Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ioan al XXIII-lea și Ioan Paul al II-lea. Doi papi, o unică sfințenie

de Vincenzo Bertolone, arhiepiscop de Catanzaro-Squillace

În discuția despre notele Bisericii (via notarum) - inaugurată în Evul Mediu de Iacob de Viterbo și continuată în perioada modernă de Robert Bellarmin - cea a sfințeniei vine imediat după nota unității. Așa cum ne amintește Conciliul al II-lea din Vatican în constituția dogmatică Lumen gentium (nr. 41), "În diferitele feluri de viață și în diferitele ocupații, o unică sfințenie este trăită de toți aceia care, mânați de Duhul lui Dumnezeu în spirit și adevăr, îl urmează pe Cristos cel sărac, smerit și cu Crucea pe umeri, pentru a se învrednici să fie părtași de mărirea lui".

Ori, sfințenia Bisericii se manifestă în doi pontifi, care ajung împreună la canonizare. Stau bine împreună acești doi sfinți deja prin numele Ioan, care ne amintește de înainte-mergător, cel care pregătește calea pentru Domnul. Ioan al XXIII-lea este înainte-mergător pentru a că pregătit pentru Domnul calea unei ecologizări a Bisericii catolice. A făcut asta convocând un conciliu într-un moment în care "în timp ce omenirea era la cotitura unei ere noi, misiuni de o gravitate și mărime imensă așteaptă Biserica, precum în cele mai tragice epoci ale istoriei", se citește în constituția apostolică Humanae salutis, cu care convoca Vatican II.

Obiectivul declarat era acela de a pune energiile dătătoare de viață ale Evangheliei în dialog cu lumea modernă caracterizată mai ales de progresul științei și al tehnicii și, mai ales, de a face asta preferând în locul glasurilor "profeților de nenorocire" care văd totul negru o atitudine și un limbaj simpatetici cu lumea, pentru că "lumea are nevoie de Cristos: este Biserica este cea care trebuie să-l ducă pe Cristos lumii", a spus Papa în radio-mesajul din 11 septembrie 1962.

Mergând pe aceeași linie, Ioan Paul al II-lea - care a adăugat la numele înainte-mergătorului pe cel al crainicului Evangheliei, sfântul Paul - a trebuit să gestioneze și schimbări sociale și politice într-adevăr revoluționare. Benedict al XVI-lea, în ziua înmormântării acestui papă, în omilie a spus că a simțit "plutind parfumul sfințeniei sale și Poporul lui Dumnezeu a manifestat în multe moduri venerația sa față de el". Papa polonez între altele a pregătit în manieră inedită calea pentru Domnul, strigând la cele patru puncte cardinale bucuria de a redescoperi rădăcinile creștine ale culturii. Un strigăt pozitiv, care ajunge deosebit de profetic într-o Europă care avea să asiste la dizolvarea comunismului real și la căderea zidului din Berlin, ultima emblemă a diviziunilor și războaielor care, de două ori, în decursul secolului al XX-lea, au sfâșiat nu numai Europa, ci o bună parte din lume.

În discursul adresat adunării plenare a Consiliului Pontifical al Culturii (12 ianuarie 1990), Ioan Paul al II-lea a spus printre altele: "Un mesianism pământesc s-a prăbușit și apare în lume setea după o nouă dreptate". Însă nu uita să avertizeze că "nu lipsesc noi riscuri de iluzie și de dezamăgire. Etica laică a experimentat limitele sale și se descoperă neputincioasă în fața experimentelor teribile care se efectuează asupra ființelor umane considerate ca simple obiecte de laborator". Eram atunci în preludiul a ceea ce avea să devină noua frontieră a bioeticii. În omilia de la liturghia celebrată în sanctuarul de la Velehrad la 22 aprilie 1990, aproape făcându-se precursor al temelor "noii evanghelizări", Pontiful deschidea însă inimile la speranță: "Noaptea a trecut, a sosit din nou ziua. Pelerinajul vostru spre libertate trebuie să continue. Umblați ca fii ai luminii (cf. Ef 5,8). Continuați să mergeți spre libertatea deplină".

Noii sfinți stau bine împreună și pentru că, în afară de faptul că amândoi au realizat în grad eroic cele trei virtuți teologale, în mod minunat le-au practicat, le-au ilustrat, le-au descris și învățat întregului popor al lui Dumnezeu, care încă mai scoate învățătură din asta. Și printre multele posibilități oferite de magisteriul lui Ioan al XXIII-lea trebuie amintită speciala sa "teorie a unei credințe angajate social" pe care a propus-o în enciclica socială Mater et magistra (15 mai 1961), fiind un preludiu la deschiderile conciliare din Gaudium et spes.

Enciclica este promulgată pentru a menține vie flacăra socială aprinsă de predecesorii săi, primul dintre toți Leon al XIII-lea, Pontiful doctrinei sociale a Bisericii. Trebuie îndemnați toți, repetă Papa Roncalli, să nu închidă credința în sfera privată, ci să scoată din doctrina credinței creștine "impuls și orientare pentru soluționarea problemei sociale în formă mai adecvată timpurilor noastre" (nr. 38). Referitor la teorii noi, care în acei ani teoretizau o cetate secularizată, sau un progres social și cultural considerat posibil chiar și făcând abstracție de Dumnezeu, Ioan al XXIII-lea le amintea tuturor, în contratendință încrezătoare: "S-a afirmat că în era triumfurilor științei și tehnicii oamenii pot construi civilizația lor, făcând abstracție de Dumnezeu. În schimb adevărul este că înșiși progresele științifico-tehnice pun probleme umane la dimensiuni mondiale care se pot rezolva numai în lumina unei credințe sincere și active în Dumnezeu, început și sfârșit al omului și al lumii" (nr. 194).

Era un stimulent educativ și profetic pentru familii și mai ales pentru părinți pe care Papa Roncalli îi chema "la o viață de credință și la o profundă încredere în Providența divină pentru ca să fie gata să înfrunte trude și sacrificii în îndeplinirea unei misiuni atât de nobile și adesea dificile cum este aceea de a colabora cu Dumnezeu în transmiterea vieții umane și în educația copiilor" (nr. 182).

În continuitate față de o altă enciclică - Aeterni patris cu care în 1879 Leon al XIII-lea cerea renașterea filozofiei creștine - s-a mișcat apoi Ioan Paul al II-lea cu un text în care corelația, și nu antiteza, devine calea maestră a credinței și a rațiunii care devenise, față de anii lui Ioan al XXIII-lea, o rațiune și mai științifică și tehnologică avansată. Fides et ratio (1998) folosește metafora aripilor și a zborului: cele două motoare, date de Dumnezeu ființei umane pentru ca să meargă spre adevărul rațional, adevărul științific și adevărul revelat: "Credința și rațiunea sunt ca cele două aripi cu care spiritul uman se înalță spre contemplarea adevărului. Dumnezeu e cel care a pus în inima omului dorința de a cunoaște adevărul și, în definitiv, de a-l cunoaște pe El pentru ca, el cunoscându-l și iubindu-l, să poată ajunge și la adevărul deplin despre sine însuși", se citește la începutul enciclicei. De aceea credința nu poate decât să aprecieze "angajarea rațiunii pentru obținerea de obiective care să facă existența personală tot mai demnă" (nr. 5). Dar în același timp nu poate să nu amintească rațiunii corecte că vine și momentul de a se înclina în fața misterului.

(După L'Osservatore Romano, 22-23 aprilie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat