Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Un pontificat care l-a anticipat pe cel al papei Francisc

de Antonio Gaspari

Odată a făcut 800 de kilometri pentru a merge să sărbătorească o comunitate creștină mică. La ceremonie, în biserică, erau unsprezece persoane. Imediat ce a ajuns în Vatican a schimbat obiceiul de a dărui o iconiță cu efigia papei ca amintire și ca mulțumire pentru un serviciu făcut Sfântului Părinte. Când se prezenta ocazia pentru a-i mulțumi vreunui muncitor care a făcut o treabă, papa Ioan al XXIII-lea îi spunea secretarului: "Vă rog, dați-i o iconiță, dar din acelea care folosesc pentru a cumpăra un buchet de flori pentru soție". Și asta însemna că "iconița papei" trebuia să fie o bancnotă de cinci sau zece mii de lire.
Acestea sunt două dintre anecdotele pe care jurnalistul, scriitorul și criticul muzical Renzo Alegri le povestește în interviul care urmează.

Renzo Alegri a studiat la "Școala superioară de științe sociale" de la Universitatea Catolică Preasfânta Inimă. A lucrat cu săptămânalul Gente timp de 24 de ani. A fost redactor șef pentru rubrica Spectacol a săptămânalului Noi și a săptămânalului Chi. Ca scriitor a publicat peste cincizeci de cărți în limbi și țări diferite.

* * *

- Dumneavoastră ați scris diferite cărți despre papa Ioan, e adevărat?

Ca jurnalist, am început să scriu despre papa Ioan în 1967. În decursul anilor, am scris zeci de articole și patru cărți. Am lucrat mereu cu săptămânale laice și cu edituri laice. Și tema "Papa Ioan" a fost mereu foarte plăcută în aceste edituri laice pentru că interesa marele public.

Ultima mea carte despre papa Ioan a ieșit la 2 aprilie, cu titlul Istoria papei Ioan, relatată de cel care i-a fost aproape, și de data aceasta cu o editură catolică, Ancora.

Conținutul cărții, așa cum indică titlul, este constituit din relatări, luate direct, făcute de persoane care i-au fost aproape și pe care le-am intervievat în decursul anilor, începând din 1967, când papa era mort de puțin timp și erau încă vii frații săi, câțiva colegi ai săi de școală, colaboratori și prieteni.

- L-ați cunoscut personal pe papa Roncalli? L-ați frecventat? Ce tip era din punct de vedere uman? Și ca papă?

L-am văzut o singură dată, când era patriarh de Veneția și i-am sărutat mâna împreună cu atâția alți oameni pe care el îi saluta. Nu am nicio amintire personală. Dacă închid ochii și mă gândesc la acea scurtă întâlnire, văd o persoană în vârstă, senină, care zâmbește.

După aceea, prin intermediul relatărilor persoanelor pe care le-am intervievat, mi-am făcut ideea că, din punct de vedere uman, Roncalli era o persoană de mare sensibilitate, nobilă în adâncul inimii, înțelept, prudent, care căuta mereu să evalueze lucrurile și evenimentele cu ponderație, luminată de credința sa în Dumnezeu.

- Despre Ioan al XXIII-lea au fost spuse foarte multe lucruri; unele adevărate, altele false. Să încercăm să vă întrebăm cu privire la faptul că era un "papă socialist".

Da, cu siguranță era socialist, dar în sensul evanghelic al termenului. Adică era conștient că este o persoană ca toate celelalte existente în lume, persoane care au o demnitate foarte înaltă, deoarece sunt "copii ai lui Dumnezeu", create de el după chipul și asemănarea sa. Apoi, era deschis la social cu iubire foarte mare și a petrecut viața gândindu-se la alții, lucrând pentru alții, căutând mereu binele altora, în optica vieții veșnice la care toate ființele vii sunt destinate. "Socialul" sale se extindea cu naturalețe extraordinară și surprinzătoare chiar și dincolo de lumea asta, care pentru el nu era o "categorie" îndepărtată, spirituală până acolo încât să fie evanescentă, ci o realitate cu care conviețuia toate zilele. Se ruga mereu pentru persoanele pe care le-a cunoscut și care muriseră. În camera sa, ca papă, avea multe fotografii ale persoanelor dragi expuse pe o măsuță, care îi aminteau o lume invizibilă, dar foarte reală.

- Alții au spus că era un "super-conservator".

Cu calitatea convingerilor sale religioase, umane și sociale, nu putea să fie un conservator, în sensul care se dă în mod obișnuit acestui termen. Provenea dintr-o familie săracă. Ai săi nu erau țărani, cum se spune în general, ci erau "arendași", adică lucrau pământul altora și aveau în schimb o parte din recoltă. Aveau în gestiune trei hectare de pământ, o mizerie, pentru a sătura o familie care cuprindea, în totalitate, circa treizeci de persoane.

Roncalli a crescut sperând într-un viitor mai bun, într-un progres pozitiv și evanghelic și pentru săraci. Avea puternică înlăuntrul său speranța schimbării, a îmbunătățirii. Și a avut-o mereu și în domeniul spiritual, ca și creștin. Ca preot tânăr a susținut sindicatul muncitorilor, imediat ce a ajuns la Bergamo, și a apărat dreptul de grevă, atrăgând dușmănia celor cumsecade religioși și civili. A fost acuzat și de modernism și a trebuit să scrie la Roma o scrisoare lungă pentru a se apăra și a clarifica propriile idei. Când era episcop în Bulgaria, ca delegat al Sfântului Scaun, îi plăcea să urmărească ceremoniile religioase în bisericile ortodocșilor, căuta prietenia cu ortodocșii, față de care se simțea de două ori frate, ca persoană și ca unul care crede în Cristos, și a fost acuzat și certat de Roma. Cardinal fiind și apoi papă, conduita sa și documentele sale doctrinale nu sunt desigur impregnate de idei conservatoare.

- Unii au susținut că el a fost inițiatorul Conciliului fără să știe bine ce anume face.

Este o afirmație superficială și nu corespunde adevărului. Trăia în perfectă comuniune cu Dumnezeu, deci era mereu atent la inspirațiile care apăreau în inima sa și în mintea sa drept consecință a rugăciunilor sale, a colocviilor sale cu Dumnezeu. Evalua inspirațiile și când "simțea" că erau autentice le punea în practică, având încredere senină care era rod al credinței sale. A fost un docil și perfect slujitor al Domnului. Și pentru Conciliul Vatican, care, s-ar putea spune, a fost visul vieții sale, încă de când era tânăr.

- Dimpotrivă alții au spus că avea o idee foarte clară despre necesitatea Conciliului și chiar curajul și clarviziunea de a înțelege că avea să fie un mare bine pentru Biserică.

Sunt de acord. De fapt istoria i-a dat dreptate. Și a și demonstrat că aceia care nu au crezut, așa cum a făcut el, că acea inițiativă provenea de la Dumnezeu, s-au făcut responsabili de a fi frânat realizarea lui în decursul anilor, de a-i fi denaturat sensul, provocând o mare daună Bisericii și societății, așa cum constatăm, la distanță de jumătate de secol.

- Cu toate că a desfășurat cea mai mare parte a activității sale ca diplomatic, spuneau că era foarte pastoral, este adevărat?

Privind bine viața lui Roncalli, se constată că a fost mai ales și mereu un păstor extraordinar. În Bulgaria, unde a fost reprezentant al Sfântului Scaun din anul 1925 până în anul 1935, activitatea sa diplomatică era aproape inexistentă. Catolicii erau 0,90% din populație. În timp ce ortodocșii erau 85%. Însă între cele două comunități nu exista nicio comunicare, decât aceea a urii. Și în acel loc, Roncalli a fost mai ales păstor, în sensul că trăia ca martor al lui Cristos ajutându-i pe toți, interesându-se de săraci, fără a ține cont dacă erau catolici sau ortodocși sau de alte credințe religioase. Cineva a scris că a fost trimis de Curia Romană în Bulgaria cu o misiune precisă: să aranjeze căsătoria dintre regele Boris, ortodox, și Iolanda de Savoia, catolică, cu scopul de a avea nici principi de credință catolică, extinzând în acest mod influența politică italiană în acel stat și prin urmare și influența vaticană. Însă, dacă acest proiect a fost susținut la roma, în practică a eșuat. Roncalli s-a interesat de căsătoria regelui Boris. A reușit să-l convingă pe regele Boris, ortodox, să celebreze o căsătorie catolică luându-și angajamentul de a-i educa pe copii în religia catolică. Și această victorie i-a dat faimă și glorie lui Roncalli. La Roma, toți și-au schimbat atitudinea și îi purtau admirație și respect. Dar numai pentru câteva luni. Regele Boris nu și-a menținut promisiunile. După căsătoria cu rit catolic la Assisi, a celebrat imediat altă căsătorie cu rit ortodox în Bulgaria, dezlănțuind supărările lui Pius al XI-lea și pe cele ale Curiei Romane care voia capul lui Roncalli. Însă Pius al XI-lea avea o stimă profundă față de acel episcop și a așteptat câțiva ani și apoi l-a transferat la Nunțiatura din Turcia.

Dacă a eșuat ca diplomatic, Roncalli a repurtat însă mare succes ca păstor. Toți îl iubeau. Inclusiv regele Boris care, după aceea, în timpul războiului, a pierdut tronul și viața pentru a urma cererile lui Roncalli.

- Cum a reacționat Roncalli la acele evenimente?

După acea înfrângere, Roncalli ca diplomatic era terminat. Suferea din această cauză, dar a oferit propriile suferințe lui Dumnezeu. A voit să facă un pelerinaj lung prin Europa, rămânând în rugăciune în principalele sanctuare. A mers să viziteze Cehoslovacia, oprindu-se la Praga, apoi Polonia cu etapă la Sfânta Fecioară Maria neagră de la Czestochowa, apoi în Germania, unde l-a cunoscut pe Eugenio Pacelli, viitorul Pius al XII-lea, care era nunțiu apostolic la Berlin. A mers în sfârșit în Franța, la Paris și la Lourdes.

În anul 1934 a fost numit delegat apostolic în Turcia și Grecia. S-a transferat la Istanbul, unde a rămas peste zece ani. Catolicii din Turcia erau foarte puțini, mai puțin de 0,2% din populație. La Liturghia din catedrală, duminica, veneau, da și nu, circa douăzeci de persoane. Însă Roncalli se comporta ca și cum catedrala era plină. Scria discursurile și le citea. A notat în jurnalul său: "Înainte de a urca la pupitru, mă adresez îngerilor păzitori ai tuturor credincioșilor din vicariat și îi implor să ducă tuturor cuvântul meu, chiar și acelor credincioși care n-au venit niciodată la biserică".

Odată, a făcut 800 de kilometri pentru a merge ca să sărbătorească o comunitate creștină mică. La ceremonia din biserică erau unsprezece persoane.

Dedica tot timpul său săracilor, bolnavilor, celor părăsiți, de orice religie aparțineau. Nu aștepta ca nevoiașii să se adreseze lui, îi preceda: când afla că o persoană avea nevoie, alerga să ducă ajutor. Părintele Giorgio Montico, care era superior al franciscanilor conventuali din Turcia și a fost mare prieten al lui Roncalli, îmi spune că își tăia literalmente pâine de la gură pentru a-i ajuta pe săracii care în acea perioadă erau foarte numeroși în Turcia. Anumite săptămâni stătea zile întregi fără a avea ce să mănânce.

- A salvat evrei?

Mii. În anul 1971, părintele Cairoli, care era postulator al cauzei, mi-a spus: "Nu este posibil de stabilit câți evrei a salvat de la moarte în acei ani Monseniorul Roncalli. Se calculează că ar fi salvat 40-50 de mii de evrei".

În anul 1943, circa 23.000 de evrei slovaci se refugiaseră în Bulgaria. Hitler a cerut regelui Boris, aliatul său, să-i trimită înapoi. Însemna să-i trimită să moară în lagăre. Roncalli s-a introdus în eveniment reușind să-l convingă pe regele Boris să-i lase să continue drumul spre Turcia. Regele Boris a fost chemat la raport de Hitler. Când s-a întors acasă, în mod misterios a murit pe neașteptate.

Într-o zi în portul din Istanbul a sosit o navă încărcată cu copii evrei. Erau circa 25.000. Nava provenea din România și reușise să treacă de blocul german. Turcia nu voia să aibă de-a face cu Hitler și a decis să redea nava germanilor. Monseniorul Roncalli a început să se intereseze febril de acest eveniment. A contactat autoritățile turcești, românești, germane. La sfârșit, nava a obținut permisiunea de a traversa strâmtoarea Dardanele și să-i salveze pe copii.

În timpul războiului, Istanbul era neutru. A devenit centru frenetic de activități diplomatice, dar și de intrigi obscure de spionaj. Toți știau că Roncalli, cu prieteniile sale, reușea să ajungă pretutindeni. Pentru aceasta era supravegheat de serviciile secrete din jumătate de lume. Dar el devenise viclean și reușea mereu să-i piardă și să-i încurce. Călătorea noaptea, în civil, recurgând la travestiri stranii. Un autentic 007. Se știe că pentru a-l ajuta pe aproapele, în acei ani a făcut totul, riscând încontinuu viața.

- A deschis noi relații cu ortodocșii?

De mai multe ori a manifestat colaboratorilor săi convingerea sa vie și precisă: "Biserica este Trupul mistic al lui Cristos. Împărțind acel trup, este ucis Isus". Peste tot, în Bulgaria, în Turcia, în Grecia, în acei ani, a căutat mereu contacte cu diferitele religii, îndeosebi cu ortodocșii, discutând, favorizând dialogul și prietenia. Eforturile sale, menite să risipească prejudecățile și să îmbunătățească relațiile reciproce, au fost un antrenament foarte bun pentru acel ecumenism care avea să devină sufletul Conciliului al II-lea din Vatican.

- Cine erau profeții de nenorocire de care se plângea?

Rar se plângea. Și când o făcea, nu personaliza niciodată, nu dădea nume. Numai în paginile jurnalului său a lăsat indicații incontestabile, ca aceasta: "Cum îmi era ușor să prevăd, slujirea mea trebuia să-mi aducă multe suferințe. Însă, lucru singular, acestea nu mi-au venit din partea bulgarilor pentru care lucrez, ci din partea organelor centrale ale administrației ecleziastice. Este o formă de mortificare și de umilire la care nu mă așteptam și care m-a făcut să sufăr mult".

- După părerea dumneavoastră care sunt motivele pentru care a fost beatificat și acum va fi canonizat?

Toată viața a exercitat în formă cu adevărat eroică toate virtuțile evanghelice, cu o dăruire absolută lui Dumnezeu și aproapelui, trăind în sărăcie, în umilință, dar cu o inimă umflată de iubire și de duioșie față de ceilalți. Un sfânt evanghelic total. La moartea sa, faima de sfințenie era așa de mare, așa de răspândită, încât unii părinți conciliari au propus ca să fie proclamat sfânt prin aclamație, în timpul adunării conciliare.

- Este vreo altă anecdotă pe care ați vrea s-o relatați?

Toată viața lui Roncalli este plină de anecdote distractive. Era un maestru al zâmbetului, al gentileții, al seninătății, al respectului iubitor față de aproapele. Ajuta persoanele nevoiașe făcând să ajungă la ele sumele de bani însoțite mereu de un bilet în care era scris: "Din partea unui binefăcător necunoscut care cere să fie amintit în rugăciuni".

Când, în Turcia, mergea în parohii, sau în vreun institut ca să celebreze Liturghia, apoi îi ofereau un plic ce avea în el o ofertă generoasă, însă el, cunoscând problemele economice ale acelor preoți, refuza mereu și spunea: "Cine știe ce capcană este acolo înăuntru: nu am încredere să-l iau".

În Vatican era obiceiul de a dărui o iconiță cu efigia papei ca amintire și ca mulțumire pentru un serviciu făcut Sfântului Părinte. Imediat ce a venit, Papa Ioan a schimbat acel obicei. Și când se prezenta ocazia pentru a-i mulțumi vreunui muncitor care a făcut o treabă, papa Ioan al XXIII-lea îi spunea secretarului: "Vă rog, dați-i o iconiță, dar din acelea care folosesc pentru a cumpăra un buchet de flori pentru soție". Și asta însemna că "iconița papei" trebuia să fie o bancnotă de cinci sau zece mii de lire.

(După Zenit, 22 și 23 aprilie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat