Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Advent 2013: Predicile pr. Raniero Cantalamessa

II. Umilința ca adevăr și ca slujire în sfântul Francisc de Assisi

1. Umilința obiectivă și umilința subiectivă

Să ascultăm un episod din viața lui Francisc de Assisi în limba încântătoare din "Florilegiu":

Într-o zi, întorcându-se sfântul Francisc din pădure și din rugăciune și în timp ce ieșea din pădure, numitul frate Masseo a voit să încerce dacă el era umil și întâmpinându-l și aproape insultând a spus: "De ce la tine, de ce la tine, de ce la tine?". Sfântul Francisc răspunde: "Ce anume vrei să spui?". A spus fratele Masseo: "Spun, de ce la tine toată lumea se îndreaptă și orice persoană pare că dorește să te vadă și să te audă și să ți se supună? Tu nu ești un om frumos la trup, tu nu ai mare știință, tu nu ești nobil, așadar de ce toată lumea merge după tine?". Auzind asta sfântul Francisc, complet îmbucurat în spirit [...], s-a adresat fratelui Masseo și a spus: "Vrei să știi de ce la mine? Vrei să știi de ce la mine? Vrei să știi de ce toată lumea vrea să vină după mine? Asta pentru că ochii preasfinți ai lui Dumnezeu n-au văzut printre păcătoși pe niciunul mai laș, nici mai insuficient, nici mai mare păcătos decât mine"1.

Întrebarea se pune astăzi cu motiv mai puternic decât în timpul fratelui Masseo. În acel timp lumea care mergea după Francisc era lumea limitată din Umbria și din Italia centrală; acum ea este literalmente toată lumea, adesea și lumea care nu crede sau a credincioșilor din alte religii. Răspunsul sărăcuțului dat fratelui Masseo era sincer, dar nu era adevăratul răspuns. În realitate toată lumea admiră și este fascinată de Francisc pentru că vede realizate în el acele valori la care aspiră toți oamenii: libertatea, pacea cu ei înșiși și cu creația, bucuria, fraternitatea universală.

Noi vom vorbi, în această circumstanță, despre o calitate a lui Francisc la care lumea nu aspiră deloc, sau foarte puțini fac asta, dar care este în schimb rădăcina din care au răsărit în el toate celelalte valori atât de apreciate: umilința sa. Conform lui Dante Alighieri, toată gloria lui Francisc depinde de faptul că "s-a făcut mic"2, adică de umilința sa.

Dar în ce a constat umilința sfântului Francisc? În toate limbile, prin care a trecut Biblia pentru a ajunge până la noi, adică în ebraică, în greacă, în latină și în italiană, cuvântul "umilință" are două semnificații fundamentale: una obiectivă care indică josnicie, micime sau mizerie de fapt și una subiectivă care indică sentimentul sau recunoașterea pe care o are cineva despre propria micime. Aceasta din urmă e ceea ce înțelegem prin virtutea umilinței.

Când în Magnificat Maria spune: "A privit la umilința (tapeinosis) slujitoarei sale", înțelege umilință în sens obiectiv, nu subiectiv! Pentru aceasta, foarte oportun în diferite limbi, de exemplu în germană, termenul este tradus cu "micime" (Niedrigkeit). De altfel, cum se poate crede că Maria preamărește umilința sa și îi atribuie ei alegerea lui Dumnezeu, fără a distruge, chiar cu asta, umilința Mariei? Și totuși uneori s-a scris în mod imprudent că Mariei nu i se recunoaște nicio altă virtute decât aceea a umilinței, ca și cum, în acest mod, s-ar aduce o mare cinste și nu o mare greșeală acestei virtuți.

Virtutea umilinței are un statut cu totul special: o are cel care nu crede că o are, nu o are cel care crede că o are. Numai Isus se poate declara "umil cu inima" și că este așa; asta, vom vedea, este caracteristica unică și irepetabilă a umilinței omului-Dumnezeu. Așadar, Maria nu avea virtutea umilinței? Desigur că o avea și în grad foarte înalt, însă acest lucru îl știa numai Dumnezeu, ea nu. De fapt, tocmai asta constituie caracteristica inegalabilă a adevăratei umilințe: că parfumul său este perceput numai de Dumnezeu, nu de cel care îl emană. Sfântul Bernard scrie: "Adevăratul umil este cel care vrea să fie considerat laș, nu proclamat umil"3. Umilința lui Francisc, ne-a arătat fragmentul fratelui Masseo, este tocmai de acest tip: el nu se considera umil, ci se considera laș.

2. Umilința ca adevăr

Umilința lui Francisc are două izvoare de iluminare, unul de natură teologică și unul de natură cristologică. Să reflectăm asupra celui dintâi. În Biblie găsim acte de umilință care nu pornesc de la om, de la considerarea propriei mizerii sau de la propriul păcat, ci are ca unic motiv pe Dumnezeu și sfințenia sa. Aceasta este exclamația lui Isaia: "Sunt un om cu buze necurate", în fața manifestării neașteptate a gloriei și a sfințeniei lui Dumnezeu în templu (cf. Is 6,5 șu); acesta este și strigătul lui Petru după pescuirea miraculoasă: "Îndepărtează-te de mine pentru că sunt un păcătos!" (Lc 5,8).

Suntem în fața umilinței esențiale, aceea a creaturii care conștientizează cine este în fața lui Dumnezeu. Atât timp cât persoana se măsoară cu ea însăși, cu alții sau cu societatea, nu va avea niciodată ideea exactă a ceea ce este; îi lipsește măsura. "Ce accent infinit, a scris Kierkegaard, cade asupra eului în momentul în care obține ca măsură pe Dumnezeu!"4. Francisc a avut în mod eminent această umilință. O maximă pe care o repeta adesea era: "Ceea ce un om este în fața lui Dumnezeu, aceea este și nimic mai mult"5.

Florilegiul relatează că într-o noapte, fratele Leon a voit să urmărească de departe ce făcea Francisc în timpul rugăciunii sale nocturne în pădurea Verna și de departe îl auzea șoptind îndelung câteva cuvinte. Ziua următoare, sfântul l-a chemat și, după ce l-a certat cu amabilitate pentru că a contravenit poruncii sale, i-a revelat conținutul rugăciunii sale: "Să știi, frate oiță a lui Isus Cristos, că atunci când eu spuneam cuvintele acelea pe care tu le-ai auzit, atunci mi se arătaseră sufletului meu două lumini, una a veștii și a cunoașterii despre mine însumi, cealaltă a veștii și a cunoașterii Creatorului. Atunci când eu spuneam: Cine ești tu, o, preadulcele meu Dumnezeu?, atunci eu eram într-o lumină de contemplație, în care eu vedeam abisul infinitei bunătăți și înțelepciuni și puteri a lui Dumnezeu; și atunci când eu spuneam: Cine sunt eu?, eu eram în lumina de contemplație, în care eu vedeam adâncul înlăcrimat al lașității și mizeriei mele"6.

Era ceea ce îi cerea lui Dumnezeu sfântul Augustin și care considera apogeul întregii înțelepciuni: Noverim me, noverim te. Ca eu să mă cunosc pe mine și ca eu să te cunosc pe tine; ca eu să mă cunosc pe mine pentru a mă umili și ca eu să te cunosc pe tine pentru a te iubi"7.

Episodul cu fratele Leon este cu siguranță înfrumusețat, ca întotdeauna în Florilegiu, însă conținutul corespunde perfect ideii pe care Francisc o avea despre sine și despre Dumnezeu. Este dovada începutului cântecului creaturilor cu distanța infinită pe care o pune între Dumnezeu "preaînalt, atotputernic, Domn bun", căruia i se cuvine "lauda, gloria, cinstea și binecuvântarea", iar sărmanul muritor care nu este vrednic nici măcar să "pomenească", adică să rostească numele său.

Preaînalte, atotputernice, bun Domn,

Numai ție se cuvine lauda, gloria și cinstea și orice binecuvântare.

Numai Ție, Preaînalte, se cuvine laudă,

și niciun om nu este vrednic să te pomenească.

În această lumină, pe care am numit-o teologică, umilința ne apare în mod esențial ca adevăr. "Mă întrebam într-o zi, scrie sfânta Tereza de Avila, pentru ce motiv Domnul iubește atât de mult umilința și îmi vine în minte dintr-o dată, fără nicio reflecție a mea, că acest lucru trebuie să fie pentru că este adevărul suprem, iar umilința este adevăr"8.

Este o lumină care nu umilește, ci dimpotrivă dă bucurie imensă și preamărește. De fapt, a fi umili nu înseamnă a fi nemulțumiți de sine și nici a recunoaște propria mizerie, nici, în anumite privințe, propria micime. Înseamnă a-l privi mai întâi pe Dumnezeu decât pe sine înșiși și a măsura abisul care separă finitul de infinit. Cu cât ne dăm seama mai mult de asta, cu atât devenim mai umili. Atunci începem chiar să ne bucurăm de propriul nimic, pentru că grație lui putem săi oferim lui Dumnezeu o față a cărei micime și a cărei mizerie a fascinat încă din veșnicie inima Treimii.

O mare discipolă a sărăcuțului, pe care papa Francisc de curând a proclamat-o sfântă, Angela de Foligno, fiind aproape de moarte a exclamat: "O, nimic necunoscut, o, nimic necunoscut! Sufletul meu nu poate avea viziune mai bune în această lume decât să contemple propriul nimic și să locuiască în el ca în celula unei închisori"9. Există un secret în acest sfat, un adevăr care se experimentează încercând. Se descoperă atunci că există cu adevărat această celulă și că se poate intra acolo între-adevăr ori de câte ori se vrea. Ea constă în sentimentul lin și liniștit de a fi un nimic în fața lui Dumnezeu, dar un nimic iubit de el!

Când suntem înlăuntrul celulei din această închisoare luminoasă, nu se mai văd defectele aproapelui, sau se văd într-o altă lumină. Se înțelege că este posibil, cu harul și exercițiul, să se realizeze ceea ce spune apostolul și ceea ce pare excesiv, la prima vedere, adică "să-i considerăm pe toți ceilalți superiori nouă" (cf. Fil 2,3), sau cel puțin se înțelege cum acest lucru a putut să fie posibil sfinților.

Așadar, a ne închide în acea închisoare este cu totul altceva decât a ne închide în noi înșine; înseamnă în schimb a ne deschide celorlalți, ființei, obiectivității lucrurilor. Contrariul a ceea ce au crezut întotdeauna dușmanii umilinței creștine. Înseamnă a ne închide egoismului, nu în egoism. Este victoria asupra unuia dintre relele pe care și psihologia modernă îl consideră fatal pentru persoana umană: narcisismul. În afară de asta, în celula aceea nu pătrunde dușmanul. Într-o zi, Anton cel mare a avut o viziune; a văzut, într-o clipă, toate lațurile infinite ale dușmanului întinse pe pământ și a spus gemând: "Așadar cine va putea să evite toate aceste lațuri?" și a auzit un glas răspunzându-i: "Antoane, umilința!"10. "Nimic, scrie autorul «Imitațiunii lui Cristos», nu va reuși să-l facă să se mândrească pe cel care este puternic fixat în Dumnezeu"11.

3. Umilința ca slujire de iubire

Am vorbit despre umilință ca adevăr al creaturii în fața lui Dumnezeu. Însă în mod paradoxal lucrul care umple mai mult de uimire sufletul lui Francisc nu este măreția lui Dumnezeu, ci umilința sa. În Laude ale lui Dumnezeu cel Preaînalt care se păstrează scrise de mâna sa în Assisi, printre perfecțiunile lui Dumnezeu - "Tu ești Sfânt. Tu ești Puternic. Tu ești întreit și unul. Tu ești iubire, caritate. Tu ești înțelepciune..." -, la un moment dat, Francisc inserează una neobișnuită: "Tu ești umilință!". Nu este un titlu pus acolo din greșeală. Francisc a perceput un adevăr foarte profund despre Dumnezeu care ar trebui să ne umple de uimire și pe noi.

Dumnezeu este umilință pentru că este iubire. În fața creaturilor umane, Dumnezeu nu este înzestrat cu nicio capacitate numai de constrângere, ci și de apărare. Dacă ființele umane aleg, așa cum au făcut, să refuze iubirea sa, el nu poate să intervină cu autoritate pentru a se impune în fața lor. Nu poate face altceva decât să respecte alegerea liberă a oamenilor. Va putea să fie respins, eliminat: el nu se va apăra, va lăsa să se facă asta. Sau mai bine zis, maniera sa de a se apăra și de a-i apăra pe oameni împotriva distrugerii lor însăși, va fi aceea de a iubi iarăși și întotdeauna, veșnic. Iubirea creează prin natura sa dependență și dependența umilința. Așa este, în mod misterios, și în Dumnezeu.

Iubirea furnizează așadar cheia pentru a înțelege umilința lui Dumnezeu: este nevoie de puțină putere pentru a ne expune, în schimb este nevoie de multă putere pentru a ne da deoparte, pentru a ne șterge. Dumnezeu este putere nelimitată de ascundere de sine și ca atare se revelează în întrupare. Manifestarea vizibilă a umilinței lui Dumnezeu o avem contemplându-l pe Cristos care îngenunchează în fața discipolilor săi pentru a le spăla picioarele - și erau, putem să ne imaginăm, picioare murdare - și mai mult, când, redus la cea mai radicală neputință pe cruce, continuă să iubească, fără a condamna vreodată.

Francisc a perceput această legătură foarte strânsă între umilința lui Dumnezeu și întrupare. Iată câteva cuvinte înfocate ale sale:

"Iată, în fiecare zi el se umilește, ca atunci când din scaunul regesc a coborât în sânul Fecioarei; în fiecare zi el însuși vine la noi în aparență umilă; în fiecare zi coboară din sânul Tatălui pe altar în mâinile preotului"12. "O, umilință sublimă! O, sublimitate umilă, că stăpânul universului, Dumnezeu și Fiu al lui Dumnezeu, așa s-a umilit încât să se ascundă, pentru mântuirea noastră, sub puțina aparență de pâine! Priviți, fraților, umilința lui Dumnezeu și deschideți în fața lui inimile voastre"13.

Am descoperit astfel al doilea motor al umilinței lui Francisc: exemplul lui Cristos. Este același motor pe care-l indica Paul filipenilor atunci când le recomanda să aibă aceleași sentimente ale lui Cristos Isus care "s-a umilit făcându-se ascultător până la moarte" (Fil 2,5.8). Înainte de Paul, Isus în persoană a fost cel care i-a invitat pe discipoli să imite umilința sa: "Învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima!" (Mt 11,29).

S-ar putea pune întrebarea, în ce anume ne spune Isus să imităm umilința sa? În ce anume a fost umil Isus? Răsfoind evangheliile, nu găsim niciodată nici măcar cea mai mic admitere de păcat pe buzele lui Isus, nici atunci când conversează cu oamenii, nici atunci când conversează cu Tatăl. Aceasta - spus în mod clar - este una din dovezile cele mai ascunse, dar și cele mai convingătoare, ale divinității lui Cristos și a unicității absolute a conștiinței sale. În niciun sfânt, în niciunul mare din istorie și în niciun fondator de religie nu se întâlnește o atare conștiință de nevinovăție.

Toți recunosc, mai mult sau mai puțin, că au comis vreo greșeală și că au ceva de care trebuie să fie iertați, cel puțin de Dumnezeu. De exemplu, Gandhi avea o conștiință foarte ascuțită că, în unele ocazii, a luat poziții greșite; avea și el remușcările sale. Isus niciodată. El poate spune adresându-se adversarilor săi: "Cine dintre voi mă poate acuza de păcat?" (In 8,46). Isus proclamă că este "Învățător și Domn" (cf. In 13,13), că este mai mult decât Abraham, decât Moise, decât Iona, decât Solomon. Așadar, unde este umilința lui Isus, pentru a putea spune: "Învățați de la mine că sunt smerit"?

Aici descoperim un lucru important. Umilința nu constă îndeosebi în a fi mici, pentru că putem fi mici, fără să fim umili; nu constă îndeosebi în a ne simți mici, pentru că unul se poate simți mic și să fie realmente mic și asta ar fi obiectivitate, dar nu umilință; fără a conta că faptul de a ne simți mici și nesemnificativi se poate naște și dintr-un complex de inferioritate și să ne facă să ne ducă la concentrarea asupra noastră și la disperare, și nu la umilință. Așadar umilința, în sine, în gradul cel mai perfect, nu înseamnă faptul de a fi mici, nu înseamnă faptul de a se simți, sau în a se proclama mici. Înseamnă faptul de a deveni mici, și nu din vreo necesitate sau utilitate personală, ci din iubire, pentru "a-i înălța" pe alții.

Așa a fost umilința lui Isus; el s-a făcut așa de mic încât chiar "s-a anulat" pentru noi. Umilința lui Isus este umilința care coboară de la Dumnezeu și care are modelul său suprem în Dumnezeu, nu în om. În poziția în care se află, Dumnezeu nu poate "să se înalțe"; nimic nu există mai presus de le. Dacă Dumnezeu iese din el însuși și face ceva în afara Treimii, asta nu va putea fi decât o înjosire și un a deveni mic; cu alte cuvinte, nu va putea să fie umilință, sau, cum spuneau unii părinți greci, synkatabasis, adică condescendență.

Sfântul Francisc face din "sora apă" simbolul umilinței, definind-o "utilă, umilă, prețioasă și curată". De fapt, apa nu se "ridică" niciodată, nu se "înalță" niciodată, ci întotdeauna "coboară", până când ajunge la punctul cel mai de jos. Vaporii urcă și de aceea sunt simbolul tradițional al orgoliului și al vanității; apa coboară și de aceea este simbolul umilinței.

Acum știm ce înseamnă cuvântul lui Isus: "Învățați de la mine că sunt smerit". Este o invitație de a deveni mici din iubire, de a spăla, asemenea lui, picioarele fraților. Însă în Isus vedem și seriozitatea acestei alegeri. De fapt nu este vorba de a coborî și de a deveni mic din când în când, ca un rege care, în generozitatea sa, câteodată, se îndură să coboare în mijlocul poporului și eventual chiar și să-l slujească în ceva. Isus s-a făcut "mic", cum "s-a făcut trup", adică stabil, până la capăt. A ales să aparțină categoriei celor mici și celor umili.

Această față nouă a umilinței se rezumă într-un cuvânt: slujire. Într-o zi - se citește în evanghelie - discipolii au discutat între ei cine era "cel mai mare"; atunci Isus, "așezându-se" - ca și cum voia să dea solemnitate mai mare lecției pe care urma să o predea - i-a chemat la el pe cei doisprezece și le-a spus: "Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor" (Mc 9,35). Cine vrea să fie "primul" să fie "ultimul", adică să coboare, să se înjosească. Însă după aceea explică imediat ce înțelege prin ultimul: să fie "slujitorul" tuturor. Umilința proclamată de Isus este așadar slujire. În Evanghelia lui Matei această lecție a lui Isus este coroborată cu un exemplu: "Așa cum Fiul Omului nu a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească" (Mt 20,28).

4. O Biserică umilă

Câteva considerații practice despre virtutea umilinței, luată în toate manifestările sale, adică atât față de Dumnezeu cât și față de oameni. Nu trebuie să avem iluzii că am dobândit umilința numai pentru că cuvântul lui Dumnezeu ne-a condus să descoperim nimicul nostru și ne-a arătat că el trebuie să se traducă în slujire fraternă. La ce punct am ajuns în materie de umilință se vede atunci când inițiativa trece de la noi la ceilalți, adică atunci când nu mai suntem noi cei care recunoaștem defectele și greșelile noastre, ci sunt ceilalți care fac asta; atunci când noi nu suntem capabili numai să spunem adevărul, ci și să lăsăm să ne fie spus adevărul, cu plăcere, de alții. Înainte de a se recunoaște în fața fratelui Matei ca lașul cel mai mare dintre oameni, Francisc a acceptat, cu plăcere și multă vreme, să fie batjocorit, considerat de prieteni, rude și de întreaga localitate Assisi un ingrat, un exaltat, unul care nu va realiza niciodată ceva bun în viață.

Cu alte cuvinte, se vede la ce punct suntem în lupta împotriva orgoliului din modul în care reacționăm, în exterior sau în interior, atunci când suntem contraziși, corectați, criticați sau lăsați deoparte. A pretinde să ucidem propriul orgoliu lovindu-l singuri, fără ca nimeni să nu intervină din afară, este ca și cum am folosi propriul braț pentru a ne pedepsi pe noi înșine: niciodată nu ne vom provoca rău. Este ca și cum medicul ar vrea să-și înlăture singur o tumoare.

Când eu încerc să primesc glorie de la un om pentru ceva ce spun sau ceva ce fac, este aproape sigur că cel care se află în fața mea încearcă să primească glorie de la mine prin modul în care ascultă și pentru modul în care răspunde. Și așa se întâmplă că fiecare caută propria glorie și nimeni n-o obține și dacă, din întâmplare, o obține ne este decât "laudă deșartă", adică glorie goală, destinată să se risipească în fum odată cu moartea. Însă efectul este la fel de teribil; Isus atribuia căutării propriei glorii chiar imposibilitatea de a crede. Le spunea farizeilor: "Cum puteți crede voi, care primiți glorie unul de la altul și nu căutați gloria care este numai la Dumnezeu?" (In 5,44).

Când suntem încâlciți în gânduri și aspirații de glorie umană, să aruncăm în învălmășeala acestor gânduri, ca o torță aprinsă, cuvântul pe care însuși Isus l-a folosit și pe care ni l-a lăsat nouă: "Eu nu caut gloria mea!" (In 8,50). Lupta umilinței este o luptă care durează toată viața și se extinde la orice aspect al ei. Orgoliul este capabil să se hrănească atât din rău cât și din bine; mai mult, spre deosebire de ceea ce se întâmplă pentru orice alt viciu, binele, nu răul, este terenul de cultură preferat al acestui teribil "virus". Scrie cu subtilitate filozoful Pascal: "Vanitatea are rădăcini așa de adânci în inima omului încât un soldat, un slujitor din armată, un bucătar, un cărăuș, se laudă și pretinde că are admiratorii săi pe cei pe care îi vor înșiși filozofii. Și cei care scriu împotriva laudei deșarte aspiră la lauda că au scris bine, iar cei care îi citesc, la lauda că i-au citit; și eu, care scriu asta, nutresc probabil aceeași dorință; și cei care mă vor citi probabil și ei"14.

Pentru ca omul "să nu se mândrească", Dumnezeu de obicei îl fixează de pământ cu un soi de ancoră; îi pune alături, ca lui Paul, un "mesager al Satanei care îl pălmuiește", "un ghimpe în trup" (2Cor 12,7). Nu știm ce era exact pentru apostol acest "ghimpe în trup", dar știm bine ce este pentru noi! Oricine vrea să-l urmeze pe Domnul și să slujească Biserica are acest ghimpe. Sunt situații umilitoare de care suntem chemați constant, uneori noapte și zi, la realitatea dură a ceea ce suntem. Poate să fie un defect, o boală, o slăbiciune, o neputință, pe care Domnul ne-o lasă, în pofida tuturor rugăciunilor; o ispită persistentă și umilitoare, probabil chiar o ispită de mândrie; o persoană cu care suntem constrânși să trăim și care, în pofida corectitudinii ambelor părți, are puterea de a scoate în evidență slăbiciunea noastră, de a demola prezumția noastră și de a ne face să ne pierdem calmul.

Însă umilința nu este numai o virtute privată. Există o umilință care trebuie să strălucească în Biserică drept instituție și popor al lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu este umilință, și Biserica trebuie să fie umilință; dacă Cristos a slujit, și Biserica trebuie să slujească și să slujească din iubire. Prea mult timp Biserica, în ansamblul său, a reprezentat în fața lumii adevărul lui Cristos, dar probabil nu suficient umilința lui Cristos. Și totuși cu ea, mai bine decât cu orice apologetică, se potolesc ostilitățile și prejudecățile față de Biserică și se netezește calea spre primirea evangheliei.

Există un episod din Logodnicii de Manzoni care conține un profund adevăr psihologic și evanghelic. Fratele Cristofor, după ce a terminat noviciatul, decide să ceară iertare în mod public rudelor omului pe care, înainte de a deveni frate, l-a ucis în duel. Familia se aliniază în pluton, formând un soi de furci caudine, în așa fel încât gestul să fie cel mai umilitor posibil pentru frate și să producă satisfacția cea mai mare pentru orgoliul familiei. Însă când îl văd pe tânărul frate înaintând cu capul plecat, îngenunchind în fața fratelui celui ucis și cerând iertare, cade trufia și sunt ei cei care se simt încurcați și cei care cer iertare, așa încât la sfârșit toți se strâng în jurul lui pentru a-i săruta mâna și a se recomanda rugăciunilor sale15. Sunt minunile umilinței.

Prin profetul Sofonia, Dumnezeu spune: "Voi lăsa în mijlocul tău un popor umil și sărac, care își va căuta refugiul în numele Domnului" (Sof 3,12). Acest cuvânt este încă actual și probabil și de el va depinde succesul evanghelizării în care Biserica este angajată.

Acum eu sunt cel care, înainte de a termina, trebuie să-mi reamintesc mie însumi o maximă îndrăgită de sfântul Francisc. El obișnuia să repete: "Carol împăratul, Orlando, Oliviero, toți cavalerii au repurtat o victorie glorioasă și memorabilă... Dar acum sunt mulți care, numai cu relatarea faptelor lor, vor să primească onoare și glorie de la alți oameni"16. Folosea acest exemplu pentru a spune că sfinții au practicat virtuțile și alții caută glorie numai cu povestirea lor17.

Pentru a nu fi și eu din numărul lor, mă străduiesc să pun în practică sfatul pe care un vechi părinte al pustiului, Isaac de Ninive, îl dădea celui care este constrâns de datoria de a vorbi despre lucruri spirituale, la care încă nu a ajuns cu viața sa: "Vorbește despre ele, spunea el, ca unul care aparține clasei discipolilor și nu cu autoritate, după ce ai smerit sufletul tău și te-ai făcut mai mic decât fiecare ascultător al tău". Cu acest spirit, Sfinte Părinte, venerabili părinți, frați și surori, am îndrăznit să vă vorbesc despre umilință.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Florilegiu, cap. X.
2 Paradisul XI, 111.
3 Sfântul Bernard de Clairvaux, Cuvântări despre Cântarea Cântărilor, XVI, 10 (PL 183, 853).
4 S. Kierkegaard, La malattia mortale, II, cap. 1. În: Opere, a cura di C. Fabro, Sansoni, Firenze 1972, pag. 662 șu.
5 Avertizări, XIX (FF 169); cf. și Sfântul Bonaventura, Legenda maggiore, VI,1 (FF 1103).
6 Considerații despre Sfintele Stigmate, III (FF 1916).
7 Sfântul Augustin, Soliloqui,I,1,3; II, 1, 1 (PL 32, 870.885).
8 Sfânta Tereza de Avila, Castelul interior, VI dim., cap. 10.
9 Il libro della B. Angela da Foligno, Quaracchi, 1985, pag. 737.
10 Apophtegmata Patrum, Anton 7: PG 65, 77.
11 Imitațiunea lui Cristos, II, cap. 10.
12 Avertizări, I (FF 144).
13 Scrisoare către întregul Ordin (FF 221).
14 Blaise Pascal, Pensieri, nr. 150 Br.
15 Alessandro Manzoni, I Promessi Sposi, cap. IV.
16 Avertizări VI (FF 155).
17 Celano, Vita seconda, 72 (FF 1626).


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat