Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"A lucra cu iubire pentru iubire". Interviu cu pr. dr. Felician Tiba

Marți seara, 25 februarie 2014, în Auditorium-ul Institutului "«Ioan Paul al II-lea». Studii despre Căsătorie și Familie" din cadrul Universității Pontificale din Lateran-Roma, Felician Tiba, preot al Diecezei de Iași, a apărat cu succes teza de doctorat cu titlul: "La dignità del lavoro umano nella prospettiva di Giovanni Paolo II". A doua zi, după trecerea emoțiilor, l-am rugat să răspundă la câteva întrebări de actualitate, legate de tema tezei de doctorat, dar și de ceea ce s-a întâmplat zilele trecute în Vatican și anume întâlnirea papei Francisc în consistoriu pentru alegerea a noi cardinali, dar și pentru deschiderea discuțiilor legate de familie în vederea Sinodului special din 2015, sinod care va avea prima parte, așa cum se știe, în anul 2014. Pr. Felician este și coordonator al pastorației familiei în Dieceza de Iași.

• Acum, la încheierea unui ciclu atât de complex precum cel al doctoratului, aș dori să ne reîntoarcem la începutul acestuia și să vă întreb de unde v-a venit ideea și de ce ați ales această temă?

Mai mult decât mie, ideea îi aparține coordonatorului meu de licență. A fost pur și simplu propunerea lui. "Dacă faci doctoratul cu mine, la ce temă te-ai gândit?", mi-a spus într-o zi. Nu mă gândisem să fac o cercetare legată de demnitatea muncii, ci mai degrabă una despre fericire. Am mers însă pe mâna dânsului și trebuie să recunosc că nu am rămas dezamăgit. Cu fiecare pagină pe care am scris-o am învățat nu doar ce înseamnă munca, ci și cum trebuie făcută pentru a fi plăcută.

• Din titlu văd că tratați tema muncii, ne puteți spune, în câteva cuvinte, ce importanță are munca, din perspectiva fericitului papă Ioan Paul al II-lea?

Așa cum se știe, în timp ce era seminarist, Karol Wojtyla, viitorul papă, a lucrat mai întâi la cariera de piatră de la Zakrzowek, iar mai apoi la fabrica de produse chimice de la Solvay. Și într-o parte și în cealaltă, tânărul Karol a experimentat atât greutatea muncii fizice, cât și rolul fundamental pe care aceasta îl are în ceea ce privește comuniunea dintre oameni, dar și rolul pedagogic pe care îl are în ceea ce privește propria creștere umană și spirituală.

Ceea ce aduce nou în acest câmp atât de vast, cel puțin ca papă, este faptul că pune omul în centru. Omul, spune papa, nu este pentru muncă, ci munca peste pentru om. Munca are rolul de a-l face pe om și mai mult om. În caz contrar este doar o ocazie pentru a-l stresa, îmbolnăvi și în cele din urmă ucide.

• Tema muncii, după cum a putut să văd în expunerea pe care ați făcut-o la apărarea tezei, este direct legată de cea a iubirii, ce ne puteți spune despre raportul dintre cele două?

Munca și iubirea sunt cei doi stâlpi ai vieții omului. Fără iubire omul nu poate trăi, după cum fără muncă, chiar dacă pare că nu este așa, dar omul nu poate trăi. Este inutil să dai omului tot felul de drepturi, poți să-i dai chiar și pâine, dar dacă nu-i dai de lucru, îl ucizi. În acest caz rolul statului, cel puțin în forma socială de astăzi, este crucial. O politică sau un stat care nu se preocupă ca toți cetățenii să aibă un loc de muncă, îi condamnă la distrugere. Un stat care nu garantează locuri de muncă, nu garantează nici viitorul lui, pentru că atât persoana cât și familia ca atare se consolidează, se întreține și se formează doar prin muncă. Aceasta nu înseamnă că este doar datoria statului de a găsi și asigura locuri de muncă, ci în egală măsură e și datoria fiecărei persoane în parte, pentru că a lucra nu înseamnă doar a fi la birou, în fabrică, în uzină etc, ci și la câmp și în zootehnie, în tot ceea ce îl implică pe om să transforme ceva care mai apoi îl transformă și pe el.

• Pe lângă că sunteți paroh la Piatra Neamț "Sfânta Tereza a Pruncului Isus", coordonați și pastorația familiei la nivel diecezan. Cum se leagă tema familiei cu tema muncii? De ce sunt ele corelate?

Cum spuneam mai sus, familia are la bază, pe lângă iubire, și munca. Fericitul Ioan Paul al II-lea sublinia des legătura care există între familie și muncă, mai ales din perspectiva ajutorului pe care un loc de muncă îl dă familiei. În fond munca îi deschide pe oameni față de oameni, îi învață să fie loiali, disponibili, să accepte limitele celuilalt, într-un cuvânt, să fie cu adevărat oameni. E dureros să știu că în țară sunt atâția oameni fără un loc de muncă sau, chiar dacă îl au, nu este remunerat cum se cuvine. Până la urmă este prețul pe care îl plătim pentru că nu am dorit să mai rămânem sub sistemul comunist. E îmbucurător totuși faptul că astăzi orice român, dacă vrea cu adevărat, poate să meargă în lumea întreagă să-și câștige existența. Acesta este unul dintre privilegiile foarte importante dobândite după perioada comunistă. Rămâne doar ca fiecare să-și folosească ingeniozitatea, să dorească cu adevărat să lucreze, conștient că a lucra nu presupune nici o graniță.

• Papa Francisc s-a întâlnit cu cardinalii din întreaga lume la Vatican, pentru consistoriul extraordinar ce a avut în centru tema familiei. Ce părere aveți despre acest exercițiu de ascultare a poporului; această răsturnare de perspectivă pe care o aduce papa Francisc?

În fond Biserica a ascultat mereu poporul pentru că Biserica este poporul lui Dumnezeu. Ca fapt divers, înainte să se deschidă în mod oficial Conciliul II din Vatican, la secretariatul conciliului au venit în jur de cinci mii de probleme pe care poporul le-a semnalat spre a fi discutate. Există aici o capcană în care se poate cădea foarte ușor și anume, că dacă poporul propune ceva, Biserica, ca să fie "aproape" de popor, trebuie să și facă așa cum a propus poporul. Biserica, chiar dacă poporul o vrea, nu poate schimba elementele care țin de natură, mai exact, ceea ce ține de cele zece porunci. Iau ca exemplu problema căsătoriei, cea mai vehiculată astăzi. Sunt foarte multe voci care așteaptă astăzi "minuni" de la acest Sinod, dar nici măcar Sinodul nu se poate pronunța împotriva a aceea ce Dumnezeu a fixat încă de la începutul creației și anume indisolubilitatea căsătoriei, deschiderea soților spre viață, respectul reciproc în ceea ce privește actul conjugal etc. Biserica este și va rămâne garantul valorilor. Nu "tendințele" fixează valorile, ci valorile canalizează tendințele.

• Cardinalii au abordat, de asemenea, problema divorțaților recăsătoriți, din punctul de vedere al dreptului canonic, sau a administrării sacramentelor divorțaților recăsătoriți. Ce părere aveți despre această problemă tot mai frecventă, față de care Biserica are datoria de a lua anumite măsuri?

Este exact ceea ce spuneam mai înainte. Oamenii doresc ca o valoare, precum indisolubilitatea căsătoriei, să devină, dacă îi putem spune, non-valoare. Dacă Biserica spune: "Da, se poate!" oare nu se dezice de natura ei? Dar cum o va putea spune atât timp cât Creatorul a fixat încă de la început ceea ce știm cu toții: căsătoria dintre un bărbat și o femeie este indisolubilă! Că există cazuri contrare, nu le neagă nimeni, că sunt cazuri în care efectiv nu se mai poate trăi împreună, din nou, Biserica o recunoaște, dar nu poate și nu va putea încuraja niciodată divorțul sau mai exact păcatul divorțului, pentru că de asta vorbim. Biserica este alături de aceste persoane și acesta e și rolul Sinodului, să vadă cum o poate face și mai bine, dar nu poate transforma o valoare în non-valoare. Nu pentru că nu vrea, ci pentru că este împotriva a ceea ce a fixat Creatorul de la început.

• Părinte Felician sau altfel spus, părinte doctor Felician, vă mulțumesc mult pentru timpul prețios pe care mi l-ați acordat și vă doresc ca acest moment să nu fie doar capătul a ceva, mai exact al studiilor pe care le-ați început aici la Roma, ci să fie un început, conștient fiind că un doctorat nu este doar prestigiu, ci responsabilitate, că oamenii așteaptă mult mai mult de la dumneavoastră, cel puțin de aici înainte. Vă mulțumesc.

Alexandra Cojan

* * *

Roma: Un nou doctor în teologie


 

lecturi: 161.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat