Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ocazie istorică

Cu Marele Sinod suflă primăvara asupra Bisericilor ortodoxe

De Maria Chiara Biagioni

"O noutate absolută, o minune pentru ortodocși, dar și un mare har pentru toți creștinii". Folosește expresii puternice părintele Enzo Bianchi pentru a face să se înțeleagă însemnătatea istorică a deciziei luate în zilele trecute la Fanar de primații Bisericilor ortodoxe de a convoca în 2016 Sfântul și Marele Sinod al Bisericii ortodoxe. Mare cunoscător al lumii ortodoxe, priorul Comunității din Bose explică: "Trebuie să ne gândim că Biserica ortodoxă n-a făcut Concilii ecumenice după primele șapte care au avut loc în primul mileniu". De peste 30 de ani, Bisericile ortodoxe au lucrat la realizarea unui Sinod panortodox. "Au fost atâtea dificultăți - amintește priorul - pentru că neavând un centru de autoritate ca Biserica de Roma cu papa, era necesar ca în mod simfonic toate să fie de acord. A existat temerea că va fi mereu amânat, că va fi imposibil. Apoi dintr-o dată în zilele trecute adunarea tuturor patriarhilor Bisericilor ortodoxe a decis data".

Ce anume a putut face posibilă această minune?

"Trebuie spus cu claritate că odinioară Bisericile erau puternice, era Biserici care coincideau cu societatea. În schimb noi astăzi trăim cu toții într-o situație de secularizare în care Bisericile au devenit minorități. Sunt minorități și în Orient unde a fost marea încercare a comunismului pentru Biserica sârbă, rusă, bulgară, română. Astăzi apasă și situația trăită de creștinii din Orientul Mijlociu care fug din acele ținuturi. Iată, această condiție de slăbiciune face minunea deoarece creștinii simt că au nevoie să găsească o anumită unitate, o comuniune fără de care viitorul prezenței lor, mai ales în Orientul Mijlociu, devine precară".

Ce vă așteptați de la acest Sinod?

"În mod esențial două lucruri mari. Primul este ca să fie o reînnoire a credinței și a manierei de a prezenta credința în această lume secularizată în care creștinii au devenit o minoritate. Practic ar trebui să se facă același efort pe care catolicii l-au făcut cu Conciliul al II-lea din Vatican. A doua provocare este de a găsi căi de comuniune: în această foarte bogată simfonie a autonomiei Bisericilor, care sunt toate egalitare și fiecare este adunată în jurul unui Patriarh, fără un centru pentru toate, ortodocșii au nevoie să afle căi de comuniune. Deci cu toată probabilitatea vor studia și forme pentru ca vreunul să aibă misiunea precisă de a ține uniți și de a deveni purtător de cuvânt al întregii Ortodoxii. Pentru că o situație așa de fragmentată cu ușurință favorizează diviziunea, contestările, ținte una împotriva alteia. Și știm că aceasta este astăzi o plagă a Bisericilor ortodoxe".

Papa Francisc a indicat colegialitatea Bisericilor ortodoxe. În vreun fel reflecția lor ne interesează și pe noi catolicii?

"Aș spune că problema poate să fie explicată astfel, deși în termeni foarte simpli dar utili pentru a înțelege. Ortodocșii au afirmat mereu sinodalitatea, în timp ce în Occident noi am afirmat mai ales Primatul. Formula spre care se merge ne cere nouă catolicilor să reflectăm asupra faptului că nu există primat fără sinodalitate. Și această colegialitate noi trebuie s-o învățăm de la ortodocși. În schimb ortodocșilor le cere să dezvolte ideea că nu există o sinodalitate care funcționează dacă nu există după aceea un primul care are ca misiune însuflețirea comuniunii și opera de unitate".

Spusă astfel problema pare foarte simplă, însă în realitate în dialoguri cărările se întortochează și se pierd.

"Se întortochează pentru că nu este așa de ușor. Pentru că după aceea se începe să se spună că dacă există un primat, cine trebuie să fie primul? Și noi știm că deja în timpul lui Isus apostolii au început să discute pentru a ști cine dintre ei era primul. Și acesta era începutul oricărei contrapoziții și diviziuni".

Pontificatul Papei Francisc și acum convocarea unui Sinod panortodox. Se respiră în Biserica universală o perioadă de mari noutăți. Ce se întâmplă? Ce spirit plutește peste lume?

"Sunt convins că trăim o primăvară. Așa cum a fost la începutul anilor Șaizeci cu Conciliul și Papa Ioan. În istorie adesea există aceste primăveri. Desigur că nu reușesc nici măcar să se afirme pentru că vin geruri neprevăzute. Primăvara trăită în anii Conciliului pare că s-a întors actualmente cu Papa Francisc, dar și în interiorul Bisericilor. De ce acum? Oamenii astăzi privesc din nou la Biserici și la Isus Cristos pentru că au nevoie de sens, pentru că viața lor are nevoie să fie mântuită, au nevoie să audă cuvinte de milostivire. Toate acestea cred că sunt un timp favorabil pentru Biserică și pentru Evanghelie. Biserica trebuie să știe să perceapă acest timp fără a-i opune rezistență. Fără a se împietri într-o autoapărare, în momentul în care ea ajunge să fie săracă și în minoritate, poate chiar slabă. Dar probabil chiar aceasta este condiția sa, însăși șansa sa. Șansa Evangheliei".

(După agenția SIR, 13 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat