Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a V-a de peste an - A

"Nil sole et sale utilius!" - "Nimic nu e mai folositor decât soarele și sarea" (dicton roman).

După ce duminica trecută Isus le-a cerut ucenicilor săi, pe care i-a numit fericiții moștenitori ai împărăției cerurilor, să trăiască în lumea prezentă ca niște: săraci, blânzi, milostivi, curați, flămânzi, însetați de dreptate, făcători de pace și persecutați, arătând în mod concret că bogăția și fericirea lor nu sunt din lumea aceasta trecătoare (cf. Mt 5,1-12); duminica aceasta, tot pentru faptul că aparțin împărăției cerurilor, Isus le mai cere ca prin viața și faptele lor să fie pentru omenirea lovită de păcat ce este sarea pentru gust și lumina pentru ochi (cf. Mt 5,13-16).

Calitatea de membru al împărăției cerurilor nu începe din momentul trecerii din această lume, ci ea începe din momentul în care ai crezut în Isus și ai făcut din el mântuitorul vieții tale. De aceea, Isus voiește ca ucenicii săi, pentru care a devenit "Domn și mântuitor" (Fil 3,20), astfel să trăiască în această viață trecătoare încât să se vadă că-i aparțin lui și împărăției sale și că au valori, comori și bucurii care nu sunt din lumea aceasta (cf. Rom 14,17; Fil 3,7-8), după cum nici el și nici împărăția lui nu sunt din lumea aceasta (cf. In 17,16; In 18,36); iar prin această viețuire după legile împărăției cerurilor să oprească înaintarea stricăciunii lumii în care trăiesc ca străini și călători (cf. Evr 11,13) și să-i aducă lumina prin care oamenii să poată ieși din întunericul păcatului și să vină la Isus.

Când Isus a rostit predica de pe munte, în fața lui și a ascultătorilor săi se deschidea un peisaj frumos. Oamenii ședeau în jurul lui așa cum stau oițele bune în jurul păstorului său. Într-o parte se vedeau drumurile albite de sarea stricată de intemperii și impurități, care a fost aruncată spre a fi călcată în picioare, pentru că s-a descompus în cele două mari otrăvuri, sodiul și clorul, care purtate de vânt ar îmbolnăvi ochii și pielea oamenilor, dar care ar strica și rodnicia ogoarelor (cf. Dt 29,23; Jud 9,45; Ier 17,6; Iob 39,6). Aici trebuie să mai spunem că dacă popoarele vecine poporului evreu obțineau sarea numai prin evaporarea apei din Marea Mediterană, evreii aveau cantități nelimitate de sare pe malurile Mării Moarte (cf. Sof 2,9) ca și din Dealul sării, o înălțime vastă din sud-vestul Mării Moarte.

Deci pe de o parte se vedeau drumurile albe ale sării aruncate în noroiul drumurilor iar de cealaltă parte se vedeau satele și cetățile evreiești construite pe coasta muntelui, din raționament de apărare și care în bătaia soarelui se vedeau foarte frumos, reflectând lumina soarelui ca niște feerice lumini aprinse.

Dacă duminica trecută Isus folosindu-se de imaginea frumoasă a muntelui unde el ședea în mijlocul apostolilor și al norodului venit să-l asculte, ca pastorul cel bun în mijlocul oițelor și ca Domnul împărăției cerurilor în mijlocul aleșilor săi, rostind celebrele "8 fericiri ale împărăției sale" pentru cei care au lăsat și vor toate pentru a-l urma (cf. Lc 18,28); duminica aceasta, vedem că Isus, când a fost vorba de comorile și fericirile împărăției sale cerești nu s-a gândit numai la cei 12 și nici numai la poporul iudeu; ci el s-a gândit la lumea întreagă pentru care a venit să moară și pentru care va pregăti un loc în casa Tatălui său veșnic. De aceea el a voit ca toți cei care au primit aceste comori și bucurii veșnice de la el să meargă cu ele în lume și să le arate tuturor oamenilor pe care îi vor întâlni; ba mai mult să meargă în căutarea oamenilor pentru a le vorbi de aceste comori și bucurii veșnice pentru ca ei să lase în urmă falsurile și surogatele cu care satana îi amăgește, pentru a le putea răpi adevăratele comori și adevăratele bucurii din împărăția veșnică a cerului.

Sarea, pentru că asigură permanența și fidelitatea, era folosită pentru ratificarea înțelegerilor dintre oameni; dar mai ales era folosită în jertfele de la templu pentru a se arăta natura eternă a legământului dintre Dumnezeu și Israel (cf. Lev 2,13; Num 18,19; 2Cr 13,5). Textele biblice ne sugerează că și jertfele de sine pe care creștinii le aduc zilnic (cf. Rom 12,1), pentru a avea valoare pentru viața veșnică, trebuie sărate în Cristos. De aceea, sfântul Paul le recomandă creștinilor ca până și vorbirea lor să fie dreasă cu sarea lui Isus (cf. Col 4,6).

Isus spune astăzi către toți oamenii care au crezut în el și îl urmează: "Voi sunteți sarea pământului" (Mt 5,13). Ideea care stă la baza comparării ucenicilor împărăției cu sarea, este calitatea ei de a da gust mâncărurilor (cf. Iov 6,6), de a conserva alimente (Mt 5,13; Mc 9,50), de a se dizolva ușor și de a topi gheața. Dar Biblia mai spune că Eliseu a folosit sarea pentru a îndulci apele moarte din izvorul Ierihonului. Aceasta ilustrează că ucenicul care este asemuit cu sarea (cf. Mt 5,13) trebuie să vină în contact personal cu aceia la care dorește să ajungă cu evanghelia. Și după cum izvorul lui Eliseu a fost însănătoșit, tot așa va putea fi însănătoșit sufletește și orice om dacă acceptă lucrarea slujitorului trimis de Dumnezeu. (cf. 2Rg 2,19-22). Apoi, tot referitor la sare, ni se mai spune că noii născuți ai lui Israel erau în mod obișnuit frecați cu sare înainte de a fi înfășați în scutece pentru a le face pielea mai rezistentă, mai uscată și mai curată (cf. Ez 16,4).

Într-un fel asemănător sării fiecare om, devenit ucenic al împărăției cerurilor, trebuie să exercite o influență conservatoare, purificatoare, regeneratoare și întăritoare în lume prin evocarea evangheliei. Practic, fiecare creștin trebuie să facă ceea ce a făcut Abraham în mijlocul poporului în care trăia; ceea ce a făcut Iosif în Egipt; ceea ce a făcut Daniel în Babilon; ceea ce a făcut Elisei cu apele întinate (cf. 2Rg 2,19-22); ceea ce făceau evreii cu noii născuți (cf. Ez 16,4); ceea ce a făcut sfântul Paul pe unde a predicat; dar mai ales ceea ce a făcut Isus care pe oriunde a trecut a săvârșit numai bine (cf. Fap 10,38). În urma mărturiei noastre, ca și în urma mărturiei celor din trecut, mulți oameni vor recunoaște că numai Dumnezeu, cel întreit și unic, este Dumnezeul cel adevărat și mântuitor.

Biblia spune: "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul" (Ps 34,8). Îmi amintesc aici de unul din basmele copilăriei, "Sarea în bucate", scris de Petre Ispirescu (1830-1887), editor, folclorist, povestitor, scriitor și tipograf român, unde se scoate în evidență valoarea sării mai presus de mierea de albine și de zahăr. De aceea regele, tatăl celor trei fete a înțeles într-un târziu că vorbirea luminoasă și dreasă cu sare a mezinei sale a fost mai înțeleaptă și mai adevărată decât vorbirea mieroasă și zaharoasă a celorlalte două fete mai mari.

Creștinul constituit de Isus, "sare a pământului", pentru a nu produce suferință în alții trebuie să poarte gustul bun al Tatălui său ceresc. Toată ființa sa trebuie să-i fie bună și gustoasă: vorbirea, umblarea, purtarea, îmbrăcămintea, lucrul (cf. Col 4,6). După cum sarea alterată, se descompune în două mari otrăvuri, sodiul și clorul, ambele cancerigene; tot astfel creștinii, "sare stricată", devin cauză de ruină și pierzare după cum spune sfântul Iuda. El spune despre creștinii răi că au devenit niște: "stânci ascunse; niște nori fără apă, mânați încoace și încolo de vânturi; niște pomi tomnatici fără rod, de două ori morți, dezrădăcinați; niște valuri înfuriate ale mării, care își spumegă rușinea; niște stele rătăcitoare, cărora le este păstrată negura întunericului pentru vecie" (Iuda 1,12-13).

Isus văzând apoi, din locul în care ședea înconjurat de ucenicii săi, satele și cetățile iudeilor așezate pe coasta muntelui care străluceau și se vedeau bine în bătaia soarelui, a spus că așa cum sunt aceste sate și cetăți pe coastele munților care se vedeau de departe așa vor trebui să fie și ei, ucenicii lui. De aceea, Isus, le-a zis: "Voi sunteți lumina lumii. O cetate așezată pe un munte, nu poate să rămână ascunsă. Și oamenii n-aprind lumina ca s-o pună sub obroc, ci o pun în sfeșnic și luminează tuturor celor din casă. Tot așa să lumineze și lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune și să slăvească pe Tatăl vostru, care este în ceruri" (Mt 5,14-16).

Lumea noastră e o "arenă" unde se desfășoară lupta dintre păcat și virtute și dintre adevăr și minciună, înaintea unui public extrem de interesat alcătuit din locuitorii cerului și ai pământului. Sfântul Paul spunea: "Am ajuns o priveliște pentru lume, îngeri și oameni" (1Cor 4,9; Evr 10, 33). E datoria fiecărui credincios de a face ca lumina adevărului să fie văzută de toți. Dacă creștinii ar fi conștienți că ochii cerului și ai pământului sunt ațintiți asupra lor, altfel și-ar trăi viața lor de apostoli și i-ar edifica pe îngeri și pe oameni, în loc să-i facă să plângă. Iar sfântul Petru spune și el: "Să aveți o purtare bună în mijlocul neamurilor pentru ca cei care vă vorbesc de rău, ca pe niște făcători de rele, prin faptele voastre bune pe care le văd, să slăvească pe Dumnezeu în ziua cercetării" (1Pt 2,12).

Dacă l-a primit cineva pe Isus ca lumină a lumii, devine un reflector al acelei lumini ca luna și stelele cerului. (cf. Gen 1,16). Mi-aduc aminte de un joc al copilăriei când cu un ciob de oglindă trimiteam lumina de la soare în multe unghere de întuneric. Creștinul-lumină împrăștie întunericul, dă la iveală obstacolele, ferește oamenii de la poticnire, ajută pe oameni să se regăsească pe drumul pierdut.

Isaia spune astăzi oricărui om din partea Domnului: "Dacă vei îndepărta din mijlocul tău asuprirea, gestul de amenințare și cuvintele de ocară, dacă vei da de mâncare celui flămând și vei aduce mângâiere celui amărât, atunci lumina ta va răsări în întuneric și întunericul tău va fi ca ziua în amiaza mare" (Is 58,9-10). Deci, pornind de la mici fapte de dragoste față de aproapele, cum ne sugerează prima lectură, un zâmbet cald, o vorbă dulce, un mic ajutor material, un simplu exemplu de încredere în Domnul (cf. Ps 112,4-9) toate vor deveni ca niște lumini ce biruie întunericul și vor schimba destinele multor oameni.

Biblia, pe cei care-l slujesc bine pe Domnul, îi aseamănă cu "soarele" (cf. Jud 5,31), atât aici pe pământ, cât și în veacul viitor (cf. Mt 13,43). Lumina faptelor de dragoste aprinsă de creștini în lume va străluci și după moartea lor. Vorbind despre Maria care a turnat ulei parfumat peste picioarele lui, Isus a spus: "Oriunde va fi vestită evanghelia, în toată lumea se va vorbi și despre fapta ei" (cf. Mt 26,13). În acest sens spunem că faptele lui Isus, ale apostolilor, ale martirilor, ale mărturisitorilor, ale fecioarelor, ale convertiților, dar și faptele noastre, vor lumina mereu drumul oamenilor spre Dumnezeu.

Iată câteva exemple concrete în acest sens: sfântul Ioan Colombini (1304-1367), s-a convertit citind viața sfintei Maria Egipteanca (355-431); sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556), s-a convertit citind cartea Viețile Sfinților; fericitul Pier Giorgio Frassati (1901-1925), - beatificat de papa Ioan Paul II (1920-2005), la 20 mai 1990, - s-a convertit citind viața sfintei Maria Goretti (1890-1902); pioasa Florentina Bartic (1924-1942), - din orașul Roman, județul Neamț, moartă din dragoste față de Dumnezeu și de aproapele la numai 18 ani, a cărei viață a fost scrisă de pr. Iosif Tălmăcel OFMConv (1887, Hălăucești - 1979, Mărgineni), s-a entuziasmat pentru o viață dăruită lui Dumnezeu și semenilor citind viața fericitului Pier Giorgio Frassati. Fericitul episcop martir Anton Durcovici (1888-1951), s-a entuziasmat și el pentru o viață dăruită lui Dumnezeu și semenilor, cunoscându-le în copilăria sa pe surorile de la "Institutul Sfânta Maria" de pe strada Pitar Moș, din București etc.

Un exemplu strălucit de creștin, "sare și lumină", pe care ni-l prezintă Biserica astăzi este sfântul apostol Paul, care ne-a vorbit în lectura a doua de astăzi. Rodnicia sa în câmpul evanghelic n-a constat din cuvinte scoase din înțelepciunea omenească ci dintr-o viață inspirată din Cuvântul biblic și conformată cu Isus răstignit (cf. 1Cor 2,2). Cuvântul biblic al lui Dumnezeu este atotputernic, este ca sabie cu două tăișuri (cf. Evr 4,12) și ca un ciocan care sfarâmă (cf. Ier 23,29). La cuvântul lui Dumnezeu: Noe și-a sfărâmat beția; Moise și-a sfărâmat mânia; Lot și-a sfărâmat dușmănia; Iosif și-a sfărâmat răzbunarea; David și-a sfărâmat mândria; Zaheu și sfărâmat lăcomia; Maia Magdalena și-a sfărâmat necurăția. etc.

Referitor la faptele de dragoste indicate de prima lectură spunem că: Isus săturând oamenii cu pâine, le trezea foamea după Dumnezeu. Creștinii, sare și lumină, mergând pe urmele lui Isus au făcut și ei lucruri mari asemenea lui Isus. Astfel: apostolii vindecând ologi, îi făceau sprinteni pe căile Domnului (cf. Fap 3,1-8); sfântul Vincențiu de Paul (1581-1660), îmbrăcând pe cei goi, îi îmbrăca cu haina mântuirii; sfântul Ioan Bosco (1815-1888), strângând tineri fără adăpost, îi aduna pentru totdeauna în casa Domnului; sfântul Dominic Savio (1842-1857), împiedicând rostirea vorbelor rele între colegi îi împiedica să nu cadă în iad; sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859), adunând oamenii la sfânta Liturghie îi aduna în paradis; sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997), zâmbind celor amărâți îi făcea să-i zâmbească lui Dumnezeu.

Evanghelia de astăzi ne spune că lumina nu trebuie pusă sub "obroc" (cf. Mt 5,15). Obrocul este o unitate de măsură pentru cereale și fructe. În acest sens, obrocul este un simbol pentru negustorie și interese pământești. Iar acolo unde locuiește spiritul negustoriei, acolo satana înăbușă spiritul lui Cristos. De aceea lumina trebuie ridicată în "sfeșnic", adică deasupra oricărui interes pământesc. Numai deasupra intereselor trecătoare lumina își găsește puterea de a lumina.

Cu ceva secole în urmă, într-un sat de munte din Europa, un nobil bogat se întreba ce moștenire să lase oamenilor din satul său. Și nobilul nostru s-a hotărât să le clădească o biserică. Cu ocazia inaugurării oamenii s-au strâns și s-au minunat de frumusețea noii bisericii. Dar biserica nu avea sistem de iluminare pentru slujbele de seară. Atunci nobilul a dăruit fiecărui sătean câte o lampă pentru a lumina locul lui din biserică. El le-a zis: de fiecare dată când veți lipsi locul vostru va fi întunecat; o parte din casa Domnului va rămâne în întuneric". Vai, cât de multe locuri goale mai sunt astăzi prin biserici! Vai, câte locuri întunecate care zac în beznă de multă vreme din cauza creștinilor care lipsesc de la sfânta Liturghie.

Doamne, fă din fiecare creștin și din fiecare om o sare binefăcătoare și o lumină plăcută, după exemplul lui Cristos și al tuturor sfinților, pentru ca toți să ajungă în viața cea veșnică! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 41.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat