Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În fața mormântului gol: Nu este aici! A înviat!

De Inos Biffi

Atracția mai întâi este iarăși mormântul lui Isus, de acum viu numai în amintire și în afect; așa învață experiența, care nu permite să ne gândim la o victorie asupra morții. Și de fapt, încă învăluită în întuneric, "sub stimulentul afectului care arde în ea" (Toma de Aquino), luminată de luminile carității, Maria Magdalena merge să țină companie trupului Domnului. Piatra dată la o parte și lipsa cadavrului dorit nu știe să trezească altă convingere decât aceea că "au luat trupul Domnului" (In 20,13), într-un loc care nu se cunoaște, dar tot într-un loc de pe pământ.

Cine ar putea să-și imagineze că el a înviat și este glorios la dreapta Tatălui? În locul care revine numai trupului Fiului lui Dumnezeu? Experiența oferea, așadar, aceste lucruri evidente și crea aceste certitudini; cât privește Scripturile, rămâneau închise și neînțelese. Credința în înviere se naște și se înrădăcinează cu multă greutate. Simon Petru vede semnele absenței: fâșiile de pânză pe pământ și ștergarul, simbolul morții, împăturit deoparte, dar nu merge mai departe: probabil este asaltat de întrebare, este neliniștit și perplex, dar nu se spune că ar fi depășit datele reale și că ar fi crezut. În schimb, reușește să facă asta celălalt discipol - "cel pe care-l iubea Isus" (In 19,26) - care "a văzut și a crezut" (In 20,8). El interpretează și conectează sensul acelor fâșii de pânză pe pământ și al acelui ștergar pus deoparte: de la absență ajunge la prezență. Trupul lui Isus n-a fost luat: a înviat și este viu.

Cu aparițiile și conversația prelungită credința în Cel Înviat se va răspândi și va constitui "martorii aleși de mai înainte de Dumnezeu", care o vor vesti lumii, nu ca sugestie sau satisfacere a unei necesități sau a unei dorințe, ci ca adevăr absolut, din care derivă și depinde totul.

Biserica s-a născut ca mărturie că Isus, atârnat pe o cruce, "este judecătorul celor vii și al celor morți" și că orice om și orice generație îl regăsește, nu în amintirea care încearcă să răscumpere timpul și să reevoce pe cel care a trecut și numai continuă în urmele sale, ci în realitatea celui care este "Domnul vieții", victorios în "duelul minunat" împotriva morții (Secvența Victimae paschali). Învierea Domnului este eveniment pentru omenire: este vocație și angajare pentru fiecare. Cel care a primit harul de a crede în ea, este chemat să-și lase transformată existența de ea. Petru prezintă această transformare ca iertare a păcatelor, deci eliberare și prietenie cu Dumnezeu. "Cristos cel nevinovat i-a împăcat cu Tatăl pe cei păcătoși" (ibidem): învierea este dezlegare. Dar trebuie să aderăm și să ne încredem; trebuie să ne lăsăm iertați. Triduum-ul sacru a desfășurat istoria lui Dumnezeu - în umilire și în iubire - "pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire". Concluzia acestei istorii este prezența Celui Înviat care, tocmai pentru că este la dreapta Tatălui, este acum în apropierea cea mai intimă și în compania cea mai apropiată pentru orice om care recunoaște: "Cristos, speranța mea, a înviat" (ibidem).

Un creștin deja a făcut trecerea esențială la viață, este deja un renăscut, în care mortalitatea a fost depășită. O evaluare care se oprește la aparențe nu găsește în univers semne imediate ale gloriei lui Isus: totul la suprafață pare să curgă ca înainte. Chiar și viața noastră continuă treburile sale pământești, solidaritățile sale zilnice, din ale căror desfășurare nu se filtrează gloria. Și totuși aparența, dacă nu este înșelătoare, este parțială: știe asta cel care are cu adevărat credință; și își poate da seama de asta cel care este dispus să adune indiciile vieții reînnoite care se află în credincioșii autentici. Dar aceștia cine sunt? Conform lui Paul sunt cei a căror viață adevărată "este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu" (Col 3,3). Conținutul identității creștine rămâne ascuns deocamdată înșiși ochilor noștri, și totuși știe să însuflețească totul; știe să unifice intențiile, să determine alegerile, să sugereze inițiativele, să dea substanță aspirațiilor, să fixeze termenii căutării. Un "înviat cu Cristos" - așa îl definește Paul pe creștin - caută "lucrurile de sus, unde se află Cristos", se gândește "la cele de sus, nu la cele de pe pământ" (Col 3,1-2).

Așadar un creștin trăiește ca într-o stare de "înstrăinare": desigur, nu abandonează pământul, nu-l disprețuiește, nu-l locuiește cu dezgust și nepăsare, și pe de altă parte se află deja dincolo - chiar dacă nu local nici cronologic. Locul și timpul nu sunt absoluturi; valorează dacă în ele creștinul trăiește învierea și își maturizează libertatea în comuniune cu Isus glorificat. El este cuprins de pasiunea de "a trece dincolo". Dacă în oarecare măsură noi suntem definiți și conotați de dorința noastră, ei bine: "Dorința noastră trebuie să fie îndreptată spre Cristos" (Toma de Aquino, Super Ad Colossenses reportatio): în existența de aici de pe pământ găsim "golul" imprimat de învierea lui Isus și de împreună-învierea noastră, pe care neîncetat aspirăm să-l umplem. Niciun accident nu va fi de acum de așa gravitate, pentru cel care are credință (dar credința este analogă cu pătimirea Răstignitului în Vinerea Sfântă), încât să compromită esențialul garantat de legătura ultrapământească a celui care stă la dreapta Tatălui, acolo unde nu suntem pur și simplu absenți, deși nu suntem încă perfect prezenți. Se gândește "la cele de sus", are gustul lor - scrie Doctorul Angelic, comentând aceste cuvinte ale lui Paul - cel care își stabilește viața pornind de la motivele învierii și evaluează și judecă totul după înțelepciunea Celui Înviat. Biserica a petrecut timp lung în aceste zile în celebrare, în vârful căreia se află intensa și angajanta veghe pascală. Paul avertiza să nu se celebreze sărbătoarea fiind încă în corupția veche a păcatului, a răutății și a perversități: ar însemna că Cristos a înviat numai pentru sine, dar nu în noi. Sărbătoarea trebuie celebrată în sinceritate și în adevăr (1Cor 5,8): atunci ritul devine realitate, trecând de la "joc" la aplicație, iar Paștele, din mâncare pur sacramentală, devine asumare a stilului și a comportamentului nou. Biserica - spune rugăciunea la încheierea adunării de Paște - este "reînnoită de sacramentele pascale" și atinsă de "forța inepuizabilă a iubirii Tatălui"; deci poate să ajungă "la gloria învierii", dar cu acțiunile concrete cotidiene care o apropie de ea.

(După L'Osservatore Romano, 20 aprilie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat