Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Via Crucis a familiei: în Ghetsemani pentru a rămâne uniți

De Osvaldo Rinaldi

În timpul Postului Mare toate parohiile mențin vie tradiția Via Crucis, în care se comemorează și se retrăiește pătimirea lui Isus. Via Crucis riscă să fie trăită numai exterior, adică drept un ceva ce a trăit Isus. Dacă nu ne întrebăm ce relație au acele evenimente cu viața noastre de toate zilele, este ușor să cădem în ispita de a ne simți niște simpli spectatori ai acestui eveniment de mântuire realizată de Cristos în urmă cu două mii de ani. În realitate participarea fiecărui bărbat și a fiecărei femei la misterele pătimirii constă în a medita și în a contempla aceste evenimente pentru a le raporta în situațiile vieții personale.

Îndeosebi, dat fiind apropiatul Sinod despre familie, este rodnic să se proiecteze în evenimentele familiei drumul pătimirii Domnului nostru Isus Cristos, meditând orele petrecute de Isus pe muntele Măslinilor, în ajunul răstignirii sale. Isus urcă pe muntele Măslinilor, ajunge la grădina Ghetsemani și îi invită pe discipolii săi să se așeze, în timp ce El va merge ca să se roage. Însă pe câțiva dintre apostolii săi (Petru, Ioan și Iacob) îi cheamă cu sine și în acel moment începe să simtă tristețe și neliniște (Mt 26,36-37). (Și Isus) Atunci le-a spus: "Sufletul meu este trist până la moarte; rămâneți aici și vegheați cu mine" (Mt 26,38).

Isus se îndepărtează la mică distanță de ei și începe să se roage de trei ori spunând: "Tată! Dacă este posibil, să treacă de la mine potirul acesta! Dar nu cum vreau eu, ci cum vrei tu" (Mt 26,39). Însă de trei ori Isus îi găsește pe cei trei apostoli care dorm, în pofida invitației lui Isus de a rămâne treji pentru a veghea cu el în ultimele sale ore din viața pământească. Și explică și motivul pentru care să rămână treji: "Vegheați și rugați-vă ca să nu intrați în ispită!" (Mt 26,41).

Oare nu aceasta este situația care se întâmplă în foarte multe familii din lume? În fața unei situații de neliniște și de durere cerem apropierea unor persoane din familie, pentru că avem nevoie să împărtășim tristețile noastre, neliniștile noastre, preocupările noastre. Am vrea să ne retragem cu ei pentru a ușura povara noastră și a căuta o alinare, dar în schimb experimentăm distragere și indiferență. Cei pe care i-am chemat aproape de noi rămân lâncezi și tăcuți. Chiar atunci când simțim o tristețe personală experimentăm cele mai puternice dezamăgiri de la persoanele apropiate, dar în același timp percepem o comuniune profundă cu Isus Cristos care îi trimite pe îngerii săi să ne mângâie.

În fața bolii unui copil, a pierderii locului de muncă, a unui doliu în familie, a unei crize existențiale, experimentăm uneori o dezlipire profundă de cei care ar trebui să rămână aproape de noi. Și dacă aceasta este o situație pe care o îndurăm, este și o atitudine cu care ne comportăm față de aproapele. Nu suntem în măsură să veghem nici măcar o oră, credința noastră puțin ne face să adormim, pentru că nu avem speranța viitorului, nu avem încredere în milostivirea infinită a lui Dumnezeu. Ne gândim foarte mândru că acolo unde eu nu pot face nimic, nici Dumnezeu nu poate face nimic. În același timp experimentăm adevărul cuvintelor lui Isus: când nu ne rugăm în dificultăți, cădem cu ușurință în ispită.

Cât este de prețios și salutar a contempla această situație din viața lui Isus, în care a cerut o apropiere de la prietenii săi, dar vede că este refuzată această invitație a sa din cauza oboselii lor spirituale. Acest lucru ar trebui să ne facă să ne gândim: să nu mai existe singurătate pentru o persoană necăjită, să nu mai fie abandonare față de un muribund, să nu mai fie lâncezeală în fața oricărei drame familiale. Câtă nevoie este în timpurile noastre să plângem pentru tot răul care înconjoară viața atâtor familii. În schimb atitudinea multora este aceea de a rămâne total indiferenți, considerându-l pe celălalt ca străin de viața noastră.

Când unul dintre soți își pierde speranța, să nu ne lăsăm cuprinși de pesimism, ci să întărim rugăciunea noastră pentru el sau pentru ea. În fața crizei de adolescență a unui copil, să nu adormim în necredința noastră, crezând că nu se poate face nimic; să ne unim în rugăciune cu Isus pentru a împărtăși cu el neliniștile noastre și preocupările noastre. Viața familiei are acel dinamism caracterizat de creșterea copiilor și de îmbătrânirea părinților. Aceste două situații nu sunt antitetice, ci fiecare o susține pe cealaltă, deoarece pentru vigoarea copiilor este indispensabilă înțelepciunea părinților.

Să evităm ca Domnul să ne spună și nouă: "Dormiți mai departe și odihniți-vă!" (Mt 26,45). Chiar dacă noi dormim, Domnul nu doarme, El mijlocește mereu în folosul nostru arătând Tatălui rănile pătimirii sale. Dar în acest timp al Postului Mare suntem chemați să recunoaștem că am ațipit datorită necredinței noastre și suntem invitați să rămânem treji pentru a ne încredința total lui Dumnezeu. Chiar în rugăciune Domnul ne dezvăluie voința sa și ne dăruiește forța pentru a o împlini.

Invitația este aceea de a intensifica rugăciunea în acest timp pentru a vedea toate lipsurile din familie și a le încredința Domnului, pentru ca El să ne dăruiască lumina pentru a le ilumina și pentru a ne da o cale de ieșire pentru a le depăși. Câte conflicte dintre părinți și copii din motive banale; pe de o parte neascultarea copiilor, pe de altă parte rigoarea excesivă și laxismul prea mare al părinților. Aceste situații riscă să se prelungească mulți ani, cu consecințe devastante pentru viața familiei. Și aceste neînțelegeri trăite de copii în mod inevitabil se vor revărsa în familiile pe care ei le vor forma, deoarece viciile familiei de origine fac parte din harnașamentul care se duce în noile familii formate de copii.

Numai iubirea lui Dumnezeu și iertarea poate să rupă acest lanț de rău și să redea vitalitate și bucurie familiei. A cere iertare în loc de a arăta cu degetul spre celălalt, a asculta în loc de a explica mereu propriile motive, a lăsa spațiu celuilalt în loc de a cădea în capcana geloziei, sunt acte de convertire familiale care sunt rod al unui timp de rugăciune. O familie care se roagă devine acea Biserică familială care se întărește și trăiește dificultățile rămânând unită cu Isus Cristos, pentru a experimenta o iubire mai puternică decât comoditatea, decât indiferența și decât frica de a suferi.

(După Zenit, 18 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat