Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Prezentarea la Templu a Domnului nostru Isus Cristos - 2014

Isus este "lumină pentru luminarea neamurilor" (Lc 2,32)

Întâmpinarea Domnului este o frumoasă sărbătoare a luminii în gerul și întunericului iernii. Ea ne vorbește de Isus, Soarele, care a răsărit pentru a ne lumina, a ne încălzi și a ne mântui pe noi, cei cu mintea întunecată și rece, consumându-se pe sine, asemenea lumânării pe care o purtăm astăzi în mână.

Sărbătoarea întâmpinării Domnului a înlocuit sărbătoarea păgână din această zi numită: "Sărbătoarea holdelor", pe care aceștia o serbau purtând făclii aprinse în mâni. Păgânii spuneau că Pluto, stăpânul infernului, a răpit-o pe Persefona, fiica lui Ceres, zeița holdelor. Iar mama ei îndurerată, pentru a o găsi, a aprins numeroase făclii. Într-adevăr, ființa umană, ieșită din mâinile Domnului, a fost amăgită și răpită de diavol. Dumnezeu nu a părăsit creatura sa și l-a trimis pe Isus, ca prin patima, moartea și învierea să devină lumina a lumii, să găsească ființa umană răpită de diavol și să o mântuiască.

Cel care a introdus această sărbătoare în calendarul Bisericii Romei, a fost papa Sergiu I (687-701) și tot el a stabilit-o pentru ziua de 2 februarie.

Sărbătoarea prezentării lui Isus la templu încheie ciclul celor 40 de zile care au trecut de la evenimentul Nașterii Domnului, deoarece ni-l aduce din nou în centrul atenției pe pruncul Isus. El vine să se supună Legii lui Moise, dar în realitate el iese în întâmpinarea poporului său credincios. Codul preoțesc spune că timpul "necurăției" mamei pentru un copil de parte bărbătească era de 40 de zile, iar pentru un copil de parte femeiască de 80 de zile (cf. Lev 12,1-8). Fiecare copil întâi născut de parte bărbătească trebuia să fie consacrat Domnului. Lucrul acesta se făcea ca o mulțumire pentru eliberarea întâilor născuți de pe vremea exodului (cf. Ex 13,2.12; Num 3,12.13) și apoi ca recunoștință pentru făgăduinței lui Dumnezeu de a-l da pe Fiul său pentru a răscumpăra om (cf. Num 21,9).

În sărbătoarea de astăzi, Întâmpinarea Domnului, îl contemplăm pe Isus, din brațele Mariei și ale lui Iosif, care îl prezintă la templu "ca să-l ofere Domnului" (Lc 2,22). Isus, din brațele Mariei și ale lui Iosif și apoi din brațele lui Simeon și Ana, îi spune Tatălui său ceresc: "Iată, vin să îndeplinesc voința ta, Dumnezeule" (Ps 40,8-9; Evr 10,7). Iar voința lui Dumnezeu, pentru Isus, este ca el să moară pe mântuirea noastră (cf. In 3,16).

Evanghelia zilei ne vorbește despre Iosif și Maria, dar și despre bătrânii Simeon și Ana; ei întruchipează pe credincioșii lui Israel, care așteptau mântuirea promisă. Dar ei ne profetizează și pe noi, cei de astăzi, care iubindu-l pe Isus, îl întâmpinăm zilnic în templul său, biserica, și îl primim ca mântuitor al nostru.

Pericopa lecturii a doua de astăzi (cf. Evr 2,14-18) se explică bine cu o altă pericopă tot din Scrisoarea către Evrei (cf. Evr 9,1-5), unde, Cuvântul lui Dumnezeu, vorbind despre chivot, ne spune că avea în el trei lucruri: vasul de aur cu mana, toiagul lui Aaron și cele două table de piatră cu cele zece porunci (cf. Evr 9,4). Aceste trei lucruri reprezentau trei momente de rebeliune majoră a omului împotriva lui Dumnezeu: Vasul de aur cu mana, reprezintă respingerea de către popor a hranei trimise Dumnezeu în pustiu. Toiagul lui Aaron reprezenta respingerea aceluiași popor a supunerii în fața lui Dumnezeu, iar tablele legii reprezintă respingerea sfințeniei cerute de Dumnezeu, de către un popor iubitor de idoli.

Dar, pentru că Dumnezeu a găsit cu cale să-și arate mila și îndurarea față de fiii lui Abraham și nu față de îngerii căzuți (cf. Evr 2,16), el a închis toate păcatele oamenilor în chivotul său, numit și chivotul alianței; apoi, a pus deasupra lui un capac de îndurare, zis și capacul ispășirii; pe acest capac al chivotului, s-au pus doi heruvimi. (cf. Evr 9,5). Ei simbolizau ochii lui Dumnezeu; ochii lui Dumnezeu, văzând sângele de pe capacul ispășirii, se îndura de oameni și nu mai privea spre păcatele lor.

După jertfa de la cruce a marelui nostru Preot, Isus, chivotul îndurării și capacul îndurării stropit cu sângele său, a fost mutate în ceruri, lângă tronul harului (cf. Evr 9,23-26). Isus înălțat la Tatăl, după înviere, l-a rugat pe Dumnezeu, să nu mai privească la păcatele noastre, ci numai la sângele său. Numărul șapte, care indică numărul stropirilor cu sânge de pe capacul îndurării, vorbește cel mai bine despre perfecțiunea mântuirii adusă nouă de Isus, care n-a mai lăsat loc la nici o teamă.

Această idee a redat-o și Giotto di Bondone (1267-1337), un mare pictor renascentist italian, în tabloul său intitulat: "Prezentarea lui Isus la templu". În acest tablou, bătrânul Simeon apare ținându-l pe pruncul Isus în brațe; buzele i se mișcă ușor sub barba stufoasă, rostind cu grijă, pentru el "Nunc dimittis" (Lc 2,29), (acum, slobozește în pace pe robul tău, Stăpâne); iar lui Iosif și Maria și tuturor iubitorilor lui Isus Simeon le face prezicerea dureroasă că acest copil va fi pus spre căderea și ridicarea multora și ca un semn care va stârni împotriviri; acestea vor fi pentru ei ca niște săbii ce le vor străpunge inimile (cf. Lc 2,34-35).

Giotto di Bondone își cunoștea bine personajele pe care le-a pictat. Copilul Isus, departe de a sta liniștit în brațele lui Simeon, reacționează la fel ca orice bebeluș atunci când este luat în brațe de o persoană necunoscută; ochișorii lui privesc plini de neliniște la Simion, întinzând brațele către Maria, mama sa. Deși stă în brațele lui Simeon, Pruncul Isus apare în acest tablou suspendat deasupra altarului de jertfă de la templu, arătând chiar de la sosirea sa în lume, că el a venit pentru a împlini jertfa de răscumpărare a omenirii.

Paul al VI-lea (1897-1978), în Marialis cultus, spune: "Sărbătoarea de la 2 februarie este o comemorare îngemănată a Fiului și a Mamei. Este celebrarea misterului mântuirii săvârșit de Cristos, la care Fecioara a fost intim asociată ca Mamă a slujitorului suferind al lui Iahwe, ca executantă a unei misiuni aparținând vechiului Israel și ca model al noului popor al lui Dumnezeu".

În afară de Maria, toți cei care au venit în contact cu pruncul Isus au fost oameni greșitori. Iosif a voit să o lase pe Maria când era însărcinată cu Isus. Păstorii trăiau departe de închinarea de la templu, punând cele ale trupului deasupra celor sufletești. Magii au intrat pe la Irod și au adus la moartea pruncilor nevinovați. Simeon, pe când traducea Biblia, s-a îndoit că o fecioară îl va naște pe Mesia. Ana făcea parte din tribul lui Așer, un trib care la ruperea Israelului, a trecut de partea lui Ieroboam, fiul lui Nebat. Dar și fiecare dintre noi este un păcătos, pentru că ne-am născut cu păcatul strămoșesc (cf. Rom 3,10). Toți cei care s-au simțit și se simt păcătoși, au crezut în Isus, l-au căutat pe Isus și au venit la Isus ca la unicul salvator trimis de Tatăl ceresc. Numai fariseii, care se credeau fără păcat, deși erau mari păcătoși, l-au refuzat pe Isus și jertfa lui de mântuire.

Lumânările binecuvântate și aprinse astăzi sunt semnul lui Cristos: lumina care ne atrage; lumina care ne luminează calea; lumină care ne deschide mintea. Purtând lumânările aprinse, credincioșii recunosc că, pentru a merge spre Tatăl, au nevoie de ajutorul și de lumina lui Isus: "Nimeni nu vine la Tatăl meu decât prin mine" (In 14,6). Dar lumânările aprinse și binecuvântate sunt și semnul a ceea ce trebuie să devină și fiecare dintre creștini: oameni care trăiesc în lumina lui Isus și care se jertfesc împreună cu Isus (cf. Rom 12,1); oameni care luminează mintea și inima semenilor și îi atrag la Cristos.

Pe malul mării, pe coasta engleză a "Pasului Calais", punctul cel mai apropiat dintre Franța și Anglia, se află un far pe a cărui soclu sunt scrise următoarele cuvinte: "Eu dau lumina; eu salvez viețile!" Într-o zi, un străin l-a întrebat pe paznicul farului: "Ce s-ar întâmpla, dacă într-o noapte farul s-ar stinge?" "S-ar întâmpla că, din toate colțurile lumii, vor răsuna voci ca acestea: «Farul, în loc să risipească întunericul, a fost înghițit de beznă. Farul, în loc să salveze vieți, a pierdut vieți!" Aceste cuvinte răsună în întreg universul, când noi, creștinii, nu suntem lumină din lumina lui Cristos, când, în loc să salvăm oameni, pierdem și osândim oameni.

Creștinii din Teba, prin fapte de dragoste, l-au adus la lumina credinței, adică l-au convertit și l-au ajutat să devină sfânt, pe soldatul păgân Pahomie cel Mare (292-346).

Pe mormântul unui tânăr creștin, sunt scrise aceste cuvinte: "Atunci când apărea între noi, era mai ușor să fii bun!"

Diogene din Sinope, zis și Cinicul (412 î.Cr.-322 î.Cr.), filozof grec, umbla zi și noapte cu un felinar aprins în mână, pentru ca să nu se împiedice lumea de el; dar și în ideea că este în căutarea unui om adevărat, care și în acea vreme, era greu de găsit.

Profetul Malahia ne-a spus astăzi că Isus vine la întâlnire cu poporul său în templu. El vine ca să curețe și să spele de păcate pe fiii lui Levi. Isus este mirele divin al oricărui om care crede în el. El vine pentru a ne arăta iubirea sa, pentru a ne alina, pentru a analiza problemele noastre și pentru a le găsi remedii. Locul în care Isus își cheamă mireasa la întâlnire, pentru a o îmbrățișa, a o mângâia, a o hrăni și a o vindeca, este biserica. Procesiunea de azi simbolizează drumul creștinului spre casa lui Dumnezeu, biserica, unde are loc întâlnirea Domnului cu poporul său, unde fiecare om este mireasa sa (Mal 3,1-4).

Zilnic, Mirele nostru divin, Isus, vine la întâlnire cu noi, mireasa sa, în Biserica sa, mai ales la sfânta Liturghie și la împărtășanie. Numai că noi găsim motive meschine, ca oamenii din parabola Nunții de împărat, pentru a lipsi de la întâlnirea cu el. Ceea ce a spus Domnul despre cei care și-au permis luxul de a lipsi de la ospățul său, pe motive pământești și trecătoare: ogor, animale, distracție: "Niciunul din cei poftiți, care au refuzat, nu va gusta în veci din ospățul meu" (Lc 14,24); a spus și despre toți aceea care în decursul veacurilor își vor permite luxul obraznic, de la lipsi de la întâlnirea cu el și de la masa ospățului său euharistic. Să nu uităm că Isus vine la întâlnirea cu noi, mireasa sa, tocmai din înaltul cerului. "Oare cum vom scăpa noi, dacă stăm nepăsători față de o mântuire așa de mare!" (Evr 2,3).

În ziua de 2 februarie, Biserica mai celebrează și Ziua Mondială a Persoanelor Consacrate, zi instituită de papa Ioan Paul al II-lea (1920-2005), la 2 februarie 1997. De aceea, astăzi suntem chemați să ne gândim cu recunoștință la nenumăratele persoane consacrate, bărbați și femei, din toată lumea, care se oferă zilnic, în jertfă de sine alături de Isus, împreună cu Maria și cu sfântul Iosif, continuând așteptarea venirii de-a doua a lui Isus.

Dar, astăzi, mai suntem chemați, să însoțim cu rugăciunea noastră, jertfa lor, în multele câmpuri de activitate: în misiunea de răspândire a evangheliei, în misiunea de îngrijirea bolnavilor, în misiunea didactică de a educa generațiile tinere, în misiunea lor de a promova vocațiile religioase și nu în ultimul rând, în slujirea din parohii, alături de preoți.

Numai Dumnezeu știe pe câți oameni i-au influențat spre bine persoanele consacrate. Lor li se potrivește un mic poem al poetului indian Rabindranath Tagore (1861-1941). Poetul spune într-o poezie a sa că, plimbându-se într-o zi pe aleea din grădină, a văzut o frunză deosebită, galben-aurie, pe care a ridicat-o, a mirosit-o și a simțit că parfumul ei este la fel cu cel al unui trandafir. Și a întrebat-o: "Ești o frunză și ai parfum de trandafir? Sau poate ești chiar trandafir?" Și frunza i-a răspuns: "Nu sunt trandafir; sunt numai o frunză, dar am stat mult timp în preajma unui trandafir și de la el am primit parfumul plăcut". Așa au schimbat și schimbă persoanele consacrate viața oamenilor din lume, dându-le parfumul cerului din ele.

Aceste persoane consacrate, un adevărat "dar ceresc" pentru lumea de astăzi, - ca și pentru toate timpurile, - au răsărit din lăuntrul templului lui Dumnezeu, din meditarea Cuvântului divin și din împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos, se dăruiesc continuu spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea sufletelor, ca jertfă de bună mireasmă.

Sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997), care a părăsit catedra sa de geografie și postul de directoare de liceu pentru a se ocupa de bolnavii și muribunzii culeși de pe stradă, le-a spus într-o dimineață măicuțelor sale, înainte de a pleca la muncă: "Voi ați văzut că în timpul Liturghiei preotul a atins trupul lui Cristos cu iubire și gingășie. Când veți atinge astăzi bolnavii, voi veți atingeți trupul lui Cristos. Arătați-le aceeași iubire și aceeași gingășie". După câteva ore, când maicile s-au întors acasă, una din ele s-a apropiat de Maica Tereza și i-a spus cu fața strălucind de bucurie: "Am atins trupul lui Cristos timp de trei ore". "Cum adică?" "Am cules un om dintr-un șanț plin de noroi; era un om plini de viermi. Trei ore m-am ocupat de el; l-am spălat și l-am îngrijit. Timp de trei ore am simțit că ating trupul lui Cristos".

Persoanele consacrate - care multe dintre ele au renunțat la o carieră bună în mijlocul lumii - spun și ele cu sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997): "Isus este Domnul meu. Isus este Mirele meu. Isus este viața mea. Isus este singura mea iubire. Isus este tot ce am! Pe el îl văd la sfânta Liturghie. Pe el îl văd în fiecare făptură umană. Pe el îl văd, când îi slujesc pe oameni" (cf. un interviu din 1974).

Persoanele consacrate, prin jertfa de sine și prin viața lor curată, împreună cu Isus și Maria, dau mărturie despre împărăția cerurilor, acolo unde nimeni nu se mai însoară, și nici nu se mai mărită (cf. Mc 12,25), trăind încă din această viață, fericirea de acolo. Felicitări și la mulți ani tuturor persoanelor consacrate!

Doamne, trimite-ne cât mai mulți îngeri în trup, asemenea persoanelor consacrate, care și-au inspirat viața din iubirea și jertfa, din viața lui Isus, a Mariei și a lui Iosif, pe care îi celebrăm în ziua de astăzi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 89.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat