Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: A doua predică din Postul Mare 2014, a pr. Raniero Cantalamessa, OFMCap.

Sfântul Augustin: "Cred în Biserica una și sfântă"

1. Din Orient în Occident

În meditația introductivă de săptămâna trecută am reflectat asupra sensului Postului Mare ca un timp în care să mergem cu Isus în deșert, să postim de la mâncare, de la cuvinte și de la imagini, să învățăm a învinge ispitele și mai ales să creștem în intimitatea cu Dumnezeu.

În cele patru predici care ne rămân, continuând reflecția începută în Postul Mare din anul 2012 cu Părinții greci, intrăm la școala a patru mari învățători din Biserica latină - Augustin, Ambroziu, Leon cel Mare și Grigore cel Mare - pentru a vedea ce ne spune nouă astăzi fiecare dintre ei cu privire la adevărul de credință al cărui susținător deosebit a fost, adică natura Bisericii, prezența reală a lui Cristos în Euharistie, dogma cristologică din Calcedon și, respectiv, înțelegerea spirituală a Scripturilor.

Scopul este de a redescoperi, în urma acestor mari Părinți, bogăția, frumusețea și fericirea de a crede, de a trece, cum spunea Paul, "din credință în credință" (Rom 1,17), de la o credință crezută la o credință trăită. Va apoi tocmai un "volum" mărit de credință în cadrul Bisericii cea care va constitui forța mai mare în vestirea ei lumii.

Titlul ciclului este luat dintr-o gândire îndrăgită de teologii medievali: "Noi - spunea Ioan de Salisbury - suntem ca niște pitici care stau pe umerii uriașilor, în așa fel încât putem să vedem mai multe lucruri și mai departe decât ei, dar pentru că suntem purtați mai sus și suntem ridicați de ei la înălțime uriașă"1. Această gândire a avut exprimare artistică în anumite statui și vitralii din catedralele gotice din Evul Mediu, în care sunt reprezentate personaje de statură impunătoare care țin, așezați pe umerii lor, oameni mici, aproape niște pitici. Uriașii erau pentru ei, așa cum sunt pentru noi, Părinții Bisericii.

După lecțiile lui Atanasiu, Vasile din Cezareea, Grigore din Nazianz și Grigore de Nissa despre divinitatea lui Cristos, despre Duhul Sfânt, despre Treime și, respectiv, despre cunoașterea lui Dumnezeu, se putea avea impresia că le rămânea puțin de făcut Părinților latini în edificarea dogmei creștine. O privire sumară la istoria teologiei ne convinge imediat contrariul.

Stimulați de cultura din care făceau parte, favorizați de puternicul lor caracter speculativ și condiționați de ereziile pe care erau constrânși să le combată (arianismul, apolinarismul, nestorianismul, monofizismul), Părinții greci s-au concentrat îndeosebi pe aspectele ontologice ale dogmei: divinitatea lui Cristos, cele două naturi ale sale și modul unirii lor, unitatea și treimea lui Dumnezeu. Temele cele mai îndrăgite de Paul - îndreptățirea, raportul lege-evanghelie, Biserica trup al lui Cristos - au rămas la marginile atenției lor, sau tratate en passant. Scopului lor le răspundea mult mai bine Ioan cu emfaza sa asupra întrupării decât Paul care pune în centrul a toate misterul pascal, adică mai mult acțiunea lui Cristos, decât ființa lui Cristos.

Natura latinilor mai înclinată (aparte Augustin) să se ocupe de probleme concrete, juridice și de organizare, decât de cele speculative, unită cu apariția de noi erezii, ca donatismul și pelagianismul, vor stimula o reflecție nouă și originală asupra temelor pauline despre har, despre Biserică, despre sacramente și despre Scriptură. Sunt temele asupra cărora am vrea să reflectăm în aceste predici de Postul Mare.

2. Ce este Biserica?

Începem trecerea noastră în revistă de la cel mai mare dintre Părinții latini, Augustin. Învățătorul din Hippona a lăsat amprenta sa în aproape toate domeniile teologiei, dar mai ales în două dintre ele: cel al harului și cel al Bisericii; primul, rod al luptei sale împotriva pelagianismului, al doilea, al luptei sale împotriva donatismului.

Interesul față de învățătura lui Augustin despre har a prevalat, din secolul al XVI-lea încoace, fie în domeniul protestant (de el se leagă Luter cu învățătura despre îndreptățire și Calvin cu aceea despre predestinație), fie în domeniul catolic din cauza controverselor provocate de Jansenius și Baius2. Interesul față de învățăturile sale ecleziale este în schimb prevalent în zilele noastre, din cauza Conciliului al II-lea din Vatican care a făcut din Biserică tema sa centrală, și din cauza mișcării ecumenice în care ideea de Biserică este nodul crucial care trebuie desfăcut. Căutând în Părinți ajutor și inspirație pentru prezentul credinței, noi ne vom ocupa de acest al doilea domeniu de interes al lui Augustin care este Biserica.

Biserica n-a fost o temă necunoscută de Părinții greci și de scriitorii latini anteriori lui Augustin (Ciprian, Ilariu, Ambroziu), însă afirmațiile lor se limitau cel mult să repete și să comenteze afirmații și imagini din Scriptură. Biserica este noul popor al lui Dumnezeu care a luat locul sinagogii; ei îi este promisă imuabilitatea; este "coloana și baza adevărului"; Duhul Sfânt este învățătorul ei suprem; Biserica este "catolică" pentru că se extinde la toate popoarele, învață toate dogmele și posedă toate carismele; pe urma lui Paul, se vorbește despre Biserică precum despre misterul încorporării noastre lui Cristos prin botez și prin darul Duhului Sfânt; ea s-a născut din coasta străpunsă a lui Cristos pe cruce, precum Eva din coasta lui Adam care doarme3.

Toate acestea însă erau spuse în mod ocazional; Biserica încă nu devine o temă. Cel care va fi constrâns să facă asta este întocmai Augustin care aproape toată viața sa a trebuit să lupte împotriva schismei donatiștilor. Probabil că nimeni astăzi nu și-ar aminti de această sectă nord-africană, dacă n-ar fi datorită faptului că ea a fost ocazia din care s-a născut ceea ce astăzi numim ecleziologie, adică un discurs reflexiv despre ce este Biserica în planul lui Dumnezeu, natura sa și funcționarea sa.

În jurul anului 311, un anume Donatus, episcop de Numidia a refuzat să reprimească în comuniunea eclezială pe cei care în timpul persecuției lui Dioclețian predaseră Cărțile Sacre autorităților statale, renegând credința pentru a-și salva viața. În anul 311 a fost ales episcop de Cartagina un anume Cecilian, acuzat (conform catolicilor, în mod greșit) că a trădat credința în timpul persecuției lui Dioclețian. Împotriva acestei numiri s-a opus un grup de șaptezeci de episcopi nord-africani, conduși de Donatus. Ei l-au destituit pe Cecilian și l-au ales în locul lui pe Donatus. Excomunicat de Papa Miltiade în 313, acesta a rămas la locul său, dezlăn?uind o schismă, care a creat în Africa de Nord o Biserică paralelă cu aceea catolică până la invazia vandalilor care a avut loc după un secol.

În cursul polemicii, ei au încercat să justifice poziția lor cu argumente teologice și în combaterea lor Augustin elaborează, puțin câte puțin, învățătura sa despre Biserică. Asta are loc în două contexte diferite, pentru că în funcție de ele, Augustin va insista mai mult asupra unor aspecte ale Bisericii decât asupra altora și numai din ansamblu se poate scoate învățătura sa completă. Așadar, să vedem, tot pe scurt, care sunt concluziile la care ajunge sfântul în fiecare dintre cele două contexte, începând de la cel direct antidonatist.

a. Biserica, comuniune a sacramentelor și societate a sfinților. Schisma donatistă pornise de la o convingere: nu poate transmite harul un slujitor care nu-l are; sacramentele administrate în acest mod sunt așadar lipsite de orice efect. Acest argument aplicat, la început, consacrării episcopului Cecilian, este extins repede la celelalte sacramente și îndeosebi la botez. Cu el donatiștii justifică separarea lor de catolici și practica de a reboteza pe cel care venea din rândurile lor.

Ca răspuns, Augustin elaborează un principiu care va deveni o cucerire pentru totdeauna a teologiei și creează bazele viitorului tratat De sacramentis: distincția dintre potestas și ministerium, adică dintre cauza harului și slujitorul său. Harul conferit de sacramente este operă exclusivă a lui Dumnezeu și a lui Cristos; slujitorul nu este decât un instrument: "Petru botează, Cristos este cel care botează; Ioan botează, Cristos este cel care botează; Iuda botează, Cristos este cel care botează"4. Validitatea și eficacitatea sacramentelor nu este împiedicat de slujitorul nevrednic: un adevăr de care, se știe, are așa de mare nevoie să-și amintească poporul creștin și astăzi...

Neutralizată, în acest mod, arma principală a adversarilor, Augustin poate să elaboreze viziunea sa grandioasă despre Biserică, prin câteva distincții fundamentale. Prima este cea între Biserica prezentă sau pământească și Biserica viitoare sau cerească. Numai aceasta din urmă va fi o Biserică numai a tuturor sfinților; Biserica din timpul prezent va fi și ogorul în care sunt amestecate grâul și neghina, năvodul care adună pești buni și pești răi, adică sfinți și păcătoși.

În cadrul Bisericii în stadiul său pământesc Augustin mai operează o altă distincție, aceea dintre comuniunea sacramentelor (communio sacramentorum) și societatea sfinților (societas sanctorum). Prima unește între ei în mod vizibil pe cei care sunt părtași de aceleași semne externe: sacramentele, Scripturile, autoritatea; a doua îi unește între ei pe toți și numai pe cei care, în afară de semne, au în comun și realitatea ascunsă în semne (res sacramentorum), adică Duhul Sfânt, harul, caritatea.

De vreme ce aici pe pământ va fi mereu imposibil să știm cu certitudine cine îl are pe Duhul Sfânt și harul - și cu atât mai mult dacă va persevera până la sfârșit în această stare -, Augustin ajunge să identifice adevărata și definitiva comunitate a sfinților cu Biserica cerească a celor predestinați. "Câte oi care astăzi sunt înăuntru, vor fi afară, și câți lupi care acum sunt afară, atunci vor fi înăuntru!"5.

Noutatea, despre acest punct, și cu privire la Ciprian, este că în timp ce acesta făcea să consiste unitatea Bisericii în ceva exterior și vizibil - înțelegerea tuturor episcopilor între ei - Augustin o face să constea în ceva interior: Duhul Sfânt. Unitatea Bisericii este realizată astfel de același care realizează unitatea în Treime. "Tatăl și Fiul au voit ca noi să fim uniți între noi și cu ei, prin intermediul aceleiași legături care îi unește pe ei, adică iubirea care este Duhul Sfânt"6. El desfășoară în Biserică aceeași funcție pe care o exercită sufletul în trupul nostru natural: adică este principiul său animator și unificator. "Ceea ce sufletul este pentru trupul omenesc, Duhul Sfânt este pentru trupul lui Cristos care este Biserica"7.

Apartenența deplină la Biserică cere cele două lucruri împreună, și comuniunea vizibilă a semnelor sacramentale și comuniunea invizibilă a harului. Însă ea admite grade, motiv pentru care nu este spus că trebuie să fim neapărat ori înăuntru ori afară. Putem fi în parte înăuntru și în parte afară. Există o apartenență exterioară, sau a semnelor sacramentale, în care se situează schismaticii donatiști și chiar catolicii răi și o comuniune deplină și totală. Prima constă în a avea semnul exterior al harului (sacramentum), însă fără a primi realitatea interioară produsă de el (res sacramenti), sau în primirea lui, dar pentru propria condamnare, nu pentru propria mântuire, ca în cazul botezului administrat de schismatici sau al Euharistiei primite nevrednic de catolici.

b. Biserica trup al lui Cristos însuflețit de Duhul Sfânt. În scrierile exegetice și în discursurile adresate poporului regăsit tot aceste principii fundamentale ale ecleziologiei; dar mai puțin presat de polemică și vorbind, ca să spunem așa, în familie, Augustin poate să insiste mai mult asupra aspectelor interioare și spirituale ale Bisericii pe care le îndrăgește mai mult. În ele Biserica este prezentată, cu tonuri adesea ridicate și înduioșate, ca trupul lui Cristos (încă lipsește adjectivul mistic care va fi adăugat ulterior), însuflețit de Duhul Sfânt, până acolo afin cu trupul euharistic încât se potrivește aproape total cu el. Să ascultăm ceea ce au ascultat, într-o sărbătoare de Rusalii, credincioșii săi despre această temă:

"Dacă vrei să înțelegi trupul lui Cristos, ascultă-l pe apostol care le spune credincioșilor: Voi sunteți trupul lui Cristos și mădularele sale (1Cor 12,27). Așadar dacă voi sunteți trupul și mădularele lui Cristos, pe masa Domnului este depus misterul din voi: primiți misterul vostru. La ceea ce sunteți răspundeți: Amin și răspunzând voi semnați. De fapt ți se spune: Trupul lui Cristos, iar tu răspunzi: Amin. Fii mădular al trupului lui Cristos, pentru ca să fie adevărat Amin-ul tău... Fiți ceea ce vedeți și primiți ceea ce sunteți"8.

Legătura dintre cele două trupuri ale lui Cristos se întemeiază pentru Augustin pe corespunderea simbolică singulară dintre devenirea unuia și formarea celuilalt. pâinea Euharistiei este obținută din amestecarea mai multor boabe de grâu, iar vinul dintr-o mulțime de bobițe de struguri, tot așa Biserica este formată din mai multe persoane, reunite și amestecate împreună de caritate care este Duhul Sfânt9. Așa cum grâul răspândit pe dealuri a fost mai întâi adunat, apoi măcinat, amestecat în apă și copt la cuptor, tot așa credincioșii răspândiți prin lume au fost reuniți de cuvântul lui Dumnezeu, măcinați de pocăințele și exorcismele care preced botezul, cufundați în apa botezului și trecuți prin focul Duhului. Și în privința Bisericii trebuie spus că sacramentul "significando causat": semnificând unirea mai multor persoane în una, Euharistia o realizează, o cauzează. În acest sens, se poate spune că "Euharistia face Biserica".

3. Actualitatea ecleziologiei lui Augustin

Să încercăm acum să vedem cum ideile lui Augustin despre Biserică pot să contribuie la luminarea problemelor pe care ea trebuie să le înfrunte în timpul nostru. Aș vrea să mă opresc îndeosebi asupra importanței ecleziologiei lui Augustin pentru dialogul ecumenic. O circumstanță face această alegere deosebit de actuală. Lumea creștină se pregătește să celebreze al cincilea centenar al Reformei protestante. Deja încep să circule declarații și documente comune în vederea evenimentului10. Este vital pentru toată Biserica să nu piardă această ocazie, rămânând prizonieri ai trecutului, încercând să verifice, eventual cu mai mare obiectivitate și irenism decât în trecut, motivele și păcatele unora și ale altora, dar ca să se facă un salt de calitate, așa cum se întâmplă în "stăvilarul" unui fluviu sau al unui canal, care permite apoi navelor să continue navigația lor la un nivel mai înalt.

Situația lumii, a Bisericii și a teologiei s-a schimbat față de atunci. Este vorba de a porni din nou de la persoana lui Isus, de a-i ajuta cu umilință pe contemporanii noștri să descopere persoana lui Cristos. Trebuie să pornim de la timpul apostolilor. Ei aveau în fața lor o lume precreștină, noi avem în fața noastră o lume în mare post-creștină. Când Paul vrea să rezume într-o frază esența mesajului creștin nu spune: "Vă vestim învățătura asta sau aceea"; el spune: "Noi îl vestim pe Cristos și pe Cristos răstignit" (1Cor 1,23) și iarăși: "Noi îl vestim pe Cristos Isus Domnul" (cf. 2Cor 4,5).

Asta nu înseamnă a ignora marea îmbogățire teologică și spirituală produsă de Reformă, sau a voi să ne întoarcem la punctul de dinainte; înseamnă mai degrabă a permite întregii creștinătăți să beneficieze de cuceririle sale, odată eliberate de anumite forțări datorate climei aprinse a momentului și polemicilor succesive. Îndreptățirea gratuită prin credință, de exemplu, ar trebui predicată astăzi - și cu mai multă forță decât oricând -, însă nu în opoziție cu faptele bune care este problemă depășită, ci în opoziție cu pretenția omului modern de a se mântui singur, fără a avea nevoie nici de Dumnezeu nici de Cristos.

Vedem cum teologia lui Augustin ne poate ajuta în această acțiune de a depăși îngrăditurile seculare. Drumul care trebuie parcurs astăzi este, într-un anumit sens, în direcție opusă celui urmat de el față de donatiști. Atunci trebuie să se pornească de la comuniunea sacramentelor spre comuniunea în harul Duhului Sfânt și în caritate; astăzi trebuie să pornim de la comuniunea spirituală a carității spre comuniunea deplină și în sacramente, între care în primul rând Euharistia.

Distincția celor două nivele de realizare a adevăratei Biserici - cel exterior al semnelor și cel interior al harului - îi permite lui Augustin să formuleze un principiu, care ar fi fost de negândit înainte de el: "Așadar poate să existe în Biserica catolică ceva care nu este catolic, așa cum poate să existe în afara Bisericii catolice ceva ce este catolic"11. Cele două aspecte ale Bisericii - cel vizibil și instituțional și cel invizibil și spiritual - nu pot să fie separate. Acest lucru este adevărat și l-a reafirmat Pius al XII-lea în Mystici corporis și Conciliul al II-lea din Vatican în Lumen gentium, dar atât timp cât ele, din cauza separărilor istorice și a păcatului oamenilor, din păcate nu coincid, nu se poate da importanță mai mare comuniunii instituționale decât celei spirituale.

Acest lucru pentru mine pune o întrebare serioasă. Pot eu, catolic, să mă simt mai în comuniune cu mulțimea celor care, botezați în însăși Biserica mea, se dezinteresează totuși complet de Cristos și de Biserică, sau se interesează numai pentru a vorbi rău despre ei, decât mă simt în comuniune cu ceata celor care, deși aparțin altor confesiuni creștine, cred în aceleași adevăruri fundamentale în care cred eu, îl iubesc pe Isus Cristos până la dăruirea vieții pentru el, care răspândesc Evanghelia sa, se străduiesc să aline sărăcia lumii și sunt în posesia acelorași daruri ale Duhului Sfânt pe care le avem noi? Persecuțiile, așa de frecvente astăzi în anumite părți ale lumii, nu fac distincție: nu ard biserici și nu ucid persoane pentru să sunt catolice sau pentru că sunt protestante, ci pentru că sunt creștine. Pentru ei suntem deja "una"!

Aceasta este desigur o întrebare care ar trebui să și-o pună și creștinii din alte biserici față de catolici și, slavă Domnului, este tocmai ceea ce se întâmplă în măsură ascunsă dar superioară la ceea ce știrile obișnuite lasă să se ghicească. Într-o zi, sunt convins, ne vom uimi, sau alții se vor uimi, că nu și-au dat seama mai înainte de ceea ce Duhul Sfânt realiza printre creștinii din timpul nostru la adăpost de oficialitate. În afara Bisericii catolice sunt foarte mulți creștini care privesc la ea cu ochi noi și încep să recunoască în ea propriile rădăcini.

Intuiția cea mai nouă și cea mai rodnică a lui Augustin cu privire la Biserică, am văzut, a fost să găsească principiul esențial al unității sale în Duhul Sfânt, și nu în comuniunea orizontală a episcopilor între ei și a episcopilor cu papa de la Roma. Așa cum unitatea trupului omenesc este dată de sufletul care dă viață și mișcă toate mădularele, tot așa este unitatea trupului lui Cristos. Ea este un fapt mistic, încă înainte de a fi o realitate care se exprimă social și vizibil în exterior. Este reflexia unității perfecte care există între Tatăl și Fiul prin lucrarea Duhului. Isus e cel care a fixat o dată pentru totdeauna acest fundament mistic al unității atunci când a spus: "Să fie una după cum noi una suntem" (In 17,22). Unitatea esențială în doctrină și în disciplină va fi rodul acestei unități mistice și spirituale, nu va putea niciodată să fie cauza ei.

De aceea pașii cei mai concreți spre unitate nu sunt aceia care se fac în jurul unei mese sau în declarațiile comune (oricât ar fi de importante toate acestea); sunt aceia care se fac atunci când credincioși de diferite confesiuni îl proclamă împreună, în acord fratern, pe Isus Domnul, împărtășind fiecare propria carismă și recunoscându-se frați în Cristos.

4. Mădulare ale trupului lui Cristos, mișcate de Duhul!

În discursurile sale adresate poporului, Augustin nu expune niciodată ideile sale despre Biserică, fără a trage imediat consecințe practice pentru viața zilnică a credincioșilor. Și este ceea ce vrem să facem și noi, înainte de a încheia meditația noastră, aproape situându-ne printre rândurile ascultătorilor săi de atunci.

Imaginea Bisericii trup al lui Cristos nu este nouă a lui Augustin. Ceea ce este nou în el sunt concluziile practice pe care le deduce pentru viața credincioșilor. Una este că nu mai avem dreptate să ne privim cu invidie și gelozie unii pe alții. Ceea ce eu nu am și alții în schimb au este și al meu. Tu îl auzi pe apostol prezentând toate acele carisme minunate: apostolat, profeție, vindecări..., și poate că te întristezi gândindu-te că nu ai niciuna dintre ele. Dar, atenție, avertizează Augustin: "Dacă tu iubești, ceea ce ai nu este puțin. De fapt dacă tu iubești unitatea, tot ceea ce în ea este posedat de cineva, posezi și tu! Alungă invidia și va fi al tău ceea ce este al meu, și dacă eu alung invidia, este al meu ceea ce ai tu"12.

În trup numai ochiul are capacitatea de a vedea. Dar oare ochiul vede numai pentru el însuși? Nu tot trupul beneficiază de capacitatea sa de a vedea? Numai mâna acționează, dar oare ea acționează numai pentru ea însăși? Dacă o piatră urmează să lovească ochiul, oare mâna rămâne nemișcată, spunând că și-așa lovitura nu este îndreptată spre ea? Același lucru se întâmplă în trupul lui Cristos: ceea ce fiecare mădular este și face, este și face pentru toate!

Iată dezvăluit secretul prin care caritatea este "calea cea mai bună dintre toate" (1Cor 12,31): ea mă face să iubesc Biserica, sau comunitatea în care trăiesc, și în unitatea tuturor carismelor, nu numai câteva sunt ale mele. Ba chiar este mai mult. Dacă tu iubești unitatea mai mult decât o iubesc eu, carisma pe care eu o am este mai mult a ta decât a mea. Să presupunem că eu am carisma de a evangheliza; eu pot să mă complac în ea sau să mă laud cu ea, și atunci devin "un chimval zăngănitor" (1Cor 13,1); carisma mea "nu-mi folosește la nimic", în timp ce pentru cel care ascultă, ea nu încetează să folosească, în pofida păcatului meu. Caritatea înmulțește cu adevărat carismele; face din carisma unui carisma tuturor.

Faci parte din unicul trup al lui Cristos? Iubești unitatea Bisericii?, îi întreba Augustin pe credincioșii săi. Atunci dacă un păgân te întreabă pentru ce nu vorbești toate limbile, din moment ce este scris că aceia care l-au primit pe Duhul Sfânt vorbeau toate limbile, răspunde fără a ezita: "Desigur că vorbesc toate limbile! De fapt aparțin acelui trup, Biserica, ce vorbește toate limbile și vestește în toate limbile marile lucrări ale lui Dumnezeu"13.

Când vom fi capabili să aplicăm acest adevăr nu numai la raporturile interne din comunitatea în care trăim și din Biserica noastră, dar și la raporturile dintre o Biserică creștină și alta, în acea zi unitatea creștină va fi practic un fapt împlinit.

Să primim îndemnul cu care Augustin încheie multe dintre discursurile sale despre Biserică: "Dacă, așadar, vreți să trăiți din Duhul Sfânt, păstrați caritatea, iubiți adevărul și veți dobândi veșnicia. Amin"14.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Bernard de Chartres, în Ioan de Salisbury, Metalogicon, III, 4 (Corpus Chr. Cont. Med., 98, pag. 116).
2 Acestui domeniu al influenței lui Augustin îi este dedicată cartea lui H. de Lubac, Augustinisme et théologie moderne, Paris, Aubier 1965 (trad. it. Agostinismo e teologia moderna, Bologna, il Mulino 1968).
3 Cf. J.N.D. Kelly, Early Christian Doctrines, London 1968, chap. XV (trad. it. Il pensiero cristiano delle origini, Bologna 1972, pag. 490-500.
4 Augustin, Contra Epist. Parmeniani II,15,34; cf. întregul Sermo 266.
5 Augustin, In Ioh. Evang. 45,12: "Quam multae oves foris, quam multi lupi intus!".
6 Augustin, Discursuri, 71, 12, 18 (PL 38, 454).
7 Augustin, Sermo 267, 4 (PL 38, 1231).
8 Augustin, Sermo 272 (PL 38, 1247 șu).
9 Ibid.
10 Cf. documentul comun catolico-luteran "De la conflict la comuniune", http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/chrstuni/lutheran-fed-docs/rc_pc_chrstuni_doc_2013_dal-conflitto-alla-comunione_it.html.
11 Augustin, De Baptismo, VII, 39, 77.
12 Augustin, Tratat despre Ioan, 32,8.
13 Cf. Augustin, Discursuri, 269, 1.2 (PL 38, 1235 șu).
14 Augustin, Sermo 267, 4 (PL 38, 1231).


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat