Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a VII-a de peste an - A

Iubirea este testul de paternitate a lui Dumnezeu pentru copiii săi

Isus continuă și astăzi îndreptarea și desăvârșirea Legii răstălmăcită de oameni. Citind textul evangheliei, m-am gândit că un titlu potrivit ar fi: Iubirea este testul de paternitate a lui Dumnezeu pentru copii săi.

Creștinul, devenit prin botez fiul lui Dumnezeu, fratele lui Isus, templul Duhului Sfânt (cf. 1Cor 3,16), dar și moștenitorul împărăției cerurilor, trebuie să caute și să trăiască mereu sfințenia și desăvârșirea voită de Dumnezeu cel întreit și unic - Dumnezeu iubire (cf. 1In 4,8.16) - prin împlinirea poruncii iubirii îndreptată de Isus, poruncă care cuprinde și care împlinește toată Legea și toți profeții (cf. Mt 22,37-40; Rom 13,8); căci, creștinul nu se poate numi copilul lui Dumnezeu și în același timp să trăiască ca un fiu al satanei (cf. In 8,44; 1In 3,10). Lângă Dumnezeu cel sfânt și desăvârșit nu poate locui nici un păcătos: "Nimic întinat nu va intra în împărăția lui Dumnezeu" (Ap 21,27), căci Dumnezeu este un foc mistuitor care îi arde pe păcătoși (cf. Evr 12,29). De aici și chemarea Cuvântului lui Dumnezeu din această duminică: "Fiți sfinți, căci eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt" (Lev 19,2). "Fiți desăvârșiți, după cum și Tatăl vostru cel ceresc este desăvârșit" (Mt 5,48).

Dumnezeu cel întreit și unic este sfânt și desăvârșit prin excelență. El este iubitor da oameni, milostiv, îndelung-răbdător, plin de îndurare și de dreptate (cf. Ex 34,6). Sfințenia și desăvârșirea lui Dumnezeu ne-a fost descoperită nouă prin Cristos, în care satana nu a găsit nimic care să-i aparțină, iar nimeni nu l-a putut acuza vreodată de vreun păcat (cf. In 14,30; In 8,46). Aceasta este o țintă de atins și pentru noi, botezații, care trebuie să ajungem la starea de om desăvârșit și la înălțimea staturii lui Cristos (cf. Ef 4,13). Iar acest lucru este posibil, urmându-l pe Isus și fugind de a da prilej diavolului (cf. Ef 4,27).

Pentru orice creștin care vrea să intre în împărăția cerurilor, sfințenia și desăvârșirea trebuie să devină un mod nou de viață. Autorul Scrisorii către evrei ne spune: "Căutați sfințirea, fără de care nimeni nu va vedea pe Domnul" (Evr 12,14); iar sfântul Petru ne spune: "După cum cel ce v-a chemat este sfânt, fiți și voi sfinți în toată purtarea voastră. Căci este scris: "Fiți sfinți, căci eu sunt sfânt" (1Pt 1,14-16).

Ascultând de Dumnezeu și privind la Isus, apostolii au fost primii care au trăit și predicat această chemare la sfințenie și desăvârșire. Astfel, Paul a putut să spună: "Călcați pe urmele mele, întrucât și eu calc pe urmele lui Cristos" (1Cor 11,1). Iar după apostoli, o mulțime mare de oameni pe care nimeni nu putea să o numere, din toate națiunile, triburile, popoarele și limbile, s-au sfințit prin puterea iubirii și a sângelui lui Isus (cf. Ap 7,9). Acest fapt l-a făcut pe sfântul Augustin (354-430), să exclame: "Dacă atâția și atâtea au putut, eu de ce nu aș putea"? Și a putut și el.

Cărturarii și fariseii, care nu-l iubeau pe Dumnezeu și nu credeau în Isus, care nu urmau calea iubirii, care nu urmau calea spre cer deschisă de Isus și care nu-i lăsau nici pe alții să intre (cf. Mt 23,13), astfel au răstălmăcit Poruncile și Legile lui Dumnezeu, că s-au întors împreună cu poporul păstorit de ei la Legea Talionului: "Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte" (Mt 5,38; cf. Ex 21,24; Lev 24,20; Dt 19,21).

Isus îndreaptă și desăvârșește astăzi cea mai importantă poruncă din Lege, Porunca iubirii, care a fost cea mai strâmbată de către cărturari și farisei. El, spune: "Să nu vă împotriviți celui ce vă face rău. Ci, oricui te lovește peste obrazul drept, întoarce-i și pe celălalt. Oricui vrea să se judece cu tine și să-ți ia haina, lasă-i și cămașa. Dacă te silește cineva să mergi cu el o milă de loc, mergi cu el două. Celui ce-ți cere dă-i; și nu întoarce spatele celui ce vrea să se împrumute de la tine" (Mt 5,39-42). Deci, nu este suficient numai să nu te răzbuni, după vechea lege a talionului, dar trebuie să adaugi Legea iubirii.

La prima vedere, ceea ce a cerut Isus astăzi tuturor ucenicilor săi pentru mulți oameni care nu trăiesc ca fii ai lui Dumnezeu și nici după logica lui pare un lucru greu și de neînțeles. Când ai pe Dumnezeu de tată, pe Isus de frate, pe Duhul Sfânt de mângâietor și când ai comorile, bucuriile și onorurile nemaiauzite ca moștenire (cf. 1Cor 2,9), atunci nu mai contează și nu te mai interesează când cineva ți le ia pe cele din lumea trecătoare, care și așa constituie și o povoară pe calea cerului. Aici să ne gândim la mulțimea de sfinți care au lăsat de bunăvoie toate cele pământești, gândindu-se numai la comorile, bucuriile și onorurile cerului. Când noi ne luptăm și ne zbatem pentru comorile, bucuriile și onorurile pământești trecătoare, arătăm că le-am refuzat pe cele veșnice.

O veche legendă norvegiană povestește despre un om pe nume Haakon, care privea mereu imaginea lui Cristos răstignit. Într-o zi, Haakon s-a gândit să ceară favoarea de a sta în locul lui Isus pe cruce. Isus a fost de acord, dar cu condiția de a tăcea în fața a tot ceea se întâmplă și vede. Într-o zi, Haakon a văzut o nedreptate și, fără să-i înțeleagă folosul pentru cel nedreptățit, l-a certat pe făptuitor. Atunci Haakon și-a pierdut chipul și locul lui Isus de pe cruce. Fără cuvinte!

Isus însuși nu s-a împotrivit dușmanilor săi, conduși de satana, nici când l-au lovit, nici când i-au luat tunica și cămașa, nici când l-au ucis (cf. Is 50,5-7). Când aceștia gândeau că i-au făcut cel mai mare rău, de fapt i-au făcut cel mai mare bine, căci l-au ajutat să-și împlinească misiunea de mântuitor al lumii. Isus nu a rămas de ocara satanei și a oamenilor răi; odată că i-a folosit la realizarea mântuirii lumii; apoi, prin Slava și Duhul Tatălui, a fost înviat (Rom 5,6.8.10), înălțat și glorificat la dreapta Tatălui (cf. Mc 16,19); iar în final, pe diavol și pe oamenii răi i-a făcut așternut picioarelor sale (cf. 1Cor 15,25).

Prin porunca iubirii, Dumnezeu cel întreit și unic face mereu copiilor săi testul de paternitate, ca să vadă dacă îi seamănă sau nu. Iată câteva teste reușite:

Iosif cel drept și curat din Vechiul Testament, care nu s-a împotrivit fraților săi care i-au spus cuvinte grele și l-au vândut ca sclav (cf. Gen 37,28), care nu s-a împotrivit femeii lui Putifar care l-a aruncat nevinovat în închisoare (cf. Gen 39,7-20), nu a rămas de rușine. Despărțirea de familie a însemnat mântuirea familiei sale care murea de foame; iar întemnițarea lui de către femeia lui Putifar a însemnat așezarea lui pe tronul Egiptului.

Sfântul Ștefan, care nu s-a împotrivit celor care îl ocărau, îl judecau, îl condamnau și-l ucideau cu pietre, nu a rămas de rușine. A reușit convertirea lui Paul, a multor preoți iudei (cf. Fap 6,7) și a mai multor potrivnici; iar el a văzut cerurile deschise și pe Isus în glorie, încă din această viață (cf. Fap 7,56).

Sfântul Paul, prigonit, întemnițat și bătut fără ca să se împotrivească (cf. 2Cor 11,23-33), nu a rămas nici el de rușine, căci numai în Filipi a câștigat pentru Cristos pe Lidia, pe temnicerul care l-a pus în lanțuri și pe întreaga lui familie (cf. Fap 16,16-40); apoi să nu uităm ce câștig de suflete a avut în Orient, Asia și Europa. Cât despre el, s-a desăvârșit în Cristos și a primit coroana învingătorului (cf. 2Tim 4,7-8).

Apoi, cărturarii și fariseii au ciuntit legea dragostei, că au coborât-o sub trăirea păgânilor, căci nu-și mai ajutau nici măcar părinții ajunși la neputință (cf. Ex 20,12), inventând diabolicul "Corban", adică "închinat Domnului și nu pot să-ți dau" (cf. Mc 7,11-13). Iar dacă au ajuns să-și excludă până și părinții de la iubirea lor, ce să mai vorbim atunci de străini și păgâni. Isus vine și îndreaptă și această anomalie strecurată abuziv în Lege, spunând că nu numai familiarilor să nu le întorci spatele la nevoi, dar nimănui: "Oricărui îți cere dă-i; și nu întoarce spatele celui ce vrea să se împrumute de la tine" (Mt 5,42).

Se spune că, odată, un eremit, mergând să-și vândă coșurile, a găsit pe drum o perlă de mare preț. Un om lacom a văzut aceasta și i-a cerut călugărului să-i dea lui perla aceea. Călugărul i-a dat-o cu bucurie. Omul, primind perla de la eremit, a început să se gândească: "Ce siguranță așa mare are acesta, că mi-a putut da mie perla aceasta? Mă voi duce să vorbesc cu el". Întâlnindu-l pe călugăr, omul i-a spus: "Ia-ți perla înapoi. Eu vreau să mi-l dai pe acela care ți-a dat puterea să-mi dai fără rezervă perla!" "Acela care mi-a dat puterea să-ți dau perla se numește Cristos", i-a spus eremitul. "Dă-mi-l, căci pe el îl caută inima mea!" Eremitul l-a condus pe om la Cristos și, din acea clipă, omul i s-a alăturat în slujirea lui Cristos și a semenilor. Iată aici înțelesul cuvintelor lui Isus: "Oricui îți cere, dă-i". Făcând așa, putem câștiga multe suflete pentru cer.

Noi suntem copiii generosului Dumnezeu întreit și unic, care ne-a dat tot ceea ce avem și suntem (cf. Gen 1,26.28; Ps 8,6). De aceea, Paul ne întreabă: "Ce ai omule ce nu ai primit" (1Cor 4,7)? Apoi, odată cu Isus, Dumnezeu ne-a dat toate bunurile de pe pământ și din cer (cf. Rom 8,32). De aceea creștinul, ca și tatăl său, Dumnezeu, trebuie să fie iubitor cu toți: buni și răi, drepți și nedrepți (cf. Mt 5,45-47). Așa cum îngerii și sfinții golesc visteriile lui Dumnezeu, aducându-ne ajutoare din cer, tot astfel și noi, creștinii, trebuie să golim visteriile lui Dumnezeu, aflate în administrația noastră, în mâinile fraților noștri aflați în dificultate, după exemplul lor și al administratorului "necredincios" din evanghelie (cf. Lc 16,1-12), căci pentru asta ne-au fost date. Și în acest punct al Legii iubirii, Dumnezeu ne face testul de paternitate.

Tare multe suflete s-au câștigat pentru cer prin dărnicie. Să ne gândim numai la timpurile apostolice, când creștinii își puneau bunurile la dispoziția Bisericii, câți păgâni veneau la credință (cf. Fap 4,32-37).

Tertulian, un creștin de la începutul creștinismului, ne spune că păgânii, văzând iubirea dintre creștini, care trăiau toții ca frații, se făceau creștini cu miile. Și astăzi Bisericile care practică întrajutorarea cresc. De aceea Paul spune: "Nimeni să nu-și pună încrederea în oameni, toate vă aparțin: și Paul, și Apolo, și Petru, și lumea, și viața, și moartea, și prezentul, și viitorul: toate sunt ale voastre; voi însă sunteți ai lui Cristos, iar Cristos este al lui Dumnezeu" (cf. 1Cor 3,21-23).

Pe lângă câștigarea de suflete pentru cer, pe care o fac cei generoși - chiar și după moartea lor (cf. Mc 14,9) - astăzi suntem chemați să ne gândim și la câștigurile lor pământești, alături de cele veșnice.

Astfel: Rahab din Ierihon, pentru că a găzduit, hrănit și ocrotit cercetașii lui Israel, a fost cruțată de moarte și sărăcie împreună cu toată familia ei, a intrat în poporul ales și în genealogia mântuiților lui Isus (cf. Ios 2,6; 17,22-25; Iac 2,5; Mt 1,5). Văduva din Sarepta care a împărțit pumnul ei de făină cu Ilie a fost scăpată de griji pe tot timpul secetei de 3 ani și 6 luni și a primit și mântuirea (cf. 1Rg 17,10-16); sutașului din evanghelie, pentru faptul că i-a ajutat pe iudei să-și construiască o sinagogă și pentru faptul că a fost darnic cu poporul sărac, Isus i-a îndepărtat boala de la casa lui și i-a dat mântuirea (cf. Lc 7,1-10); sutașul Coneliu, un ofițer păgân din armata romană, pentru că făcea milostenii cu cei săraci a primit de la Isus darul credinței și al mântuirii (cf. Fap 10,1-48). Apoi amintim pe Tabita din Iope (cf. Fap 9,36-42) etc.

Tare mult au pierdut și pierd cei zgârciți, care aproape toți au trăit și au murit nebuni, dar și subit. Iată câteva exemple: Nabal, soțul înțeleptei Abigail, care a ajuns soția lui David (cf. 1Sam 25,1-39); bogatul căruia i-a rodit țarina și nu s-a gândit decât la el (cf. Lc 12,16-21); bogatul care trăia numai în chefuri și beții și nu-i păsa de săracul Lazăr, când a murit în somn și a ajuns în iad (cf. Lc 16,19-26).

Dumnezeu poruncise încă din Vechiul Testament iubirea aproapelui și iubirea dușmanilor: "Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Lev 19,18). "Să nu urăști pe edomit, căci este fratele tău; să nu urăști pe egiptean, căci ai fost străin în țara lui" (cf. Dt 23,7; Ex 22,21; Ex 23,9; Lev 19,34; Dt 10,19). Cărturarii și fariseii au făcut și aici tăieri și adăugiri nepermise. Au scos de la iubirea aproapelui: "ca pe tine însuți"; și au înlocuit voit: "să nu urăști pe dușmanul tău" cu "să urăști pe dușmanul tău" (cf. Mt 5,43). Isus a îndreptat aceste abuzuri, aducând Legea la starea de la început. De aceea a spus: "Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă asupresc și vă prigonesc, ca să fiți fii ai Tatălui vostru care este în ceruri; căci el face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,44-45).

Chiar din Vechiul Testament, "iubirea" este singura formă de "ură și răzbunare" permisă contra dușmanilor noștri, singurul mod permis de a strânge cărbuni aprinși pe capul dușmanilor (cf. Prov 25,21-22; Rom 12,20). Deși iubirea grămădește cărbuni aprinși pe capul dușmanilor, ea nu le face nici un rău (cf. Rom 13,10), iar pe noi nu ne separă de Dumnezeu și nici de ei. Din contra, iubirea le aduce dușmanilor noștri mântuirea, iar nouă apropierea de Dumnezeu și de ei. Iubindu-ne dușmanii, ne arătăm a fi cu adevărat copiii lui Dumnezeu, care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți (cf. Mt 5,45). Așa cum prin iubirea sa față de toți oamenii, "buni și răi, drepți și nedrepți", Dumnezeu îi aduce și astăzi pe aceștia la iubirea sa, tot astfel iubirea noastră față de "buni și răi, drepți și nedrepți" trebuie să fie singura cale de a-i schimba.

Dar modul cel mai clar prin care Dumnezeu și-a arătat dragostea față de toți oamenii, "buni și răi, drepți și nedrepți", a fost jertfa lui Isus de pe cruce; această jertfă a lui Isus de pe cruce l-a făcut pe sfântul Ioan să exclame: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul său Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Iar din rândul dușmanilor săi făceam parte și noi: "Căci, pe când eram noi încă fără putere, Cristos, la vremea cuvenită, a murit pentru cei nelegiuiți; pe când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi; pe când eram vrăjmași, am fost împăcați cu Dumnezeu, prin moartea Fiului său" (Rom 5,6.8.10). Ba mai mult, Isus "când era batjocorit, nu răspundea cu batjocuri; și când era chinuit, nu amenința" (1Pt 2,23); iar când a fost pus pe cruce, s-a rugat pentru cei care-l răstigneau: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac!" (Lc 23,34). Și care a fost rezultatul? Mântuirea lumii! Iar pe Isus "Dumnezeu l-a înălțat nespus de mult și i-a dat numele care este mai presus de orice nume; pentru ca, în numele lui, să se plece orice genunchi" (Fil 2,9-11).

Apostolii și primii creștini au iubit pe dușmanii lor după învățătura și exemplul lui Isus, le-au făcut bine și le-au predicat evanghelia. Iar când aceștia îi prigoneau și îi ucideau, ei se rugau lui Dumnezeu ca să ne le socotească lor păcatul acesta și să-i mântuiască (cf. Fap 7,60). Și mulți oameni s-au convertit atunci și se convertesc și astăzi aflând de purtarea lor. Iată un alt test de paternitate din partea lui Dumnezeu.

Sfânta Maria Goretti (1890-1902), iertând pe ucigașul ei, Alexandru Serenelli, l-a condus pe acesta la Isus, la convertire și la mântuire; și mai conduce încă pe mulți alții. Iar ea și-a mântuit sufletul.

Fericitul Miguel Pro (1891-1927) a fost un preot iezuit din Mexic, omorât pentru credință. Odată, fiind urmărit de un polițist pe bicicletă, pentru a-l duce la închisoare, acesta, în goana lui, cade și se lovește grav. Părintele Miguel Pro se oprește, îl urcă într-o mașină, plătește șoferului și-l trimite la spital. Cucerit de dragostea preotului, polițistul s-a convertit și, împreună cu el, și mulți alții.

La un birou parohial a venit odată un domn foarte alarmat din cauza unui dușman care nu-l mai lăsa în pace. I-a povestit preotului cum a făcut tot ce știa el pentru a scăpa de el, dar în zadar. La urmă, preotul l-a întrebat: Dar cu cărbuni aprinși, ai încercat? A fost nevastă-mea la o babă și i-a aprins și i-a stins niște cărbuni. Atunci preotul i-a explicat ce fel de cărbuni trebuie să-i aprindă pe cap: "dacă îi este foame vrăjmașului tău, dă-i să mănânce; dacă-i este sete, dă-i să bea; căci dacă vei face astfel, vei îngrămădi cărbuni aprinși pe capul lui" (Rom 12,20). Așa ceva nu am încercat! Deși i-a venit greu să accepte ideea, a făcut totuși ceea ce i-a spus preotul, iar vrăjmășia s-a stins ca prin minune.

Psalmul responsorial ne spune că: "Îndurător și milostiv este Domnul" (Ps 102,8), pentru ca noi să nu uităm că, în calitate de copii ai lui Dumnezeu, trebuie să fim și noi iubitori, milostivi și îndurători.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat