Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Numele lui Isus - 2014

"Mireasmă revărsată este numele tău, de aceea te iubesc" (Ct 1,3)

Astăzi este ziua de 3 ianuarie. Astăzi este ziua de triumf a numelui lui Isus asupra tuturor forțelor răului. Astăzi, Biserica celebrează sărbătoarea tăierii împrejur, după Lege (cf. Gen 17,12-12), și impunerea numelui "Isus" Pruncului divin născut la Betleem, nume hotărât de Tatăl din veșnicie (Mt 1,20-21), nume care înseamnă "Dumnezeu mântuiește".

O istorioară creștină spune că odată un om a avut un vis. Se făcea că a murit și că stătea împreună cu mulți alții la rând în fața tronului de judecată a lui Dumnezeu. Iar când i-ar fi venit rândul să ajungă în fața Domnului, trebuia să spună doar trei cuvinte: "Isus, te iubesc!" Deși, repeta aceste cuvinte cu fiecare om care le rostea în fața tronului de judecată, când a ajuns mai aproape de tronul divin, a observat că mulți oameni nu puteau să rostească aceste cuvinte mântuitoare, fie că se bâlbâiau, fie chiar amuțeau. Când a ajuns și el în fața tronului de judecată și când a încercat să spună acele fericite cuvinte mântuitoare, i s-a pus un nod în gât și i s-a blocat glasul. A încercat disperat să țipe și... s-a trezit. Dacă în viață nu am rostit des numele lui Isus, dacă nu l-am repetat pentru noi și pentru alții, la judecată nu-l vom putea rosti.

Pentru ca în momentul judecății să putem rosti ușor și cu siguranță numele mântuitor al lui Isus, Biserica, prin sfinții ei, a instituit sărbătoarea Sfântul Nume a lui Isus; sărbătoare care din timpul pontificatului sfântului papă, Ioan Paul al II-lea (1920-2005), se celebrează în ziua de 3 ianuarie.

Numele mântuitor al lui Isus este redat în Biblie prin intermediul a altor 256 de nume. Numele "Isus" este pomenit de 565 ori în evanghelii; de 354 ori în Faptele Apostolilor și în epistole; de 251 ori în evanghelia după Ioan.

Numele lui Isus a fost invocat și venerat în Biserică chiar din timpurile apostolice. În numele lui Isus, creștinii se adunau pentru rugăciune, pentru Euharistie și pentru viața în comun (cf. Mt 18,20; Fap 2,42-46). În Faptele Apostolilor găsim de mai multe ori pe buzele apostolilor formula: "în numele lui Isus", prin puterea căruia vindecau bolnavii (cf. Fap 3,6; 4,10). Aceeași expresie o găsim și la sfântul Paul, prin care poporul creștin era chemat în închinare: "în numele lui Isus să se plece tot genunchiul" (Fil 2,10). Și tot Paul felicită pe toți cei care cheamă numele lui Isus, pentru că prin el primesc harul, pacea, și mântuirea (cf. 1Cor 1,2).

O frumoasă legendă rusească ne spune că, în momentul înălțării la cer a lui Isus, ucenicii au început să plângă și se tânguiască: "Pentru ce ne părăsești, Isuse? Cine ne va mai da hrană, îmbrăcăminte, protecție și mângâiere"? Mișcat Domnul le-a spus: "Iată am să vă las un munte de aur, ca să aveți din ce trăi". Atunci, Ioan Apostol i-a zis: "Doamne, ce să facem noi cu un munte de aur, căci hoții îl vor fura. Mai degrabă lasă-ne puterea numelui tău, pentru ca el să ne fie, hrană, îmbrăcăminte, putere, apărare și mângâiere". Atunci, mișcat, Isus le-a spus: "Iată vă las puterea numelui meu, cu care veți putea înmulți pâinile, veți putea celebra tainele, veți putea alunga diavolii, veți putea vindeca bolile, veți putea neutraliza orice venin, veți putea învia morții trupești și sufletești, veți putea mângâia orice om și veți putea mântui orice suflet (cf. Mc 16,16-19).

Nimic din lumea aceasta nu-i mai frumos și mai dulce ca numele lui Isus; căci numele lui Isus este împletit în rugăciunile, cântările, și laudele noastre; este împletit cu viața și speranțele noastre. Nimic nu este mai plin de farmec și de putere ca numele lui Isus. Biblia ne spune că numele lui Isus este atât de plin de farmec, încât este pus ca o pecete pe orice inimă (cf. Ct 8,6); că numele lui Isus este atât de puternic încât: diavolii fug dinaintea lui, morții învie (cf. Mc 9,38; 16, 17), bolnavii se vindecă (cf. Fap 3,6); obține iertarea păcatelor; este izvor de mântuire și viață veșnică (cf. Fap 4,12; 1In 2,12; 1Cor 6,11; In 3,18; 1In 5,13).

Creștinii cei buni au cinstit chiar de la început numele lui Cristos, pe care îl pronunțau foarte des, în greutățile și necazurile vieții, în lupta că satana și cu oamenii răi, când le mergea bine și când le mergea rău, în viață și la moarte. Ba, mai mult, el îi scriau pe porțile, ușile și pereții caselor lor, dar mai ales în inima lor.

În timpul unei bătălii, din Războiul de Independență, din SUA ((1775-1783), un soldat, pe nume Carol, a fost rănit grav. Era din familie bună și singurul copil al unei mame văduve. El avea un prieten, pe nume Iacob, care i-a fost alături și în zilele bune și în zilele grele. Acesta era orfan și nu avea pe nimeni. Carol, simțindu-și sfârșitul aproape, i-a scris o scrisoare mamei sale, în care i-a povestit cum a primit o rană mortală într-o luptă și cum prietenul său Iacob i-a fost mereu alături. Dar, în această scrisoare, el a rugat-o pe mama să-l primească pe Iacob ca fiu, în numele lui. Și, așa a fost, mama l-a primit pe Iacob ca fiu, în numele lui.

Am relatat acest caz real, pentru a ilustra unul și mai real. Isus, pe cruce, l-a rugat pe Tatăl ceresc să ne primească în cer pe noi păcătoșii, să ne primească în numele lui. De aceea sfinții Petru și Ioan predică în Sinedriu și spun că tuturor oamenilor pierduți le-a fost dat un nume în care să fie primiți de Tatăl și mântuiți, iar acest nume este Isus (cf. Fap 4,12). Am primit noi acest nume? Iubim noi acest nume? Slujim noi acest nume? Dacă, da, ferice de noi, căci în acest nume vom fi primiți și mântuiți de către Tatăl ceresc. Dacă, nu, vai de noi, căci suntem pierduți.

Dar din păcate, numele lui Isus, așa cum a profețit bătrânul Simeon, stârnește împotrivire și provoacă cădere pentru mulți, ceea ce pentru Isus și pentru credincioși lui este ca o sabie împlântată în inimă (cf. Lc 2,34-35). Să ne ferim cât putem de a ajunge oameni, care răstignim din nou pe Isus (cf. Evr 6,6).

Daniel Rozini, un pedagog creștin contemporan, în cartea sa "Dialog în empireu", ne spune că Isus Cristos a intrat în lumea păcătoșilor, în încercarea de a o salva. A pornit pe prima stradă și a ajuns la "casa omului mândru". Bătu la ușă și zise: "Sunt Isus și am venit din partea Tatălui meu ceresc, ca să-ți aduc iertarea și grațierea, dacă le accepți". "Eu n-am păcate, eu fac zilnic fapte bune, așa că n-am nevoie de iertarea lui". A mers mai departe și a ajuns la "casa omului ateu". A bătut și aici la ușă și a spus că este Isus, care a venit să-i aducă vestea cea bună că este iertat de orice vină, dacă îl primește. "Isuse, îi răspunse ateul, știi că eu nu cred în existența ta, așa că pleacă". A bătut la altă poartă, pe care scria: "casa omului de afaceri". A bătut la ușă și s-a recomandat că este Cristos și că are o afacere bună pentru el, iertarea păcatelor, dacă îl primește pe el. "Asta nu este o afacere serioasă, așa că pleacă!", i-a răspuns afaceristul. A plecat mai departe și a bătut la ușa "omului sărac". "Am venit să-ți aduc iertarea păcatelor tale". "Dacă nu ai ceva de mâncare și îmbrăcat, te rog pleacă". Isus a plecat mai departe și a ajuns la "casa omului religios". "Sunt Isus și am venit să-ți aduc vestea iertării, dacă îmi deschizi ușa inimii". Uitându-se pe vizor, religiosul i-a spus: "Nu ești Isus, căci nu semeni cu cel din tabloul meu, rămas de la părinți, așa că du-te!" Mergând mai departe, a ajuns la casa pe care scria: "cel mai mare păcătos". "Sunt Isus, dacă mă primești, îți aduc vestea cea bună că ai fost iertat și grațiat, căci am plătit datoria în locul tău". Atunci păcătosul izbucni în plâns, îl îmbrățișă pe Isus și îl invită în casa lui. Deodată toată casa care era învăluită în întuneric și mizerie deveni luminoasă, curată și strălucitoare. Fața păcătosului se lumină și urmele de păcat care îi mutilaseră chipul dispărură. O cântare de mărire se auzi din casa și inima păcătosului; el primi iertarea și un nume nou dat de însuși împăratul veșniciei prin intermediul lui Isus Cristos; iar acest nume nou era: "Păcătos iertat și mântuit".

Omule, care locuiești în lumea de păcate, Isus Cristos bate astăzi și la ușa inimii tale (cf. Ap 3,20; vezi și cântarea: "Isuse, veșnic călător") .Tu ce alegi, să-i deschizi ușa și să primești iertarea sau să-l lași afară, și să plece trist?

Biserica și orice creștin bun îi spun astăzi lui Cristos, împreună cu mireasa din cartea Cântarea cântărilor: "Mireasmă revărsată este numele tău, de aceea te iubesc" (Ct 1,3).

Isus a spus: "Orice veți cere în numele meu de la Tatăl, vă va da" (In 16,23). Și tot ce vom face în numele lui, chiar de vom oferi și numai un pahar cu apă, nu va rămâne nerăsplătit (cf. Mc 9,40). De aceea, sfântul Paul ne îndeamnă: "Și orice faceți, cu cuvântul sau cu fapta, să faceți totul în numele Domnului Isus și mulțumiți, prin el, lui Dumnezeu Tatăl" (Col 3,17).

Așa stând lucrurile cu puterea numelui lui Isus, creștinii cei buni au cinstit mereu numele lui Isus: în greutățile și necazurile vieții, în lupta cu satana și cu oamenii răi, când le mergea bine și când le mergea rău, în viață și la moarte; ei îl pronunțau foarte des, îl scriau pe bucăți de hârtie spre a-l purta cu ei, îl scriau pe case, îl scriau pe uși, îl scriau pe pereții caselor, îl scriau pe mâini, îl scriau în dreptul inimii, îl scriau pe frunte spre aducere aminte; dar mai ales îl scriau în inimile lor (cf. Dt 6,4-9).

Numele lui Isus, așa cum am arătat mai sus, a fost onorat și cinstit în Biserică din cele mai vechi timpuri. Dar numai din secolul al XIV-lea, el a început să aibă cult liturgic. Marele predicator și propagator al evlaviei către numelui lui Isus a fost sfântul franciscan Bernardino de Siena (1380-1444), care a fost susținut în demersurile sale de preoții: Alberto Sarteano (1385-1450), Iacob de Marche (1393-1476) și Bernardino de Feltre ( 1439-1494). În 1530, papa Clement al VII-lea (1478-1534) a autorizat Ordinul Franciscan să recite Oficiul Numele Sfânt al lui Isus și să-i celebreze sărbătoarea în diferite locații; apoi sărbătoarea a fost extins la întreaga Biserică de către papa Inocențiu al XIII-lea (1655-1724), în 1721: Papa Ioan Paul al II-lea (1920-2005) a încurajat această evlavie, iar la ultima reformă a calendarului i-a stabilit ziua de sărbătoare, la 3 ianuarie.

Sfântul Bernard de Clairvaux (1091-1153) ne spune că numele lui Isus: "luminează mintea, întărește voința, slăbește imboldurile rele ale firii, ușurează necazurile, purifică dorințele".

Iată câteva dintre minunile preasfântului nume al lui Isus în viețile celor care l-au iubit și l-au rostit:

Sfântul Paul a reușit să vină la credința lui Isus, să depășească nenumărate primejdii trupești și sufletești și să câștige lumea păgână de pe timpul lui pentru Dumnezeu, invocând numele lui Isus și recomandând tuturor: "Orice veți face cu cuvântul sau cu fapte, toate să le faceți în numele Domnului Isus" (Col 3,17).

Fericitul Contardo Ferrini (1859-1902), un profesor laic italian, când era obosit de studiu și nu reușea să pătrundă un adevăr mai greu, scria pe marginea cărții pe care o studia numele lui Isus și dintr-o dată se simțea întărit și ajutat.

Sfânta Ioana de Arc (1412-1431), o eroină franceză, și-a condus poporul la victorie contra englezilor, scriind pe steagurile de luptă, Numele lui Isus; așa cum odinioară Constantin cel Mare (272-337) a pus crucea pe steagurile de luptă contra lui Marcus Aurelius Valerius Maxentius (278-312) și a biruit.

Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) era un tânăr care, cinstind și repetând des numele lui Isus, a reușit să lase chipul acestei lumi trecătoare și să se îmbrace cu chipul lui Cristos cel sărac, ascultător, cast și jertfelnic. Francisc, ori de câte ori rostea numele lui Isus, își lingea buzele, spunând că numele lui Isus i-a lăsat dulceață pe buze și în inimă.

Sfântul Bernardin de Siena (1380-1444) a reușit un bun apostolat ca preot, ținând la predică într-o mână Biblia și în cealaltă o tăbliță pe care scrisese numele lui Isus, înconjurat raze; razele fiind simbolul harurilor pe care le revarsă acest nume. Mergând acasă de la biserică, creștinii scriau numele lui Isus în inimi; apoi, pe garduri, pe porți, pe ușile și pe pereții caselor; și astfel se simțeau protejați (cf. Dt 6,4-9).

Fericita Cunegunda (+ 1292), soția lui Boleslau al V-lea, regele Poloniei, prin invocarea deasă a numelui lui Isus, a reușit să trăiască în perfectă continență cu soțul ei, Boleslau; și a mai reușit să stingă incendii și la propriu și la figurat. Cunegunda, ori de câte ori îl auzea rostindu-se numele lui Isus, își pleca capul cu reverență.

Sfântul Benedict Iosif Labre (1748-1783), prin invocarea deasă a numelui lui Isus, a reușit ca, din bogat ce era, să se facă sărac de dragul lui Isus, răspunzând astfel la sărăcia lui Isus (cf. 2Cor 8,9); și apoi a găsit forța să-și trăiască sărăcia asumată, cu toate implicațiile ei.

Isus ne spune și nouă, celor de astăzi: "Cheamă-mă în ziua de necazului tău și eu te voi izbăvi" (Ps 49,15).

Privește, Doamne, la familia ta, care cinstește numele sfânt al lui Isus, Fiul tău; dă-i să guste dulceața numelui lui Isus în această viață, și apoi fă-l să se bucure de fericirea veșnică în paradis! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 61.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat