Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Constantinopolul răspunde la documentul aprobat de sinodul ortodox rus

Discuția despre primat în Biserică

"Primatul arhiepiscopului de Constantinopol nu are nimic de-a face cu dipticele, care pur și simplu exprimă o clasificare ierarhică, pe care în termeni contradictorii textul patriarhiei de Moscova o admite în mod implicit, dar o neagă în mod explicit. Dacă vorbim despre izvorul unui primat, atunci izvorul primatului este însăși persoana arhiepiscopului de Constantinopol, care ca episcop este unul «între egali», dar ca arhiepiscop de Constantinopol este prim-ierarh fără egal, primus sine paribus": așa se încheie documentul intitulat întocmai Primus sine paribus, scris de mitropolitul de Bursa, Elpidophoros Lambriniadis, răspuns explicit al patriarhiei ecumenice de Constantinopol la textul - adoptat de sesiunea sinodului Bisericii ortodoxe ruse desfășurat la 25 și 26 decembrie 2013 - referitoare la poziția patriarhiei de Moscova cu privire la primat în Biserica universală.

Lambriniadis, profesor de teologie la universitatea din Salonic, critică "izolarea" aleasă de Moscova în cadrul dialogului teologic fie cu Biserica Catolică fie cu celelalte Biserici ortodoxe, în afară de neacceptarea așa-numitului Document de la Ravenna, semnat la 13 octombrie 2007 de Comisia mixtă internațională pentru dialogul teologic dintre Biserica Catolică romană și Biserica Ortodoxă și intitulat "Consecințele ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii. Comuniune eclezială, conciliaritate și autoritate". Document care n-a fost semnat niciodată de Patriarhia de Moscova (delegația sa era absentă) în partea referitoare la conciliaritate și primat la nivel de Biserică universală. Mitropolitul contestă apoi două distincții, legate de conceptul de primat, făcute de sinodul ortodox rus. Prima este separarea între primatul ecleziologic și primatul teologic: "Separarea ecleziologiei de teologie, sau cristologie, ar avea consecințe distructive pentru ambele. Dacă Biserica este de fapt trupul lui Cristos și revelare a vieții trinitare - scrie mitropolitul de Bursa - atunci nu putem să vorbim despre diferențe și distincții artificiale care sfărâmă unitatea misterului Bisericii, care înglobează în același timp formulări teologice și cristologice. Dacă n-ar fi așa, pe de o parte viața eclezială ar fi separată de teologie și s-ar reduce la o instituție administrativă aridă și pe de altă parte o teologie fără repercusiuni asupra vieții și asupra structurii Bisericii ar deveni o preocupare academică sterilă".

Patriarhia ecumenică este în dezacord și cu privire la partea în care Moscova vorbește despre diferitele nivele ecleziologice, adică cel diecezan (primatul episcopului local), cel regional (primatul conducătorului unei Biserici autocefale) și cel universal. Aceste trei domenii și respectivele primate, pentru sinodul ortodox rus, nu pot să fie puse în confruntare între ele și nici să se confunde și cu atât mai puțin să fie transferate. În afară de asta, "diferitele forme de primat în Biserică sunt secundare față de primatul veșnic al lui Cristos drept cap al Bisericii". Prin urmare, Patriarhia de Moscova contestă "alterările canonice care atribuie unui ierarh proeminent la nivel universal funcții administrative care aparțin altor primați care exercită slujirea lor la alte nivele ale organizării ecleziale". Intenția, conform lui Lambriniadis, este de "a face primatul drept ceva exterior, deci străin de persoana primului-ierarh. Acesta este pentru noi motivul pentru care poziția Patriarhiei de Moscova insistă așa de mult asupra determinării izvoarelor primatului, care diferă mereu de persoana primului-ierarh, în așa fel încât primul-ierarh să fie mai degrabă destinatarul decât izvorul primatului său. Oare această dependență comportă și independența pentru primat? Pentru Biserică, o instituție este întotdeauna întruchipată într-o persoană. Nu am putea să întâlnim niciodată o instituție impersonală așa cum primatul n-ar putea să fie înțeles fără un prim-ierarh. Aici trebuie clarificat - adaugă el - că primatul primului-ierarh este întruchipat și de locul specific, Biserica locală, regiunea geografică prezidată de el ca prim-ierarh". Biserica "a înțeles mereu și sistematic persoana Tatălui ca Prima în comuniunea persoanelor din Sfânta Treime. Dacă am urma logica textului sinodului rus, ar trebui să afirmăm și că Dumnezeu Tatăl nu este el însuși cauza fără început a divinității și a paternității, ci devine un destinatar al propriului său «primat»".

În lunga istorie a Bisericii - conclude reprezentantul patriarhiei ecumenice - "primul-ierarh a fost episcopul de Roma. După ruperea comuniunii euharistice cu Roma, în mod canonic primul-ierarh al Bisericii Ortodoxe este arhiepiscopul de Constantinopol". În el "observăm coincidența tuturor celor trei nivele de primat, adică cel local, ca arhiepiscop de Constantinopol - Noua Romă, cel regional, ca patriarh, și cel universal sau mondial, ca patriarh ecumenic. Acest triplu primat se traduce în privilegii specifice, cum ar fi dreptul de recurs și dreptul de acorda sau de a lua autocefalia, privilegiu pe care patriarhul ecumenic l-a exercitat și pentru decizii neratificate de conciliile ecumenice".

(După L'Osservatore romano, 10 ianuarie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat