Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a de peste an - A

Dumnezeu este fericirea celor nefericiți

După ce duminica trecută l-am văzut pe Isus umblând și căutând ucenici pentru împărăția cerurilor, duminica aceasta îl vedem pe Isus rostind pentru ucenicii de atunci, dar și pentru toți cei care în decursul veacurilor vor răspunde chemării lui de a intra în împărăția cerurilor, "o constituție regală", o constituție diferită de constituțiile omenești, o constituție după ale cărei legi "de fericire" va trăi și el însuși.

Evanghelia de astăzi ne prezintă această nouă "constituție regală", care e formată din opt fericiri, opt cărări sigure, care ne conduc în drumul deschis de Dumnezeu spre împărăția sa veșnic fericită.

Și dacă am fost atenți la citirea la citirea "constituției lui Isus", am putut vedea că accentul este pus pe "împărăția cerurilor", unde trebuie să ajungă fiecare chemat care răspunde cu "da" la chemarea lui. Când ai răspuns cu "da" lui Isus și împărăției sale, mergi după el înfruntând orice obstacole: sărăcie, răutăți, violențe, lipsuri, respingere, pericole, dușmănii, prigoane și chiar moarte. Dar toate aceste obstacole, pentru ucenicul lui Isus, devin căi care conduc la fericirea cerului. Ce contează toate aceste obstacole în fața unei veșnicii fericite? Sfântul Paul spunea: "Suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături de slava viitoare, care ne va fi descoperită" (Rom 8,18).

Profetul Sofonia, cu mulți ani înainte, a anticipat constituția regală a lui Isus, atunci când a rostit din partea lui Dumnezeu: "Căutați pe Domnul, căutați dreptatea, căutați umilința, căutați refugiul în numele Domnului" (Sof 2,3).

Psalmul responsorial 145 de astăzi ne spune că "fericirile divine" sunt pentru cei "săraci în spirit"; adică sunt pentru cei care din drag pentru împărăția cerurilor, acceptă să fie: flămânzi, însetați, prizonieri, persecutați, condamnați pe nedrept, străini; exact cum sunt și cei mai mulți dintre oamenii credincioși.

De aceea, sfântul Paul, în cea de-a doua lectură de astăzi, cheamă pe toți care cred în Isus să privească la ei înșiși și să vadă că "între ei nu sunt mulți înțelepți în felul lumii, nici mulți puternici, nici mulți de neam mare. Căci Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca să le facă de rușine pe cele tari" (1Cor 1,26-27).

Sfântul Ambrozie (337-397) descrie în cuvinte admirabile fericirea celor săraci, dar care îl au pe Dumnezeu: Ah, cât de bogat este cel care îl cunoaște pe Dumnezeu, care e preocupat de veșnicie, care adună comori, dar nu de aur, nu de argint și nu lucruri prețioase, ci de virtuți! Nu vi se pare bogat cel care are pacea sufletească, liniștea și odihna? Cel care nu dorește nimic, cel care nu se tulbură de nimic, cel care nu se plictisește de ceea ce are? Dacă împărăția lui Dumnezeu aparține săracilor, cine este mai bogat decât ei? (cf. Sermo 10).

Iată câteva cazuri de oameni care au iubit mult pe Isus și "împărăția cerurilor" și de aceea suferința și nefericirea trupeasca nu le-au tăiat aripile bucuriei spirituale: Ludwig van Beethoven (1770-1827), ajuns surd, bolnav, complet izolat și abandonat din cauza surzeniei sale, a compus sublimul imn închinat bucuriei, "Simfonia a noua". Dostoievski (1821-1881) și-a scris romanele sale între două crize de epilepsie. John Milton (1608-1674) a scris "Paradisul pierdut și Paradisul regăsit", când era bolnav și complet orb. Christian Johann Heinrich Heine (1797-1856) a semnat cele mai frumoase poezii cu mâna tremurândă într-un azil și pe jumătate paralizat. Oscar Wilde (1854-1900), a scris cele mai frumoase poezii, ca "De profundis", într-o închisoare nedreaptă. Sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) a compus cel mai frumos imn închinat bucuriei din câte se cunosc, "Cântarea creaturilor", cu puțin timp înainte de a muri, pe când zăcea bolnav, aproape complet orb, în coliba sa de la Porțiuncula. Și exemplele ar putea continua.

Deși Isus, profeții, apostolii și sfinții Bisericii ne chemă la fericirile lui Dumnezeu, totuși oamenii le caută și le urmează pe cele ale diavolului.

Sunt creștini și din aceea, care deși știu că îi așteaptă osânda, slujesc diavolului, în opera sa de pierdere a lumii. Unui bătrân paroh din Italia i-a fost dat să observe, într-o viziune, cum diavolii îi ispiteau pe copiii care se jucau pe stradă. Erau de toate felurile. Toți lucrau fără tihnă pentru a-i împinge pe copii la rău, până când a apărut un alt copil. Atunci toți diavolii au șters-o veseli. Bunul paroh s-a gândit că este vorba despre un mare sfânt și a întrebat cine este noul venit. Diavolii i-au răspuns: "Acum putem merge să ne odihnim liniștiți. El face mai mult decât noi toți la un loc!" (cf. Rivista del clero, noiembrie 1953).

Am găsit pe un site fericirile diavolului pentru amăgiții săi. Iată-le: 1. Ferice de creștinii care sunt prea obosiți și prea ocupați pentru a petrece timp cu cei aflați în dificultate; ei sunt cei mai potriviți candidați la alunecare spirituală. 2. Ferice de creștinii care așteaptă să fie rugați mult pentru a face puțin bine; ei vor încetini mult înaintarea altora. 3. Ferice de creștinii care se supără și se lasă repede de sfânta Liturghie duminicală; ei sunt misionarii mei și-i vor determina și pe alții să se lase. 4. Ferice de creștinii care se cred religioși, fără să facă nimic, dar care calcă pe nervii celorlalți; ei sunt cele mai bune pietre de poticnire pe care le am la dispoziție. 5. Ferice de creștinii care aduc tulburare; ei sunt echipa mea de produs stricăciune. 6. Ferice de creștinii care nu se roagă; ei sunt o pradă ușoară pentru atacurile mele. 7. Ferice de creștinii care se plâng tot timpul de una și de alta; ei sunt descurajatorii mei preferați. 8. Ferice de tine care citești aceste rânduri și crezi că mă refer la alții, nu și la tine; te-am prins!

Sfântul Augustin (354-430), în celebra sa lucrare De civitate Dei, vorbește despre două împărății, despre două cetăți: cetatea lui Dumnezeu și cetatea oamenilor nesupuși lui Dumnezeu. A doua cetate s-a născut din amorul propriu și din invidie: Două iubiri au zidit două cetăți. Iubirea de sine împinsă până la disprețul față de Dumnezeu a zidit cetatea oamenilor; iubirea față de Dumnezeu împinsă până la disprețul de sine a zidit cetatea lui Dumnezeu. Una se laudă în ea însăși, cealaltă în Domnul; una cerșește mărire de la oameni, cealaltă își găsește mărirea în Dumnezeu. Primul cetățean, pe care sfântul Augustin îl plasează în cetatea potrivnică lui Dumnezeu, este Cain, primul criminal din istoria omenirii, cel care, cuprins de mânie, l-a prigonit și l-a ucis pe fratele său Abel; iar mânia sa s-a născut din orgoliu și din invidie; i s-a părut că Dumnezeu privește cu mai multă plăcere la jertfa fratelui său Abel decât la a sa. Iar invidia ce altceva este decât o formă de mândrie?

Ce trist! Să dorești să fii fericit, să știi și calea, dar să mergi pe o cale străină fericirii! Poate acesta e motivul pentru care oamenii nu ajung niciodată la fericire.

Cei "săraci în duh" sunt toți acei care s-au întors la Isus, ca fiul risipitor la tatăl său; care nu mai au nimic, ci doar încredere în iubirea lui Dumnezeu.

În autobiografia sa, Istoria primăverii unei mici flori albe, sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897), scrie: "Chiar dacă aș avea pe conștiință toate păcatele ce se pot săvârși, aș merge cu inima zdrobită să mă arunc în brațele lui Isus, deoarece știu cât de drag îi este lui Isus fiul risipitor care se întoarce la el".

Agostino Gemelli (1878-1959) a fost întemeietorul celebrei Universități "Sacro Cuore" din Milano. Fiind medic, în timpul Primului Război Mondial a fost repartizat să-și facă serviciul militar într-un spital, la o secție de boli contagioase. Deși era ateu, conducea cu dăruire acea secție de care toți fugeau, îngrijea cu devotament de bolnavi și făcea munci pe care uneori chiar infirmierii refuzau să le facă. Într-o zi i-au adus în secție un soldat complet distrus de tuberculoză. Soldatul și-a dat seama că salonul în care a fost internat este anticamera morții. Într-o seară, la vizita medicală, bolnavul îi zise: "Ascultă, doctore, eu mor departe de toți ai mei. Dacă ar fi aici mama mea, mi-ar da un sărut. Vrei să mi-l dai tu în locul ei?" În inima tânărului doctor s-a dat o luptă aprigă. Bolnavul era acoperit de răni. Dar și-a învins repugnanța, l-a îmbrățișat și l-a sărutat pe muribund. Pe fața muribundului a apărut un zâmbet ca o rază de soare. "Mulțumesc, i-a zis bolnavul. Acum du-te și cheamă preotul spitalului. Spune-i să-mi aducă sfânta Împărtășanie". Când l-a văzut și l-a auzit, preotul nu știa ce să creadă. Doctorul Agostino Gemelli, cunoscut ca ateu, nu călcase niciodată în capela spitalului. În acel moment medicul a primit harul credinței prin gestul lui de caritate. Atunci a făcut-o pentru prima dată pe ministrantul, însoțindu-l pe preot cu lumânarea aprinsă la patul muribundului, deși nu știa răspunsurile pe care trebuia să le dea ministrantul. Atunci s-a simțit pentru prima dată în viață, fericit. Aceasta este istoria doctorului Agostino Gemelli, care ulterior avea să devină preot și călugăr franciscan, conducând mulți oameni la fericire.

Sfântul Augustin (354-430) avea să spună în Confesiunile sale: "Târziu te-am iubit, frumusețe atât de veche și atât de nouă, târziu te-am iubit! Da, pentru că tu erai înăuntrul meu, iar eu eram afară. Acolo te căutam. Urât cum eram, mă aruncam asupra formelor frumoase ale creaturilor tale. Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu tine. Mă țineau departe de tine creaturile tale. M-ai strigat și strigătul tău a spart surzenia mea; m-ai atins și ard dorind pacea ta" (cf. Confesiuni X, 27, 38).

De ce sunt fericiți, creștinii în suferință? Pentru că Isus suferă și merge alături de ei și pentru că știu că-i așteaptă fericirile promise. Jacques Maritain (1882-1973), cu câțiva ani înainte de a muri, scria: "Dacă oamenii ar ști că Dumnezeu suferă cu ei, că el luptă cu răul care devastează pământul și că dincolo îi așteaptă fericirile promise, fără îndoială că multe lucruri s-ar schimba și multe suflete s-ar simți eliberate".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat