Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Masa rotundă a studenților "Prin «mângâierile» filosofiei spre «curajul» sfințeniei"

La Institutul Teologic Franciscan din Roman, vineri, 28 februarie 2014, s-a desfășurat masa rotundă a studenților intitulată "Prin «mângâierile» filosofiei spre «curajul» sfințeniei", organizată de Facultatea de Filozofie "Ioan Duns Scotus" în colaborare cu Facultatea de Teologie Pastorală.

Moderatorul acestei mese rotunde a fost pr. asist. univ. dr. Cristian Dumea, care a prezentat expunerile ce vor fi tratate:

  • Boethius și "mângâierile" filosofiei - fr. Bogdan Pușcașu

  • Credință și rațiune în viziunea lui Edith Stein - fr. Daniel Antonio Saranci

  • Sfântul Francisc, model de trăire a sărăciei - fr. Ciprian Mihai Hortolomei

  • Fericitul Tereza de Calcutta, misiune și provocare actuală - fr. Iulian Robu

În continuare, a urmat prima temă denumită: Boethius și "mângâierile" filosofiei, unde fr. Bogdan Pușcașu a menționat două lucruri importante pentru a înțelege gândirea lui Boethius, faptul că a încercat să îmbine credința și rațiunea și a încercat să-i concilieze pe Platon și Aristotel. Boethius prin opera sa "Mângâierile filosofiei" ne propune spre reflecție: "consolarea" ca pregătire mentală pentru moarte prin întărirea convingerilor.

Filosofia personificată într-o femeie distinsă și impunătoare îi apare, îl dezmeticește din somnolența în care-l cufundase disperarea, îl ceartă că nu își păstrează seninătatea pe care ar trebui să o aibă întotdeauna cel care s-a adâncit în studiul filosofiei, apoi îl mângâie și-i propune să îl vindece de această boală. Filosofia stabilește astfel diagnosticul bolilor noastre sufletești.

Boethius caută un răspuns la două probleme: care este finalitatea lumii? Și răspunde afirmând că binele, adică fericirea, și dacă lumea condusă de Dumnezeu este în acord cu binele. Până acolo însă parcurge câteva etape: purificarea intelectului de pasiuni, întărirea și clarificarea convingerilor corecte, identificarea unei definiții adecvate a fericirii și a binelui. Filosofia împinge discuția înspre contextul creștin al problemei. Această manieră de a arăta că adevărurile credinței izvorăsc în mod natural din cele ale filosofiei.

O altă temă abordată a fost cea susținută de fr. Daniel Antonio Saranci intitulată: Credință și rațiune în viziunea lui Edith Stein. Pentru Edith Stein, preocuparea filosofică centrală a fost esența omului în structura lui psiho-fizică în fața lui Dumnezeu. Parcursul gândirii ei este trecerea de la o fenomenologie a persoanei deschisă către metafizică și teologie la o antropologie "teocentrică" tot mai orientată către teologia mistică.

Criza cunoașterii obiective și criza de recunoaștere a legitimității adevărului revelat sunt caracteristice ale epocii moderne cât și cea contemporană în care se afirmă valori precum libertatea individului, cunoașterea subiectivă și relativismul, rod al scepticismului teologic.

Într-o epocă aflată în criză spirituală din cauza raționalismului ei utilitar care a sufocat glasul rațiunii și al credinței, filosoful Edith Stein reunifică în persoana sa dăruită total lui Dumnezeu rațiunea și credința, într-un mod care amintește de unitatea între rațiune și credință la Sfântul Toma.

Calea credinței ne dă mai mult decât cea a cunoașterii filosofice: Dumnezeu este aproape de persoana umană, o iubește și e milostiv, este față de ea o certitudine care nu este proprie unei cunoașteri naturale. Calea credinței este un drum întunecat. Dumnezeu însuși își potrivește limbajul la nivelul omului, pentru ca la sfârșit să ne permită să culegem ceea ce este greu de înțeles.

Trecerea de la "mângâierile filosofiei" spre "curajul sfințeniei" a fost făcută de către fr. Ciprian Mihai Hortolomei, prin tema: Sfântul Francisc, model de trăire a sărăciei. Sfântul Francisc a ales pentru el și pentru frații săi apelativul de "minori" pentru a indica voința sa de a fi alături de săraci. Alegerea lui Francisc de al urma gol, pe Cristos gol, nu era un element nou în epoca sa. Parametrii sărăciei au fost oferiți lui Francisc de contextul social în care trăia, însă rădăcinile ei erau cufundate în Evanghelie.

Ideea centrală o regăsim în pactul făcut dintre lume și frați, care afirmă că dacă frații se vor îndepărta de sărăcie și lumea se va îndepărta de ei. Dar dacă vor rămâne îmbrățișați de Domnița Sărăcie, lumea îi va hrăni, pentru că au fost dați lumii pentru salvarea sa. În sinteză, sfântul Francisc rămâne un model în trăirea sărăciei pentru că a ajuns să trăiască imitarea lui Cristos sărac și iubirea față de săraci.

Ultima temă: Fericita Tereza de Calcutta, misiune și provocare actuală, a fost susținută de către fr. Iulian Robu unde a reliefat un model de exemplu autentic de caritate creștină, pe Maica Tereza. Asemenea Sfântului Francisc ea a înțeles faptul că trebuie să te detașezi de lucrurile materiale astfel încât să ne simțim liberi în interiorul nostru și să ne încredem în providență.

Maica Tereza era convinsă că "doar iubirea și umilința vor cuceri lumea", și că rugăciunea face adevărate minuni chiar și în timpurile noastre moderne. Subliniază faptul că dacă ne vom ruga vom crede; dacă vom crede vom iubi; dacă vom iubi, vom sluji ca să creștem în sfințenie.

Fericita Tereza este un adevărat model de trăire evanghelică care a transmis lumii un mesaj și anume acela de a nu se anula demnitatea ființei umane care este atât de prețioasă în ochii Domnului. Ea a văzut în fiecare suferind chipul lui Cristos, care s-a întrupat și a acceptat să moară pe cruce fără păcat, pentru a ne răscumpăra pe noi de toate păcatele. Într-un mod vizibil a reușit să schimbe India, contestându-i valoarea fatalistă și revendicând valoarea de neînlocuit a persoanei.

La încheierea mesei rotunde părintele Cristian Dumea a făcut o analiză de ansamblu a tuturor temelor susținute și a concluzionat că în alegerile noastre trebuie să fim împotriva curentului și să avem curaj în căutarea adevărului, curaj în a înainta în sfințenie.

Mihai Percă

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 28 februarie: Roman: Masa rotundă a studenților "Prin «mângâierile» filosofiei spre «curajul» sfințeniei"


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat