Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a VI-a de peste an - A

Isus este Legea noastră cea nouă

Predica lui Isus de pe muntele fericirilor continuă și în această duminică. Astăzi, Isus proclamă legea cea nouă. El nu abrogă legea dată prin îngeri poporului său (cf. Fap 7,53) pentru a fi deosebit, liber și înțelept (cf. Dt 4,6), ci o perfecționează punând accent pe dispoziția internă și pe inima omului, unde se dă bătălia pentru fidelitate față de Dumnezeu și deschidere față de semeni.

Cât timp omul a locuit în paradis, el a trăit în legea iubirii de Dumnezeu și în legea iubirii față de aproapele și de toată creația. Când, după păcat, Dumnezeu a privit spre omul de pe pământ, acesta uitase legea iubirii și trăia după Legea junglei, legea celui mai puternic. Să ne amintim numai de setea de sânge a lui Lameh, un nepot al lui Cain. El se lăuda în față nevestelor sale: "Am omorât un om pentru rana mea și un tânăr pentru vânătăile mele. Dacă Cain va fi răzbunat de șapte ori, Lameh va fi răzbunat de șaptezeci de ori câte șapte" (Gen 4, 23-24). Încă de atunci, Dumnezeu a hotărât să-l cheme iar pe om la legea iubirii. Datorită păcatului, care slăbise mult ființa omului, introducerea legii iubirii în lume a trebuit să se facă lent și pe etape. Prima etapă a acestei mari lucrări a fost legea talionului. Aceasta a fost un mare pas înainte, căci s-au limitat răzbunările nesfârșite. Acum se plătea doar ochi pentru ochi; dinte pentru dinte; mână pentru mână (cf. Ex 21,24; Lev 24,20; Dt 19,21). Apoi a urmat o nouă perfecționare prin legea de pe Sinai, unde se cerea: "Să nu te răzbuni și să nu ții necaz pe copiii poporului tău. Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. Eu sunt Domnul" (Lev 19,18).

În legea de pe Sinai, după exilul babilonic, mânați de diavol, marii preoți și cărturarii împreună cu fariseii, consilierii lor laici, au introdus și "legea orală" care conținea "tradiții bătrânești și prescrieri omenești", adică multe amendamente și derogări nepermise. Aceste "tradiții și prescrieri omenești" au fost ca niște portițe care strecurau păcatul și sufocau Legea. După tradiția fariseilor și cărturarilor, "Legea" amendată și derogată de ei cuprindea acum 613 porunci. Răul cel mare al acestor "tradiții și prescrieri omenești" a fost că ele au ajuns să fie considerate de către ei și de către o bună parte din popor mai importante decât însăși Legea de pe Sinai. De aceea, în prima lectură de astăzi, Siracide strigă: "Dumnezeu nu a poruncit nimănui să fie nelegiuit și nici să păcătuiască (cf. Sir 15,21); iar psalmistul a spus și el: "Fericit este numai omul care păzește Legea Domnului" (Ps 119,1)!

Astăzi evanghelia ni-l prezintă pe Isus căutând să-i aducă pe oameni fie de la legea junglei, fie de la legea talionului, fie de la legea iubirii strâmbată de cărturari și farisei, la legea iubirii adevărate, la legea iubirii celei noi, lege după care vor trebui să trăiască toți ucenicii săi. Dintre acele legi îndreptate și perfecționate de Isus, legi care poartă marca: "dreptatea fariseilor și a cărturarilor" (cf. Mt 5,20), evanghelia de astăzi ne prezintă doar câteva dintre ele: să nu ucizi, să nu faci fapte necurate, să nu juri strâmb. Celelalte legi îndreptate de Isus regăsindu-se în alte locuri din Noul Testament.

Prima lege știrbită de cărturari și farisei și îndreptată de Isus este: "Să nu ucizi" (Ex 20,13; Dt 5,17). Cetățeanului evreu, după "dreptatea fariseilor și a cărturarilor" (Mt 5,20), i se cerea numai să nu ucidă fizic pe cineva. Cetățeanului împărăției lui Dumnezeu i se cere nu numai să nu ucidă, dar nici măcar să urască, nici să se mânie, nici să jignească, nici să-și închidă inima față de lipsurile și necazurile celorlalți și nici să umble prin judecăți nedrepte. De ce? Pentru că toate acestea sunt de la diavol. Pentru că prin toate acestea l-ai ucis pe fratele tău în inima ta.

Ce înseamnă oare să-l urăști pe fratele tău? Este să-l ucizi în inima ta! "Oricine urăște pe fratele său este un ucigaș; și știți că nici un ucigaș n-are viața veșnică rămânând în el" (1In 3,15). Cine nu iubește pe fratele său nu este nimic și nu folosește la nimic (cf. 1Cor 13,2-3).

La începutul creștinismului, în Antiohia Siriei trăiau doi buni prieteni: Niceforus (+ 257), laic, și Saprițius, preot. Cum diavolul nu a putut suporta această prietenie a găsit motive pentru a o transforma în ură. Niceforus suferea mult din această cauză și căuta mereu împăcarea. Dar Saprițius nici nu voia să audă. Între timp a început prigoana lui Valerianus și Gallienus contra creștinilor. Saprițius, fiind preot, a fost arestat primul dintre ei. Apoi a fost arestat și Niceforus. Amândoi au fost condamnați la moarte prin sabie. În drum spre eșafod, Niceforus a căutat iar să facă pace între ei. Dar Saprițius a refuzat din nou. Ajunși la spânzurătoare călăul i-a întrebat: Vreți să muriți sau să jertfiți idolilor? Atunci Saprițius, călăuzit de diavol, a spus: "Mă lepăd de Cristos și jertfesc idolilor"! Pentru ura lui față de Niceforus a pierdut harul martiriului. Niceforus a primit moartea pentru Cristos iar astăzi este sfânt martir al Bisericii.

Ce înseamnă să-i spui cuiva "prostule" sau "nebunule"? Înseamnă să-l ucizi în inima ta. "Eu însă vă spun: oricine se mânie pe fratele său va fi tras la judecată. Cine va spune fratelui său: «prostule», va fi dat pe mâna Sinedriului; cine-i va spune: «nebunule» va fi sortit focului Gheenei" (Mt 5,22). Mânia și jignirea sunt semnul depărtării Duhului Sfânt de la om. Să ne amintim de regele Saul care, după ce s-a depărtat de la el Duhul lui Dumnezeu, a avut manifestări necontrolate de mânie căutând de mai multe ori să-l ucidă pe David (cf. 1Sam 18,11; 19,10). În acest sens, deoarece a urî înseamnă a ucide, sfântul Paul ne spune: "Să n-apună soarele peste mânia voastră; nu dați prilej diavolului" (Ef 4,26-27).

Ce înseamnă a-l vedea pe fratele tău sărac, bolnav, gol, flămând și să nu-l ajuți? Înseamnă a-l ucide în inima ta și apoi în realitate. Cum poți merge cu ofrandă la altar când n-ai mers cu ofrandă la fratele tău aflat în nevoi, atât timp cât știi că Dumnezeu n-o primește? Isus îi trimite astăzi pe toți cei închiși la inimă față de frații lor să se împace mai întâi cu ei; adică dându-le mai întâi lor ofranda, ca apoi s-o primească și Dumnezeu (cf. Mt 5,23-25). Dumnezeu judecă aspru închiderea inimii față de cel sărac. Iacob spune: "Judecată fără milă, pentru cine nu a avut milă" (Iac 2,13). De aceea, dacă cineva ar spune: "Îl iubesc pe Dumnezeu și-l urăște pe fratele său este un mincinos; pentru că cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede" (1In 4,20).

Ce înseamnă să te judeci cu aproapele tău pentru a-i lua casa, pământul sau bunurile? Înseamnă că l-ai ucis deja în inima ta și acum voiești să intri și în posesia bunurilor sale. Să ne amintim de Ahab și Isabela care, prin proces nedrept, au luat via lui Nabot (cf. 1Rg 21,15-16). Consecința acestui fapt a fost nimicirea Izabelei și a întregii case a lui Ahab (1Rg 22,34; 2Rg 9,24,33; 10,1-11). A te împăca cu fratele tău înainte de judecata lui Dumnezeu înseamnă a înceta și a repara toate aceste rele care aduc moarte sufletului tău, după exemplul vameșului Zaheu (cf. Lc 19,8).

O altă poruncă îndreptată și desăvârșită astăzi de Isus este și: "Să nu săvârșești fapte necurate" (Ex 20,14; Dt 5,18). Pentru cetățeanul împărăției cerurilor nu e suficient numai să nu curvească sau să preacurvească fizic cu cineva, în căsătorie cât și în afara ei, dar el trebuie să fugă și de gânduri, dorințe, vorbe, atingeri, ascultări, flirturi și provocări murdare.

Dreptul Iob a făcut un legământ cu ochii săi, să nu privească nici o fecioară (cf. Iob 31,1). Sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591) l-a întrecut pe Iob, căci el n-a privit-o în față nici măcar pe mama sa. Pentru a nu provoca femeile la păcat prin fizicul său frumos, sfântul Cristofor (+ 251), după convertire, a cerut de la Dumnezeu o față de câine și a primit. Tot pentru același motiv sfânta Brigita din Irlanda (451-525) a cerut o boală care s-o facă urâtă bărbaților și a primit.

Pentru cetățeanul împărăției cerurilor nu e suficient numai să încheie o căsătorie după Lege și să nu divorțeze; dar nici nu trebuie să-și pericliteze mântuirea sa și a copiilor prin luarea unui partener străin de credință, numit de Biblie: "Jug nepotrivit" (cf. 2Cor 6,14). Solomon a călcat acest principiu expus clar în Scripturi (cf. Ex 34,16; Dt 7,1-3; Lev 19,19; Dt 22,10), cu nespus de mari pierderi personale și naționale (1Rg 11,1). Nu este nici o fericire sau siguranță în legăturile cu cei care nu iubesc și nu slujesc aceluiași Dumnezeu cu noi. Experiențele tragice a lui Esau (cf. Gen 26,34.35), Samson (cf. Jud 14,1), ale lui Solomon (cf. 1Rg 11,1-11) și ale altora sunt mai mult decât revelatoare. Apoi, ucenicul nici nu trebuie să trăiască în viața de familie în așa numitul "divorț al inimii", adică sub același acoperiș dar nu împreună.

Când creștinii se căsătoresc trebuie să știe și să accepte acest text al Bibliei: "Dragostea adevărată este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate, nu caută folosul propriu, suferă totul, crede totul, nădăjduiește totul, rabdă totul" (cf. 1Cor 13,4-7).

Într-un mic sat de pescari din Sicilia trăiau doi tineri căsătoriți. Într-o zi, tânărul soț a trebuit să plece pentru câteva zile de acasă. În lipsa lui soția, amăgită de diavol și patimă, a comis adulterul. Conform unei tradiții, acolo adulterul se pedepsea cu moartea, ca la evrei. Vinovatul sau vinovata era aruncat de pe stânci în mare. Dragostea soțului a fost mai mare decât dezamăgirea din cauza necredincioșiei ei. El s-a dus și a adunat toate plasele de pescuit pe care a putut să le găsească în sat, le-a înnodat pe toate în una singură și în zorii zilei, cu riscul vieții, le-a pus sub stânca cea neagră. Astfel, când femeia a fost aruncată de pe stânci în mare a căzut în plasa dragostei întinsă de soțul ei, fapt care i-a îngăduit să reia totul de la început cu o dragoste reînnoită.

Iubirea matrimonială, jurată la altar, este pentru toată viața; ceea ce Dumnezeu a unit omul nu poate desface (cf. Mc 10,9). De aceea nu se admit scuze, condiții și retractări. Iubirea dintre soți trebuie să fie deasupra oricărei dezamăgiri, deasupra oricărui glas potrivnic și mai tare chiar decât moartea (Ct 8,6). Orice abatere de la legile căsătoriei duce la moarte veșnică. Cine va lua de nevastă pe cea lăsată de bărbat preacurvește (cf. Mt 5,32). Iar desfrânații sunt primii excluși de la împărăția lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,9).

Apoi, soții nu trebuie să uite nici o clipă că sfânta Căsătorie este o "taină mare"; că ea fost astfel constituită de Isus, pentru a fi o imagine a iubirii sale fa?ă de mireasa sa, Biserica; și invers (cf. Ef 5,32). De aceea, cei care se despart prezintă lumii o imagine falsă despre iubirea lui Cristos față de Biserica sa.

Numai cuplului care trăiește în concubinaj sau în adulter i se poruncește despărțirea, altfel nu există despărțire. Orice căsătorit care se desparte pentru a se căsători din nou preacurvește (cf. Mt 5,32). Deci trăirea împreună înainte de căsătorie a două persoane este păcat. Sfântul Iosif și sfânta Fecioară Maria, deși logodiți, nu locuiau împreună căci este păcat (cf. Mt 1,18). Necăsătorit sau căsătorit, este păcat mare să ai relații de căsătorie cu femeia altuia sau bărbatul alteia. Iosif din Vechiul Testament a preferat să facă închisoare decât să facă un asemenea păcat (cf. Gen 39,7-20). Suzana a preferat și ea să fie condamnată pe nedrept și să moară decât să păcătuiască în afara căsătoriei (cf. Dan 13,42-43).

Isus spune astăzi că dacă ochiul tău cel drept te face să cazi în păcat scoate-l și leapădă-l de la tine; căci este spre folosul tău să piară unul din mădularele tale și să nu-ți fie aruncat tot trupul în gheenă Dacă mâna ta cea dreaptă te face să cazi în păcat taie-o și leapăd-o de la tine; căci este spre folosul tău să piară unul din mădularele tale și să nu-ți fie aruncat tot trupul în gheenă (cf. Mt 5,30-30).

Cred că îndemnul lui Isus de a fi înțelepți ca șerpii și blânzi că porumbeii se poate aplica bine la aceste cuvinte (cf. Mt 10,16). Din spusele oamenilor de știință cunoaștem că: șarpele prins, pentru a scăpa cu viață, își lasă coada de care e prins; vulpea își leapădă laba piciorului prins în laț, rozând-o. La fel, șopârla își sacrifică coada, lăsând-o în mâna celui care a prins-o. Racul își lasă cleștii etc.

Deși Isus nu cere aici mutilarea trupului, ci numai o controlare bună a gândurilor și poftelor firii, unii oameni pentru a scapă de păcat și osânda au aplicat "ad litteram" aceste cuvinte. Iată doar câteva exemple:

Sfânta Lucia din Silezia (sec. XVII) a fost o călugăriță benedictină din Silezia. Intrând niște eretici în mănăstirea lor, șeful lor a remarcat frumusețea Luciei și a poruncit să-i fie adusă. Lucia l-a întrebat pe cel care a venit s-o ridice: ce i-a plăcut șefului tău la mine? Acesta i-a răspuns: ochii tăi! Lucia se întoarce, își scoate ochii și îi dă omului să-i ducă șefului lui. Când a văzut șeful ereticilor jertfa Luciei a plecat lăsând mănăstirea și călugărițele în pace.

Pe timpul năvălirilor tătare peste principatele române (sec. XV) în ținutul "berindeștilor", județul Bacău de astăzi, a trăit o fată foarte frumoasă care a plăcut ochilor șefului tătar și a voit s-o batjocorească. Fata a alergat spre buza unei stânci. Când barbarii s-au apropiat și pe când se gândeau că au reușit s-o prindă, fata s-a aruncat mai bine în prăpastie decât să se lase batjocorită. Văzând jertfa fetei, tătarii au plecat lăsând satul în pace. Locul jertfei acestei tinere este cunoscut și astăzi sub numele: "La fata moartă".

O altă poruncă îndreptată astăzi de Isus este și: "Să nu juri strâmb, luând în deșert numele lui Dumnezeu" (Ex 20,7; Dt 5,11). Pentru cetățeanul împărăției cerurilor nu e suficient numai să nu jure strâmb, dar trebuie să nu jure deloc nici pe cer, nici pe pământ, nici pe Ierusalim, nici pe capul său, nici pe mădularele lui. Ci vorba lui să fie "da, da" și "nu, nu"; ceea ce este în plus de aceasta este de la diavol.

Sfântul Vincențiu de Paul (1581-1660) a întâlnit un om distins care avea obiceiul să-și întărească orice afirmație printr-un jurământ. Când, odată, a spus: "Să mă ia dracul!", sfântul l-a prins de mâna și i-a spus: "Ba nu, eu te țin pentru Dumnezeu". Din acea clipă s-a lăsat de jurămintele făcute cu atâta ușurință.

Închei cu niște cuvinte ale sfântului Francisc de Sales (1567-1622): "O, cât de dulce și de dorit este jugul tău sfânt Doamne, căci nimic nu-mi dă atâta putere și ajutor în această viață muritoare, cât îmi dă dulcea povară a Legii tale!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat