Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Părintele Lombardi relatează primul an al papei Francisc

De Wlodzimierz Redzioch

În urmă cu un an renunțarea lui Benedict al XVI-lea. O atmosferă apăsătoare s-a creat în jurul Bisericii Catolice și al Curiei Romane după scandalurile de pedofilie și trădarea adjutantului de cameră. Pregătirile pentru Conclav și alegerea surprinzătoare a primului papă non-european au făcut în așa fel încât Roma să fie invadată de o mulțime de jurnaliști care nu se vedea de la moartea lui Ioan Paul al II-lea.

Timp de multe săptămâni părintele Federico Lombardi, director al Sălii de Presă vaticane, a trebuit să răspundă la întrebările a circa șase mii de jurnaliști.

Într-o atmosferă tensionată și nesigură, directorul Sălii de Presă vaticane a desfășura misiunea dificilă de a explica jurnaliștilor care proveneau de pe toată planeta, ce anume se întâmpla.

Este vorba de evenimente care au marcat istoria Bisericii catolice și a lumii.

Pentru a cunoaște cât de multe și ce anume s-a întâmplat în acest ultim an l-am intervievat pe părintele Lombardi.

Cu un an în urmă situația părea catastrofală. Scandalurile, adevărate sau presupuse, erau amplificate de mijloacele media cu o agresivitate fără precedent. Calomnii, suspiciuni, insinuări... Cum a înfruntat situația directorul Sălii de Presă vaticane?

Părintele Lombardi: Mijloacele media nu sunt întotdeauna capabile să evalueze în mod obiectiv anumite situații. Uneori s-a creat o atmosferă emotivă în care se subliniau mai degrabă numai aspectele negative decât cele pozitive. În jurul Bisericii s-a creat un climat de negativitate. O parte din pontificatul lui Benedict al XVI-lea a fost marcată de evenimente apăsătoare. Acuzele de abuzuri sexuale din partea clerului a aruncat mai multe umbre asupra Bisericii. Un eveniment trist cu atât mai mult pentru că pontificatul lui Benedict al XVI-lea a fost de mare rigoare și curaj în înfruntarea acestor situații creând premisele pentru o purificare. Apoi erau problemele interne care au favorizat scurgerea de informații. Și acest lucru a agravat în mod disproporționat imaginea negativă a Vaticanului. Nu vreau să neg erorile și lucrurile greșite, dar generalizând a fost aruncat o umbră de suspiciune asupra instituțiilor și asupra persoanelor care au slujit cu fidelitate absolută pe papa și Biserica. Pe deasupra însuși faptul dramatic al trădării a creat o puternică suferință.

Scandalul în folosirea de documente rezervate a implicat o persoană pe care cu toții o cunoșteam și care a fost apropiată de Benedict al XVI-lea. Cu ce sentimente ați aflat dumneavoastră știrea că Paolo Gabriele îl trăda pe papa?

Părintele Lombardi: Paolo Gabriele a spus în cursul procesului că voia să contribuie la purificarea tensiunilor care existau în Curie. S-a gândit că ar fi dat o zguduitură pozitivă copiind și predând documente rezervate. După aceea, și-a dat seama că era un lucru greșit. A trădat în manieră gravă încrederea papei. Eu nu exprim nicio evaluare personală cu privire la comportamentul lui Paolo Gabriele. Acțiunile sale se inserează în contextul discuțiilor în privința gestionării Guvernatoratului cu alternarea Monseniorului Carlo Maria Vigan?. O altă problemă în discuție se referea la Institutul de Opere Religioase (IOR) și la activitățile economico-financiare din Vatican. Este vorba despre probleme care comportă o cunoaștere a aspectelor tehnice, este corect ca să fie discuții, din păcate mass-media au prezentat în mod complet negativ.

În acea perioadă mass-media au criticat sever Vaticanul susținând că a comis multe erori în comunicare. Ce părere aveți despre aceste critici?

Părintele Lombardi: Faptul că Paolo Gabriele a transmis sute de documente unui jurnalist care n-are nimic de-a face cu capacitatea Vaticanului de a comunica!

Există probleme și acțiuni de acest tip pe care nicio comunicare nu le poate face mai puțin grave. Desigur, mereu poate să fie mai bine, pentru acest motiv în Secretariatul de Stat a apărut figura unui consilier pentru comunicare în persoana lui Greg Burke. Este foarte important ca să existe o legătură între conducere, decizii, pregătirea documentelor și comunicarea. Astfel în timp ce sunt pregătite documentele se gândește deja la modul în care trebuie să fie prezentate și comunicate. În acest mod Sala de Presă nu trebuie să comunice deciziile și documentele care cad din cer, așa cum s-a întâmplat, de exemplu, cu decizia de a elimina excomunicarea făcută Lefebvrianilor. Avându-l pe Greg în Secretariatul de Stat sunt mai liniștit și pe deasupra am o persoană care cunoaște bine mass-media americane.

La 11 februarie 2013, Benedict al XVI-lea a convocat un Consistoriu. Nimeni nu-și imagina ce avea să se întâmple. Cum ați trăit vestea renunțării la pontificat al lui Benedict al XVI-lea?

Părintele Lombardi: Repet des asta - provocând uimirea interlocutorilor mei - că pentru mine nu a fost un lucru așa de tulburător sau surprinzător! Nu pentru că mi s-ar fi spus cu ceva timp înainte de 11 februarie, ci pentru că acela care-l urmărea îndeaproape pe Benedict al XVI-lea își dădea seama că evalua consistența propriilor forțe care slăbeau. Era posibil ca să se poată ajunge la acea decizie. Vorbise explicit despre asta în cartea-interviu cu Peter Seewald deja cu câțiva ani înainte. În cartea "Lumina lumii", Benedict al XVI-lea spune clar că în anumite situații papa poate, ba chiar trebuie să renunțe. Am trăit acel moment cu o anumită luciditate, încercând să explic bine motivele renunțării care, după părerea mea, se află toate în foaia pe care Benedict al XVI-lea a citit-o în timpul Consistoriului.

De la ora 12.30 din ziua de 11 februarie dumneavoastră a trebuit să înfruntați focul de întrebări adresate de sutele de jurnaliști care au venit din toată lumea. Pe deasupra era vorba de o situație fără precedent, nouă, "inedită". Cum ați reușit să gestionați acea situație?

Părintele Lombardi: Era necesar să se explice motivele renunțării, dar și ce avea să se întâmple în ultimele zile ale pontificatului papei Benedict al XVI-lea. Apoi trebuie explicat ce este "scaunul vacant". După aceea erau congregațiile înainte de Conclav și Conclavul însuși. Am încercat să gestionez aceste etape cu o anumită ordine pentru a face să se înțeleagă mai bine evenimentele.

Cine erau interlocutorii dumneavoastră în Curie?

Părintele Lombardi: Cea mai mare muncă în acel timp a fost aceea de a căuta încontinuu izvoarele pentru a răspunde la întrebările pe care jurnaliștii mi le adresau. Până la 28 februarie era secretarul de stat, apoi cardinalul Tarcisio Bertone care a asumat rolul de camerier. Alți interlocutori au fost: decanul Colegiului Cardinalilor, substitutul Secretariatului de Stat, secretarul Guvernatoratului, jandarmeria, Prefectura Casei Pontificale, textele juridice, istoricii, mai ales pentru istoria Conclavelor. Adesea trebuia să le spun jurnaliștilor: "Eu nu știu să-ți răspund acum. Îți voi da răspunsul mâine" și pentru a răspunde trebuia să caut persoanele juste pentru clarificări. M-au ajutat mult și părintele Thomas Rosica, CSB, pentru jurnaliștii de limba engleză, și Mons. José Maria Gil Tamayo pentru limba spaniolă.

Cum evaluați munca mass-media care înainte de conclav au luat în vizor mulți cardinali considerați papabili?

Părintele Lombardi: În Sala de Presă vaticană mi se întâmplă să întâlnesc mulți jurnaliști cu atitudini diferite. Există persoane extrem de serioase, obiective, care caută adevărul. Apoi există persoane așa și așa, pline de prejudecăți și eventual cu o atitudine critică și negativă față de Biserică: unii dintre aceștia folosesc informațiile pentru a discredita Biserica. Nu mă înspăimânt în fața acestor atitudini, merg pe drumul meu și încerc să fiu obiectiv. Le furnizez tuturor contribuția mea pentru a înțelege și a ajuta să facă bine munca. După care fiecare are responsabilitatea pentru ceea ce scrie.

Ce efect a avut asupra dumneavoastră să aflați că a fost ales papă unicul iezuit în Conclav? Îl cunoșteați?

Părintele Lombardi: Nu-l cunoșteam. Singura dată când am avut ocazia de a-l întâlni era congregația generală a iezuiților care l-a ales general pe Hans-Peter Kolvenbach, în care era reprezentant al Argentinei și eu eram reprezentant al Italiei. Dar nici măcar n-am vorbit cu acea ocazie. Apoi părintele Bergoglio a devenit episcop și n-a participat activ la viața Societății lui Isus.

În modul de a se comporta al papei Francisc cât de mult este caracteristic din formarea și tradiția Societății lui Isus?

Părintele Lombardi: Ca iezuit găsesc în papa Francisc toată dimensiunea cu caracter spiritual și un mod de a înfrunta lucrurile ale Societății. De exemplu, în omiliile la "Sfânta Marta" unde referința la Evanghelie este legată de aplicația directă în viață. Găsesc această abordare foarte asemănătoare cu exercițiile spirituale ale sfântului Ignațiu. Precum și spiritualitatea care-l contemplă pe Domnul și încearcă să traducă în viață ceea ce Evanghelia îți spune. Discernământul caracteristic al iezuiților înseamnă că fiecare este încontinuu în căutarea voinței lui Dumnezeu și a punerii ei în practică. Un alt aspect caracteristic este simplitatea de viață. Papa conduce o viață austeră, departe de exteriorități și de triumfalisme: eu, ca iezuit, găsesc acest lucru foarte familiar.

Alegerea lui Francisc a schimbat în mod radical atitudinea mass-media față de papalitate. Care este secretul eficacității sale și al capacității de comunicare cu oamenii care cucerește și mass-media?

Părintele Lombardi: A existat o schimbare a limbajului care nu se referă numai la cuvinte, ci și la gesturi și la comportamente. Papa Francisc reușește să atingă inima persoanelor și, într-un fel, depășește distanțele și barierele. Inima acestui nou limbaj este vestirea iubirii lui Dumnezeu pentru toți, tema milostivirii și a iertării pentru toți. În timp ce înainte în mass-media era răspândită prejudecata conform căreia Biserica spunea mereu "nu" și nu era apropiată de oameni. Papa Francisc a reușit să facă să se înțeleagă această lectură diferită a mesajului lui Dumnezeu și a raportului Bisericii cu neamurile.

Ce tip de "probleme" îi creează directorului Sălii de Presă vaticane un papa care vorbește mult în mod liber, care acordă interviuri cui vrea, care în mod privat comunică prin telefon cu atâtea persoane?

Părintele Lombardi: Creează probleme analoge cu acelea ale jandarmeriei când papa vrea să fie în contact cu oamenii și refuză o mașină blindată. Noi suntem în slujba papei, învățăm stilul său, modul său de a fi și de a comunica. Eu trebuie să înțeleg în ce mod pot să colaborez la comunicarea sa. Atunci când papa vorbește, acordă interviurile, comunică direct, eu n-am nimic de spus sau de adăugat; intervin numai când se naște vreo problemă care trebuie clarificată.

Suntem la un an de pontificat și Francisc este deja omul anului pentru revista "Time". Cum se poate comenta această alegere?

Părintele Lombardi: Papa nu este unul care caută succes sau popularitate. Odată a spus oamenilor care-l aclamau: "Nu spuneți «Trăiască papa!», spuneți «Trăiască Isus!»". În același timp papa poate accepta să fie omul anului pentru "Time". Dacă alegerea revistei înseamnă să facă cunoscut scopul misiunii Bisericii și mesajul pe care îl transmite Francisc, foarte bine, altminteri pe papa cu siguranță nu-l interesează deloc acest lucru.

Există sfaturi care v-ar plăcea să le dați jurnaliștilor pentru a îmbunătăți munca de comunicare mai ales cât privește papa, Curia și Biserica în general?

Părintele Lombardi: Ceea ce adesea le lipsește jurnaliștilor este să perceapă intenția misiunii Bisericii și a papei. De multe ori lectura evenimentelor este făcută cu chei de interpretare străine de realitatea Bisericii, de exemplu în cheie politică sau economică. De aceea din Biserică se vede numai lupta pentru putere sau interesele economice de parte. Aceasta era situația dramatică din timpurile lui Vatileaks. Pentru a avea o lectură corectă, și pentru cei care nu cred, trebuie încercat să se înțeleagă motivele și intențiile care există în spatele acțiunilor și măsurilor Bisericii. De exemplu, în lupta pe care Biserica o duce împotriva abuzurilor sexuale, mulți văd numai un mod pentru a se apăra de atacuri. În schimb este vorba despre un proces de căutare de coerență evanghelică, de reînnoire interioară, de purificare.

În acest context mulți jurnaliști privesc la reforma Curiei numai ca la o reînnoire de tip politic. Ce se poate spune în această privință?

Părintele Lombardi: Papa a reușit să dea de înțeles că Biserica există pentru a spune oamenilor că sunt iubiți. De aceea reforma Curiei este secundară: folosește Bisericii pentru a vesti mai bine mesajul evanghelic, nu numai în Vatican, ci în dieceze și în periferii. Structurile centrale nu există pentru a domina, ci pentru a sluji și a ajuta: reforma tinde la aceasta.

(După Zenit, 2 și 3 martie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat