Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Cu papa Francisc, Biserica trăiește o nouă primăvară"

De Luca Marcolivio

La mai puțin de un an de la alegerea papei Francisc, Biserica a intrat într-o adevărată "perioadă conciliară". Fie prin relansarea acelui creștinism al milostivirii care a fost propriu al fericitului papă Ioan al XXIII-lea, fie prin reformele structurale pe care actualul pontif le duce înainte.

Este convins de asta Monseniorul Bruno Forte, teolog de faimă internațională și arhiepiscop de Chieti-Vasto. În colocviu cu agenția Zenit, Monseniorul Forte a trasat un bilanț al acestui prim an de pontificat al papei Bergoglio, găsind continuități teologico-doctrinare cu magisteriul lui Benedict al XVI-lea, împreună cu inovații pe planul pastoral și al comunicării.

Excelență, în urmă cu puțin mai mult de un an, papa Benedict al XVI-lea anunța lumii renunțarea sa la slujirea petrină. Dumneavoastră cum ați trăit acel moment de cumpănă în istoria Bisericii?

Mons. Bruno Forte: Alegerea papei Benedict nu putea să fie motivată decât de o singură motivație: lectura de credință care a condus drumul său. Se poate spune că sensul pontificatului lui Benedict al XVI-lea a fost acela al unei reforme spirituale a Bisericii în lumina primatului lui Dumnezeu. N-am avut niciun dubiu, deci, încă din prima clipă, că în alegerea papei Ratzinger era voința de a asculta de Dumnezeu, în sensul pe care el însuși îl explicase în Deus caritas est, când spune că noi trebuie să slujim cu tot ceea ce Dumnezeu ne-a dăruit, în măsura în care El ne dă forța și posibilitatea: "Dumnezeu guvernează lumea, și nu noi. Noi îi oferim doar serviciile noastre, atât cât putem, și până când ne dă putere" (nr. 35). Cu alte cuvinte, mistica de slujire a papei Benedict este o mistică ce prevede și disponibilitatea față de Dumnezeu recunoscând dispariția acelor forțe necesare pentru slujirea cerută nouă, îndeosebi pentru o slujire așa de oneroasă și de responsabilitate foarte mare ca aceea de Episcop de Roma. Deci mi s-a părut clar că era vorba despre un mesaj de forță spirituală extraordinară, pentru că papa Benedict în această renunțare concretiza în maniera cea mai înaltă mesajul întregului său pontificat: Dumnezeu vine mai înainte de orice și de El trebuie să ascultăm, slujindu-l cu toată inima noastră și cu forțele noastre, atât timp cât El ne cere un alt tip de slujire care, precum în Ioan Paul al II-lea a fost cea a suferinței și a ultimei tăceri, în papa Benedict este cea a rugăciunii și a tăcerii, între zidurile mănăstirii Mater Ecclesiae, în Grădinile Vaticane.

După o lună a venit alegerea papei Francisc...

Mons. Bruno Forte: Desigur a fost imediat elementul de surpriză pentru lumea întreagă, și datorită rapidității conclavului. Este extraordinar cum, pe parcursul unei zile și ceva, acest Colegiu a știut să dea Bisericii un nou papă și - mai ales - pe acest papă. Cred că se atinge cu mâna cum suflul Duhului acționează în alegeri ca aceea pe care Conclavul este chemat s-o facă. Lucrul care cu adevărat m-a uimit a fost faptul că papa Francisc se prezenta cu un stil de absolută umilință și simplitate: a făcut asta cerând rugăciunea și binecuvântarea poporului lui Dumnezeu; spunând, un pic în glumă, că "a venit de la capătul lumii"; totul cu un ton profund uman care, în același timp, făcea să transpară spiritualitatea ignațiană a trăirii oricărui lucru în prezența lui Dumnezeu. Apoi a mărturisit asta însuși Francisc, relatând cum în momentul acceptării s-a simțit inundat de o pace foarte mare, pentru că a împlinit voința lui Dumnezeu.

Toate acestea ne spun că Dumnezeu a dăruit Bisericii pe papa de care ea avea nevoie înainte de toate în stilul și în modul de a comunica. Ceea ce este evident e că, în conținuturile profunde, există o continuitate absolută între Benedict și Francisc. Se schimbă stilurile, pentru că se schimbă persoanele. După o personalitate în mod fundamental timidă cum este papa Benedict, urmează o personalitate în mod natural comunicativă, care are simțul raportului uman imediat, prin care trece și suflul Evangheliei, duioșia lui Dumnezeu, milostivirea sa.

Ceea ce papa Francisc moștenea era o Biserică ce, cu pontificatele precedente. Demarase și mari reforme spirituale, dar este și o Biserică ce se află cufundată în lumea noastră, lumea "satului global", în care este nevoie imensă de a ne simți atinși de milostivirea, de duioșia și - aș îndrăzni să spun - de "umanitatea" lui Dumnezeu, printr-o privire de primire, de încredere, de duioșie și de milostivire din partea slujitorului lui Dumnezeu, în cazul specific al Episcopului de Roma. Papa Francisc a întâlnit această nevoie în maniera cea mai înaltă.

Unii îl acuză pe papa Francisc că are un profil prea pastoral și prea puțin teologic, în afară de a fi slab cu privire la morala catolică, îndeosebi cu privire la etica vieții și a familiei. Sunt critici sustenabile?

Mons. Bruno Forte: Mi se pare o afirmație falsă, înainte de toate pentru că papa Francisc are un background formativ și cultural de tot respectul: studiile sale de teologie și de filozofie în Argentina, continuate apoi în Germania, constituie un bagaj cultural de mare însemnătate. E suficient să ne gândim la cunoașterea pe care o are Bergoglio despre Romano Guardini, acest extraordinar gânditor italo-german care strălucește în secolul al XX-lea teologic, filozofic și spiritual ca o adevărată stea și pe care papa îl citează în Evangelii gaudium. Deci este fals a crede că papa Francisc nu are însemnătate teologică: dovada sunt formarea sa culturală și teologică, identitatea sa iezuită, spiritualitatea lui reverentia care-l face să-l recunoască - mergând pe urma Exercițiilor Spirituale ale sfântului Ignațiu de Loyola - pe Dumnezeul care trebuie cinstit în tot ceea ce există.

Mi se pare hazardată și falsă și părerea cu privire la o presupusă neatenție față de valorile fundamentale: una este conținutul credinței - peste care acest papă nu trece, așa cum nu trecea papa Benedict - alta este limbajul de exprimare și de comunicare al său. Nu înseamnă că limbajul credinței trebuie să fie mereu și numai un limbaj verbal sau definitoriu. Poate să fie și un limbaj format din gesturi care comunică prin puterea simbolului, uneori mult mai mult decât cuvântul însuși. Este un pic limbajul pe care adesea l-a folosit Isus, până la semnul suprem al morții pe cruce și al învierii sale, care explică divinitatea sa mult mai mult decât orice cuvânt.

Papa Francisc are această capacitate de a vorbi prin gesturi: de exemplu, valoarea vieții este afirmată de el cu duioșia extraordinară pe care o demonstrează față de cei fragili, cei slabi, cei bolnavi, cei mici. O duioșie care se justifică numai în cel care consideră viața, chiar și în exprimările sale mai fragile, ca un dar de măreție absolută, care trebuie respectată și promovată la toate nivelele și în toate fazele sale. Apoi, și la nivel de conținuturi verbale, din omiliile de dimineață de la "Sfânta Marta", până la textele magisteriale, de exemplu Lumen fidei și Evangelii gaudium, suntem în fața unui magisteriu nicidecum slab sau de puțin conținut. Suntem în fața unei extraordinare bogății de mesaje, a unei pluralități de stiluri, de moduri și de forme care în ansamblul lor constituie un foarte bogat patrimoniu de credință și de cunoaștere. Cel care judecă drept slabă sau fragilă gândirea acestui papă, ori nu l-a înțeles ori nu vrea să-l înțeleagă și mai ales nu este atent la complexitatea limbajelor pe care papa le folosește și, mai ales, la forța conținuturilor pe care le exprimă.

S-a vorbit mult despre un "efect-Francisc" asupra confesionalelor. Considerați că întoarcerea atâtor credincioși la liturghie și la practica sacramentală este un fenomen profund și durabil?

Mons. Bruno Forte: Este o realitate de fapt pe care noi toți păstorii o înregistrăm. Există o întoarcere a multora la harul sacramentelor, îndeosebi al Spovezii, motivată de sentimentul de atracție și de invitație de a profita de duioșia și de milostivirea lui Dumnezeu, care ne vine încontinuu de la acest papă: nu vă fie frică de duioșia lui Dumnezeu. Cât de profundă este această realitate de fapt, o știe numai Dumnezeu, totuși mă întreb: faptul că atâtea persoane regăsesc calea reconcilierii sacramentale, oare va putea fi judecată vreodată ca un fapt superficial? În măsura în care cineva se deschide în adâncul său la iertarea lui Dumnezeu și o cere, există mereu o mișcare interioară de har și de miracol al Duhului pe care nicio judecată umană n-o va putea califica drept banală sau superficială.

Este un fenomen durabil? Tot ceea ce este uman este supus caducității și provizoriului, totuși cu siguranță anumite experiențe care schimbă sufletul în adâncime sunt și acele experiențe care dau vieții acea însemnătate și acea frumusețe care au deja un gust de veșnicie. Acest lucru ne face să sperăm că poate să fie începutul unui drum, destinat să devină stabil, durabil și profund.

Așadar suntem într-o primăvară a Bisericii așa cum a fost deja pontificatul lui Ioan al XXIII-lea. La distanță de 50 de ani, Conciliul este viu mai mult ca oricând. Mesajul duioșiei și al milostivirii lui Dumnezeu a papei Ioan este viu, pentru că omenirea are nevoie de ele mai mult ca oricând.

Considerați că și reformele structurale ale Bisericii în sens colegial și sinodal sunt pe urma a ceea ce a fost dorit de Conciliul al II-lea din Vatican?

Mons. Bruno Forte: Evangelii gaudium este un manifest programatic în acest sens. Marea intenție a papei Francisc este să ducă la împlinire ceea ce Conciliul al II-lea din Vatican a propus, a tematizat și a demarat: efectiva colegialitate eclezială sub Petro și cum Petro. Papa Francisc crede în valoarea colegialității, ceea ce înseamnă a crede în sfințenia Bisericii, în Duhul Sfânt care acționează în Poporul lui Dumnezeu care inspiră sensus fidelium care așadar, într-un fel, prin ascultarea Bisericii, vorbește și păstorilor care trebuie să discearnă, să judece și să transmită credința. Cred că suntem cu adevărat într-o perioadă conciliară, în sensul că tot ceea ce Conciliul al II-lea din Vatican a propus cu privire la communio și la colegialitatea episcopilor, începând de la învățătura despre sacra mentalitate a episcopatului, se realizează. Nu va fi ușor: nu tot ceea ce scoatem în evidență frumos și luminos va fi receptat cu ușurință. Este clar că vor exista rezistențe și temeri. O Biserică mai verticalistă și "clericală" este o Biserică ce le convine tuturor, deoarece eliberează de responsabilitatea de a se confrunta personal, cu dilemele și trudele alegerilor vieții, moralei. Biserica lui Isus este o Biserică în care funcția păstorilor este indispensabilă dar în care fiecare este chemat să trăiască propria viață, să facă propria alegere de iubire și de credință și să moară propria moarte. Toți cei botezați au o demnitate pe care spiritul sinodal și colegial așa de puternic voit de acest papă și inspirat de marele dar al Conciliului al II-lea din Vatican, cu siguranță o promovează și o încurajează.

Un alt aspect este insistența Sfântului Părinte asupra sărăciei evanghelice, o valoare pe care el însuși o urmează cu coerență, chiar și în conducerea Bisericii. Nu există riscul ca să fie răstălmăcită ca pauperism?

Mons. Bruno Forte: Există două aspecte care trebuie evidențiate: primul este sărăcia ca stil de viață. Isus este sărac și sărăcia sa nu se naște din pauperism, ci se naște din voința de a demonstra cu viața, cum adevărata comoară a ființei umane nu este nimic altceva decât Dumnezeu și căutarea Împărăției sale. Sărăcia evanghelică nu este decât o față a credinței în Dumnezeu, care nu vrea garanții umane, care nu vrea mijloace umane, ci care se încrede, ca s-o spunem cu sfântul Paul, în "slăbiciunea lui Dumnezeu". În alegerile papei Francisc nu există niciodată un pauperism de manieră. Papa Francisc este autentic, este el însuși. El însuși n-a spus niciodată că apartamentul pontifical era prea luxos. A spus numai că voia să trăiască la "Sfânta Marta" pentru a putea sta cu alții, dintr-o nevoie de comuniune. A mai spus, glumind, că n-ar fi voit să cheltuiască bani la psihiatru... Este un papă care crede în viața comună, în fraternitate, care este și o față a sobrietății, a sărăciei evanghelice. Pe de altă parte este alegerea săracilor și atenția față de cei săraci, cu o denunțare precisă și o vestire precisă. Denunțarea este aceea a "nu"-urilor, reafirmate în Evangelii gaudium: "nu" unei economii a excluderii care îi marginalizează pe cei mai slabi, "nu" unei tiranii a banului, care este și la baza crizei economice mondiale. Acești "nu" foarte clari și categorici se conjugă apoi cu un "da": "da"-ul angajării pentru promovarea umană, pentru demnitatea ființei umane, pentru o dreptate în care se promovează conviețuirea diferențelor, pentru ca fiecare persoană umană să fie respectată și promovată în demnitatea sa și în posibilitățile sale.

Insistența papei Francisc asupra sărăciei nu are nimic de-a face cu pauperismul, ci este mai degrabă o revizitare a marelui mesaj evanghelic pe care, de exemplu, Francisc de Assisi l-a relansat cu viața sa și cu cuvintele sale în inima Evului Mediu creștin.

(După Zenit, 20 și 21 februarie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat