Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a de peste an - A

"Migranți și refugiați spre o lume mai bună".

Astăzi, când se celebrează Ziua Mondială a Migrantului și a Refugiatului, pe lângă grija și atenția pe care trebuie să o dăm acestor categorii de oameni aflați în suferință, Biserica își cheamă fiii să se gândească și la faptul că toți sunt "migranți și refugiați" spre o patrie mai bună și fericită, paradisul (cf. Evr 13,16).

Dacă duminica trecută am văzut că Isus a fost numit de Tatăl ceresc: "Fiul meu preaiubit în care îmi găsesc toată bucuria" (Mt 3,17); duminica aceasta vedem că, același Tată ceresc, prin gura lui Ioan Botezătorul, îl numește pe Isus: "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (In 1,29). Dacă Dumnezeu l-a făcut pe Fiul său preaiubit și "Miel care ridică păcatele lumii", a făcut acest lucru numai pentru noi pentru ca prin jertfa lui Isus de la cruce să ne facă și pe unul fiecare dintre noi "fiii săi preaiubiți în care să-și găsească toată bucuria", pentru a face și din fiecare dintre noi locuitori ai paradisului.

De aceea, sfântul apostol Paul, în lectura a doua de astăzi, numește pe toți cei botezați, pe toți cei care sunt în Cristos: "popor sfânt" și "biserică sfințită" (cf. 1Cor 1,2).

Când o regină păgână și bolnavă a auzit vorbindu-se despre Isus, care din dragoste pentru omenirea căzută în păcat s-a coborât din cer pentru a se face Mielul lui Dumnezeu care ia asupra sa păcatele lumii întregi, deci și pentru ale ei, de bucurie s-a creștinat și s-a vindecat.

Astăzi, Biserica dorește ca toți oamenii, mai întâi creștinii și apoi necreștinii, să ajungă la logica acestei regine din povestirea de mai sus și să vină cu păcatele și bolile sale la Isus care singurul are puterea de a ne ierta, vindeca și mântui.

Izvoarele iudaice vorbesc despre "Miel", cu referință la curățirea de păcate: la fiecare Paște, fiecare familie își făcea curățirea printr-un miel (cf. Ex 12,4-14); zilnic la templu preoții făceau curățirea de păcate pentru întreg poporul, tot printr-un miel (Ex 29,38-46); apoi, anual, preoții făceau curățirea de păcate a poporului printr-un țap ispășitor, asupra căruia fiecare își rostea păcatele (cf. Lev 16,21-22); mai târziu, Dumnezeu i-a luminat pe profeți și pe oameni ca să înțeleagă că acest "Miel ispășitor" care va face o curățire reală de păcate, va fi un slujitor al Domnului (cf. Is 53,7.11-12); Ioan Botezătorul ne-a spus în evanghelia de astăzi că acest "Miel" și că acest "Slujitor al Domnului" care va face curățirea și ispășirea totală și reală de păcate, este Isus (cf. In 1,29); iar sfântul Ioan apostolul confirmă în Cartea Apocalipsului că, într-adevăr, Isus Cristos a realizat ispășirea reală și totală de păcate, pentru întreaga lume, la cruce (cf. Ap 14,1). Deci toate jertfele Vechiului Testament au fost profeții și prefigurări ale lui Isus, adevăratul Miel al lui Dumnezeu, care va ridica, va curăți și va ispăși păcatele lumii (cf. In 1,29).

Un om povestea într-un grup de prieteni că, într-o zi pe când urca un deal, a auzit deodată pași în urma lui. Întorcându-se, văzu pe un bărbat care urca cu greu purtând o foarte grea povară în spate. Uitându-se mai bine la el, observă că avea mâinile străpunse. A înțeles imediat că era Isus. "Doamne, a strigat el, povara pe care o porți este povara păcatului lumii?" "Nu, răspunse Isus, nu este povara păcatului lumii, ci este povara păcatului tău"! Această idee am auzit-o redată și într-un cântec: "Mielul lui Dumnezeu" de la sfânta Liturghie, unde alături de "păcatele lumii", erau accentuate și "păcatele noastre".

Cuvintele lui Isus au pus stăpânire pe mintea și pe inima celor care au ascultat povestirea. Când au ajuns acasă, fiecare dintre ei a îngenuncheat în fața Răstignitului și i-a cerut Mielului lui Dumnezeu, ca să-l curețe de păcatele lui. Apropo, noi când am îngenunchiat ultima dată în fața Răstignitului și am recunoscut că moartea lui Isus pe cruce, a fost din cauza păcatelor noastre?

Astăzi suntem chemați să înțelegem un lucru foarte important pentru mântuirea noastră, anume că nimeni nu se poate mântui singur. Așa cum evreii nu s-au putut scăpa singuri din sclavia Egiptului, ci au avut nevoie de un Dumnezeu și de un "Miel salvator" (cf. Ex 12,1-14); tot astfel nici oamenii din toate timpurile nu se pot salva singuri din sclavia diavolului în care au căzut, ci au avut nevoie de un salvator, de "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (cf. In 1,29). Așa cum cei trei tineri din cuptorul cu foc nu s-au putut salva singuri din mijlocul flăcărilor, ci au avut nevoie de un salvator (cf. Dan 3,24-25); tot astfel, omenirea pentru a scăpa din cuptorul cu foc în care a împins-o diavolul a avut nevoie de salvatorul Isus (cf. Mt 17,15). Așa cum grâul nu-și poate curăți singur neghina; așa cum pomii nu-și pot curăți singuri omizile; așa cum omul căzut într-o prăpastie adâncă nu se poate salva singur. Tot astfel omul nu se poate scăpa singur de sub sclavia diavolului și de sub povoara păcatului.

Dacă la templu dimineața și seara se sacrificau miei în credința și speranța că Dumnezeu va spăla păcatele oamenilor (cf. Ex 29,38-42); tot astfel, în bisericile creștine, în fiecare dimineață și seară, ba chiar la toate orele din zi și din noapte se oferă jertfa sfintei Liturghii care continuă în chip nesângeros jertfa de pe Calvar, jertfă care cu adevărat spală păcatele oamenilor care o primesc. Michelangelo Buonarroti (1475-1564), un celebru pictor italian, printr-un tablou al său ne spune că, atunci când se va celebra ultima sfântă Liturghie, va fi și ziua venirii de-a doua a lui Isus Cristos.

Într-un sat, o echipă de muncitori lucrau la reconstrucția unei biserici. Ridicaseră schele înalte pentru a putea reface întreg peretele. Întrucât în curtea bisericii era iarbă multă, un păstor adusese oile să pască. Ele pășteau libere și nu păreau deranjate de muncitorii care lucrau pe schele. La un moment dat, din neatenție, un muncitor s-a dezechilibrat și s-a prăbușit în gol de la mai mulți metri. Căzătura fu rapidă, iar impactul cu solul foarte puternic. Din fericire pentru el a căzut pe unul din mieii care pășteau sub schelă. Mielul fu zdrobit sub lovitură, dar omul scăpă nevătămat.

Exact așa s-a întâmplat și se întâmplă cu omenirea de mântuit. De mii de ani era în cădere liberă spre osândă, însă din fericire pentru ea, și-a încheiat căderea pe Mielul lui Dumnezeu, care a fost zdrobit de fărădelegile noastre (cf. Is 53,4-9; Ap 5,6). Iar Slujitorul Domnului (cf. Is 49-53), Mielul lui Dumnezeu (cf. In 1,29), pentru că și-a dat viața ca jertfă pentru păcat, a dobândit o sămânță de urmași (cf. Is 53,10).

Undeva, într-o țară, la un loc bine văzut, s-a așezat odată un domn bine îmbrăcat care avea în mână un coșuleț plin cu monezi mari de aur și care striga tare: "Dau un galben mare, un Napoleon, pentru un cent!" Omul acesta făcuse prinsoare cu cineva că, timp de patru ore, mai nimeni nu va veni că să schimbe un cent cu un Napoleon. Și așa a fost. Omul striga mereu schimbul, dar oamenii treceau zâmbind, convinși fiind că este o glumă. Cele patru ore se scurseră și nimeni nu venise. Un copilaș care se ținea de mâna tatălui, auzind anunțul, l-a bătut la cap pe tatăl său ca să facă schimbul. Tatăl a făcut schimbul, un cent pentru un Napoleon și a intrat repede într-un magazin ca să probeze. Banul era veritabil. A ieșit repede ca să mai schimbe și alți cenți, dar timpul expirase și omul plecase. Ce regret pe el!

Domnul nostru Isus Cristos stă în fiecare zi și strigă: "Cine vrea să-și lase viață lui rea și păcătoasă și să primească în loc o viață nouă, veșnică și fericită! Creștinule, omule, vino repede, vino chiar azi și acum (cf. 2Cor 6,2) și fă acest schimb, căci timpul e aproape de expirare"! Cei mai mulți oameni își văd liniștiți de drumul lor păcătos, ca și cum această veste bună ar fi o păcăleală. Diavolul îi păcălește să nu facă acest schimb. Autorul Scrisorii către Evrei ne spune: "Oare cum vom scăpa noi care stăm nepăsători față de o mântuire așa de mare?" (Evr 2,3).

Pentru a ajunge fii preaiubiți a lui Dumnezeu, fii care să domnească împreună cu Isus în cer, fiecare om trebuie ca aici pe pământ să-l primească pe Isus ca mântuitor al său. Iar primul semn că un om l-a primit pe Isus ca mântuitor al său este că trăiește în această lume așa cum a trăit Isus (cf. 1In 2,6).

Isaia ne întreabă pe unul fiecare dintre noi, cei chemați de Dumnezeu să trăim cum a trăit Isus: "E mic lucru să fii servitorul meu, ca să ridici semințiile lui Iacob și să-i întorci pe cei care au mai rămas dintre fiii lui Israel? Voi face din tine lumina popoarelor ca să duci mântuirea mea până la marginile pământului" (Is 49,6). Viața de apostolat, viața care vorbește lumii despre răutatea păcatului pentru mântuire, dar și viața care vorbește lumii despre mântuirea adusă nouă de Isus, Mielul lui Dumnezeu, este primul semn al omului devenit ucenic al lui Isus.

În timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, orașul Palermo din Sicilia, obiectiv militar pentru aliați, urma să fie bombardat de forțele aeriene americane. Mii de fluturași au fost împrăștiați în oraș în prealabil avertizând locuitorii de atacul iminent, însă oamenii pur și simplu nu au putut crede cele scrise acolo. Au auzit, dar nu au ascultat. Când avioanele americane s-au arătat și au început bombardamentul, sute de sicilieni au fost uciși, ba în mâinile unor cadavre s-au găsit chiar fluturașii prin care li se spunea să părăsească orașul. Trebuie să împărțim lumii atenționările în ceea ce privește pericolul păcatului, dar și locul de adăpost oferit nouă de Dumnezeu, în Cristos.

Episcopul maghiar Ottokar Prohászka (1858-1927) spune: "Orice suflet care trăiește curat, asemenea lui Cristos, este o binecuvântare pentru toți: este ca un izvor în pustiu, este ca o vatră caldă pe vreme geroasă, este ca o lumină în miez de noapte, este ca un sprijin pentru cei slabi. Ce vocație sublimă este să fii ucenic apostol, adică să fii izvor, căldură, lumină și sprijin multora!"

A trăi așa cum a trăit Isus, mai înseamnă și să avem și capacitatea de jertfă a lui Isus, devenind oițe blânde într-o lume de păcat și de lupi răpitori. Tu nu dorești nici jertfă, nici ofrande; tu mi-ai deschis urechile; nu ceri nici ardere de tot, nici jertfă de ispășire. Atunci am zis: "Iată, vin!" (Ps 40,7-8).

Profesoara de limba română Ileana Vasilescu (n. 18 aprilie 1955), din București, are o istorioară frumoasă, unde ne vorbește despre o blândă oiță prigonită și năpăstuită de toți cei care întâlneau. Astfel: vitele o loveau cu coarnele și o alungau, câinii o mușcau, lupii îi furau mieii și-o sfâșiau în iernile geroase, iar ciobanii o loveau și ei cu nuielușele. Dumnezeu văzând aceasta, o chemă la dânsul și-i vorbi cu blândețe și bunătate, dorind să o ajute și să facă dreptate. Dumnezeu îi zise: "Văd, buna mea oiță, cât ești tare năpăstuită de celelalte animale și că nu te aperi pentru că nu ai cu ce. Am să-ți dau gheare și am să-ți pun în gură colți puternici ca să sfâșii și să te poți apăra". "Doamne, nu vreau să semăn cu leul, lupul, ursul sau altă fiară și să fugă toți îngroziți când mă văd!" "Am să pun otravă în gura ta". "Doamne, nu vreau să fiu ca șerpii cei vicleni și lipsiți de inimă și să fugă lumea din calea mea!" "Atunci am să-ți pun coarne puternice pe frunte, am să-ți întăresc spinarea pentru a trânti pe oricine!" "Nu vreau nici coarne, căci nu vreau să fiu asemenea țapilor care căuta mereu prilej de sfadă pentru a se făli!" Domnul o privi cu mirare stătu puțin pe gânduri și o întrebă: "Vrei tu ceva anume ca să te poți apăra?" "Nu, Doamne, nu vreau nici să mușc, nici să sfâșii, nici să îndurerez, nici să fac vreun alt rău cuiva". "Lasă-mă, Doamne, așa cum sunt". Domnul o privi cu bucurie și mulțumire, apoi o binecuvântă. De aceea, oaia îndură în tăcere toate nedreptățile, fiind imagine a lui Isus și a bunilor creștini care iubesc, se jertfesc și iartă totul, chiar și celor care le fac răul (cf. Povestiri pentru copii).

Isus, Fiul și Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii, este chipul după care fiecare om trebuie să se modeleze, "pentru a se refugia și a migra spre o patrie mai bună", pentru a intra în împărăția cerurilor ca toți înaintașii noștri în credință (cf. Evr 11,16). Doamne, ajută-ne, să ne modelăm după chipul lui Isus, Fiul și Mielul tău blând, pentru ca după pelerinajul nostru prin această lume ostilă să ajungem în cer la tine; ba mai mult, dorim ca în drumul nostru spre cer să atragem și pe cât mai mulți oameni la tine! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat