și iubirea lui Dumnezeu, în Cristos și Duhul Sfânt, nu încetează să se arate și astăzi tuturor oamenilor, prin cuvântul Scripturii, prin Euharistie, prin sacramentul Reconcilierii și prin comuniunea fraternă (cf. Fap 2,42).

Sfintei Faustina Kowalska (1905-1938) Isus, i-a descoperit în mai multe revelații particulare dorința sa ca prima duminică de după Paști să se cheme Duminica Iubirii milostive, pentru ca oamenii să se învețe să se încreadă în iubirea sa milostivă și în același timp s-o vestească și altora spre mântuire.

Iată ce povestește sfânta Faustina: "Într-o seară, pe când mă aflăm în chilia mea, l-am văzut pe Isus îmbrăcat într-o tunică albă, cu o mâna ridicată pentru a binecuvânta, iar cu cealaltă atingându-și vesmântul în dreptul pieptului. Din tunică întredeschisă la piept ieșeau două mari raze, una roșie și una albă. În tăcere, îl fixăm cu privirea pe Domnul, iar sufletul meu era cuprins de teamă, dar și de o mare bucurie. După un moment, Isus mi-a spus: «Pictează o icoană potrivit cu imaginea în care ți-am apărut acum; iar pe această imagine să scrii: Isuse, mă încred în Tine. Doresc ca această icoană să fie cinstită mai întâi în capela voastră, apoi în lumea întreagă. Promit că sufletul care va cinsti această icoană nu se va pierde. Îi promit, de asemenea, victoria asupra dușmanilor săi încă de aici, de pe pământ, și mai ales în ceasul morții. Atunci, îi voi apăra eu însumi ca pe propria mea slavă»".

Este important de notat că, așa cum femeile și apostolii și-au împlinit mandatul de a fi martori ai învierii lui Isus; tot astfel, urmându-le exemplul, și sfânta Faustina și sfântul Ioan Paul al II-lea și-au împlinit mandatul de a trăi și predica oamenilor minunăția iubirii milostive a lui Dumnezeu.

Sfânta Faustina Kowalska a predicat iubirea milostivă a lui Dumnezeu, mai întâi în mănăstirea ei și apoi în multe alte locuri. Apoi a căutat și l-a găsit pe artistul Stefan Rostworowski (n. 1921), pentru a picta Icoana Milostivirii Divine, așa cum i s-a arătat ei în viziune, unde Isus apare cu raze roșii și albe care se revarsă din pieptul său asupra lumii întregi și sub care să scrie mântuitoarele cuvinte voite de însuși Isus: "Isuse, mă încred în tine!" Papa Ioan Paul al II-lea a împlinit și el voința lui Isus, instituind în prima duminică de după Paștisărbătoarea Iubirii Milostive și predicând până la moarte iubirea milostivă a lui Dumnezeu, arătată lumii prin Isus, prin Duhul Sfânt, dar și prin Maria, Maica Domnului.

Mai rămâne ca și noi, creștinii de astăzi, să ne încredem în iubirea milostivă a lui Dumnezeu și să devenim apostolii ei în timpul și lumea în care trăim, asemenea femeilor sfinte, a apostolilor, a primilor creștini, a sfintei Faustina Kowalska, a Sfântului Părinte papa Ioan Paul al II-lea și a multor altora.

Iată ce i-a spus într-o zi Isus Faustinei: "Așa cum în Vechiul Testament, i-am trimis profeți la poporul meu pentru a-i vesti iubirea mea milostivă; tot așa astăzi, te trimit pe tine și pe toți oamenii, ca să vestiți lumii întregi iubirea mea milostivă. Spuneți tuturor oamenilor că nu vreau să-i pedepsesc, dar că doresc să-i vindec și să-i mântuiesc pe toți".

Închei cu promisiunea făcută de Isus lumii întregi, prin sfânta Faustina: "Pe sufletele care răspândesc cinstirea milostivirii mele, eu le ocrotesc toată viața lor, ca o mamă duioasă pe pruncul său; iar în ceasul morții, nu voi fi pentru ele un judecător aspru, ci un mântuitor milostiv. În acel ceas de pe urmă, în care sufletul nu mai are nimic în apărarea sa, iubirea mea milostivă îi va fi ajutorul; fericit sufletul care, în timpul vieții sale, s-a cufundat în izvorul milostivirii și a împărtășit-o și altora, căci judecata nu-l va atinge".

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat