Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Conferința "Viziunea beatifică: controverse medievale și elaborări doctrinare"

Universitatea "Al.I. Cuza" din Iași, Institutul Francez din Iași și Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman sunt organizatorii, la Roman și Iași, a trei conferințe susținute de prof. dr. Christian Trottmann din Franța, coordonatorul evenimentelor fiind cerc. șt. dr. Florin Crîșmăreanu. La Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, a avut loc, la 25 martie 2014, prima conferință intitulată: "La vision béatifique: controverses médiévales et élaboration doctrinale" (Viziunea beatifică: controverse medievale și elaborări doctrinare).

Christian Trottmann este doctor în filosofie cu teza "Vision béatifique", susținută la l'Ecole Française de Rome. Este director de cercetare la CNRS și director de program la Colegiul Internațional de Filosofie predă la Universitatea din Bourgogne. A publicat mai multe cărți și articole privind istoria filosofiei medievale și renascentiste.

Conferința a fost moderată de către conf. univ. dr. pr. Damian Ghe. Pătrașcu, căruia i-a aparținut și cuvântul de deschidere: "Vom asista la o abordare filosofico-teologică a tematicii, circumscrisă în perioada Evului Mediu. Istoria acestei problematici este lungă, ea avându-și fundamentele în Sfânta Scriptură, în teologia paulină. Datorită complexității, tema a reprezentat o «piatră de poticnire» pentru mulți părinți ai Bisericii și teologi ai Evului Mediu. O problematică care rămâne nerezolvată până astăzi!".

Conferința "La vision béatifique: controverses médiévales et élaboration doctrinale", tratează trei aspecte:

- fundamentele scripturale

- mărturia a zece secole de reflecție patristică și rolul particular al sfântului Bernard

- aportul scolastic universitar la reflecția teologică asupra viziunii beatifice

Această controversă asupra viziunii beatifice, a fost începută de papa Ioan Paul al XXII-lea, care se întreba: Sfinții nu văd chipul lui Dumnezeu decât după judecata finală, până atunci nu văd decât umanitatea lui Cristos? o tradiție preluată din Sermones, a sfântului Bernard de Clairvaux. Textele biblice sunt numeroase și relatează atât imposibilitatea cât și posibilitatea vederii chipului lui Dumnezeu. Posibilitatea vederii acestui chip nu poate fi decât după moarte, conform sfântului Paul.

Din partea sfinților părinți avem o atitudine ambivalentă. Părinții greci continuă pe tradiția paulină, părinții latini: Augustin și alții sunt pe linia vetero-testamentară.

Interpretând predicile sfântului Bernard, papa Ioan Paul al XXII-lea afirmă posibilitatea vederii lui Dumnezeu cu ochii naturali. Sfântul Bernard sugerează faptul că aici pe pământ nu ne putem bucura de viziunea perfectă, doar numai dincolo de această viață când "trupul va fi reunit cu capul". Dacă sufletul nu se bucură de perfecta beatitudine, nu-l poate vedea pe Dumnezeu.

În constituția Benedictus Deus din 29 ianuarie 1336, cenzurând părerea predecesorului său Ioan al XXII-lea, după care vederea lui Dumnezeu față către față va avea loc numai după înviere, papa Benedict al XII-lea scria: "După patimile și moartea Mântuitorului nostru Isus Cristos, sfinții vor vedea și văd esența divină printr-o viziune intuitivă și facială, fără nici un intermediar creat care s-ar interpune ca obiect al viziunii, esența divină apărându-le nemijlocit goală, clar și deschis, în așa fel încât în această vedere ei (sfinții) se bucură de însăși esența divină".

În acest sens, prof. dr. Christian Trottmann subliniază rolul decisiv al lui Jaques Fournier, succesorul lui Ioan al XXII-lea, luându-și numele de Benedict al XII-lea care dezvoltă o reflecție teologică originală fondată pe viziunea beatifică a dimensiunii sociale și colective dobândită plecând de la judecata finală.

Prof. dr. Christian Trottmann se întrebă dacă există o legătură între perfecta beatitudine și perfecta sărăcie a lui Cristos. În privința reflecției scolastice avem trei întrebări: (Quid? Quando? Quomodo?) Ce văd fericiții? Când văd? Cum văd?

La prima întrebare se răspunde printr-o altă întrebare: dacă putem cunoaște esența lui Dumnezeu? Episcopul de Paris răspunde: Credem că Dumnezeu va fi văzut în esența lui atât de îngeri cât și de sufletele glorificate. Esența divină constă în al vedea pe Dumnezeu și nu ceea ce face el, îl vom vedea așa cum este el. Sfântul Toma, de parte dominicană, neagă posibilitatea ca mintea finită să poată vedea esența infinită. În schimb, sfântul Bonaventura afirmă că poate fi văzută esența divină recurgând la iubire.

Când văd? La a doua întrebare, după unii, viziunea beatifică va avea loc după judecata finală, cea particulară nefiind admisă, pentru că nu pot fi două procese pentru aceeași cauză. Soluția scotistă este că sufletele vor vedea sufletul uman al lui Cristos care reflectă Trinitatea.

La ultima întrebare: Cum văd? ca prin oglindă aici și direct în viața de dincolo. Definiția papei Benedict al XII-lea spune că sufletele prin voința lui Dumnezeu văd esența divină facială fără intermediari, consecința acestei viziuni este aceea a bucuriei și nu a cunoașterii intelectuale.

Viziunea beatifică definește mântuirea creștină ca fiind accesul omului la Dumnezeu, la o cunoaștere intelectuală a unui "a fi", absolut, invizibil și insesizabil. Primele dezbateri scolastice vizează să definească obiectul vizunii și nu doar manifestările teofaniei, precum dorea teologia orientală să mențină incognoscibilitatea lui Dumnezeu.

Părintele moderator conf. univ. dr. pr. Damian Ghe. Pătrașcu, la sfârșitul conferinței, a făcut o sinteză și o analiză de ansamblu a temei dezbătute. În cele din urmă le-a mulțumit profesorilor, studenților și elevilor pentru participare. Părintele a conchis, spunând: "Suntem chemați cu toții să-l vedem pe Dumnezeu «față în față» (1Cor 13,12), «așa cum este el» (1In 3,2). Viziunea beatifică va fi adevărata și definitiva noastră fericire".

Fr. Mihai Percă


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat