Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa reconsideră modelul familiei

Bergoglio pune problema conviețuirii și a dialogului dintre diferitele generații

De Alfonso M. Bruno, F.I.

Papa a publicat documentul care conține propunerile sale pentru următorul Sinod despre familie: coerent cu concepția despre conducerea colegială a Bisericii, nu este vorba despre un soi de directivă menită să delimiteze sau să condiționeze dezbaterea, ci despre o contribuție pe care Bergoglio o transmite confraților întru episcopat ca "primus inter pares"; în fiecare adunare a lor este natural să găsească loc și părerea episcopului de Roma.

Cu privire la document, merită să ne oprim acolo unde pune o problemă implicită în însuși modelul de familie conjugală. În ea, conviețuirea, ca să nu vorbim despre împărtășirea mijloacelor de întreținere, este tot mai des limitată la soț, la soție și la copii.

Izolarea bătrânilor, și prin urmare izolarea de bătrâni, este determinată, în afară de emigrare și de imposibilitatea de a se ocupa de ei, și de tipul însuși de locuințe din orașe, complet diferit de cel tradițional de locuințe agricole. Să ne gândim la faptul că alegerile făcute de marile societăți imobiliare au fost uneori condiționate de o convergență a lor de interese cu firmele care gestionează casele de odihnă private.

Atomizarea nucleelor familiale oricum constituie desigur una dintre cauzele - deși nu unica, nici probabil cea mai importantă - ale crizei atâtor perechi, care ajung să considere ca exclusiv și scop în sine însuși raportul dintre soț și soție.

Însă, mai ales absența bătrânilor, adică a bunicilor, din educația copiilor a făcut să dispară în noile generații transmiterea memoriei colective, care a constituit mereu un element esențial fie al socializării, fie al educației.

Dacă ne gândim la experiența, la înțelepciunea, la umanitatea care ne-a derivat din contactul cu bătrânii și din povestirea lor, ne dăm seama despre dauna suferită de noile generații, care sunt de acum lipsite de acestea.

Actuala criză economică și socială a adăugat însă la această situație un alt element paradoxal: bătrânii îi susțin, grație pensiilor lor și necesităților personale minore, pe tineri, tot mai des șomeri sau sub-ocupați.

Dacă familia, înțeleasă ca nucleu economic, tinde din nou să se lărgească, după ce a ispășit încă de la începutul industrializării tendința de a se restrânge, de ce să nu scoatem din această situație o oportunitate pentru a restabili și un raport cu caracter cultural și afectiv?

Monseniorul Paglia, comentând la televiziune intervenția papei cu privire la actuala condiție a nucleelor familiale, a descris-o în mod eficient ca un edificiu în care nu sunt nici scări, nici lifturi care leagă între ele diferitele etaje, înțelegând ca etaje diferitele generații. Să nu uităm că restabilind raportul dintre tineri și bătrâni, se întărește și cel dintre colaterali, care împărtășesc una și aceeași descendență.

Această nouă contribuție a papei constituie o altă importantă manifestare a apartenenței sale la o cultură extra-europeană, adică proprie unei realități în care amintirea familiei patriarhale este mai recentă, sau unde ea, cel puțin în parte, chiar supraviețuiește.

Să nu uităm că există și modele sociale în care antiteza dintre familia conjugală și familia patriarhală nu este simțită în aceeași termeni complet alternativi pe care noi o cunoaștem. Tradiția confucianistă, care se extinde la toate țările din Extremul Orient, transferă raportul ierarhic propriu patriarhatului practic în toate agregările sociale, de la firme până la stat.

Acest lucru permite în primul rând o conflictualitate mai mică, o integrare și colaborare mai mare între capital și muncă, dar și între guvernanți și guvernați, precum și o capacitate mai mare de a rezista la reculurile crizei economice.

Se discută mult cu superficialitate și provocare despre problema admiterii la sacramente a divorțaților recăsătoriți și dacă ea va fi pusă în Sinod, dar este la fel de neîndoielnic că situația în care ne aflăm poate să ducă și la o întărire a legăturilor conjugale, și mai în general a raporturilor familiale.

Biserica se confirmă capabilă să înfrunte contingența, dar în același timp să perceapă tendințele istorice care în perioada lungă ar putea să permită depășirea consecințelor și a manifestărilor sale cele mai extreme.

(După Zenit, 26 februarie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat