Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sever din Antiohia și porțile Postului Mare

Postul să-l hrănească pe Cristos căruia îi este foame

De Manuel Nin

De-a lungul celor șase ani ai săi de episcopat la Antiohia, de la 512 la 518, patriarhul Sever a ținut mereu omilii la porțile drumului Postului Mare și apoi în timpul marelui post de patruzeci de zile. Îndeosebi trezesc interes a cincisprezecea omilie catedrală, predicată la 22 februarie 513, și a treizeci și noua, din 16 februarie 514, în urmă cu o mie cinci sute de ani. Este vorba despre exortații adresate poporului antiohen, cu postul ca fir conducător.

La începutul primei dintre omilii, Sever compară pregătirea pentru Postul Mare cu antrenamentul atleților în vederea întrecerilor. În acest antrenament, postul este unul dintre aspectele cele mai importante; și apostolii sunt legislatorii și păzitorii acestui post: "Este o lege ca înainte de lupte atleții să lupte unii împotriva altora. Și eu numesc luptă preliminară aceste zile și începutul postului celor patruzeci de zile. În această Biserică întemeiată de apostolii care sunt, după Cristos însuși, legislatorii și păzitorii postului (...) ei care prin intermediul postului vor să purifice sufletul nostru și să curețe imaginea lui Dumnezeu, întunecată de patimi". Pentru Sever postul este ceva prescris de Cristos însuși atunci când a spus: "Tu, când postești, unge-ți capul și spală-ți fața"; și Domnul ne dă această poruncă a sa din două motive: "pentru că vrea să ne îndepărteze de gloria deșartă a spus asta, și astfel ne poruncește să ungem capul omului nostru interior și să-l facem să strălucească, și să spălăm cu postul ochii privirii noastre spirituale (...) în afară de asta, cauza postului este lupta noastră împotriva diavolilor".

În această luptă împotriva diavolilor Cristos însuși devine modelul nostru sau mai degrabă acela care întrupându-se a luptat pentru noi. Sever pune mai înainte mereu în toată gândirea sa teologică centralitatea întrupării: "Astfel, după încălcarea lui Adam, Cuvântul lui Dumnezeu, rămânând ceea ce era, s-a făcut om pentru noi fără schimbare, și și-a însușit această bătălie care era a noastră și și-a asumat această luptă împotriva dușmanului nostru".

Sever subliniază că postul Domnului în deșert este de patruzeci de zile ca acela al lui Moise și Ilie, și nu superior lor, pentru a-l determina pe diavol să lupte împotriva lui și să nu fugă în fața a ceea ce avea să fie o manifestare a sa de natură divină: "El (Domnul) postește, și după patruzeci de zile în mod voluntar îi este foame și lui, fără a depăși postul lui Moise și Ilie, și astfel să dea dușmanului o ocazie de luptă. De fapt, dacă el ar fi depășit cele patruzeci de zile, atunci (dușmanului) i-ar fi fost frică să lupte cu el, descoperind divinitatea sa și nu ca exemplu pentru oameni".

Apoi Sever explică auditoriului său sensul postului din Postul Mare pornind de la doi parametri: cel al dimensiunii simbolice a numărului patruzeci și apoi legătura cu ziua Paștelui lui Cristos însuși: "Vedeți că noi postim patruzeci de zile. De ce? Pentru a ne putea pregăti pentru ziua a opta care este și cea dintâi, ziua Domnului. Cei care purifică de opt ori cele cinci simțuri care sunt porțile păcatului, adică vederea, auzul, pipăitul, gustul și mirosul, postesc patruzeci de zile pentru a ajunge la ziua binecuvântată, ziua a opta și cea dintâi. De fapt, numărul cinci reluat de opt ori ne duce la numărul patruzeci".

Sever insistă în trăirea postului nu ca pe o lege impusă ci ca pe un dar, primit în bucurie și în gratuitate: "Postește în fiecare zi cu bucurie, mulțumindu-i Legislatorului și Medicului și bucurându-te mereu. Și dacă nu vreai ca nici măcar să-ți dai seama de durata acestor zile, hrănește sufletul tău cu gânduri divine și citește Sfintele Scripturi și scrierile învățătorilor și mistagogilor Bisericii. Și dacă ai o muncă manuală de făcut, fă-o în mod normal, dar ca gura ta să cânte psalmi care să umple de binecuvântare și de har munca ta". Și pentru a evita ca turma sa să se descurajeze de-a lungul drumului Postului Mare, Sever o îndeamnă să frecventeze liturgiile: "Fă să devină casa ta o biserică, tu care ai ascultat aceste învățături perfecte și evanghelice. În afară de asta, în loc să dormi ridică-te, mergi la biserică și ascultă cântarea psalmilor; și atunci vei fi atins de iubirea divină și vei medita zi și noapte legea lui Dumnezeu".

Sever încheie omilia indicând care trebuie să fie atitudinea profundă a celui care postește, ca și cum ar fi o parafrazare a pericopei din Mt 25: "Aș vrea să spun atâtea alte lucruri, dar nu este timp. Spun doar asta în locul a tot ceea ce ar trebui să spun: adică acela care postește trebuie să pună în mâinile săracilor prețul alimentelor pe care efectiv le-ar fi mâncat dacă ar fi luat prânzul și ca postul său să-l alimenteze pe Cristos însuși căruia îi este foame. Astfel asta Cristos vede că ai postit și ai luminat candela abstinenței. Pentru că lui nu-i place o perfecțiune, chiar dacă este reală, dacă lipsește milostivirea".

A doua dintre omiliile citate dezvoltă tema postului ca luptă. În același mod în care evreii erau îndemnați de Moise să lupte, și creștinii sunt îndemnați de episcop, alt Moise în mijlocul poporului: "Moise, servitorul lui Dumnezeu, când fiii lui Israel ieșeau să lupte, le poruncea preoților să îndemne poporul la luptă. Și noi avem speranța de a vă îndemna cu promisiuni și mai mari pe voi care sunteți trupele spirituale care vă pregătiți pentru lupta postului".

Sever dezvoltă încă alte două aspecte legate de post: Adam ca acela care trebuia să postească și n-a făcut-o și apoi creștinii care postesc ca terapie spirituală: "De fapt, în asta constă iubirea lui Dumnezeu și grija sa față de noi (...) și în milostivirea sa a permis ca să fie o luptă pentru a ne face să apărem la sfârșit glorioși și victorioși și părtași ai bunurilor veșnice".

(După L'Osservatore romano, 5 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat