Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Primul meu an ca papă

Interviu acordat de papa Francisc ziarului "Il corriere della sera"

De Feruccio De Bortoli

Un an a trecut de la acel simplu "Bună seara" care a emoționat lumea. Arcul de douăsprezece luni așa de intense - nu numai pentru viața Bisericii - cu greu poate conține marele seceriș de noutate și multele semne profunde ale inovației pastorale a lui Francisc. Suntem într-o săliță din "Sfânta Marta". O singură fereastră dă spre o curte interioară mică ce deschide un mic colț de cer albastru. Ziua este foarte frumoasă, de primăvară, călduță. Papa apare dintr-o dată, aproape instantaneu, de la o ușă și are un chip destins, zâmbitor. Privește distrat prea multele casetofoane pe care neliniștea senilă a unui jurnalist le-a pus pe o măsuță. "Funcționează? Da? Bine". Bilanțul de un an? Nu, bilanțurile nu-i plac. "Le fac la fiecare cincisprezece zile, cu duhovnicul meu".

Dumneavoastră, Sfinte Părinte, din când în când telefonați celui care vă cere ajutor. Și uneori nu vă cred.

"Da, s-a întâmplat. Când cineva sună este pentru că vrea să vorbească, are o întrebare de pus, un sfat de cerut. Ca preot la Buenos Aires era mai simplu. Și pentru mine rămâne o obișnuință. O slujire. Simt asta înăuntru. Desigur, acum nu este atât de ușor să fac asta dat fiind cantitatea de oameni care îmi scriu".

Și există un contact, o întâlnire pe care v-o amintiți cu afect deosebit?

"O doamnă văduvă, de optzeci de ani, căreia îi murise fiul. Mi-a scris. Și acum îi dau un telefon în fiecare lună. Ea este fericită. Eu fac pe preotul. Îmi place".

Raporturile cu predecesorul dumneavoastră. Ați cerut vreodată sfat de la Benedict al XVI-lea?

"Da. Papa emerit nu este o statuie într-un muzeu. Este o instituție. Nu eram obișnuiți. În urmă cu șaizeci sau șaptezeci de ani, episcopul emerit nu exista. A venit după Conciliu. Astăzi este o instituție. Același lucru trebuie să se întâmple pentru papa emerit. Benedict este primul și probabil vor fi și alții. Nu știm asta. El este discret, umil, nu vrea să deranjeze. Am vorbit și am decis împreună că ar fi fost mai bine ca să vadă oamenii, să iasă și să participe la viața Bisericii. Odată a venit aici pentru binecuvântarea statuii sfântului Mihail Arhanghelul, apoi la masă la «Sfânta Marta» și, după Crăciun, i-am adresat invitația de a participa la Consistoriu și el a acceptat. Înțelepciunea sa este un dar al lui Dumnezeu. Cineva ar fi voit ca el să se retragă într-o abație benedictină departe de Vatican. Eu m-am gândit la bunici care cu înțelepciunea lor, cu sfaturile lor dau forță familiei și nu merită să sfârșească într-un azil".

Modul dumneavoastră de a conduce Biserica nouă ni s-a părut acesta: dumneavoastră îi ascultați pe toți și decideți singur. Cam ca generalul iezuiților. Papa este un om singur?

"Da și nu. Înțeleg ceea ce vreți să-mi spuneți. Papa nu este singur în munca sa pentru că este însoțit și sfătuit de atâția. Și ar fi un om singur dacă ar decide fără a asculta sau prefăcându-se că ascultă. Însă există un moment, când e vorba de a decide, de a pune o semnătură, în care este singur cu simțul său de responsabilitate".

Dumneavoastră ați inovat, ați criticat unele atitudini ale clerului, ați zdruncinat Curia. Cu ceva rezistențe, cu ceva opoziții. Biserica este deja schimbată așa cum ați fi voit în urmă cu un an?

"Eu în martie anul trecut nu aveam niciun de schimbare a Bisericii. Nu mă așteptam la această transferare de dieceză, să spunem așa. Am început să conduce încercând să pun în practică ceea ce reieșise în dezbaterea dintre cardinali în diferitele congregații. În modul meu de a acționa aștept ca Domnul să-mi dea inspirație. Vă dau un exemplu. Se vorbise de îngrijirea spirituală a persoanelor care lucrează în Curie și s-au început să se facă reculegeri spirituale. Trebuia să se dea mai multă importanță exercițiilor spirituale anuale: toți au dreptul de a petrece cinci zile în tăcere și meditație, în timp ce înainte în Curie se ascultau trei predici pe zi și apoi unii continuau să lucreze".

Duioșia și milostivirea sunt esența mesajului dumneavoastră pastoral...

"Și al Evangheliei. Este centrul Evangheliei. Altminteri nu este înțeles Isus Cristos, duioșia Tatălui care-l trimite să ne asculte, să ne vindece, să ne mântuiască".

Dar a fost înțeles acest mesaj? Dumneavoastră ați spus că franciscomania nu va dura îndelung. Există ceva în imaginea dumneavoastră publică ce nu vă place?

"Îmi place să stau printre oameni, împreună cu cel care suferă, să merg în parohii. Nu-mi plac interpretările ideologice, o anumită mitologie a papei Francisc. Când se spune de exemplu că iese noaptea din Vatican pentru a merge să dea de mâncare cerșetorilor de pe via Ottaviano. Nu mi-a venit niciodată în minte. Sigmund Freud spunea, dacă nu greșesc, că în fiecare idealizare există o agresiune. A-l picta pe papa ca pe un soi de superman, o specie de star, mi se pare ofensiv. Papa este un om care râde, plânge, doarme liniștit și are prieteni ca toți. O persoană normală".

Nostalgie pentru Argentina dumneavoastră?

"Adevărul este că eu nu am nostalgie. Aș vrea să merg s-o văd pe sora mea, care este bolnavă, ultima dintre noi cinci. Mi-ar place s-o văd, însă acest lucru nu justifică o călătorie în Argentina: o sun la telefon și asta ajunge. Nu cred că voi merge înainte de 2016, pentru că în America Latină deja am fost la Rio. Acum trebuie să merg în Țara Sfântă, în Asia, apoi în Africa".

Tocmai ați reînnoit pașaportul argentinian. Dumneavoastră sunteți totuși un șef de stat.

"L-am reînnoit pentru că expira".

V-au displăcut acele acuze de marxism, mai ales americane, după publicarea lui Evangelii gaudium?

"Deloc. Nu am împărtășit niciodată ideologia marxistă, pentru că nu este adevărată, dar am cunoscut multe persoane bune care profesau marxismul".

Scandalurile care au tulburat viața Bisericii sunt din fericire în urmă. V-a fost adresat, despre tema delicată a abuzurilor asupra minorilor, un apel publica de Foglio și semnat printre alții de filozofii Besançon și Scruton pentru ca să vi ridicați glasul împotriva fanatismelor și a conștiinței rele a lumii secularizate care respectă puțin copilăria.

"Vreau să spun două lucruri. Cazurile de abuzuri sunt teribile pentru că lasă răni foarte adânci. Benedict al XVI-lea a fost foarte curajos și a deschis un drum. Biserica a făcut mult pe acest drum. Poate că mai mult decât toți. Statisticile despre fenomenul violenței asupra copiilor sunt impresionante, dar arată și cu claritate că marea majoritate a abuzurilor are loc în cadrul familial și de vecinătate. Biserica catolică este probabil unica instituție publică ce s-a mișcat cu transparență și responsabilitate. Niciun altul n-a făcut mai mult. Și totuși Biserica este singura care este atacată".

Sfinte Părinte, dumneavoastră spuneți "săracii ne evanghelizează". Atenția față de sărăcie, cea mai puternică amprentă a mesajului dumneavoastră pastoral, este confundat de unii observatori ca o mărturisire de pauperism. Evanghelia nu condamnă bunăstarea. Și Zaheu era bogat și caritabil.

"Evanghelia condamnă cultul bunăstării. Pauperismul este una dintre interpretările critice. În Evul Mediu erau multe curente pauperiste. Sfântul Francisc a avut genialitatea de a situa tema sărăciei în drumul evanghelic. Isus spune că nu se poate sluji la doi stăpâni, Dumnezeu și bogăția. Și atunci când suntem judecați la judecata finală (Mt 25) contează apropierea noastră de sărăcie. Sărăcia îndepărtează de idolatrie, deschide porțile pentru Providență. Zaheu dăruiește jumătate din bogăția sa săracilor. Și celui care are hambarele pline de propriul egoism Domnul, la sfârșit, îi prezintă nota de plată. Ceea ce cred despre sărăcie am exprimat bine în Evangelii gaudium".

Dumneavoastră ați indicat în globalizare, mai ales financiară, câteva dintre relele care agresează omenirea. Însă globalizarea a scos din lipsuri milioane de persoane. A dat speranță, un sentiment rar care nu trebuie confundat cu optimismul.

"Este adevărat, globalizarea a salvat de la sărăcie multe persoane, dar a condamnat multe altele să moară de foame, deoarece cu acest sistem economic devine selectivă. Globalizarea la care se gândește Biserica nu se aseamănă cu o sferă, în care fiecare punct este echidistant de centru și în care se pierde deci particularitatea popoarelor, ci cu un poliedru, cu diferitele sale fațete, prin care fiecare popor își păstrează propria cultură, limbă, religie, identitate. Actuala globalizare «sferică» economică, și mai ales financiară, produce o gândire unică, o gândire slabă. În centru nu mai este persoana umană, numai banul".

Tema familiei este centrală în activitatea Consiliului celor opt cardinali. De la exortația Familiaris consortio a lui Ioan Paul al II-lea multe lucruri s-au schimbat. Două Sinoade sunt în program. Se așteaptă mari noutăți. Dumneavoastră ați spus despre divorțați: nu trebuie condamnați, trebuie ajutați.

"Este un drum lung pe care Biserica trebuie să-l parcurgă. Un proces voit de Domnul. La trei zile după alegerea mea mi-au fost date temele pentru Sinod, s-a propus să se discute despre care era aportul lui Isus adus omului contemporan. Însă la sfârșit cu treceri treptate - care pentru mine au fost semne ale voinței lui Dumnezeu - s-a ales să se discute despre familie care trece printr-o criză foarte serioasă. Este greu să fie formată. Tinerii sunt puțini care se căsătoresc. Există multe familii despărțite în care proiectul de viață comună a eșuat. Copiii suferă mult. Noi trebuie să dăm un răspuns. Însă pentru aceasta trebuie reflectat mult în profunzime. Este ceea ce fac Consistoriul și Sinodul. Trebuie evitat să se rămână la suprafață. Tentația de a rezolva orice problemă cu cazuistica este o eroare, o simplificare a unor lucruri profunde, așa cum făceau fariseii, o teologie foarte superficială. În lumina reflecției profunde se vor putea înfrunta serios situațiile speciale, și cele ale divorțaților, cu profunzime pastorală".

Pentru ce la ultimul Consistoriu conferința cardinalului Walter Kasper (un abis între învățătura despre căsătorie și familie și viața reală a multor creștini) i-a divizat așa de mult pe cardinali? Cum credeți că Biserica poate să parcurgă acești doi ani de drum obositor ajungând la un consens larg și senin? Dacă învățătura este trainică, pentru ce este necesară dezbaterea?

"Cardinalul Kasper a făcut o prezentare foarte frumoasă și profundă, care va fi în curând publicată în germană, și a tratat cinci puncte, al cincilea era cel al recăsătoririi. M-aș fi îngrijorat dacă în Consistoriu n-ar fi fost o discuție intensă, n-ar fi folosit la nimic. Cardinalii știau că pot spune ceea ce voiau și au prezentat multe puncte de vedere distincte, care îmbogățesc. Confruntările fraterne și deschise fac să crească gândirea teologică și pastorală. Despre asta nu-mi este teamă, ba chiar caut asta".

Într-un trecut recent era obișnuit apelul la așa-numitele "valori non-negociabile" mai ales în bioetică și în morala sexuală. Dumneavoastră n-ați reluat această formulă. Principiile doctrinale și morale nu sunt schimbate. Această alegere vrea oare să indice un stil mai puțin preceptiv și mai respectuos față de conștiința personală?

"N-am înțeles niciodată expresia valori non-negociabile. Valorile sunt valori și gata, nu pot să spun că între degetele de la o mână există unul mai puțin util decât altul. Motiv pentru care nu înțeleg în ce sens pot să fie valori negociabile. Ceea ce trebuia să spun despre tema vieții, am scris în exortația Evangelii gaudium".

Multe țări reglementează unirile civile. Este un drum pe care Biserica poate să-l înțeleagă? Dar până la ce punct?

"Căsătoria este între un bărbat și o femeie. Statele laice vor să justifice unirile civile pentru a reglementa diferite situații de conviețuire, determinați de exigența de a reglementa aspecte economice între persoane, ca de exemplu ca să asigure asistența sanitară. Este vorba despre pacturi de conviețuire de natură diferită, ale cărei diferite forme n-aș ști să le prezint. Trebuie văzute diferitele cazuri și evaluate în varietatea lor".

Cum va fi promovat rolul femeii în Biserică?

"Și aici cazuistica nu ajută. Este adevărat că femeia poate și trebuie să fie mai prezentă în locurile de decizie ale Bisericii. Însă eu asta aș numi-o o promovare de tip funcțional. Numai așa nu se parcurge mult drum. Mai degrabă trebuie gândit că Biserica are articolul feminin: este feminină de la origini. Marele teolog Urs von Balthasar a lucrat mult asupra acestei teme: principiul marian conduce Biserica alături de cel petrin. Fecioara Maria este mai importantă decât orice episcop și decât orice apostol. Aprofundarea teologală este în desfășurare. Cardinalul Rylko, cu Consiliul Laicilor, lucrează în această direcție cu multe femeie experte în diferite materii".

La jumătate de secol de la Humanae vitae a lui Paul al VI-lea, Biserica poate să reia tema controlului nașterilor? Cardinalul Martini, confratele dumneavoastră, considera că a venit de acum momentul.

"Totul depinde de modul cum este interpretată Humanae vitae. Însuși Paul al VI-lea, la sfârșit, recomanda duhovnicilor multă milostivire, atenție față de situațiile concrete. Însă genialitatea sa a fost profetică, a avut curajul de a se situa împotriva majorității, de a apăra disciplina morală, de a exercita o frână culturală, de a se opune neo-malthusianismului prezent și viitor. Problema nu este aceea de a schimba învățătura, ci de a merge în profunzime și a face în așa fel încât pastorația să țină cont de situații și de ceea ce pentru persoane este posibil să facă. Și despre asta se va vorbi pe drumul Sinodului".

Știința evoluează și redesenează granițele vieții. Are sens a prelungi în mod artificial viața în stare vegetativă? Testamentul biologic poate să fie o soluție?

"Eu nu sunt un specialist în teme bioetice. Și mă tem că orice frază a mea poate să fie răstălmăcită. Învățătura tradițională a Bisericii spune că nimeni nu este obligat să folosească mijloace extraordinare când se știe că este într-o fază terminală. În pastorația mea, în aceste cazuri, am sfătuit mereu curele paliative. În cazuri mai specifice e bine să se recurgă, dacă este necesar, la sfatul specialiștilor".

Apropiata călătorie în Țara Sfântă va duce la un acord de intercomuniune cu ortodocșii pe care Paul al VI-lea, în urmă cu cincizeci de ani, ajunsese aproape să-l semneze cu Atenagora?

"Suntem cu toții nerăbdători să obținem rezultate «închise». Însă drumul unității cu ortodocșii înseamnă mai ales a merge și a lucra împreună. La Buenos Aires, în cursurile de cateheză, veneau mulți ortodocși. Eu petreceam Crăciunul și ziua de 6 ianuarie împreună cu episcopii lor, care uneori cereau și sfaturi de la oficiile noastre diecezane. Nu știu dacă este adevărat episodul care se povestește despre Atenagora că i-ar fi propus lui Paul al VI-lea ca ei să meargă împreună și să-i trimită pe toți teologii pe o insulă ca să discute între ei. Este o glumă, dar important este ca să mergem împreună. Teologia ortodoxă este foarte bogată. Și cred că ei au în acest moment mari teologi. Viziunea lor despre Biserică și despre sinodalitate este minunată".

În câțiva ani cea mai mare putere mondială va fi China cu care Vaticanul nu are raporturi. Matteo Ricci era iezuit ca dumneavoastră.

"Suntem aproape de China. Eu am trimis o scrisoare președintelui Xi Jinping când a fost ales, la trei zile după mine. Și el mi-a răspuns. Raporturi există. Este un popor mare pe care-l iubesc".

De ce Sfântul Părinte nu vorbește niciodată despre Europa? Ce anume nu vă convinge din planul european?

"Dumneavoastră vă amintiți de ziua în care am vorbit despre Asia? Ce anume am spus? (aici reporterul se aventurează în câteva explicații adunând amintiri vagi pentru a-și da seama că a căzut într-o capcană simpatică). Eu n-am vorbit nici despre Asia, nici despre Africa, nici despre Europa. Numai despre America Latină atunci când am fost în Brazilia și când a trebuit să primesc Comisia pentru America Latină. N-a fost încă ocazia de a vorbi despre Europa. Va veni".

Ce carte citiți în aceste zile?

"Petru și Magdalena de Damiano Marzotto despre dimensiunea feminină a Bisericii. O carte foarte frumoasă".

Și nu reușiți să vedeți vreun film frumos, alta dintre pasiunile dumneavoastră? "Marea frumusețe" a câștigat Oscarul. Îl veți vedea?

"Nu știu. Ultimul film pe care l-am văzut a fost La vita ? bella de Benigni. Și mai înainte am văzut La Strada de Fellini. O capodoperă. Îmi plăcea și Waida...".

Sfântul Francisc a avut o tinerețe zvăpăiată. Vă întreb: ați fost vreodată îndrăgostit?

"În cartea Iezuitul povestesc despre timpul când aveam o prietenă la 17 ani. Și amintesc despre asta și în Cerul și pământul, volumul pe care l-am scris cu Abraham Skorka. În seminar o tânără mi-a sucit capul timp de o săptămână".

Și cum s-a terminat dacă nu sunt indiscret?

"Erau treburi de tineri. Am vorbit despre asta cu duhovnicul meu".

(un mare zâmbet).

Mulțumesc, Sfinte Părinte.

"Mulțumesc dumneavoastră".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat