Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Partida din Shanghai

De Gianni Valente

Sâmbătă, 22 martie 2014, va avea loc înmormântarea iezuitului Iosif Fan Zhongliang, episcopul de Shanghai în vârstă de 96 de ani decedat duminică, 16 martie 2014, în apartamentul unde trăia de decenii în regim de libertate supraveghează. Guvernul n-a recunoscut niciodată alegerea sa episcopală, care a avut loc în 1985 în manieră clandestină, dar cu consensul Sfântului Scaun. Pentru aceasta, funcționarii aparatului chinez, după moartea episcopului, au avut grijă mai întâi să sechestreze beretul roșu al episcopului, semn exterior al demnității sale episcopale, pentru a o restritui în fața cererilor insistente ale prietenilor lui Fan. La înmormântarea episcopului (care ar trebui să fie celebrată la Yishan Funeral Home din Shanghai de preotul Iosif Zhu Yude, prietenul și colaboratorul său cu funcții de vicar) este prevăzută participarea a cel puțin două mii de credincioși.

De cel puțin cincisprezece ani, Fan, lovit de boala Alzheimer, își petrecea zilele sale fără memorie în stare de semi-libertate. Însă în ochii Sfântului Scaun el era cel care menținea funcția de episcop titular al diecezei de Shanghai. Confratele său iezuit Aloysiun Jin Luxian, consacrat și el episcop al aceluiași oraș în 1965 cu placet-ul guvernului, dar fără mandatul apostolic, a avut legitimată consacrarea sa episcopală de către Sfântul Scaun abia în 2004, dar pentru a aranja lucrurile din punct de vedere canonic i-a fost recunoscut titlul de "episcop coadiutor" (episcop cu drept de succesiune, n.t.).

Jin a murit de aproape un an. Acum, cu decesul lui Fan, devine inevitabil atât pentru China populară cât și pentru Sfântul Scaun să înfrunte și să deslușească și complicata încurcătură canonică și pastorală care chinuiește cea mai importantă dieceză catolică de aproape doi ani. Adică de când episcopul auxiliar Thaddeus Ma Daqin, destinat în intenții să-i urmeze atât lui Fan cât și lui Jin - rezolvând astfel la nivel canonic diviziunile dintre comunitatea catolică "deschisă" și cea underground - a fost pedepsit de Colegiul episcopilor chinezi (organism orientat de puterea civilă și nerecunoscut de Sfântul Scaun) cu retragerea autorizației de a desfășura slujirea episcopală și o suspendare de doi ani de la exercitarea publică a preoției. Motivul: în ziua consacrării sale, episcopul Ma Daqin a folosit expresii care au sunat ca o marcată și completă distanțare în Asociația patriotică a catolicilor chinezi (instrumentul cu care aparatele chineze pretind să conducă Biserica "din interior").

În viețile paralele ale iezuiților Jin și Fan - terminate la puține luni de distanță una de alta - și în impasul trăit actualmente de Dieceza de Shanghai se găsesc toate travaliile și plăgile care chinuiesc și rănesc viața Bisericii în ex "Imperiul Albastru". Cele de cursă lungă, legate cu politica religioasă impusă de puterea civilă. Dar și cele mai recente, legate în parte de clericalismele "sui generis" care desfigurează fața Bisericii și dincolo de Marele Zid.

La Shanghai, în anii cincizeci din secolul trecut, strategia maoistă inițială pentru a separa Biserica chineză de comuniunea vizibilă cu succesorul lui Petru a pus la punct una dintre operațiunile cele mai triviale. Într-o razie începută în noaptea de 8 septembrie 1955 au fost închise peste patru sute de persoane, inclusiv episcopul Ignatius Gong Pinmei, toți preoții colaboratorii săi mai apropiați și aproape toți laicii înscriși în Legiunea Mariei, acuzată ca grup paramilitar plătit de puterile capitaliste. Printre arestați erau și cei doi tineri prieteni Aloysius Jin și Iosif Fan, iezuiți ca papa Francisc. Episcopul lor avea încredere în ambii iezuiți: pe primul îl făcuse rector al seminarului mare, celui de-al doilea îi dăduse în grijă seminarul mic. După ce au trecut anii teribili ai revoluției culturale, după aproape douăzeci și cinci de ani de închisoare și de izolare, și Jin și Fan au fost eliberați, așa cum se întâmpla în primii ani Optzeci pentru mii de preoți, călugări și credincioși: China lui Deng Xiaoping redeschidea bisericile, îi invita pe preoți, pe surori și pe episcopi să-și reia fiecare propria activitate, chiar dacă în regim de strictă supraveghere politică.

În acel moment drumurile s-au despărțit. Jin a acceptat să devină rector al seminarului, în 1985 a fost consacrat episcop auxiliar de Shanghai, cu permisiunea guvernului din Pekin, dar fără cea a Papei, iar în 1988 chiar a asumat conducerea diecezei, în timp ce bătrânul Gong Pinmei, titular legitim al scaunului episcopal, rămâne în regim de libertate supraveghează (în mai din acel an avea să înceapă exilul său în Connecticut).

În schimb, Fan a refuzat orice colaborare cu organismele "patriotice" pe care regimul le impunea ca instrumente de control al vieții Bisericii. În anul 1985 și el a fost consacrat episcop în mod clandestin, iar Vaticanul l-a recunoscut drept unic legitim succesor al lui Gong Pinmei, decedat în 2000.

Comunitățile credincioșilor "subterani" care continuau să spună rozarii și să celebreze Liturghii închiși în casele private, stând departe de bisericile care se redeschideau una după alta sub controlul guvernului, s-au adunat în jurul lui Fan. În timp ce Jin își asuma responsabilitatea de a reactiva toate structurile ecleziale autorizate de guvern: noi biserici construite în tot orașul. Seminar în avangardă, tipografie pentru a tipări Evanghelii pentru toată China, școli profesionale, contacte cu universități și instituții catolice din toată lumea.

În 2004, după lung discernământ, Sfântul Scaun a recunoscut că și Jin, ca mare parte dintre episcopii consacrați ilegitim în acei ani în China, nu se gândea deloc să construiască Biserica națională "autarhică" supravegheată de propaganda de regim. Cu hazard canonic, a acceptat să fie consacrat episcop fără placet-ul papei cu intenția prevalentă de a favoriza continuitatea instituțiilor ecleziale și a administrării sacramentelor necesare pentru viața credincioșilor, în lumina soarelui. Pentru aceasta, și consacrarea sa episcopală a fost legitimată de Roma. Cu un escamotaj canonic, i-a fost acordat titlul de episcop "coadiutor" de Shanghai, în timp ce Fan rămânea episcop titular al diecezei. Mai ales, au fost sprijinite tentativele sale de a găsi un succesor care să poată fi recunoscut ca episcop fie de zona underground cât și de cea "deschisă" a diecezei de Shanghai. Deja în 2005 Jin "pilotase" consacrarea ca episcop auxiliar de 42 de ani Iosif Xing Wenzhi, care însă s-a retras în 2011. Atunci a pornit căutarea unui nou candidat: consensul se concentrase în jurul lui Thaddeus Ma Daqin, devenit episcop și cu aprobarea comunităților catolice underground. Măsura punitivă care l-a lovit imediat după consacrare l-a împiedicat până acum să exercite slujirea episcopală la care a fost chemat.

Acum, după ce au murit cei doi "patriarhi" care de pe țărmuri diferite au condus Biserica din Shanghai, scenariul apare complicat de mai mulți factori. Cazul Diecezei de Shanghai se oferă ca test viclean pentru potențiala repornire a contactelor apropiate dintre Sfântul Scaun și China Populară, după ce la Roma a venit un nou papă și la Pekin a venit un nou președinte. Aparatele care gestionează politica religioasă guvernamentală caută căi de ieșire dintr-o fundătură (cul de sac) datorată în bună parte însăși rigidităților lor. În zilele trecute, a circulat știrea unei iminente redeschideri a seminarului național din Shanghai, unde activitățile au fost suspendate după "pedeapsa" aplicată episcopului Ma Daqin. Soluția cea mai rațională ar fi aceea a unei "reabilitări" în ansamblu a aceluiași episcop, când în iunie vor expira cei doi ani de suspendare din exercitarea publică a slujirii sale episcopale. Însă tabloul este complicat și de diviziunile clerului diecezan și calculele meschine ale unor preoți din Shanghai. Cei care au exercitat presiune psihologică asupra lui Ma Daqin deja înainte de consacrarea sa, și care în această perioadă de "vacatio de facto" a scaunului episcopal au continuat să acționeze, fără a se arăta prea mult deranjați datorită episcopului lor împiedicat în exercitarea funcțiunilor. Aceiași preoți, în fața eventualei sale întoarceri, ar putea încerca să-l delegitimeze. Eventual acuzându-l că a făcut compromisuri cu politica religioasă impusă de partid.

La sfârșitul anilor Optzeci, un misionar occidental l-a întâlnit pe episcopul Fan în locuința în care trăia în regim de semi-libertate. "Monseniore", l-a întrebat misionarul, "noi am vrea să ajutăm toată Biserica ce este în China. Dar ne este greu să ajungem la frații din comunitățile clandestine, deci pentru aceasta îi ajutăm mai mult pe ceilalți. Dumneavoastră ce părere aveți?". Răspunsul lui Fan a fost clar și transparent, ca inima sa de păstor: "Dați-i înainte. Sunt Biserică și ei. Dar faceți totul într-o viziune supranaturală și nu politică!". Cuvinte care sunt valabile pentru toți, și astăzi!!!

(După Vatican Insider, 19 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat