Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea convertirii sfântului apostol Paul - 2014

"Voi vesti tuturor popoarelor numele Domnului" (Ps 116,1-2).

Convertirea Sfântului Paul este o sărbătoare specific romano-catolică, fixată pentru 25 ianuarie în Calendarul roman universal. Sărbătoarea își are originea, probabil, în Galia, Franța de astăzi, unde exista deja în sec. VIII. În ziua de 25 ianuarie 1554, misionarii iezuiți au înființat o misiune, au numit-o "Sfântul Paul" și au așezat-o pe coasta de est a Braziliei; această misiune a dus la nașterea orașului S?o Paulo și la fixarea sărbătorii convertirii sfântului Paul, la această dată de 25 ianuarie.

Iar acum, iată și câteva date biografice ale sfântului Paul. Era din seminția lui Veneamin și un membru zelos al partidei fariseilor (cf. Rom 11,1; Fil 3,5; Fap 23,6). Paul a fost născut în Tars, în anul 5, ca cetățean roman (Fap 16,37; 21,39; 22,25-29). Ca și tânăr fariseu (Fap 7,58; Gal 1,13-14; 1Cor 15,9), lui Paul i s-a încredințat misiunea de a persecuta pe creștini, care erau văzuți ca un pericol pentru statul iudeu și religia ebraică. Ca membru marcant și activ al Sinedriului, el personal mergea prin case și localități, pentru a-i găsi și pentru a-i stârpi pe creștini. El însuși declară: "Îmi dădeam și eu votul împotriva creștinilor" (cf. Fap 26,10). Prin această crudă prigoană împotriva creștinilor, Paul a dovedit că era un adevărat veniamit: "Veniamin este un lup răpitor; dimineața va sfâșia prada și seara va împărți jaful" (Gen 49,27). Dar un imn creștin completează în chip fericit aplicarea acestei profeții lui Paul și adaugă: "Lupul răpitor s-a schimbat în mielușel". Hortus Deliciarum (sec. XII), a redat această idee într-un frumos tablou.

Diavolul îi ațâțase de multă vreme pe iudei să închidă gura celui mai îndrăzneț dintre martorii lui Isus, Ștefan. Ce mult trebuie să se fi bucurat el la moartea lui Ștefan! Dar Domnul i-a replicat satanei, prin convertirea lui Paul din Tars: "L-ai luat pe Ștefan, cel mai bun dintre oamenii mei; eu îl voi lua pe cel mai bun dintre oamenii tăi, pe Paul". Și așa a fost. În ziua convertirii sale, Paul a aflat că există o legătură intimă între creștinii de pe pământ și Isus: "Eu sunt Isus pe care-l prigonești"; de aceea, a renunțat la satana și a acceptat autoritatea lui Isus asupra lui: "Doamne, ce vrei să fac" (cf. Fap 9,4-6)?

De la intrarea păcatului în lume, toți oamenii poartă în ochii sufletelor lor niște solzi de orbire, ca Paul (cf. Fap 9,18); iar acești solzi de orbire nu cad decât în momentul întâlnirii cu Isus și cu lumina sa divină. Paul era un om religios, cunoștea Scripturile, predica în sinagogi; și cu toate aceste trăia în cea mai cumplită erezie, aceea de a prigoni, de a târa prin închisori și tribunale, de a condamna și ucide oameni nevinovați în numele religiei; trăia, deci, în cea mai cumplită erezie, pentru că era orb sufletește. Dar Cristos l-a scăpat de orbire și ruină sufletească. Cristos l-a scăpat din această orbire, pentru că săvârșea aceste rele, convins că face bine; de aceea, i-a dat o viață nouă, prin vestirea evangheliei (cf. 1Tim 1,13).

Sfântul Beda Venerabilul (672-735), un preot călugăr, adaugă următoarele despre prezența solzilor: "Se spune că trupul fiecărui balaur este acoperit de solzi. Așadar, fiindcă iudeii erau numiți «șerpi și pui de vipere» (Mt 23,33), acest om, care fusese un adept râvnitor al necredinței lor, avea ochii inimii acoperiți cu o piele de șarpe. Însă odată cu căderea solzilor de pe ochii, prin credință și Botez, el a mărturisit că a primit lumina cea adevărată în cugetul său" (cf. Sfântul Beda, Tâlcuire la Faptele Apostolilor, 9.18).

Biserica ni-l prezintă astăzi pe sfântul Paul ca pe un exemplu al convertirii la Dumnezeu; dar și ca pe o ilustrare de cum trebuie conlucrat cu harul lui Dumnezeu, când e vorba de convertire. Paul își urma implacabil calea rea pe care și-o alesese, crezând că este calea cea dreaptă. Nimeni de pe pământ nu ar fi putut să-l schimbe. Dar a fost schimbat de o lumină din cer și de vocea lui Isus care i-a vorbit. Domnul avusese față de el o îndelungă răbdare și îi trezise sufletul într-un moment când i-ar fi fost greu să "lovească cu piciorul într-un țepuș" (Fap 9,5). Rezultatul întâlnirii lui Paul cu Cristos cel înviat, a fost transformarea lui, din mândru în smerit, din dușman, în apostol, din pierdut în mântuit.

Sfântul Augustin (354-430), comentând convertirea sfântului Paul zice: "Aici vedem puterea minunată a harului căruia nimic nu-i poate rezista; aici vedem înțelepciunea lui Dumnezeu care face de rușine înțelepciunea falsă a lumii; aici vedem milostivirea minunată a Domnului care nu respinge nici pe cel mai mare dintre păcătoși; aici vedem cum și cel mai mare dintre păcătoși poate ajunge cel mai mare dintre sfinți; aici vedem cum rugăciunea unui drept, a lui Ștefan, poate influența chiar și pe cel mai înrăit dintre păcătoși. Să nu disperăm niciodată de mântuirea nimănui; rugăciunii, unită cu harul lui Dumnezeu, toate îi sunt cu putință. Numai în cer vom înțelege valoarea rugăciunii și a ascultării de Cuvântul lui Dumnezeu, în lucrarea de convertire și de mântuire a păcătoșilor".

"Cugetul vostru v-a făcut să rătăciți departe de Dumnezeu; întorcându-vă, străduiți-vă să-l căutați din nou. Fiindcă el, care a trimis asupra voastră prăpădul, vă va da o dată cu mântuirea o bucurie veșnică" (Bar 4,28-29).

Să vedem în continuare, ce schimbări a adus în viața sfântului Paul întâlnirea cu Isus înviat și glorificat?

Prima schimbare pe care a adus-o Isus în viața lui Paul este că, din mândru, s-a făcut smerit. Chiar numele pe care și l-a luat după convertire, Paul, înseamnă "cel mic". "Eu sunt cel mai neînsemnat dintre apostoli; nu sunt vrednic să port numele de apostol, fiindcă am prigonit Biserica lui Dumnezeu" (1Cor 15,9). Ca om smerit, el și-a recunoscut imediat greșeala și și-a cerut iertare. "O, adevărat și cu totul vrednic de primit este cuvântul care zice: Isus a venit pe lume pentru a mântui pe cei păcătoși, dintre care cel dintâi sunt eu. Dar am căpătat îndurare, pentru ca Isus Cristos să-și arate în mine, cel dintâi, toată îndelunga lui răbdare, ca o pildă celor ce ar crede în el, ca să capete viața veșnică" (1Tim 1,15-16). Marele apostol Paul, avea mare plăcere să se numească pe sine: "rob al lui Isus Cristos" (Rom 1,1). Oare cunoaștem noi această robie binecuvântată?

Dumnezeu lucrează cel mai bine și cel mai sigur cu cei smeriți. Primul dintre cei smeriți a fost Isus, "care n-a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost socotit ca un om. S-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce" (Fil 2,6-8). Smeriți au fost David, Iosif și Maria, cei 12 apostoli, smeriți au fost toți sfinții și toți creștinii cei buni. De aceea, Domnul a privit spre ei (cf. Lc 1,48). Și cât de mult a lucrat Dumnezeu cu acest "vas ales" și "cât de mult a suferit el pentru Evanghelie"! (Fap 9,15-16).

A doua schimbare este aceea că Paul, din prigonitor, s-a făcut apostol. Isus îi spunea lui Paul, la arătarea lui pe drumul Damascului: "M-am arătat ție, ca să te pun slujitor și martor atât al lucrurilor pe care le-ai văzut, cât și al lucrurilor pe care mă vei vedea făcându-le. Te-am ales din mijlocul norodului acestuia și din mijlocul neamurilor la care te trimit, ca să le deschizi ochii, să se întoarcă de la întuneric la lumină, și de sub puterea satanei la Dumnezeu; și să primească, prin credința în mine, iertare de păcate și moștenirea împreună cu cei sfințiți" (Fap 26,16-18).

A duce evanghelia la toți oamenii înseamnă prima urgență pe care o are însuși Dumnezeu atunci când intervine în viața unui om. "Mergeți în lumea întreagă, predicați evanghelia la toată făptura" (Mc 16,15). Dumnezeu este gata să ierte orice unui om care este gata să se ridice și să meargă pentru a vesti mântuirea realizată prin moartea și învierea Fiului său prea iubit. Paul a înțeles motivul pentru care Dumnezeu s-a îndurat de el și l-a chemat la mântuire: "Dar când i-a plăcut lui Dumnezeu, cel care m-a ales încă din sânul mamei mele și m-a chemat prin harul său, mi l-a descoperit pe Fiul său în mine ca să-l vestesc păgânilor, am plecat imediat" (Gal 1,15-16). A lucrat mai mult decât toți ceilalți apostoli (cf. 1Cor 15,9-10).

A făcut trei mari călătorii misionare, călătorind din Iudeea până în Spania. A scris 13 scrisori. A suferit multe pentru a duce evanghelia popoarelor păgâne. Iată necazurile sfântului Paul îndurate pentru evanghelie: "De cinci ori am căpătat de la iudei patruzeci de lovituri fără una; de trei ori am fost bătut cu nuiele; o dată am fost împroșcat cu pietre; de trei ori s-a sfărâmat corabia cu mine; o noapte și o zi am fost în adâncul mării. Deseori am fost în călătorii, în primejdii pe râuri, în primejdii din partea tâlharilor, în primejdii din partea celor din neamul meu, în primejdii din partea păgânilor, în primejdii în cetăți, în primejdii în pustiu, în primejdii pe mare, în primejdii între frații mincinoși; în osteneli și necazuri, în privegheri adesea, în foame și sete, în posturi adesea, în frig și lipsă de îmbrăcăminte! Și, pe lângă lucrurile de afară, în fiecare zi mă apasă grija pentru toate bisericile. Cine este slab, și să nu fiu și eu slab? Cine cade în păcat, și eu să nu ard" (2Cor 11,24-29)? "Am ales am pierd toate și să le socotesc ca fiind gunoi, numai ca să-l câștig pe Cristos" (Fil 3,8).

A treia schimbare a fost aceea de a trece de la un om pierdut la un om mântuit. "Dumnezeu, care m-a pus deoparte din sânul mamei mele și m-a chemat prin harul său, a găsit cu cale să descopere în mine pe Fiul său" (Gal 1,15-16). Din momentul întâlnirii sale cu Isus înviat, nimic n-a mai putut să-l despartă de dragostea lui Isus: "Cine ne va despărți pe noi de dragostea lui Cristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigonirea, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia? Căci sunt bine încredințat că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici puterile, nici lucrurile de acum, nici cele viitoare, nici înălțimea, nici adâncimea, nici o altă făptură, nu vor fi în stare să ne despartă de dragostea lui Dumnezeu care este în Isus Cristos, Domnul nostru" (Rom 8,35.38-39). A murit de sabie, în anul 67, din drag pentru Isus, pentru evanghelia sa și pentru mântuirea sa.

Au fost și sunt încă multe întoarceri la Dumnezeu, dar nu au fost și nu sunt la fel spectaculoase ca a lui Paul; dar, în fiecare din ele, regulile sunt aceleași, fie că se văd sau nu. Întoarcerea la Dumnezeu, sau convertirea este întotdeauna har divin și este legată de lumina din cer și de glasul lui Isus venit din cer. Iar sufletul trebuie să se deschidă la Isus, căci el este cel care mântuiește. Aceste lucruri nu se pot vedea și auzi în mod natural, dar aceasta nu le face mai puțin reale. Orice convertire este tot atât de reală ca cea a lui Paul, chiar dacă nu tot atât de evidentă și spectaculoasă.

Un caz renumit de convertire, după modelul lui Paul din Tars, este și cel a lui sfântului Augustin din Tagaste (354-430); după mai mulți ani de viață desfrânată în secta maniheilor, revenindu-și în fire, s-a întors la Dumnezeu și drept recunoștință a scris o carte în care și-a recunoscut public mizeria proprie, și a preamărit milostivirea lui Dumnezeu: "Tu ești milostivirea, eu sunt păcatul"; și iarăși: "Tu ești forță misterioasă bună care m-a făcut să trec dintr-un loc murdar într-un palat regesc".

Fericitul Egidiu Portughezul (1190-1265) era al treilea fiu al lui Don Rodrigo de Vagliaditos, guvernatorul orașului Coimbra din Portugalia. Părinții l-au destinat carierei bisericești. Egidiu ducea o viață leneșă; nu-i păsa de regula călugărească; s-a plictisit repede, a fugit din mănăstire și s-a oprit la Toledo unde s-a inițiat în practicile alchimiei și ale vrăjitoriei. Aici a încheiat un pact cu diavolul, pe care l-a iscălit cu sângele său, dar, nu se simțea deloc fericit. Într-o noapte, a avut un vis înfricoșător: i se părea că se află în cimitirul mănăstirii sale din Portugalia, iar din morminte se auzeau glasuri care îi strigau: "Vai ție, nenorocitule, dacă nu-ți schimbi viața! Vai ție!" Îngrozit, a cerut ajutorul sfintei Fecioare. Și-a ars cărțile de magie și a părăsit meseria de medic și vrăjitor, apoi a pornit spre patria sa. Trecând prin Spania, a văzut la Valencia un grup de călugări dominicani care își zideau o mănăstire, iar în inimă a auzit glasul sfintei Fecioare care îl îndemna să rămână acolo și să intre în comunitatea lor. Așa a și făcut. Starețul l-a primit cu bunătate, i-a ascultat mărturisirea și l-a admis între frați. Egidiu, care avea atunci 30 de ani, a început o viață aspră de pocăință. Diavolul l-a atacat de multe ori, ispitindu-l să cadă în disperare la gândul pactului iscălit cu sângele său. Sfânta Fecioară i-a smuls pactul din ghearele Diavolului și i l-a restituit. După ce l-a rupt și l-a ars, și-a redobândit liniștea și viața lui a luat un nou avânt. După terminarea studiilor, a fost sfințit preot. Timp de peste 25 de ani a depus o rodnică activitate de predicator și duhovnic, aducând la Dumnezeu multe suflete.

Convertire înseamnă iubire a lui Cristos, iubirea vestirii evangheliei, iubire față de sufletele de mântuit și multă smerenie. Poți să fii creștin de 100 de ani, dacă toate acestea, nu ești încă convertit cu adevărat.

Dă-ne și nouă, Doamne, ca și sfântului Paul, ca și tuturor sfinților ajunși în patria cerească, harul adevăratei convertiri!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat