Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Advent 2013: Predicile pr. Raniero Cantalamessa

I. Francisc de Assisi și reforma Bisericii pe calea de sfințenie

Sfinte Părinte, Venerabili Părinți, frați și surori, intenția acestor trei meditații de Advent este de a ne pregăti pentru Crăciun în compania lui Francisc de Assisi. În această primă meditație aș vrea să scot în evidență natura întoarcerii sale la Evanghelie. Teologul Yves Congar, în studiul său despre "Adevărata și falsa reformă în Biserică" îl vede pe Francisc exemplul cel mai clar de reformă a Bisericii pe calea de sfințenie1. Am vrea să încercăm să înțelegem în ce a constat reforma sa pe calea de sfințenie și ce anume comportă exemplul său în orice epocă a Bisericii, inclusiv a noastră.

1. Convertirea lui Francisc

Pentru a înțelege ceva din aventura lui Francisc trebuie pornit de la convertirea sa. Despre acest eveniment există, în izvoare, diferite descrieri cu diferențe însemnate între ele. Din fericire avem un izvor absolut credibil care ne dispensează de alegerea dintre diferitele versiuni. Avem mărturia lui Francisc însuși în Testamentul său, ipsissima vox a sa, așa cum se spune despre cuvintele cu siguranță ale lui Cristos prezentate în Evanghelie. Spune el:

Domnul mi-a spus mie, fratele Francisc, să încep să fac pocăință astfel: când eram în păcate mi se părea lucru prea amar să-i văd pe leproși și Domnul însuși m-a condus printre ei și am avut milostivire față de ei. Și îndepărtându-mă de ei, ceea ce mi se părea amar mi-a fost schimbat în dulceață a sufletului și a trupului. Și după aceea, am stat un pic și am ieșit din lume.

Pe acest text, pe bună dreptate, se bazează istoricii, dar cu o limită pentru ei de netrecut. Istoricii, chiar și cei mai bine intenționați și mai respectuoși față de particularitatea vieții lui Francisc, așa cum a fost, dintre italieni Raoul Manselli, nu reușesc să perceapă motivul ultim al schimbării sale radicale. Se opresc - și pe bună dreptate din respect față de metoda lor - în prag, vorbind despre un "secret al lui Francisc", destinat să rămână așa pentru totdeauna.

Ceea ce se reușește să se constante, spun istoricii, este decizia lui Francisc de a schimba starea sa socială. Din apartenent la clasa înstărită, care conta în oraș prin nobilime sau bogăție, el a ales să se situeze la extremitatea opusă, împărtășind viața celor din urmă, a celor care nu contau nimic, așa-numiții "minori", loviți de tot soiul de sărăcie.

Istoricii insistă pe bună dreptate asupra faptului că Francisc, la început, n-a ales sărăcia și cu atât mai puțin pauperismul; i-a ales pe săraci! Schimbarea este motivată mai mult de porunca: "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți", decât de sfatul: "Dacă vrei să fii desăvârșit, mergi, vinde tot ceea ce ai și dă săracilor, apoi vino și urmează-mă". Era mai mult compasiunea față de oamenii săraci decât căutarea propriei desăvârșiri ceea ce-l determina, mai mult caritatea decât sărăcia.

Toate aceste sunt adevărate, dar încă nu ating fondul problemei. Este efectul schimbării, nu cauza sa. Alegerea adevărată este mult mai radicală: n-a fost vorba de a alege între bogăție și sărăcie, nici între bogați și săraci, între apartenența la o clasă și nu la alta, ci de a alege între el însuși și Dumnezeu, între a-și salva viața sau a o pierde pentru Evanghelie.

Au existat unii (de exemplu, în timpuri mai apropiate de noi, Simone Weil) care au ajuns la Cristos pornind de la iubirea față de săraci și au existat alții care au ajuns la săraci pornind de la iubirea față de Cristos. Francisc aparține acestora din urmă. Motivul profund al convertirii sale nu este de natură socială, ci evanghelică. Isus formulase legea o dată pentru totdeauna cu una dintre frazele cele mai solemne și cu siguranță mai autentice din Evanghelie: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața, o va pierde; cine însă își pierde viața pentru mine acela o va afla" (Mt 16,24-25).

Francisc, sărutându-l pe lepros, a renunțat la sine în ceea ce era mai "amar" și repugnant naturii sale. A folosit violență față de sine însuși. Amănuntul n-a scăpat primului său biograf care descrie astfel episodul:

"Într-o zi i-a apărut în față un lepros: a folosit violență față de sine însuși, s-a apropiat de el și l-a sărutat. Din acel moment a decis să se disprețuiască tot mai mult, până când prin milostivirea Răscumpărătorului a obținut victorie deplină"2.

Francisc n-a mers din voința sa spontană la leproși, mișcat de compasiune umană și religioasă. "Domnul, scrie el, m-a condus printre ei". Și asupra acestui mic detaliu istoricii nu știu - nici n-ar putea - să dea o evaluare, și este în schimb la originea a toate. Isus pregătise inima sa în așa fel încât libertatea sa, la momentul potrivit, să răspundă la har. La asta au folosit visul de la Spoleto și întrebarea dacă prefera să-l slujească pe servitor sau pe stăpân, boala, detenția la Perugia și acea neliniște stranie care nu-i mai permitea să găsească bucurie în distracții și îl făcea să caute locuri singuratice.

Chiar fără să se gândească la faptul că era vorba de Isus în persoană sub aspectele unui lepros (așa cum mai târziu s-a încercat să se facă, regândind la cazul analog din viața sfântului Martin din Tours3), în acel moment leprosul pentru Francisc îl reprezenta complet pe Isus. Nu spusese el: "Mie mi-ați făcut"? În acel moment a ales între el și Isus. Convertirea lui Francisc este de aceeași natură ca aceea a lui Paul. Pentru Paul, la un moment dat, ceea ce mai înainte fusese un "câștig" s-a schimbat și a devenit "pierdere", "din cauza lui Cristos" (Fil 3,5 șu); pentru Francisc ceea ce fusese amar s-a transformat în dulceață, și aici "din cauza lui Cristos". După acest moment, ambii pot să spună: "Nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine".

Toate acestea ne obligă să corectăm o anumită imagine a lui Francisc făcută populară de literatura posterioară și primit de Dante în Divina Comedie. Vestita metaforă a nunții lui Francisc cu Doamna Sărăcie care a lăsat urme adânci în arta și în poezia franciscană poate să fie deviantă. Nu ne îndrăgostim de o virtute, fie ea și sărăcia; ne îndrăgostim de o persoană. Nunta lui Francisc a fost, ca aceea a altor mistici, o logodire cu Cristos.

Însoțitorilor care îl întrebau dacă intenționa să-și ia soție, văzându-l într-o seară în mod ciudat absent și luminos la față, tânărul Francisc a răspuns: "Voi lua mireasa cea mai nobilă și frumoasă pe care ați văzut-o vreodată". Acest răspuns este de obicei rău interpretat. Din context apare clar că mireasa nu este sărăcia, ci comoara ascunsă și perla prețioasă, adică Cristos. "Mireasa, comentează Celano care prezintă episodul, este adevărata religie pe care el a îmbrățișat-o; și împărăția cerurilor este comoara ascunsă pe care el a căutat-o"4.

Francisc nu s-a căsătorit cu sărăcia și nici cu săracii; s-a căsătorit cu Cristos și a fost din iubire față de el că s-a căsătorit, ca să spunem așa "a doua căsătorie", cu Doamna sărăcie. Așa va mereu în sfințenia creștină. La baza iubirii față de sărăcie și față de săraci ori este iubirea față de Cristos, ori săracii vor fi într-un mod sau altul instrumentalizați și sărăcia va deveni cu ușurință un fapt polemic împotriva Bisericii, ori o ostentație de perfecțiune mai mare față de alții în Biserică, așa cum s-a întâmplat, din păcate, și printre unii dintre adepții Sărăcuțului. Și într-un caz și în altul se face din sărăcie cea mai rea formă de bogăție, aceea a propriei dreptăți.

2. Francisc și reforma Bisericii

Cum s-a întâmplat că dintr-un eveniment așa de intim și personal așa cum a fost convertirea tânărului Francisc a pornit o mișcare care a schimbat în timpul său fața Bisericii și a avut incidență așa de puternică în istorie, până în zilele noastre?

Trebuie aruncată o privire la situația timpului. În epoca lui Francisc reforma Bisericii era o exigență simțită mai mult sau mai puțin conștient de toți. Trupul Bisericii trăia tensiuni și sfâșieri profunde. Pe de o parte era Biserica instituțională - papa, episcopii, clerul înalt - uzată de conflictele sale perene și de alianțele sale prea strânse cu imperiul. O Biserică simțită ca îndepărtată, angajată în evenimente prea mult mai presus de interesele oamenilor. Apoi veneau marile ordine călugărești, adesea înfloritoare prin cultură și spiritualitate după diferitele reforme din secolul al XI-lea, între care cel cistercin, dar în mod fatal identificați cu marii proprietari de terenuri, feudatari ai timpului, apropiați și în același timp îndepărtați și ei, prin probleme și stil de viață, de poporul simplu.

De partea opusă exista o societate care de la sate începea să emigreze spre orașe în căutare de mai mare libertate de diferitele servituți. Această parte a societății identifica Biserica cu clasele dominante de care simțea nevoia să se debaraseze. De aceea se grupa cu plăcere cu aceia care o contraziceau și luptau împotriva ei: eretici, grupuri radicale și pauperiste, în timp ce simpatiza clerul de jos care adesea nu era la înălțimea spirituală a prelaților, dar mai apropiat de popor.

Așadar existau puternice tensiuni pe care fiecare încerca să le exploateze în folosul propriu. Ierarhia încerca să răspundă la aceste tensiuni îmbunătățind propria organizare și reprimând abuzurile, fie în interiorul ei (lupta împotriva simoniei și a concubinajului preoților) fie în exterior în societate. Grupurile ostile încercau în schimb să facă să explodeze tensiunile, radicalizând contrastul cu ierarhia dând naștere la mișcări mai mult sau mai puțin schismatice. Cu toții arborau împotriva Bisericii idealul sărăciei și simplității evanghelice făcând din el mai mult o armă polemică, decât un ideal spiritual care trebuie trăit în umilință, ajungând să pună în discuție și slujirea Bisericii, preoția și papalitate.

Dar noi suntem obișnuiți să-l vedem pe Francisc ca omul providențial care percepe aceste instanțe populare de reînnoire, le dezamorsează de orice încărcătură polemică și le readuce sau le realizează în Biserică în profundă comuniune și supunere față de ea. Așadar Francisc ca un soi de mediator între ereticii rebeli și Biserica instituțională. Într-un cunoscut manual de istorie a Bisericii așa este prezentată misiunea sa:

"De vreme ce bogăția și puterea Bisericii apăreau adesea ca un izvor de rele grave și ereticii timpului scoteau din el argument pentru principalele acuze împotriva ei, în unele suflete evlavioase s-a trezit dorința nobilă de a restabili viața săracă a lui Isus și a Bisericii primare, pentru a putea astfel influența mai eficient asupra poporului cu cuvântul și exemplul"5.

Între aceste suflete este situat desigur pe primul loc, împreună cu sfântul Dominic, Francisc de Assisi. Istoricul protestant Paul Sabatier, deși merituos în studiile franciscane, a făcut aproape canonică printre istorici, și nu numai printre cei laici și protestanți, teza conform căreia cardinalul Ugolino (viitorul Grigore al IX-lea) ar fi intenționat să-l captureze pe Francisc pentru Curie, domesticind încărcătura critică și revoluționară a mișcării sale. În practică este tentativa de a face din Francisc un precursor al lui Luter, adică un reformator pe calea de critică, și nu de sfințenie.

Nu știu dacă această voință de a-l instrumentaliza se poate atribui vreunuia dintre marii protectori și prieteni ai lui Francisc. Pare dificil să i se atribuie cardinalului Ugolino și cu atât mai puțin lui Inocențiu al III-lea, a cărui acțiune reformatoare este cunoscută și sprijinul dat diferitelor forme noi de viață spirituală apărute în timpul său, inclusiv întocmai frații minori, dominicanii, umiliții milanezi. În orice caz, un lucru este absolut sigur: acea intenție n-a trecut niciodată prin mintea lui Francisc. El nu s-a gândit niciodată că este chemat să reformeze Biserica.

Trebuie să fim atenți să nu tragem concluzii greșite din vestitele cuvinte ale Răstignitului din "Sfântul Damian": "Mergi, Francisc, și repară Biserica mea care, așa cum vezi, merge spre ruină". Izvoarele însăși ne asigură că el a înțeles acele cuvinte în sensul foarte modest de a trebui să repare material bisericuța "Sfântul Damian". Discipolii și biografii au fost cei care au interpretat - și, trebuie spun, nu greșit - acele cuvinte ca referite la Biserica instituțională și nu numai la Biserica edificiu. El a rămas mereu la interpretarea literală și de fapt a continuat să repare alte bisericuțe din împrejurimile orașului Assisi care era în ruină.

Și visul în care Inocențiu al III-lea l-ar fi văzut pe Sărăcuț susținând cu umărul său Biserica din Lateran care cădea nu spune nimic în plus. Presupunând că faptul este istoric (de fapt un episod analog este relatat și cu privire la sfântul Dominic), visul a fost al papei, nu al lui Francisc! El nu s-a văzut niciodată așa cum îl vedem noi astăzi într-o frescă a lui Giotto. Asta înseamnă a fi reformator pe calea de sfințenie: a fi reformator, fără a ști asta!

3. Francisc și întoarcerea la Evanghelie

Dacă n-a voit să fie un reformator, atunci ce anume a voit să fie și să facă Francisc? Și despre asta avem norocul de a avea mărturia directă a sfântului în Testamentul său:

"Și după ce Domnul mi-a dăruit frați, nimeni nu-mi arăta ce anume trebuia să fac; dar însuși Cel Preaînalt mi-a revelat că trebuia să trăiesc după forma sfintei Evanghelii. Și eu cu puține cuvinte și pur și simplu am pus în scris și domnul Papă mi-a confirmat asta".

Face aluzie la momentul în care, în timpul unei Liturghii, a ascultat textul din evanghelie unde Isus îi trimite pe discipolii săi spunând: "Apoi i-a trimis să predice împărăția lui Dumnezeu și să-i vindece pe cei bolnavi. Și le-a spus: «Să nu luați nimic la drum: nici baston, nici desagă, nici pâine, nici bani și nici să nu aveți câte două tunici»" (Lc 9,2-3)6. A fost o revelație fulgerătoare dintre acelea care orientează o întreagă viață. Din acea zi i-a fost clară misiunea sa: o întoarcere simplă și radicală la evanghelia reală, cea trăită și predicată de Isus. A restabili în lume forma și stilul de viață al lui Isus și al apostolilor descris în evanghelii. Scriind Regula pentru frații săi va începe astfel: "Regula și viața fraților minori este aceasta, adică să respecte sfânta Evanghelie a Domnului nostru Isus Cristos".

Francisc n-a teoretizat această descoperire a sa, făcând din ea programul pentru reforma Bisericii. El a realizat în sine reforma și astfel a indicat în mod tacit Bisericii singura cale pentru a ieși din criză: reapropierea de evanghelie, reapropierea de oameni și îndeosebi de cei umili și de cei săraci.

Această întoarcere la Evanghelie se reflectă înainte de toate în predica lui Francisc. Este surprinzător, dar toți au observat asta: Sărăcuțul vorbește aproape întotdeauna despre "a face pocăință". De atunci încoace, relatează Celano, cu mare fervoare și tresăltare de bucurie, el a început să predice pocăința, edificându-i pe toți cu simplitatea cuvântului său și mărinimia inimii sale. Oriunde mergea, Francisc spunea, recomanda, implora ca să se facă pocăință7.

Ce anume înțelegea Francisc cu acest cuvânt care îi stătea atât de mult la inimă? În această privință am căzut (cel puțin eu am căzut multă vreme) în eroare. Am redus mesajul lui Francisc la o simplă exortație morală, la o batere a pieptului, biciuirea și mortificarea pentru a ispăși păcatele, în timp ce el are toată noutatea și respirația largă a evangheliei lui Cristos. Francisc nu îndemna să se facă "pocăințe", ci să se facă "pocăință" (la singular!), care, vom vedea, este cu totul altceva.

Sărăcuțul, cu excepția câtorva cazuri pe care le cunoaștem, scria în latină. Și ce anume găsim în textul latin al Testamentului atunci când scrie: "Domnul mi-a dat mie, fratele Francisc, așa să încep să fac pocăință"? Găsim expresia "poenitentiam agere". Se știe, lui îi plăcea să se exprime cu însăși cuvintele lui Isus. Și acel cuvânt - a face pocăință - este cuvântul cu care Isus a început să predice și pe care-l repeta în fiecare oraș sau sat în care mergea: "După ce Ioan a fost închis, Isus a venit în Galileea, predicând evanghelia lui Dumnezeu și spunând: S-a împlinit timpul și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15).

Cuvântul care astăzi se traduce cu "convertiți-vă" sau "pocăinți-vă", în textul Vulgatei folosit de Sărăcuț, suna "poenitemini", iar în Fap 2,37 încă și mai literal "poenitentiam agite", faceți pocăință. Francisc n-a făcut altceva decât să relanseze marele apel la convertire cu care se deschide predica lui Isus în Evanghelie și cea a apostolilor în ziua de Rusalii.

Francisc a făcut în timpul său ceea ce în timpul Conciliului al II-lea din Vatican se înțelegea cu motoul: "a dărâma bastioanele": a rupe izolarea Bisericii, a o readuce în contact cu oamenii. Unul din factorii de întunecare a evangheliei era transformarea autorității înțelese ca slujire în autoritate înțeleasă ca putere, care a produs infinite conflicte înlăuntrul și în afara Bisericii. Francisc, la rândul său, rezolvă problema în sens evanghelic. În Ordinul său, noutate absolută, superiorii se vor numi miniștri, adică slujitori, și toți ceilalți se vor numi frați.

Un alt zid de despărțire între Biserică și popor era știința și cultura al căror monopol în practică îl aveau clerul și călugării. Francisc știe asta și de aceea ia poziția drastică pe care o știm cu privire la acest punct. El nu combate știința-cunoaștere, ci știința-putere; aceea care îl privilegiază pe cel care știe să citească față de cel care nu știe să citească și îi permite să comande cu îngâmfare fratelui: "Adu-mi breviarul!". În timpul vestitului capitlu al gloatelor, câtorva frați ai săi care voiau să-l determine să se adapteze la atitudinea "ordinelor" culte ale timpului le-a răspuns cu cuvinte de foc care i-au lăsat pe frați, după cum se citește, pătrunși de teamă:

"Fraților, frații mei, Dumnezeu m-a chemat să merg pe calea simplității și mi-a arătat-o. Deci nu vreau ca să-mi numiți alte Reguli, nici pe cea a sfântului Augustin, nici pe cea a sfântului Bernard sau a sfântului Benedict. Domnul mi-a revelat că este voința sa ca eu să fiu un nebun în lume: aceasta este știința căreia Dumnezeu vrea să ne dedicăm! El vă va pune în încurcătură chiar prin intermediul științei și înțelepciunii voastre"8.

Mereu aceeași atitudine coerentă. El vrea pentru sine și pentru frații săi cea mai rigidă sărăcie, însă, în Regulă, îi îndeamnă să "nu disprețuiască și să nu-i judece pe oamenii pe care-i văd îmbrăcați cu haine moi și colorate și folosesc mâncăruri și băuturi delicate, ci mai degrabă fiecare să se judece și să se disprețuiască pe sine însuși"9. Alege să fie un neliterat, dar nu condamnă știința. Odată asigurat că știința nu stinge "spiritul sfintei rugăciuni și evlavii", el însuși îi va permite fratelui Anton să se dedice predării teologiei și sfântul Bonaventura nu va crede că trădează spiritul fondatorului deschizând ordinul spre studii în marile universități.

Yves Congar vede în asta una din condițiile esențiale ale "adevăratei reforme" în Biserică, adică reforma care rămâne ca atare și nu se transformă în schismă: înseamnă capacitatea de a nu absolutiza propria intuiție, ci a rămâne solidar cu totul care este Biserica10. Convingerea, spune papa Francisc, în recenta sa Exortație apostolică Evangelii gaudium, că "întregul este superior părții".

4. Cum să-l imităm pe Francisc

Ce ne spune nouă astăzi experiența lui Francisc? Ce putem imita de la el, cu toții și imediat? Fie cei pe care Dumnezeu îi cheamă să reformeze Biserica pe calea de sfințenie, fie cei care se simt chemați s-o reînnoiască pe calea criticii, fie cei pe care el însuși îi cheamă s-o reformeze pe calea funcției pe care o îndeplinesc? Același lucru de la care a început aventura spirituală a lui Francisc: convertirea sa de la eu la Dumnezeu, lepădarea de sine. Așa se nasc adevărații reformatori, cei care schimbă într-adevăr ceva în Biserică. Cei morți pentru ei înșiși. Mai bine zis, cei care decid serios să moară pentru ei înșiși, pentru că este vorba despre o activitate care durează toată viața și chiar după aceea, dacă, așa cum spunea în glumă sfânta Tereza de Avila, iubirea noastră proprie moarte la douăzeci de minute după noi.

Spunea un sfânt călugăr ortodox, Silvan de la Muntele Athos: "Pentru a fi cu adevărat liberi, trebuie să începem să ne legăm pe noi înșine". Oameni ca aceștia sunt liberi de libertatea Duhului; nimic nu-i oprește și nimic nu-i mai înspăimântă. Devin reformatori pe calea de sfințenie, și nu numai pe calea funcției.

Dar ce înseamnă propunerea lui Isus de a renunța la noi înșine? Mai poate fi ea propusă unei lumi care vorbește numai de autorealizare, autoafirmare? Renunțarea la sine nu este niciodată scop în sine, nici un ideal în sine. Lucrul cel mai important este cel pozitiv: Dacă vrea cineva să vină după mine; este urmarea lui Cristos, a-l avea pe Cristos. A spune nu nouă înșine este mijlocul: a spune da lui Cristos este scopul. Paul prezintă asta ca un soi de lege a duhului: "Dacă, prin Duh, faceți să moară poftele trupului, veți trăi" (Rom 8,13). Asta, cum se vede, este un a muri pentru a trăi; este opusul viziunii filozofice conform căreia viața umană este "un a trăi pentru a muri" (Heidegger).

Este vorba de a ști dacă vrem să trăim "pentru noi înșine", sau "pentru Domnul" (cf. 2Cor 5,15; Rom 14,7-8). A trăi "pentru noi înșine" înseamnă a trăi pentru propria comoditate, pentru propria glorie, pentru propria înaintare; a trăi "pentru Domnul" înseamnă a pune mereu pe primul loc, în intențiile noastre, gloria lui Cristos, interesele Împărăției și ale Bisericii. Fiecare "nu", mic sau mare, spus nouă înșine din iubire este un da spus lui Cristos.

Însă nu e vorba de a ști totul despre renunțarea creștină, despre frumusețea și necesitatea sa; e vorba de a trece la fapte, de a o practica. Un mare maestru spiritual din antichitate spunea: "Este posibil să frângi de zece ori propria voință într-un timp foarte scurt; și vă spun cum. Unul se plimbă și vede ceva; gândul său îi spune: «Uită-te acolo», dar el răspunde gândului său: «Nu, nu mă uit», și astfel frânge propria voință. Apoi întâlnește pe alții care bârfesc pe cineva, eventual pe superior, și gândul îi spune: «Spune și tu ceea ce știi», și frânge voința sa tăcând"11.

Acest Părinte din vechime dă exemple luate toate din viața monastică. Însă ele se pot actualiza și adapta cu ușurință la viața fiecăruia, clerici și laici. Întâlnești, dacă nu un lepros ca Francisc, un sărac care știi că îți va cere ceva; omul tău vechi te determină să treci pe partea cealaltă a străzii și tu în schimb folosește violență împotriva ta și mergi în întâmpinarea lui, eventual dăruindu-i numai un salut și un zâmbet, dacă nu poți altceva. Ai fost contrazis într-o idee de-a ta; ai vrea să ripostezi puternic, taci și aștepți: ai frânt eul tău. Crezi că ai primit o lovitură, un tratament sau o destinație nepotrivite meritelor tale: ai vrea ca toți să observe asta, închizându-te într-o tăcere de reproș tacit. Spune nu, rupe tăcerea, zâmbește și redeschide dialogul. Te-ai renegat pe tine însuți și ai salvat caritatea. Și așa mai departe.

O țintă dificilă (cel care vă vorbește este departe de a fi ajuns la ea), însă viața lui Francisc ne-a arătat ce se poate naște dintr-o lepădare de sine făcută ca răspuns dat harului. Răsplata este bucuria de a putea spune cu Paul și cu Francisc: "Nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine". Și va fi începutul bucuriei și al păcii, deja pe acest pământ. Francisc cu "bucuria sa perfectă", este exemplul viu al "bucuriei care vine din Evanghelie", Evangelii gaudium.

Din partea lui Francisc și a mea, Pace și bine tuturor!

Note
1 Y.Congar, Vera e falsa riforma nella Chiesa, Milano Jaka Book, 1972, pag. 194.
2 Celano, Vita Prima, VII, 17 (FF 348).
3 Cf. Celano, Vita Seconda, V, 9 (FF 592).
4 Cf. Celano, Vita prima, III, 7 (FF, 331).
5 Bihhmeyer - Tuckle, II, pag. 239.
6 Legenda dei tre compagni VIII (FF 1431 s.).
7 FF, 358; 1436 șu; 1508.
8 Legenda perugina 114 (FF 1673).
9 Regola Bollata, cap. II.
10 Despre condițiile adevăratei reforme, vezi Congar, o.c., pag. 177 șu.
11 Doroteu din Gaza, Opere spirituale, I,20 (SChr 92, pag. 177).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat