Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica I din Postul Mare - A

Fericirea nu poate fi dobândită decât împlinind poruncile lui Dumnezeu.

Homer (+ 850 î.Cr.), poet grec, în poemul său epic, "Odiseea", ne prezintă peripețiile regelui Odiseu, zis și Ulise, din Itaca, și ale însoțitorilor lui, pe drumul întoarcerii acasă, după războiul troian. Aici, Homer ne vorbește de niște ființe demonice, numite "sirene", jumătate femeie și jumătate pasăre, care locuiau în niște insule marine ce erau înconjurate de stânci ascunse, adevărate capcane pentru orice corabie. Când o navă se apropia de aceste insule, sirenele începeau să cânte atât de fermecător, că îi făcea pe marinari să uite de stâncile ascunse și apoi să pornească spre aceste creaturi, sirenele, pe drumul unei morți sigure. Ulise și însoțitorii săi au rezistat tentației sirenelor, poruncind tuturor marinarilor săi să-și astupe bine urechile, iar pe el să-l lege strâns de catargul corabiei; și așa au reușit să treacă nevătămați. Altă dată, trebuind să treacă iar pe lângă alte sirene, a început el însuși să le cânte din harpă marinarilor, încât aceștia nu s-au mai arătat interesați de cântecul amăgitor al sirenelor, trecând și de astă dată fără incidente pe lângă ele.

Prima lectură ne arată pățania primilor noștri părinți, care, neascultând de glasul și de porunca lui Dumnezeu, dar ascultând de diavol, și-au pierdut locul din paradis și fericirea alături de Dumnezeu, pentru ei și pentru toți urmașii lor din toate timpurile și locurile, așa cum ne spune și sfântul Paul, astăzi: "Prin greșeala unuia toți au fost loviți cu moartea... greșeala celui dintâi a adus osânda pentru cei mulți... prin greșeala unuia, moartea a domnit prin unul" (Rom 5,15-17).

Rănite de greșeala lui Adam și Eva, nenumărate de generații de oameni au devenit surde chemările divine și neputincioase de a se împotrivi diavolului, și ca atare au căzut în capcanele lui amăgitoare (cf. Rom 5,14). Între cei căzuți, dar salvați de Isus, se numără chiar nume mari: Abraham, care a mințit în mai multe rânduri și a râs de promisiunea lui Dumnezeu (cf. Gen 12,19; 17,17; 20,2) Moise, care s-a lăsat dus de violență și neîncredere în Dumnezeu (cf. Ex 2,12; Num 20,11-12); marele David, care a curvit și a ucis (cf. 2Sam 11,4.17); înțeleptul Solomon, care s-a lăsat amăgit de farmecul femeilor păgâne și de idolii lor (cf. 1Rg 11,1-13) etc. Un rabin din vechime spunea: "Păcatul începe ca o pânză de păianjen și sfârșește prin a ajunge funie de vapor";

Primul care a învins cântul amăgitor al "sirenelor răului", primul care a învins iadul plin de diavoli, pe cei care pot se schimba după plac, când în binefăcători otrăviți (cf. Iov 1,9-11; 2,4-5), când în îngeri amăgitori de lumină (cf. 2Cor 11,14), a fost Isus. Mântuitorul Isus nu s-a lăsat înșelat de ei, nici în ceea ce privește hrana, nici în ceea ce privește lauda lumii, nici în ceea ce privește stăpânirea peste lume (cf. Mt 4,1-11); iar aceasta pentru că Isus i-a fost mereu fidel Tatălui său ceresc, până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8). El nu a fost interesat nici de ce va mânca sau va îmbrăca (cf. Mt 6,28), nici de a dobândi glorie lumească și nici de stăpâni peste lume (cf. Mt 4,3-10). Ceea ce l-a interesat și-l interesează mereu pe Isus este împărăția cerurilor (cf. Mt 6,33), este tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu (cf. Mt 4,4), este împlinirea voinței Tatălui, este cum să conducă lumea la mântuirea oferită de Dumnezeu (cf. In 4,34). De aceea, sfântul Paul ne spune astăzi: "Precum prin greșeala unuia a venit osânda pentru toți oamenii, așa și prin dreptatea unuia a venit pentru toți oamenii îndreptarea care dă viață. Precum prin neascultarea unui om au devenit păcătoși cei mulți, tot așa prin ascultarea unuia vor deveni drepți cei mulți" (Rom 5,18-19).

Satana, după ce în zadar a ispitit capul, Isus, s-a întors să ispitească trupul său, Biserica: "Dragonul stătea înaintea femeii care trebuia să nască pentru a înghiți copilul când va fi născut", dar nu a putut pentru că copilul a fost luat la cer. Atunci, satana a încercat să răpească pe femeia (Biserica) care l-a născut pe Isus, urmând-o în pustie unde se retrăsese" (cf. Ap 12,3-4). Prin urmare, Biserica, noi, creștinii, suntem Biserica, aceea care mai trăiește încă în pustie, supusă multor ispitiri și lupte grele.

Ca și regele Odiseu, din povestirea lui Homer, și noi, creștinii, făcuți regi de Isus, suntem în drum spre casa Tatălui nostru ceresc; și pe noi, în drumul nostru spre casă, ne ademenesc ființele demonice ale iadului, care se prefac în binevoitori îngeri de lumină și care ne încântă cu lucruri pieritoare; dar ei sunt asemenea unui leu care mugește căutând pe cine să înghită (cf. 1Pt 5,8); ei urmăresc să ne despartă de Dumnezeu, păstorul nostru, și de Biserică, de comunitatea sfinților, pentru a ne răpi și a ne sfâșia veșnic în iad. Ispita satanei este o poartă larg deschisă spre păcat și spre pierzare. Ispita satanei ne cheamă să dobândim bunuri, cunoaștere, plăcere și slavă, în afară căilor lui Dumnezeu și fără Dumnezeu. Este o capcană cumplită, pentru că numai Dumnezeu poate da bucuria, cunoașterea și mântuirea adevărată.

Printr-o ilustrație din viața eschimoșilor, celebri vânători de lupi, aș vrea să arăt ce înseamnă a primi lucrurile capcană oferite de diavol. Eschimoșii, locuitori ai ținuturilor polare, când vânează lupi, fixează în gheață un cuțit îmbibat în sânge, cu lama tăioasă în sus. Când lupul vine pentru a linge picăturile de sânge, își rănește și limba în lama cuțitului și astfel își linge propriul sânge până ce moare. Așa face și omul când acceptă ispita ucigătoare a satanei; prin momeala - mâncare, băutură, necurăție, avere, onoruri, stăpânire și orice patimă rea - așezată de diavol pe lama cuțitului său ucigător, omul își linge propria pierzare.

Biblia ne spune că Eva, din regină a creației, pentru ascultarea ei de diavol și, apoi, prin căutarea de măririi deșarte, a ajuns pentru totdeauna supusă bărbatului și a trebuit să-și nască copiii în durere. Adam din rege al creației, pentru că a ascultat mai întâi de nevasta sa, condusă de diavol, și nu de porunca lui Dumnezeu, și-a pierdut domnia la diavol și a ajuns un rob pentru pâinea sa; apoi, amândoi, împreună cu ei toți urmașii lor, au trebuit să trudească, să sufere și să moară (cf. Gen 3,16-19). Lot (pentru că a lins alcoolul de pe lama ascuțită a diavolului și a devenit incestuos și necredincios și plin de rușine în timp și veșnicie - cf. Gen 19,30-38), Samson și Solomon (pentru că au lins plăcerea curviei de pe lama de cuțit a diavolului, au ajuns niște orbi neputincioși, și la propriu și la figurat - cf. Jud 16,4.21; 1Rg 11,1-13), Iuda (cf. In 12,6; Mc 14,10-11; Mt 27,5) și Dima (cf. 2Tim 4,10), pentru că au lins banii de lama ascuțită a diavolului, au ajuns sclavii lui, în timp și în veșnicie. Cei trei bogați din evanghelie (cf. Mt 19,16-26; Lc 12,16-29; Lc 16,19-31), pentru că au lins bogăția de pe lama ascuțită a diavolului, au ajuns nebuni, săraci și fără nume pentru veșnicie.

Toți amăgiții sirenelor iadului, ne arată că nu există fericire, nici pământească și nici veșnică, în afara ascultării de Dumnezeu și de legile lui. Legea semănatului nu se abrogă niciodată: "Ceea ce semănă omul, aceea va și secera. Cine seamănă în firea lui pământească va secera din firea pământească putrezirea; dar cine seamănă în Duhul va secera din Duhul viața veșnică" (Gal 6,7-8).

Isus Cristos, în calitate de Fiu al lui Dumnezeu, avea deja toate cele propuse lui de diavol, și încă la modul superlativ: ospăț veșnic, slavă veșnică, domnie veșnică; numai că el trebuia să le ia în posesie pe o singură cale, cea voită de Dumnezeu, care este calea crucii. Diavolul știa toate acestea, dar crezând că Isus se va speria de greutatea crucii, va accepta "scurtăturile" de ocolire a crucii și astfel ne va lăsa pe noi oamenii fără mântuirea și fericirea veșnică, de unde a căzut iremediabil el.

Și noi, făcuți fii adoptivi ai Tatălui, de Isus, prin asumarea și ispășirea păcatelor noastre prin moartea sa pe cruce, zic, și noi avem deja pregătite în cer cele trecătoare și imperfecte propuse nouă de diavol aici; și astfel avem la modul superlativ: ospăț veșnic, slavă veșnică, domnie veșnică. Numai că și noi, asemenea lui Isus, trebuie să le luăm în posesie, tot pe singura cale voită de Dumnezeu, calea crucii.

Ca și lui Isus, noul Adam, diavolul spune tuturor oamenilor: "Eu vă dau toate cele pământești pe gratis și fără cruce; însă cu o condiție, să cădeți în genunchi și să vă închinați mie" (cf. Mt 4,9). Noi trebuie să învățăm astăzi de la Isus, dar și de la sfinți, să refuzăm tot ce ni se propune în viață, fără Dumnezeu și fără cruce: fie munți de provizii, fie aplauze universale, fie stăpânirea lumii întregi, căci ele vin de la diavol. Isus zice: "Ce i-ar folosi omului de ar câștiga lumea întreagă, dacă își pierde sufletul" (Mt 16,26).

Andrew Neiderman (n. 1940) este un romancier american, a scris o carte numită Avocatul diavolului. După această carte, Taylor Hackford (n. 1944), un regizor american, a realizat în 1977, un film cu același nume, în care i-a distribuit în rolurile principale pe Alfredo James "Al" Pacino (n. 1940), un actor american de origine italiană (John Milton); în film, un diavol deghizat într-un patron bogat; și pe Keanu Charles Reeves (n. 1961), actor canadian, (Kevin Lomax); în film, un tânăr și ambițios avocat. Într-o scenă din acest film, Al Pacino, în rolul diavolului, îl conduce pe tânărul avocat afară, pe un balcon aflat la înălțime, și de acolo îi arată orașul New York în toată splendoarea lui; tot aici, diavolul îi face tânărului avocat o seducătoare ispitire: "Îți voi pune orașul la picioare; îți voi da bani câți poftești; îți voi da munți de bunuri; îți voi procura plăceri după poftă; toate le vei avea ca pe tavă. Pentru toate acestea nu trebuie să faci nimic altceva, decât să îmi slujești și să mi te închini mie". Ceea ce pentru tânărul avocat a părut atunci a fi drumul spre paradis, a fost de fapt drumul spre iad.

Isus s-a lăsat astăzi ispitit de diavol, dar a învins, pentru a ne descoperi ce capcane teribile sunt pentru mântuirea noastră, bunurilor trecătoare și imperfecte, oferite de diavol, cum ar fi: bogățiile nedrepte, distracțiile păcătoase, plăcerile nepermise, onoruri dezonorante și stăpâniri fără Dumnezeu. Prin toate acestea, ne închinăm diavolului și pierdem bunurile veșnice și perfecte, pregătite nouă de Dumnezeu.

Nu numai că Isus nu s-a lăsat înșelat de diavol, ba, din contra, el l-a și biciuit continuu și dureros pe diavol peste rana nevindecată a neascultării de Dumnezeu, amintindu-i de fiecare dată când deschidea gura de această trebuința a ascultării de Dumnezeu, pe care el, satana, a trădat-o și astfel a ajuns în iad.

Isus a biruit ispitele satanei și spre învățătura noastră; căci el, ascultând de Tatăl, a deschis cerul deasupra lui, făcând din pământ un mic paradis, unde îngerii buni s-au arătat pentru a-i sluji (cf. Mt 4,11). Biruind și noi, împreună cu Isus, ispitele diavolului, îl vom biciui și noi crunt pe diavol și vom deschide și noi cerul încă de pe pământ, pentru îngerii care stau gata să ne ajute în timpul de acum, ca mai apoi să-i avem și de prieteni în veșnicia fericită.

Să presupunem că Isus ar fi intrat în jocul diavolului și ar fi transformat pietrele în pâini, ar fi sărit de pe templu și ar fi primit domnia peste lume de la el. Aceasta nu ar fi fost o dovedire a divinității lui Isus, ci o subordonare față de satana, lucru inadmisibil pentru Isus, ca și pentru un creștin.

Pe de altă parte, sfântul Augustin (354-430) ne spune: "Nimeni nu se poate cunoaște pe sine, dacă nu trece prin ispită; nimeni nu poate câștiga o bătălie dacă nu luptă; nimeni nu poate fi încoronat dacă nu biruie".

Dintre armele de biruință date nouă de Isus contra satanei, aș aminti, în afară de celor indicate de sfântul Paul (cf. Ef 6,12-17), pe cea a unirii permanente Isus, fără care nimic nu putem face (cf. In 15,5); pe cea a rugăciunii statornice pentru a nu cădea în ispită (cf. Mt 26,41); pe cea a postului și faptelor bune (cf. Mt 6,2-4.16-18); și nu în ultimul rând smerenia (cf. 1Pt 5,6). Și aici, aș aminti un fapt.

Anteu, unul dintre giganții folclorului grecesc, al cărui mamă era Ghea (Pământul), primise favorul de a nu putea fi înfrânt atâta vreme cât stătea cu picioarele pe pământ. Hercule, un viclean, l-a biruit ridicându-l ca să nu mai atingă pământul cu picioarele; în acest fel a reușit să-l ucidă, sugrumându-l în aer.

Diavolul, ca un alt Hercule, înșelător și viclean, a încercat să-l facă pe Isus să se ridice de la pământ și să plutească prin aer, lăsând brațul Tatălui; dar Isus nu s-a lăsat înșelat. Văzând satana că nu a reușit cu Isus, încearcă și cu noi. Dar nici noi să nu-l lăsăm să reușească, fiind mereu smeriți, ca Isus și Maria.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat