Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu Monseniorul Vincenzo Paglia, președintele Consiliului Pontifical pentru Familie

De Domenico Agasso jr.

"Pentru familiile problematice este nevoie de o primire largă, generoasă, deplină din partea celor sănătoase. O temă care «încălzește» mult este aceea a divorțaților recăsătoriți: trebuie privită cu ochii milostivirii". La un an de la alegerea primului papă latinoamerican și iezuit care a ales numele sfântului "sărăcuț" din Assisi, și la puține zile după Scrisoarea lui Francisc către familiile din toată lumea, Vatican Insider l-a intervievat pe Monseniorul Vincenzo Paglia, președinte al Consiliului Pontifical pentru Familie (precum și arhiepiscop de Terni-Narni-Amelia).

• Excelență, care pasaje le subliniați din Scrisoarea către familii scrisă de pontif cu ocazia Sinodului Episcopilor?

"Două perspective. Una este aceea a papei care imediat după ce a celebrat primul Consistoriu despre familie a simțit nevoie să se adreseze familiilor în mod direct, pentru a sugera și a întări conștiința că nu sunt un obiect de atenție: ele însele trebuie să devină subiectul unei noi primăveri în Biserică și în lume. Este nevoie de o "declanșare", de o reluare a tensiunii pentru a mărturisi în mod vizibil acea nevoie de familie pe care o simțim cu toții. Scrisoarea a fost distribuită deosebit de bine: am pregătit o traducere în șapte limbi răspândită pretutindeni. Și este frumos că unele dieceze au cerut-o pentru a o putea oferi familiilor în Postul Mare. A doua perspectivă este îndreptată mai ales spre familiile creștine: a simți acest drum sinodal comun prin intermediul rugăciunii. Este imaginea unui popor adunat în rugăciune - și când spun popor înțeleg, așa cum subliniază papa adesea, episcopi, preoți și oameni obișnuiți - pentru că rugăciunea este primul mod pentru a înțelege până la capăt gândirea lui Dumnezeu. Și este modul în care toți, sănătoși și bolnavi, familii care se simt bine și rău, pot să se simtă uniți, pentru că nimeni nu este exclus de la rugăciune. Și papa a voit să încheie Scrisoarea cu icoana prezentării Pruncului Isus la templu, pentru ca toți să putem înțelege că familia este compusă din bunici, părinți, copii și nepoți, întocmai cum s-a întâmplat în acea zi la templu când cei doi părinți tineri l-au prezentat pe Prunc și cei care l-au primit erau cei doi bătrâni Simeon și Ana".

• Cât de incisiv a fost pontiful pentru familie în acest prim an al său de pontificat?

"Cred că prima «slujire» pe care papa a adus-o Bisericii și lumii a fost aceea de a se prezenta și de a se face înțeles ca un tată, și asta încă de la acel prim «Bună seara» din loja de la «Sfântul Petru». Într-o societate ca a noastră orfană de vise și figuri de referință de înaltă atracție, într-o Biserică uneori anonimă și individualistă, pontiful se prezintă ca un tată evanghelic, un tată bun. A redat un spirit de familiaritate Bisericii, popoarelor, pentru ca să se înțeleagă mai mult ca frați - să ne gândim la rugăciunea pentru a evita agravarea conflictului din Siria - și acest lucru dă dreptate acelei milostiviri pe care papa o predică și o practică față de familiile chiar mai problematice. Acestea din urmă îl simt cu adevărat apropiat, știu că au găsit unul în care să se încreadă".

• De ce este important a întări și a ajuta familiile?

"Într-o societate care exaltă în manieră exponențială individualismul, care este adecvată cu o cultură a pieței (așa încât prietenul sociolog De Rita vorbește despre «egolatrie», cult al eului, iar unii filozofi francezi vorbesc despre o «a doua revoluție individualistă»), familia este prima piatră de poticnire care împiedică dictatura individului. În acest sens trebuie susținută pentru că este prima realizare a acelui «noi». Spunea Cicero: familia este începutul, sămânța cetății, a școlii, a cetățeniei. În acest sens, a ajuta familia nu înseamnă numai a ajuta fiecare familie, înseamnă a da respirație societății precum și Bisericii. Desigur riscul în care noi ne aflăm acum este ca individualismul să supună sieși și familia, adică să reducă familia în slujba «eu»-lui, și nu a binelui comun. În acest sens nu e suficient a spune «trebuie ajutată familia», ci trebuie ajutat acel «noi», motiv pentru care de la sprijinirea lui «noi» trebuie să ajungem la sprijinirea familiei popoarelor".

• Care sunt urgențele?

"Mă leg cu răspunsul precedent: este scris «Nu e bine ca omul să fie singur». Din păcate astăzi se afirmă o cultură opusă: «Este bine ca fiecare să se gândească la sine însuși». Deci există o urgență culturală. Este important ca să se ajute persoanele să înțeleagă că iubirea față de alții vine înainte de iubirea față de sine, să înțeleagă că fericirea nu înseamnă a se satisface pe ei înșiși ci a construi un viitor comun, că pacea nu înseamnă salvgardarea numai a propriilor drepturi ci a susține drepturile tuturor. Alături de această enormă operă culturală, este necesară și o angajare de a reda vigoare spiritualității. Prin spiritualitate vreau să spun dimensiunea profundă spre «dincolo», spre «celălalt», și, pentru cel care crede, spre Dumnezeu. Este o "declanșare spirituală" care trebuie făcută. Nu e suficientă numai rațiunea, este nevoie și de spirit".

• Cine are în mod deosebit datoria de a susține familiile?

"Cred că Francisc dă un exemplu tuturor, îndeosebi marilor instituții: imediat ce a devenit papă a cerut întregii Biserici - episcopi și credincioși - să pună în centrul atenției lor familia, așa încât a predispus două sinoade, în afară de consistoriu. Asta înseamnă că toate instituțiile publice - politică, economie, drept, cultură, societate - trebuie să repună în centrul atențiilor și preocupărilor lor familia. Politica trebuie să înfrunte viitorul societății pornind de la familie. Dar și economia: dacă nu pune în centru familia parcurge cărări dezastruoase și pentru ea însăși. Să nu uităm primul seminar pe care l-am realizat ca președinte: «Familia, prima firmă». Dacă ne oprim numai la noi înșine, nu se economisește decât pentru noi înșine, se arde totul imediat. Spunea un vechi proverb arab: «Țăranul când aruncă sămânța de palmier, știe bine că roadele sale le va mânca fiul său și nepotul său. Dacă n-ar avea această gândire, n-ar exista palmieri». Și aceasta este o mare provocare. De altfel, aceste momente de criză pe care le trăim arată că dacă n-ar exista familiile tradiționale am fi deja în dezastru. Știu bine asta tinerii fără loc de muncă, copiii, bolnavii, bătrânii, și chiar cei care divorțează: dacă n-au în urma lor o casă care îi primește, aceea a părinților, îi vedem la mesele pentru săraci".

• Ce vă așteptați de la cele două sinoade programate în 2014 și 2015?

"Îmi doresc ca într-adevăr să se pună pe masă toate instanțele și toate neliniștile. Aș vrea ca să fie arătate și ridicate speranțele familiilor, cele ale unui viitor mai senin care le vede protagoniste în Bisericile din lume, aceea în care femeile nu trebuie să îndure umiliri. Dar toate acestea vor fi posibile dacă Sinodul va provoca o «maree de milostivire»: pentru ca nimeni, în orice situație s-ar afla, să nu fie abandonat. Îmi permit să prezint câteva dintre neliniști, pentru că există și o ierarhie a neliniștilor. Înainte de toate îmi doresc ca familiile sărace să poată fi în centrul gândurilor, ajutorului și solidarității țărilor bogate. A doua este o declanșare de cultură pentru a-i ajuta pe bătrâni, pentru ca să nu se întâmple ca o societate care face minunea de a prelungi viața să aprofundeze singurătatea. A treia este aceea a bolnavilor care sunt fără afect și companie. A patra: familiile problematice: este nevoie de o primire largă, generoasă, deplină din partea familiilor sănătoase. O temă care «încălzește» mult este și aceea a divorțaților recăsătoriți: această temă, așa cum cere papa, trebuie privită cu ochii milostivirii, care nu este oarbă, nu se contrapune adevărului; milostivirea este «suprema lex»".

(După Vatican Insider, 11 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat