Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a după Crăciun - 2014

"Harul și adevărul au venit prin Isus Cristos" (In 1,17)

Tihamer Toth (1889-1939), episcop romano-catolic maghiar, scriitor religios și profesor universitar, spunea: "Crăciunul a avut un răsunet imens și unic în decursul istoriei, căci la Crăciun a început împlinirea promisiunii mântuirii oamenilor; căci de la Crăciun se trăiește o viață nouă; căci de la Crăciun s-a început a trăi pentru cer; căci de la Crăciun a luat naștere o nouă civilizație; căci de la Crăciun a început numărătoarea anilor mântuirii".

Pentru că sărbătoarea Crăciunului este atât de importantă pentru noi, Biserica ne cheamă iarăși în această duminică să-i aprofundăm darurile și binecuvântările. Iar noi, cunoscând mai bine dragostea lui Dumnezeu revărsată asupra noastră prin întruparea lui Cristos, să ajungem să primim mântuirea lui.

Pentru a înțelege mai bine ceea ce s-a întâmplat cu noi la Crăciun, am să apelez la un exemplu din sfânta Scriptură, din cartea lui Ezechiel. Aici ni se vorbește despre o sclavă bătută de stăpânii ei până aproape de moarte și aruncată plină de sânge pe o movilă de gunoi. Regele acelui ținut, trecând pe acolo, văzând sclava plină de sânge și gata de moarte, și-a făcut milă de ea și a luat-o acasă la el. A spălat-o de sânge, a tratat-o și a vindecat-o. A înfiat-o, a îmbrăcat-o frumos, ba chiar a luat-o de nevastă. Dar ea s-a îndoit de iubirea lui și i-a fost necredincioasă. Regele a căutat-o iar, a iertat-o și a primit-o înapoi ca regină (cf. Ez 16,1-63).

Această sclavă lovită, plină de sânge și gata de moarte este imaginea omenirii sclavă la diavol, de care Dumnezeu s-a îndurat, trimițând pe Fiul său să o ridice, s-o trateze, să o vindece, să o îmbrace, să o înfieze, să o ia de nevastă și să o facă moștenitoare a împărăției sale veșnice. Și totuși, mulți oameni se mai îndoiesc încă de iubirea sa și îl părăsesc.

Tuturor oamenilor care se îndoiesc încă de iubirea sa Dumnezeu le va mai da o dovadă suplimentară de iubire, o dovadă nemaiîntâlnită nicăieri în univers, îl va da pe unicul său Fiu, ca să sufere și să moară, pentru ca ei să fie vindecați și salvați.

Un preot care se ocupa cu îngrijirea "copiilor străzii" povestește ce i s-a întâmplat în timpul unor sărbători de Crăciun. Unul dintre cei mai buni copii, unul dintre cei în care își pusese mari speranțe, a fugit din centrul de primire și de îngrijire. Deși era iubit și îngrijit foarte mult, acest copil s-a îndoit de dragostea și îngrijirea preotului și a fugit din centrul de primire, îngrijire și ocrotire. Preotul, neînțelegând motivul plecării lui, s-a dus să-l caute; el și-a început căutările cu lumea mizeră de unde îl luase. Și chiar acolo a dat de dânsul. Când l-a găsit, l-a întrebat de ce a plecat. Copilul i-a răspuns: "Am voit să știu sigur dacă mă iubești; și dacă mă iubești cu adevărat, vei veni să mă cauți!".

Dumnezeu ne-a arătat nouă tuturor că ne iubește mult, trimițându-l pe unicul său Fiu să ne caute și apoi să se jertfească pentru mântuirea noastră. Aceasta este Crăciunul: "Fiul Omului s-a făcut om ca și noi și a venit să ne caute pe noi care eram pierduți din cauza păcatelor noastre" (cf. Lc 19,10). Sau, parafrazându-l pe papa Ioan XIII vizitând închisoarea "Regina Coeli" din Roma, recunoaștem și noi că "Deoarece noi nu am putut merge la Dumnezeu, a venit Isus la noi să ne caute". Și, ca să nu ne mai îndoim niciodată de iubirea lui, peste puțin timp pe acest Fiu al său, pe care acum la Crăciun l-a trimis să se nască pentru noi și să ne caute, îl va da la moarte pentru noi.

Sfânta Elisabeta, uimită de vizita Mariei, se întreabă: "De unde mie fericirea aceasta ca să vină la mine Maica Domnului meu?" (Lc 1,43). Această întrebare plină de uimire trebuie să și-o pună și fiecare om de sărbătoarea Crăciunului: Cine sunt eu pentru ca Isus să vină și să caute un pierdut ca mine? Cine sunt eu, că Isus a luat firea mea? Cine sunt eu, că Isus s-a făcut fratele meu? Cine sunt eu, că Isus mă iubește pe mine, un păcătos? Cine sunt eu, că Isus a venit să sufere și să moară pentru mine? Cine sunt eu, că Isus vrea să trăiască în mine prin Cuvânt și Euharistie? Cine sunt eu, că Isus vrea să mă facă fiul lui și moștenitorul împărăției lui Dumnezeu? Cine sunt eu, că Isus vrea să fiu veșnic cu el în paradis?

Toate aceste întrebări își află răspunsul în cuvintele sfântul apostol Ioan: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Căci Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17). Și iarăși, acest Dumnezeu care ne caută, iar și iar, prin Isus Cristos "este același ieri și astăzi și întotdeauna" (Evr 13,8).

Când, după păcat, Dumnezeu s-a coborât în Eden ca să-i caute pe Adam și Eva ca să le vorbească, aceștia s-au ascuns. Noi să nu facem niciodată ca ei, căci atunci când Dumnezeu ne caută o face pentru că ne vrea numai binele și mântuirea.

După mii de ani de suferință, Adam și Eva și-au dat seama că au greșit, păcătuind și apoi ascunzându-se de Dumnezeu, căci la nașterea lui Isus au venit ca să-l caute. Un poet redă astfel scena venirii lui Adam și Eva la Isus care s-a născut: Dintr-o dată intră în staul un bărbat istovit și o femeie bătrână, îmbrăcată în negru, nepieptănată, adânc întristată, care merge direct la Prunc. Preasfânta Fecioară tremură de teamă. Femeia poartă ceva ascuns în mâini. Ajungând la iesle îngenunchează, se apleacă adânc și așază în mâinile Pruncului ceea ce ascundea în mâinile sale. Se ridică și se întoarce ca să plece. Când Maria îi vede pe cei doi din față, aceștia arătau acum ca doi prinți: frumoși, zvelți, în putere și radiind de bucurie. Preasfânta Fecioară privește la mâinile lui Isus. Printre degețelele sale de copil vede un măr mușcat. Misterioasele persoane nu erau altcineva decât Adam și Eva.

Așa să facem și noi de acum înainte, să venim la Cristos cu păcatele noastre, să i le oferim ca singurul lucru pe care îl avem după cădere, și atunci el ne va lua bătrânețea păcatului și ne va da tinerețea veșnic fericită în lăcașul său. Practic, Isus pentru asta a și venit, pentru a ne lua păcatele și a ne curăți de ele. El a cerut păcatele de la Maria Magdalena, de la Levi, de la Zaheu, de la Paul, de la Ieronim, de la Augustin, de la Margareta de Cortona, de la Francisc din Assisi și de la toți păcătoșii care vor să ajungă în cer. Isus va cere oamenilor păcatele până la sfârșitul lumii, oricât de multe și mari ar fi ele: "Dacă ne mărturisim păcatele, el este fidel și drept ca să ne ierte păcatele și să ne curețe de orice nedreptate" (1In 1,9); iar făgăduința aceasta este pentru noi și pentru cei care vor veni după noi, oricât de mare ar fi numărul lor (cf. Fap 2,39).

Dacă vom analiza "Prologul" sfântului Ioan, de unde am citit astăzi, vom găsi în el câteva învățături:

- Isus are putere mare, pentru că el este Dumnezeu. Isus e totul pentru noi. Sfântul Ambrozie (339-397) spune: "Dacă dorești să-ți vindeci rănile, el este medicul. Dacă ești ars de febră, el este izvorul care îți potolește setea. Dacă ești apăsat de vinovăție, el este iertarea. Dacă ai nevoie de ajutor, el este tăria ta. Dacă te temi de moarte, el este viață. Dacă dorești cerul, el este calea. Dacă fugi de întuneric, el este lumina. Dacă ești înfometat, el este hrană" (cf. De virginitate). De aceea și psalmistul ne spune: "Gustați, așadar, și vedeți cât de bun este Domnul; fericit este omul care se încrede în el" (cf. Ps 34,8). Iar sfântul Irineu din Lyon (130-202) spune și el: "Cristos, aducându-se pe sine însuși în lume, a adus toată noutatea pe care o vedem astăzi".

- Isus este Mântuitorul mult dorit, vestit de Dumnezeu prin profeți, este singurul de care nimeni nu trebuie să ne despartă vreodată. Noi toți trebuie să spunem astăzi cu sfântul Paul: "Cine ne va despărți pe noi de dragostea lui Cristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigonirea, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia? Totuși, în toate aceste lucruri noi suntem mai mult decât biruitori, prin Acela care ne-a iubit. Căci sunt bine încredințat că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici puterile, nici lucrurile de acum, nici cele viitoare, nici înălțimea, nici adâncimea, nici o altă făptură nu vor fi în stare să ne despartă de dragostea lui Dumnezeu care este în Isus Cristos, Domnul nostru" (Rom 8,35-39).

- Isus desăvârșește lucrarea lui Dumnezeu de la creație, prin sângele său. Odată, un misionar a fost oprit de un tâlhar la drumul mare, care l-a jefuit de toți banii. În timp ce tâlharul se depărta cu banii lui, misionarul l-a strigat și i-a spus: "Poate va veni vremea că vei regreta că ți-ai ales o astfel de viață. Atunci, adu-ți aminte că «sângele lui Isus ne curăță de orice păcat» (cf. 1In 1,7)". După mulți ani, pe când misionarul se pregătea să intre într-o biserică, un străin s-a apropiat de el și l-a întrebat dacă își mai aduce aminte că odată a fost jefuit la drumul mare. Când misionarul i-a spus că da, străinul i-a zis: "Eu am fost tâlharul acela. Cuvântul biblic pe care mi l-ați spus a făcut o schimbarea totală în viața mea. Am mers la Isus cu păcatele mele și el a schimbat viața mea". Mergi și fă și tu la fel!

Ioan Botezătorul a mărturisit despre Isus, încât mulți credeau că el este Isus. Un alt misionar, în zilele apropiate Crăciunului, a ajuns la un trib primitiv dintr-o insulă îndepărtată din Oceania. A fost primit cu semnele celei mai mari venerații. Când a plecat de acolo, oamenii l-au încărcat de daruri, pentru că au văzut în el un alt Cristos, plin de dragoste și de bunătate. Să fim confundați cu Isus cred că ne-ar plăcea și multora dintre noi. Si totuși, dacă ne gândim bine, asta o cere și Isus de Crăciun, să devenim alți Isus în lumea de astăzi, vestindu-l și trăind așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6).

În timpul bolii dinaintea morții sale, sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005) a fost vizitat de către o personalitate. Această personalitate, la plecare, i-a spus cardinalului care l-a însoțit: "Am văzut în chipul Papei Ioan Paul al II-lea chipul Isus suferind"!

Ești tu, creștinule, un alt Isus, așa cum deja te numește Biserica și cum Isus însuși vrea ca tu să fii? Sfântul Leon cel Mare (c. 400-461), papă, spune: "Recunoaște-ți, creștinule, demnitatea ta și, pentru că ești făcut părtaș la natura divină, să nu degenerezi printr-o conduită nedemnă, întorcându-te la nemernicia de mai înainte. Amintește-ți cărui cap îi aparții și al cărui trup ești membru. Amintește-ți că ai fost smuls din puterea întunericului, ca să fii transferat în lumina și împărăția lui Dumnezeu" (cf. Predica 1 la Nașterea Domnului, 1-3: PL 54, 190-193).

Să înlăturăm păcatul din viața noastră și Isus va face și din noi "un alt Isus" și "un alt fiu al lui Dumnezeu", căci el tocmai pentru asta a venit, ca el să ia chip în toți oamenii.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat